دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته جزو لوازمات ضروری و مهمی به شمار می‌روند که می‌توانند در هر مکانی نصب شده و بر آن نظارت داشته باشند. این دوربین‌ها جزو متداول‌ترین وسایلی هستند که امروزه در بیشتر مکان‌ها مشاهده می‌شوند. دوربین مداربسته که همان Closed Circuit Television است به اختصار CCTV نام دارد. این عبارت در اصطلاح تلویزیون دوربین مداربسته معنی شده که کاربرد و مزیت‌های بسیاری دارد.

تاریخچه دوربین مداربسته به سال‌ها قبل برمی‌گردد و می‌توان با جدیت گفت این وسیله جزو تجهیزات مهمی است که برای هر مکانی مورد نیاز می‌باشد. شاید شما ندانید که دوربین مداربسته از چه سالی وارد ایران شد، ولی راجع به آن کنجکاو شده باشید، برای آگاه شدن از آن در ادامه با ما باشید.

در ادامه به مطالب مفیدی درمورد تاریخچه دوربین مداربسته می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

دوربین مداربسته وسیله‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با استفاده از آن اقدام به ضبط کردن تصاویر و فیلم‌های محدوده اطراف دوربین کنید. شما می‌توانید این وسیله بدرد بخور را در هر مکانی که مختص به شما است، وصل کرده و از طریق آن از خود و اموالتان محافظت کنید. این نوع دوربین‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آن‌ها باتوجه به نوع کاربرد و ویژگی‌هایشان از یکدیگر متمایز شده و به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی شده‌اند.

این دوربین‌ها با ورود خود به بازار توانستند تا نظر افراد بسیاری را به خود جلب کنند. هر کدام از دوربین‌های مداربسته دارای مزیت‌هایی هستند که با استفاده از تاریخچه دوربین‌ مداربسته می‌توانید به آن‌ها پی ببرید. تاریخچه دوربین مداربسته می‌تواند اطلاعاتی راجع به نحوه پیدایش دوربین مداربسته از ابتدا تا الان را در اختیار شما قرار دهد.

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته به وسیله ارتش آلمان نازی در سال 1942 پس از طراحی و ساخت به منظور کنترل و نظارت بر نوع شلیک موشک V2 در مکانی بنام ایستگاه پرتاب این نوع موشک جایگذاری و سپس نصب شد. وظیفه این نوع دوربین را برعهده فردی بنام والتر بروخ گذاشتند تا او با استفاده از مهارت و دانسته‌های خود بتواند به آن رسیدگی کند. پس از گذشت حدود 7 سال در کشور آمریکا دوربین‌های مداربسته با نوع تجاری بنام Vericon وارد بازار شدند که توانستند توجه مردم بسیاری را به خود جلب کنند.

البته نکته مهم این دوربین‌ها اینجا است که دوربین‌های مداربسته تجاری Vericon هیچ‌گونه نیازی به مجوزدولتی نداشتند و به همین منظور افراد به راحتی از آن‌ها خریده و مورد استفاده قرار دادند.

تاریخچه دوربین مداربسته در کشور آمریکا نیز به دهه 40 میلادی برمی‌گردد. شرکت آمریکایی بنام وریکون در حدود سال 1949 باتوجه به درخواست‌های مکرر مردم، اقدام به طراحی و ساخت نخستین دوربین مداربسته کرد. برخی از مردم با دیدن این وسیله کمی از استفاده آن هراس داشتند ولی با گذشت زمان و مشاهده عملکرد خوب آن، قبول کردند که این وسیله خوب بوده و می‌تواند کمک‌های بسیاری به آن‌ها بکند.

دوربین‌های مداربسته نقش و تاثیر بسیاری در تأمین کردن امنیت هر کشوری دارا هستند و به همین منظور استفاده از آن‌ها امری مهم به حساب می‌آید. پس از گذشت مدتی دوربین‌های مداربسته روی بدنه هر یک از موشک‌ها و ماهواره‌های مورد استفاده نصب می‌شد. به این وسیله افراد می‌خواستند با کمک دوربین‌ها، صدا و تصاویر دریافت شده را به هرکدام از گیرنده‌های موجود در زمین بفرستند.

همچنین در تاریخچه دوربین مداربسته می‌توان به دوربین‌های تحت شبکه نیز اشاره کرد که نخستین دوربین‌های تحت شبکه نیز براساس استاندارد‌های HTTP و RTSP در سال 1996 به وسیله شرکت Axis با به کارگیری پایه نرم افزاری لینوکس طراحی و ساخته شد. این نوع دوربین‌ها با استفاده از استانداردهای IP تصاویر را در قالب یا فرمت Data به مخاطب مورد نظر ارسال می‌کردند.

نکته مهمی که راجع به تاریخچه دوربین مداربسته وجود دارد این است که دوربین‌های مداربسته از حدود سال 1990 به بعد که تقریبا سال‌های ابتدایی ورود آن‌ها‌ به بازار بود تا ابتدای سال 2002 توانستند تا به میزان مشهوریت و محبوبیت بسیاری رسیده و از این طریق طرف‌داران بسیاری جذب کنند.

تاریخچه دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته براساس تکنولوژی ساخت

دوربین‌های مداربسته نوع‌های مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها از ویژگی و مزیت‌هایی بسیاری برخوردار هستند. تاریخچه دوربین مداربسته می‌تواند تا مطالبی را در مورد انواع و اقسام دوربین‌های مداربسته از آغاز تولید تا انتهای تولید را به شما ارائه کند. در ادامه به معرفی انواع دوربین مداربسته براساس تکنولوژی ساختشان می‌پردازیم.

دوربین مداربسته آنالوگ معمولی

این نوع دوربین نخستین نسل از دوربین‌های تولید شده است که البته بخاطر عملکرد خوبش، توانست جزو رایج‌ترین‌ دوربین‌ها به شمار بیاید. باید بدانید که دوربین‌های مداربسته‌ آنالوگ معمولی دارای قیمت کم‌تری نسبت به سایر دوربین‌ها هستند که همین موضوع جزو یکی از مزیت‌های خوب دوربین آنالوگ به حساب می‌آید. دوربین آنالوگ معمولی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربران خانگی و حتی کسب‌وکارهای کوچک محسوب می‌شود.

دوربین مداربسته آنالوگ HD

این نوع دوربین‌ها دارای یک مزیت بسیار عالی نسبت به سایر دوربین‌ها، بنام HD بودن هستند که این مزیت سبب می‌شود شما بتوانید در تصاویر و ویدیوهای ضبط شده چهره افراد را به راحتی و با شفافیت بسیاری تشخیص دهید. در واقع می‌توان گفت دوربین مداربسته آنالوگ HD دارای رزولوشن و میزان وضوح و شفافیت بسیاری است. این نوع دوربین به 4 نوع بنام‌های HD-TVI، HD-SDI، AHD و HD-CVI دسته بندی شده که هر کدام از این نوع‌ها می‌توانند تصاویر و ویدیوهای شما را با میزان کیفیت بسیاری ضبط کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه دارای نام‌های دیگری به نام دوربین‌های اینترنتی و دوربین‌های IP نیز است. یکی از تغییراتی که تاثیر بسیاری در این دوربین داشته این بوده که دستگاه DVR حذف و به جای آن از دستگاه NVR که مدل پیشرفته و بروز دستگاه DVR است استفاده شده که این دستگاه جدید امکانات و قابلیت‌های بیشتری در اختیار دوربین گذاشته است.

تاریخچه دوربین مداربسته

کاربرد دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته دارای کاربردهای بسیاری در انواع و اقسام حوزه‌ها هستند. با گذشت زمان و پیشرفت روز به روز تکنولوژی، همه افراد به دنبال راهکاری بودند که بتوانند با استفاده از آن از اموال و دارایی خود محافظت کنند. تا اینکه دوربین مداربسته به وجود آمد و مردم برای اینکه بتوانند تا دارای خیالی راحت باشند، آن را خریداری و در اطراف اموالشان نصب کردند.

باید بدانید که کاربرد اصلی این وسیله در سیستم‌های حفاظتی و امنیتی است و از دیگر کاربردهای آن می‌توان به پلیسی، صنعتی، نظارت نامحسوس، فضایی و… اشاره کرد. در حقیقت استفاده از دوربین مداربسته توانسته تا به پلیس و سازمان‌های امنیتی کمک کند که بتوانند به راحتی مجرمان را از طریق تصاویرشان پیدا کرده و از این طریق سریعا آن‌ها را به عواقب کارشان برسانند.

دوربین مدار بسته از چه سالی وارد ایران شد؟

ممکن است این سوال برای شما نیز به وجود آمده باشد که ندانید دوربین مدار بسته از چه سالی وارد ایران شد؟ البته باید بدانید اینکه دوربین مداربسته از چه سالی وارد ایران شد معمولا توسط افراد ایرانی‌ سوال شده و بسیاری از افراد در این مورد کنجکاو هستند. اولین دوربین در سال 1960 بنام دوربین ثبت کنترل سرعت وارد ایران شد. این دوربین جزو یکی از بهترین دوربین‌هایی بود که در جاده کرج نصب شد. کاربرد این دوربین این بود که به منظور ثبت سرعت‌های بیش از حد مجاز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پس از مدتی روزنامه اطلاعات به منظور آگاه کردن مردم از این نوع دوربین در اطلاعیه خود بیان کرد که این دستگاه به شکل اتوماتیک همیشه و در همه حال شماره و میزان سرعت اتومبیل‌های متخلف را ثبت کرده و سپس به پاسگاه اطلاع می‌دهد. به همین سبب شما گاهی اوقات به صورت نامحسوس جریمه شده و موظف به پرداخت آن می‌شوید.

 

سخن پایانی

دوربین مداربسته جزو لوازمات پرکاربردی است که مزیت‌های بسیاری دارد. تاریخچه دوربین مداربسته مربوط به سال‌های قبل است؛ اگر بخواهیم به زمان تاریخچه دوربین مداربسته اشاره کنیم می‌توانیم به حدود سال 1942 بیاندیشیم. چرا که نخستین دوربین در این سال توسط ارتش کشور آلمان طراحی و ساخته شد، پس از آن نیز کشورهای بسیاری اقدام به ساخت آن کردند.

امروزه با قطعیت می‌توان گفت که با گذشت چندین چند سال از تاریخچه دوربین مداربسته، دیگر این وسیله در بسیاری از کشورهای جهان وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پاسخ به پرسش اینکه دوربین مداربسته از چه سالی وارد ایران شد، می‌توان گفت نخستین دوربین در سال 1960 به ایران وارد شد و توانست مشهوریت بسیاری پیدا کند.

امیدواریم از مطالب بیان شده لذت برده باشید و توانسته باشیم تا اطلاعات مفیدی راجع به تاریخچه دوربین مداربسته در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *