دوربین مداربسته

قوانین دوربین مداربسته

قوانین دوربین مداربسته

قوانین دوربین مداربسته

بعضی از افراد تصور می‌کنند که نصب دوربین مدار بسته یک جرم محسوب می‌شود؛ برعکس زمانی که با رعایت دستورالعمل‌های مرتبط و مراجع قانونی اقدام کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و کاملا قانونی است؛ بنابراین محدودیت‌های خاصی بر نحوه اخذ مجوز برای مکان‌های خاص قبل از نصب اضطراری می‌باشد.

البته ممکن است این قوانین در کشورهای مختلف، متفاوت باشد ولی در حالت کلی یک نوع قوانین ثابت برای نصب و راه اندازی دوربین‌ها در امکان گوناگون وجود دارد. برای قوانین دوربین مدار بسته در این مقاله نکاتی مثبت و کاربردی خواهیم گفت.

قوانین و مقرارت نصب دوربین مدار بسته

قوانین دوربین مداربسته

مسلما هر کشور قانون خاص و ایده آل خود را دارد و نمی‌توان هیچ کشوری را با هم مقایسه کرد؛ چرا که هدف همه جامعه حفظ امنیت افراد آن کشور است. کشور ایران مثل بقیه کشورها اقدامات لازمی را برای حفظ امنیت مردم در نظر گرفته است و قوانینی اجرا کرده که مردم کشور موظف به تابیعت از قوانین باید باشند.

در اصل اگر بخواهیم توضیح بیشتری بدهیم برای قوانین دوربین مدار بسته نیاز به  قانون خاصی نداریم، در غیر این صورت به تحلیل نمودن این قوانین درباره دوربین‌های مدار بسته اختصاص خواهیم داد. بعضی از مردم اعتقاد دارند که نصب دوربین مدار بسته در مکان‌های عمومی باعث می‌شود که در حریم خصوصی افراد سرک کشیده شود؛ اگر چه حریم شخصی یا فردی یک موضوع نسبی است.

در کشورهای دیگر و فرهنگ‌های مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد، ولی عده دیگری از مردم اعتقاد دارند که این امر باعث ایجاد امنیت عمومی، پیشگیری از جرم و غیره در قوانین دوربین مدار بسته ضروری می‌باشد.

به این جهت نیروهای امنیتی به خصوص نیروی انتظامی و پلیس با نصب و اجرای قوانین دوربین مدار بسته از حادثه‌ها، وقوع جرائم، لوازم مسروقه، نحوه نزاع دسته جمعی، دزدی از منازل و خودروها و یا تصادف‌ها و جرائم رانندگی اطلاع پیدا کنند و در اصل سود نصب  قوانین دوربین مدار بسته از ضررهایش بیشتر خواهد بود.

قوانین دوربین مداربسته

اصول چندین قوانین دوربین مدار بسته

در این قسمت به چند اصل قانونی و مصوب که در کشور وجود دارد اشاره خواهیم کرد تا با شرایط استفاده از دوربین‌های مدار بسته در اماکن مختلف و موقعیت‌های خاص آشنا شوید.

اولین گزینه اصل بیست و پنج قانون:

بررسی و نظارت و یا نرساندن نامه‌های افشای مخابرات تلگرافی، ضبط و فاش کردن مکالمه‌های تلفنی، شنود غیرقانونی و هر چیزی که تجسس در آن باشد، ممنوع است؛ مگر اینکه قانون آن را حکم کرده باشد. شنود کردن غیرقانونی و گوش دادن مخفی به صحبت‌های دیگران، مناظره کردن اشخاص دیگر، غیرقانونی است و فقط قانون است که می‌تواند این امر را از ممنوعیت بردارد.

به طور مثال: نیروهای حفاظتی و نیروی انتظامی در کشور ایران برای جلوگیری و کشف جرائم و حفظ امنیت جامعه از جمله وسیله‌های متفاوتی استفاده خواهند کرد و اگر به پراهمیت‌ترین آنها بخواهیم اشاره بکنیم نصب دوربین مدار بسته است.

دومین گزینه اصل بیست و دو قانون:

حقوق، مال، حیثیت جان، مسکن و مشاغلی که افراد ممکن است از طریق آن مورد تعرض قرار گیرند؛ در غیر این صورت ممکن است در موردهایی که قانون اجازه دهد آبرو و حیثیت افراد باید حفظ شود و از هر آسیبی دور بماند. بدون هیچ شکی می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین وسایل برای امنیت آبروی افراد دوربین مدار بسته می‌باشد.

گزینه سوم ماده چهل و یک منشور حقوق شهروندی:

تصاویر خلاف قانون در محیط کار، کنترل‌های صوتی و تصویری، امکان عمومی، فروشگاه‌ها و اکثر محوطه‌های که خدمت رسانی به مردم است، ممنوع می باشد. به جهت قوانین دوربین مدار بسته در هر محوطه‌ای قانون خاص خود را دارند که باید آن را رعایت کرد. این ماده به نصب خلاف قانون در مکان‎هایی اشاره می‎کند که اگر شرایط قانون را رعایت کنید و بپذیرید بی شک منع نخواهید شد.

گزینه چهارم ماده یازده، بیست و پنج قانون مدنی:

دلایل ثابت کننده دعوی بیانیه‎ای از (اقرار، اسناد کسبی، امارات ، شهادت، قسم) محکمه فیلم‎ها و صداهای ضبط شده را مدرک جرم نمی‎دانند به این دلیل که این موردها می‌توانند تغییر پیدا کنند و ممکن است تقلب در آن باشد؛ به همین جهت صرفا اماره قرائن و نشانه‌هایی که موثر در رای قاضی است را نمی‌توان به عنوان مدرک استفاده کرد.

گزینه پنجم ماده صد و شصت قانون مجازات اسلامی منصوب سال 1392:

دلایل اثبات جرم شامل: شهادت، اقرار، قسم‌ها و سوگند در موارد تعیین شده قانونی و علم قاضی می‌باشد. مدارکی که حاوی صدای ضبط شده و یا تصویر به وسیله دوربین مدار بسته ضبط شده است، به تنهایی دلیل محکمی نیست و فقط به خاطر درک بیشتر قاضی کمک می‌کند.

امتیازات دوربین‌های مداربسته در سرقت از مکان‌های مختلف

برای توضیح بیشتر می‌توان به این اشاره کرد که اکثراً خطر در مراکز خرید خطر سرقت بسیار بالا است و امکان دارد در یک مرکز خرید اجناس با ارزش و گران قیمت در آن مرکز وجود داشته باشد و مسلما فروشنده‌ها هیچ وقت نمی‌خواهند که به جنس‌های‌شان دست برد زده شود و چاره آن‌ها نصب سیستم دوربین مدار بسته در این مکان‌ها و محل‌های تجارت خود از اتفاقاتی مانند سرقت جلوگیری خواهد کرد.

آشوب و مجادله

در مرکزهای خرید اکثرا با آشوب و مجادله بین مشتریان وجود دارد و بعضی از این شرایط اختلافات بالا می‌رود و امکان دارد مشتری بیهوده عصبانی شود و به جنس‌های شما آسیب بزند. با این حساب فروشنده ضرر می‌کند. در چنین مواقعی نصب و قوانین دوربین مدار بسته در این مکان‌ها بسیار مفید است و باعث می‌شود ماموران امنیتی به مغازه شما بیایند و جلو اتفاق بدتر را بگیرند.

موارد ضروری

موارد ضروری مثل حمله تروریستی، آتش سوزی، یا اکثر بلاهای طبیعی برای مرکز خرید غيرعادی نمی‌باشند. دوربین مدار بسته می‌تواند در چنین شرایطی برای مشتریان مفید باشد و همچنین به نظارت بهتر در شرایط ضروری کمک کند.

فرزندهای گمشده در مرکزهای خرید

امکان دارد برای خیلی از افراد مکرراً اتفاق افتاده باشد که فرزندشان را در این مراکز گم کرده باشند؛ مثل اشخاصی که معمولا خانوادگی به مراکز خرید می‌روند. بیشتر ممکن است این امر برای فرزند کوچک خانواده اتفاق بیافتد.

به طور مثل فرزند شما خیلی کنجکاو باشد و گاهی دست شما را رها کند و زمانی که مشغول خرید باشید متوجه رفتن فرزندتان نشوید؛ در این موارد سیستم‌های امنیتی و نظارتی و قوانین دوربین مداربسته در این مکان‌ها می‌تواند نجات دهنده باشد.

امکان نصب دوربین مدار بسته در کوچه

از این رو که کوچه‌ها محل عبور و مرور مردم است، زیربنای محل‌های عمومی قرار دارند؛ اما با توجه به مراکز خرید و غیره اشخاص کم‌تری تردد خواهند کرد و جامعه کوچک‌تری در آن رفت و آمد خواهند داشت. به همین جهت اگر بخواهید برای ساختمان‌تان و یا مجتمع دوربین مدار بسته نصب کنید، می‌بایست بقیه اشخاصی که در این کوچه هستند را از جریان دوربین مطلع کنید.

برای مطلع کردن آن‌ها از تابلوهای شماتیک دوربین استفاده کنید تا کسانی که از چنین کوچه‌ای عبور و مرور خواهند کرد، با توجه به دیدن تابلوها آگاه شوند و موضوع دیگر اینکه دوربین را طوری نصب نکنید که به ساختمان‌های دیگر دید داشته باشید، بلکه فقط باید به کوچه مد نظرتان دید داشته باشید.

قوانین دوربین مداربسته

نصب دوربین مدار بسته چگونه انجام می‌شود؟

در اکثر مناطق نصب دوربین مدار بسته، لازم است مسئولان نیروهای انتظامی و اداره اماکن را مطلع کنید؛ چرا که نصب دوربین مدار بسته در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با ایجاد برچسب دوربین مدار بسته دیگران را آگاه کنند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات حفاظتی تایید کرده است که:

بر پایه نصب قوانین دوربین مدار بسته مخفی به هر شکل (محوطه‌های خصوصی و اختیاری) نیاز به مجوز دارد، به جهتی که از فردی که دوربین را نصب کرده است حتی اگر در منزل خودش باشد، این مسئله می‌تواند باعث شود که شخص جریمه سنگینی را به قوه قضائیه بپردازد.

مورد دیگر اینکه می‌توانید برای قوانین دوربین مدار بسته و نصب آن از شیوه قانون نیروی انتظامی یا مراجع قضایی اقدام لازم را انجام دهید.

 

قوانین دوربین مدار بسته در محیط کاری و ادارات

قوانین دوربین مدار بسته و نصب آن باید در محوطه‌های کاری به شکل قانونی عمل شود و رعایت بندها به عمل بیاید. به همین دلیل قوانین دوربین مدار بسته و نصب در محل کار را به شما نشان می‌دهیم:

  • حفظ امنیت اشخاص در محیط کار
  • بهبود بخشیدن راندمان کاری کارمندان
  • رعایت قوانین
  • جلوگیری از سوءرفتار
  • نظارت بر بهداشت و سلامت کارکنان

در اکثر مواقع نصب دوربین مدار بسته در بعضی محل کارها در بین کارمندان و یا کارگران تنش بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد و باعث می‌شود که در برخی مواقع نگران حفظ جان خود باشند. در این موارد کارفرما می‌بايست توان این را داشته باشد که تنش‌ها و نگرانی‌ها برای کارمندان خود را از بین ببرد.

به موردی دیگر می‌توان اشاره کرد برای حل تن‌ها قبل از نصب و قوانین دوربین مدار بسته کارفرما اطلاعات لازم را باید در اختیار کارمندان خود بگذارد. این اطلاعات شامل مواردی که توضیح می دهیم است:

اول از همه مطلع کردن کارمندان از نصب دوربین مدار بسته در محل کار و گزینه دیگر اینکه به کارمندان توضیح دهید که به چه علت دوربین مدار بسته را نصب کردید و قصد شما حفظ امنیت حریم شخصی آن‌ها بوده است.

یکی از قوانین نصب دوربین در اماکن و قوانین نصب دوربین در محل کار این است که کارفرما به هیچ عنوان نمی‌تواند با استفاده از دوربین اطلاعات خصوصی کارکنان خود را مورد تجسس قرار دهد. کارفرما پس از نصب دوربین باید به گونه‌ای عمل کند تا بتواند اعتماد کارکنان را جذب نماید.

 

سخن پایانی

حفاظت و امنیت افراد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه محسوب می‌شود، به گونه ای که به امنیت فردی، خانوادگی و امنیت ملی بخش بندی می‌شود. در گذشته یک دهه پیش استفاده از دوربین نظارتی و قوانین دوربین مدار بسته پیشرفت روز افزونی داشته است و در اکثر اماکن دولتی و خصوصی به جهت امنیت خود دوربین‌های مداربسته را نصب کرده‌اند. به همین جهت با امکان نصب دوربین مدار بسته از نظر امنیتی و بدون نگرانی، می‌توانند نظارت کاملی بر تمامی اعمال و رفتار ما داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *