دوربین مداربسته

نقطه کور دوربین مدار بسته

نقطه کور دوربین مدار بسته

نقطه کور دوربین مدار بسته

نقطه کور دوربین مدار بسته یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در برخی شرایطی پیش بیاید. این موضوع با توضیح این مطلب روشن خواهد شد که در اکثر موارد نقاطی در محیط وجود دارند که در معرض دید این دوربین‌ها قرار ندارند و نقطه کور دوربین مدار بسته نامیده می‌شوند. بنابراین نیاز است که شما قادر به شناسایی این نقاط کور باشید تا امنیت لازم از طریق این دوربین‌ها برای شما فراهم شود.

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به طور مفصل شما را با این نقاط کور آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

نقاط کور دوربین مدار بسته کدامند؟   

نقطه کور دوربین مدار بسته

در حالت کلی و معمول سه نقطه کور وجود دارد که دوربین‌های مدار بسته توانایی تشخیص آن‌ها را ندارند و  نقاط کور در این دوربین‌ها محسوب می‌شوند. ما در این مقاله به طور کامل به توضیح این سه نقطه کور مهم خواهیم پرداخت:

  1. زیر دوربین مدار بسته
  2. در جهت مستقیم نور شدید خورشید یا تابش نور قوی دیگری از محیط
  3. اختلاف زیاد نوری در یک محوطه

نقطه کور دوربین مدار بسته

زیر دوربین مدار بسته

همه د‌وربین‌ها قادر نیستند که به صورت تکی همه نقاط را پوشش تصویری دهند و به طور معمول محوطه زیر دوربین مدار بسته تا فاصله 1 متری‌شان را نمی‌توانند تصویر برداری کنند که از نقاط کور این دوربین‌ها محسوب می‌شود.

در جهت منبع نور شدید

وجود داشتن نور کافی یکی از علل مهم جهت مشاهده و ثبت تصاویر با کیفیت خوب به وسیله دوربین‌های مداربسته است، اما در صورتی که که این نور تابیده شده بیش از اندازه و به طرف مستقیم لنز دوربین باشد، باعث تیره شدن اجسام می‌شود. این موارد در مدت زمانی از روز ممکن است اتفاق بیفتد و تشخیص حرفه‌ای نقطه کور دوربین مدار بسته توسط نصاب حرفه‌ای این دوربین‌ها با دقت زیاد و ارزیابی لازم کم خواهد شد.

گاهی اوقات کنترل این شرایط پیش بینی ناپذیر است، مثلا در فصل زمستان با برخورد نور خورشید با سطحی از برف و انعکاس آن در دوربین باعث ایجاد اسپات و خلل در ایجاد تصویر واضح خواهد شد، هر چند که با سنجیدن تمام جزئیات می‌توان تا حدی این شرایط را کنترل کرد.

اختلاف نوری زیاد محیط

در اغلب محیط‌ها مثل پارکینگ‌ها و درب ورودی آپارتمان‌ها به دلیل اینکه نور داخل محوطه تا حدودی کم است و با باز شدن درب ورودی محیط به یک باره روشن خواهد شد، در نتیجه این اختلاف نوری موجب تیرگی دیدن اجسام دارای حرکت در قسمت ورودی خواهد شد و باعث ایجاد نقطه کور دوربین مدار بسته می‌شود.

نصب دوربین های مدار بسته در چه صورت نقاط کور حداقلی ایجاد می‌کند؟

همانطور که گفتیم با همه ارزیابی‌ها و سنجیدن‌ها، باز هم امکان محیا شدن نقطه کور دوربین مدار بسته وجود دارد و این یک امر ناگزیر است؛ ولی در شرایطی می‌شود این موضوع را کمتر کرد و به حداقل رساند، یکی از این روش‌ها این است که دوربین یا دوربین‌های دیگر در محیط نصب شوند که نقاط کور هم را پوشش دهند.

از جمله موارد نصب دوربین مدار بسته در حداقلی کردن نقاط کور:

زوایه دید دوربین مدار بسته

هر اندازه که زاویه دید دوربین شما عریض‌تر باشد، قادر خواهد بود که نقاط تصویری بیشتری را مشاهده و ثبت کند. به همین دلیل میزان نقطه کور شما به حداقل ممکن خواهد رسید، ضمن کمتر شدن نقطه کور برای دوربین، شما قادر به دیدن جزئیات کامل‌تری خواهید بود.

بسیاری از دوربین‌ها دارای قابلیت دید 360 درجه و لنز واید هستند که با تهیه این دوربین‌ها با توجه به موقعیت مکانی شما، امکان نمایش عریض‌تر را فراهم می‌کنند و نقطه کور دوربین مدار بسته را به حداقل می‌رسانند. البته ممکن است این دوربین‌ها کمی گران باشند که اگر این موضوع خیلی برای شما مهم نیست می‌توانید از دوربین‌های جایگزین دیگری استفاده کنید.

نور پردازی

برای اینکه شما یک تصویر با کیفیت و مناسب دریافت کنید، لازم است که نور پردازی متناسبی برای محیط خود صورت دهید. برای این کار لازم است که نصاب این دوربین‌ها وضعیت منبع تولید نور محیط را شناسایی کنند. باید بدانید که لازم است که یک روشنایی در حوالی دوربین و فاصله 1 متری آن قرار دهید و همچنین جهت کیفیت و کمیت نور مفید برای دوربین‌ها را با نور تولید شده در شب تنظیم کنید.

ارزیابی محیط از طریق عکس برداری جهت نصب دوربین مدار بسته

این یکی از کارهای مفیدی است که برای تشخیص نقطه کور دوربین مدار بسته، قبل از نصب انواع دوربین‌های مدار بسته چه از نوع آنالوگ و آی پی، قسمت‌هایی که قرار است در تصویر لنز دوربین شما باشد را با عکس گرفتن تشخیص می‌دهد. این اقدام باعث خواهد شد که هم اندازه لنز مورد نیاز خود را تشخیص دهید و هم اینکه تشخیص دهید که دوربین‌تان را در چه ارتفاع و فاصله‌ای نصب کنید و حتی عرض فضای مورد نظرتان را به درستی معین کنید.

نقطه کور دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تا چند متر فیلم می‌گیرد؟

دوربین مداربسته با توجه به اندازه لنز، وضوح تصویر و نوع سنسور قادر خواهد بود که بین 3 تا 23 متر از فضا را برای مشاهده و ضبط تصویر پوشش دهد. انواعی از دوربین‌های مدار بسته مانند دوربین مدار بسته مدل PTZ در بازار موجود هستند که تا فاصله حدودی 300 متر را نیز پوشش می‌دهند.

این موضوع نیاز دارد که شما فاصله مورد نظر و وضوح مناسب خود را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از تصویری که این دوربین‌ها به شما ارائه می‌دهند بگیرید، ضمن اینکه اگر زاویه دید دوربین خود را باریک تنظیم کنید میزان برد آن در فاصله طولی بیشتر خواهد بود.

مبحث دیگر این است که ابعاد لنز دوربین شما با توجه به اینکه ثابت یا متغیر باشد، تصاویر مختلفی را در اندازه‌های مختلف برای شما فراهم می‌کنند. به این معنی که هر چقدر اندازه لنز شما بزرگ‌تر باشد میدان دید آن باریک‌تر بوده و امکان نمایش تصویر از فاصله دورتری را فراهم می‌کند و بسیاری از موارد دیگر؛ از جمله کیفیت، رزولوشن و محل نصب دوربین شما تعیین کننده این موضوع هستند.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که نقطه کور دوربین مدار بسته را به طور واضح و مشخص و اینکه چه عواملی در ایجاد نقاط کور در دوربین‌های مدار بسته مهم هستند و چگونه قابل رفع هستند را برای شما توضیح دهیم. همچنین به این موضوع پرداختیم که دوربین مدار بسته تا چند متر قادر به ضبط فیلم بوده و بیان کردیم که این موضوع وابسته به محیط شما و نوع دوربینی که خریداری می‌کنید و زاویه و محل نصب دوربین بستگی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *