دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بسته چراغ قرمز از جمله دوربین‌های پر استفاده در مراکز پرتردد شهری است که برای ثبت عبور از چراغ قرمز و سرعت‌های غیر مجاز، در ‌محل‌های خاص و مناسب خودشان نصب می‌شود. این دوربین‌ها برای ثبت و ضبط عبور و مرورهای غیر مجاز به کار گرفته می‌شوند و اهمیت این دوربین‌ها به دلیل جلوگیری از تصادفات درون شهری است.

دوربین مدار بسته چراغ قرمز در تقاطع‌ها برای نظارت بر حرکت و توقف خودروها نصب می‌شود. هدف اصلی از نصب این دوربین‌ها، ارائه تصویر در سامانه تخلف است که از طریق سیستم هوشمند از موقعیت خودروی تخلف کرده، عکس برداری می‌کند.

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بسته چراغ راهنمایی و رانندگی

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

دوربین مدار بسته چراغ راهنمایی و رانندگی، همانطور که گفتیم برای مشاهده عبور مرورهای وسایل نقلیه درون شهری، اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها در جهت ثبت تخلفات صورت گرفته استفاده می‌شوند. 

هدف از نصب دوربین مدار بسته چراغ قرمز این است که عمل مشاهده و ثبت وسیله نقلیه را در موارد غیر مجاز انجام دهند؛ به این منظور زمانی که یک خودرو از یک چهار راهی و از چراغ قرمز عبورکرده باشد، با سنسورهایی که در سر تقاطع‌ها قرار داده شده‌اند، عبور و مرورها را تشخیص داده و دستور ثبت تخلف برای اتومبیل انجام می‌گیرد.

 

دوربین‌های مدار بسته چراغ قرمز چگونه کار می‌کنند؟    

دوربین مدار بسته چراغ راهنمایی و رانندگی از سه عامل اساسی شکل گرفته‌اند: دوربین‌ها، محرک‌های سنسور و کامپیوتر.

دوربین‌ها

بسیاری از سیستم‌های راهنمایی و رانندگی از دو دوربین مداربسته کمک می‌گیرند؛ یکی از این دوربین‌ها یا همان دوربین اول از جلو و مقابل یک اتومبیل، زمانی که وسیله نقلیه از خطوط می‌گذرد و دوربین دومی بعد از تقاطع، از عقب وسیله نقلیه حین عبور عکس‌برداری می‌کند که در این‌صورت هم راننده هم پلاک خودرو قابل تشخیص هستند.

اطلاعات ثبت شده در سیستم رایانه مرکز راهنمایی و رانندگی توسط دوربین مدار بسته چراغ قرمز شامل ساعت، تاریخ و میزان سرعت خودروی تخلف کرده است. ضمن اینکه حین رخ دادن این تخلف توسط راننده در نموادر زمانی گرافیکی به طور واضح قلبل تشخیص و بررسی است.

سیستم‌های ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی از قابلیت ثبت کردن چندین حرکت خلاف غیر مجاز برای انواع خوردوها برخوردار هستند. به این منظور که پلاک خودروها به روش اتوماتیک به وسیله کامپیوتر این مرکز خوانده می‌شود، این سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته قادر به فعال کردن فلش جهت آگاه کردن راننده و یا انجام عملیات با نورهای پالسی به شکل غیر محسوس است.

محرک‌های سنسور

این محرک‌ها سنسورهایی هستند شامل چند رشته سیم که در زیر آسفالت‌های محل تقاطع‌ها تعبیه شده‌اند و به محض اینکه چراغ قرمز شود، این سیستم فعال خواهد شد. با عبور غیر مجاز خودرو از چراغ قرمز این سنسور آلارم لازم را به سیستم‌های رایانه‌ای می‌فرستد و در این صورت دوربین مدار بسته چراغ قرمز، عکس‌هایی از خودرو همراه با فیلم می‌گیرد و برای سیستم‌های رایانه‌ای مرکز راهنمایی و رانندگی ارسال می‌کند.

عناصراصلی دوربین مدار بسته چراغ قرمز

در حالت کلی عناصر مهم و اصلی دوربین مدار بسته چراغ قرمز به سه نوع کلی دسته ‌بندی می‌شوند: سخت‌افزار، نرم افزار و سیستم ارتباطی.

سخت افزار

سیستم سخت افزاری تشکیل شده از تعدادی از دوربین‌ها، بوردهای الکترونیکی، پروژکتورهای مجهز به مادون قرمز، پردازنده‌ها و اتصالات مربوط هستند.

سایر سیستم‌های سخت افزاری از جمله:

  • دوربین‌های استریو
  • دوربین پلاک خوان
  • پروژکتور مادون قرمز
  • کامپیوتر
  • بوردهای الکترونیکی کنترل‌دار
  • استراکچر دوربین‌ها، رایانه‌ها و پروژکتور
  • تجهیزات مربوط به دکل این دوربین‌ها

نرم افزار

این نرم افزارها شامل دو نوع نرم افزار پردازشی و نرم افزار مدیریتی هستند.

نرم افزار پردازشی قادر به تشخیص دادن اشیاء در حال حرکت بوده و قابلیت خواندن پلاک‌های خودروها را دارد. هدف از به کارگیری این نرم افزار، شناسایی کردن و خوانش پلاک خودروها با کمک عکسبرداری و مشخص کردن این پلاک‌ها به شکل دقیق است.

نرم افزار مدیریتی مسئول مدیریت کردن حجم داده‌های ذخیره شده از خوانش پلاک‌های خودروها و همه اطلاعات، شامل عبور و مرور وسایل نقلیه است. نرم افزار مدیریتی اطلاعات لاز م آماری و گزاراشات کامل مربوط به تقاطع‌ها را جمع آوری کرده و به شکل دسته بندی شده به کاربر ارائه می‌دهد.

دوربین مدار بسته چراغ قرمز

چگونگی قرائت پلاک خودروها با استفاده از دوربین مدار بسته چراغ قرمز

در انجام عملیات خواندن پلاک‌ها معیارهای بسیاری دخیل هستند که از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • محدوده پلاک خوانی
  • Frame Rate
  • پلاک‌های دارای خدشه و کثیف
  • عکس‌برداری رنگی در شب و روز
  • انجام استعلام‌ها
  • انواع لاین‌های مشخص شده

سیستم پلاک خوان تشکیل شده از یک دوربین با فیلتر pass IR، یک عدد دوربین مرئی و یک پروژکتور مادون قرمز است. با این وجود که با توجه به عریض بودن زاویه دوربین‌ها و پروژکتورهای آن‌ها، برای هر سمت خیابان ستی از مجموعه خوانش پلاک‌ها صورت می‌گیرد که قادر است در محدوده 25 تا 40 متری پلاک اتومبیل را تشخیص داده و قرائت کند.

با کمک سیستم پلاک خوانی می‌توان تمامی پلاک‌های وسایل نقلیه در حال حرکت را خوانده و از این طریق  اتومبیل‌های ربوده شده و تحت پیگرد قانونی را به راحتی تشخیص داد. این سیستم همانطور که گفتیم قابلیت عکس‌برداری رنگی داشته که علاوه بر قرائت دقیق پلاک، رنگ، نوع و مدل خودرو را نیز مشخص می‌کند.

 

سخن پایانی

دوربین مدار بسته چراغ قرمز یکی از اجزای مهم و تجهیزات پیشرفته‌ای هستند که کمک شایانی به مراکز راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات صورت گرفته انجام می‌دهند. این دوربین‌ها در مکان‌هایی نصب می‌شوند که بیشترین تعداد تخلفات و آمار تصادفات در آن مناطق رخ می‌دهند.

در واقع نصب این دوربین‌ها به روش مهندسی شده انجام می‌گیرد و در جهت اطلاع رسانی دقیق و درست برای تخلفات صورت گرفته اتومبیل‌ها به مراکز راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود. دقت و وضوع تصویر و برد بالای دید این دوربین‌ها توانسته است کار پلیس راهنمایی و رانندگی را در برخورد با متخلفان وسایل نقلیه آسان کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *