دوربین مداربسته

عدسی دوربین مداربسته

عدسی دوربین مداربسته

عدسی دوربین مداربسته

دوربین مداربسته یکی از تجهیزات مورد نیاز و الزامی هر منزل و محل کاری به شمار می‌رود که از اجزا و تجهیزات بسیاری تشکیل شده است. یکی از تجهیزات دوربین مداربسته لنز نام دارد که این وسیله نقش و تاثیر بسیاری در کیفیت تصاویر شما دارد. باید بدانید که هرچقدر در خرید لنز دقت و هزینه بیشتری صرف کرده باشید، به همان میزان می‌توانید لنزی خوب خریده و سپس از استفاده آن لذت ببرید.

در واقع عدسی دوربین مداربسته یکی از مهم‌ترین ابزار دوربین مداربسته به حساب می‌آید که از ترکیب چندین عدسی به وجود آمده است. از لنز دوربین مداربسته برای تنظیم کردن و سپس ارسال نور محیط روی چیپ تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس می‌توان گفت که عدسی دوربین مداربسته جزو یکی از لوازمات مهم دوربین است که کاربرد بسیاری دارد.

در ادامه به مطالب بیشتری درمورد عدسی دوربین مداربسته می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

عدسی دوربین مداربسته چیست؟

عدسی دوربین مداربسته

عدسی دوربین مداربسته وسیله‌ای استوانه‌ای شکل است که به وسیله صیقل دادن در پشت یکدیگر به شکل صف مانند چیده شده‌اند. افراد با این کار توانسته‌اند وسیله‌ای به نام لنز را طراحی کرده و بسازند که حال به آن نام و لقب لنز دوربین مداربسته داده شده است. به علت اینکه عدسی‌ها به سنسور وصل شده‌اند، نور داده شده از طریق عدسی‌ها به سنسور ورود می‌کند و به این سبب با کست لنز برخورد می‌کنند و در نهایت می‌توانند تصویری را مطابق با سایز سنسور به وجود بیاورند.

باید بدانید که عدسی‌های به کار رفته در دوربین‌ها نقش بسیاری در کیفیت تصاویر گرفته شده دارند و به این منظور هر چقدر که عدسی‌های بهتری استفاده کرده باشید، به همان میزان می‌توانید به تصاویر با کیفیتی دست یابید. مسئله دیگری که راجع به کیفیت تصاویر وجود دارد این است که اندازه سنسورهای به کار رفته نیز دارای نقش بسیاری در کیفیت تصاویر هستند.

چه ابزار و اجزایی در لنز دوربین مداربسته به کار رفته است؟

باید بدانید که عدسی دوربین مداربسته خود نیز دارای اجزا و تجهیزاتی است که هر یک از آن‌ها نقش و تاثیر بسزایی در عملکرد و کیفیت دوربین دارند. ابزار و تجهیزات به کار رفته در عدسی دوربین مداربسته به شکل ذیل هستند:

  • سیستم متصل کننده لنز به دوربین مداربسته
  • اجزای نوری
  • دیافراگم قابل تعویض

لنز دوربین مداربسته چه شاخص و ویژگی هایی دارد؟

دوربین مداربسته جزو تجهیزاتی به حساب می‌آید باید دارای یک لنز عالی باشد تا به این طریق بتواند تصاویر با کیفیتی را بگیرد. باید بدانید که عدسی دوربین مداربسته باید دارای یکسری ویژگی و شاخص‌هایی باشد تا به این وسیله بتواند از لنزهای دیگر متمایز شده و در واقع ترجیح داده شود. یک لنز خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • فاصله کانونی لنز که به معنای زاویه و دید دوربین است.
  • نوع‌های گوناگونی از لنزها که شامل ثابت، تنظیم دستی و تنظیم خودکار یا موتوردار هستند.
  • مشخصه مرتبط با میزان ضریب عبور که به معنای این است در دوربین‌ها به تمامی مشخصات فنی آن توجه نشده و در واقع تمامی مشخصات آن براساس مگاپیکسل نوشته شده است.

عدسی دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته

عدسی دوربین مداربسته دارای انواع و اقسام مختلفی است که هر یک از آن‌ها در نوعی از دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لنزها در دوربین‌ها تاثیر بسیاری دارند و می‌توانند با توانایی خود روی میزان کیفیت تصاویر تاثیر بسیاری بگذارند. در ادامه به معرفی انواع لنز دوربین مداربسته می‌پردازیم.

لنز زوم

برخی اوقات نیاز است که افراد تصاویر دریافت شده را زوم کنند تا تصاویر را با دقت و جزئیات بیشتری تماشا نمایند که برای این کار لنز زوم به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود. نکته مهم راجع به لنزهای زوم این است که این مدل لنز بیشتر درمواقع امنیتی قابل استفاده هستند و افراد به منظور مشاهده دقیق چهره‌های خلافکاران، از این نوع لنز استفاده می‌کنند که میزان detail بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. این مدل از لنزها دارای دو نوع اپتیکال و دیجیتال هستند که هر یک کاربرد و مزیت خاص خود را دارند.

لنزهای بزرگ نمایی با زوم دستی

این نوع لنزها دارای قابلیت بزرگ نمایی هستند و افراد می‌توانند با استفاده از این مدل لنز، تصاویر را تاحد دلخواهی زوم و بزرگ نمایی کنند. لنزهای بزرگ نمایی با زوم دستی از میزان فاصله کانونی بیشتری نسبت به سایر لنزهای عادی برخوردار هستند و همین مزیت سبب شده تا بتوانند تصاویر باکیفیت بالایی در اختیار شما قرار دهند. فاصله کانونی این نوع لنز دستی و غیر خودکار است و افراد می‌توانند به راحتی نسبت به تغییر دادن آن اقدام کنند.

لنز تله

عبارت تله به معنی دور بوده و نشان می‌دهد هر چقدر فاصله لنزی دارای میزان بیشتری بوده باشد، تصاویر گرفته شده از دور بهتر خواهند بود. یعنی در واقع میزان بزرگ نمایی آن‌ها بیشتر است ولی درمقابل زاویه دید کم‌تری را پوشش داده‌اند.

لنز واید

کلمه واید به معنای پهن می‌باشد. این نوع لنز درصورتی که دارای میزان فاصله کانونی کمتری باشد، می‌تواند تصاویر گرفته شده از نزدیک را بهتر نشان دهد. یعنی در واقع می‌توان گفت یک لنز دارای فاصله کانونی واید که مطابق با جدول مربوطه میزان آن میان 75mm-85mm بیان شده دارای میزان زیادی است. پس با توجه به آن می‌توان پی برد که این نوع لنز زاویه کم‌تری دارد و در دورنمایی تصاویر بهتر دیده خواهند شد.

ولی مسئله مهم این است که در این نوع تصاویر تنها بخشی از قسمت دور یا نزدیک فوکوس خواهند داشت، اما در صورتی که هیچ جای آن دارای فوکوس نباشد خودمان موظف هستیم تا به شکل دستی به آن فوکوس دهیم. در واقع می‌توان گفت لنزهایی که فاصله کانونی آن‌ها از سنسور استفاده شده در آن، میزان کمتری داشته باشد، لنز واید نام دارد. این مدل از لنزها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که برای استفاده، مناسب فضا و مکان‌های باز و همچنین داخلی هستند.

لنزهای بزرگ نمایی با زوم متغیر

این نوع لنزها دارای کاربرد کمی بوده و به ندرت در دوربین مداربسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در لنزهای بزرگ نمایی با زوم متغیر میزان فاصله کانونی توسط لنز و با تغییر دادن بزرگ نمایی دوربین مداربسته قابل تنظیم است. لازم به ذکر است این نوع لنزها نسبت به سایر لنزها دارای میزان انعطاف پذیری بیشتری هستند که این موضوع جزو یکی از مزیت‌های مهم آن به حساب می‌آید.

عدسی دوربین مداربسته

در انتخاب عدسی دوربین مداربسته باید به چه فاکتور و پارامترهایی توجه کرد؟

در انتخاب لنز شما باید بتوانید به یکسری فاکتور و پارامترهایی توجه کنید تا از این طریق خریدی مطمئن و خوب داشته و در نهایت نیز از خرید خود رضایت کافی را داشته باشید. لنز جزو یکی از تجهیزات مهم دوربین مداربسته به شمار می‌رود که باید بتوانید در خرید آن دقت زیادی به خرج دهید. به این منظور می‌توانید لنزی با کیفیت و دوام بالا خریداری کرده و از استفاده آن و همچنین کیفیت تصاویر گرفته شده لذت ببرید. در خرید لنز برای دوربین مداربسته خود باید موارد ذیل را در نظر داشته باشید:

  • نوع و مدل دوربین مداربسته
  • نیاز یا عدم نیاز به بزرگنمایی و زوم
  • توجه به نوع لنز (لنزهای Prime و لنزهای بزرگنمایی یا زوم)
  • میزان هزینه لنز (بهتر است لنزی با میزان بودجه خود تهیه کنید، ولی سعی کنید بودجه خود را حداقل برای خریداری یک لنز متوسط یکسان سازی کنید.)
  • میزان فاصله دوربین تا هدف مورد نظر
  • و…

به این وسیله با رعایت این پارامترها خواهید توانست عدسی دوربین مداربسته مطمئنی خرید و از کیفیت تصاویر خود رضایت داشته باشید.

نکته: هرچقدر از میزان تجهیزات بهتری استفاده کنید، به همان میزان می‌توانید تصاویر خوب و باکیفیتی بگیرید و از آن‌ها لذت ببرید.

 

سخن پایانی

دوربین مداربسته یکی از انواع نوع‌های دوربین بوده که امروزه کاربرد بسیاری در اکثر مکان‌ها دارد. این نوع دوربین از سایز و اندازه کمی برخوردار است و برای شروع به کار در جایی نصب شده و به وسیله انجام تنظیماتی می‌تواند کار خود را آغاز کند.

عدسی دوربین مداربسته جزو یکی از مهم‌ترین تجهیزات دوربین به حساب می‌آید که نقش بسیاری در عملکرد و کیفیت آن دارد. یک دوربین مداربسته برای اینکه بتواند فیلمبرداری و تصویربرداری خوب و بهتری داشته باشد، به عدسی دوربین مداربسته باکیفیتی نیاز دارد. انواع لنز دوربین مداربسته هر یک مزیت و کاربرد گوناگونی دارند که شما می‌توانید لنز دوربین مداربسته مطابقی با دوربین خود خریداری کنید.

امیدواریم از مطالب بیان شده لذت برده باشید و توانسته باشیم که اطلاعات مفیدی راجع به عدسی دوربین مداربسته در اختیارتان قرار داده باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *