دوربین مداربسته

قطعات دوربین مدار بسته

قطعات دوربین مدار بسته

قطعات دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارند و عملکرد پیشرفته‌ای که برای شما فراهم می‌کنند، قطعا از قطعات دوربین مدار بسته با کیفیت و اورجینالی باید تولید و ساخته شده باشند و جزء به جزء این قطعات باید خوب و معتبر بوده تا به وجود آورنده یک دوربین مدار بسته مدرن و با کیفیت باشند.

اولین دوربین چند مدار بسته توسط یک مهندس آلمانی با نام والتر بروچ، جهت دیدن پرتاب موشک V2، نصب و راه ‌اندازی شد. هر با این وجود، این نوع دوربین در ابتدای کار خیلی با اقبال مواجه نشد و حتی برخوردار از مجوز دولتی در آن سال‌ها نشد؛ اما با کارایی‌هایی که به نمایش گذاشت توانست توجه خریداران را به خودش جلب کند.

قطعات دوربین مدار بسته با توجه به کیفیتی که دارند توانسته‌اند یک دوربین مدار بسته با قابلیت روز وارد بازار کنند و این موضوع به دلیل اهمیت این دوربین‌ها است.

تعریف دوربین مدار بسته

قطعات دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته با نام شناخته شده انگلیسی closed-circuit television در بازار جهانی عرضه می‌شود. با توجه به این نام انگلیسی شناخته شده، این منظور رسانده می‌شود که کنار هم قرار گرفتن درست قطعات دوربین مدار بسته است که باعث تولید و ساخته شدن یک دوربین مدار بسته پیشرفته خواهد شد.

از قطعات مهم دوربین مدار بسته، مانیتور آن است که سیگنال‌ها به طور عمومی در آن پخش نمی‌شود. کارایی و استفاده مهم این دوربین‌ها در جهت ایجاد شرایط امنیتی و محافظتی مهم و پیشرفته است. اصل و پایه دوربین‌های مدار بسته بر اساس مستقر شدن راهبردی آن‌ها در محل و جایگاه مناسب خود و دیدن فیلم‌های نمایش داده شده در مانیتور است.

قطعات دوربین مدار بسته متشکل از انواع کابل‌ها، جهت اتصال دستگاه ضبط کننده دی وی آر یا اِن وی آر به مانتیورها است که به مجموع آن‌ها و عملیات تصاویر مشاهده و ضبط شده توسط آن‌ها، دوربین مدار بسته گفته می‌شود. امکان دسترسی تصاویر ثبت و مشاهده شده در این دوربین‌ها توسط اشخاصی که دستور نصب آن‌ها را داده‌اند صورت می‌گیرد.

قطعات دوربین مدار بسته

قطعات دوربین مدار بسته، اجزای مهم و پیشرفته‌ای هستند که تشکیل دهنده تجهیزات این دوربین‌ها هستند و   ما در این قسمت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

قطعات دوربین مدار بسته

چیپ‌های تصویری

یکی از تجهیزات دوربین مدار بسته مهم در دوربین‌های مداربسته‌ای چون هایک ویژن سنسور دار، چیپ‌های تصویری یا حسگرهای آن‌ها است. کارایی این سنسورها مبدل کردن نور فرستاده شده از محوطه به سینگل‌های الکترونیکی است. تجهیزات دوربین مدار بسته از دو حسگر تصویری از انواع CCD , CMOS استفاده می‌کند.

انواع لنز دوربین مدار بسته

از تجهیزات دوربین مدار بسته، انواع لنزهای به کار گرفته شده در آن است. لنزهای این دوربین‌ها دارای چند نوع ثابت یا متحرک و یا متحرک موتوردار هستند که استفاده از دوربین‌های با لنز ثابت بسیار پر طرفدارتر می‌باشد. اهمیت لنزها به دلیل فاصله کانونی به کار گرفته شده در آن‌ها است؛ لنزهای ثابت دارای عدسی‌های لازم با فاصله کانونی مختلف میلی‌متری هستند.

لنزهای متحرک در یک محدوده و دوره از این فاصله برخوردار هستند. هر میزان که فاصله کانونی لنزهای دوربین دارای عدد کم‌تری باشد، تصویر را با زاویه دید عریض‌تر و قابلیت دید گسترده‌تر نشان می‌دهد، در صورتی که هر میزان که فاصله کانونی لنز با توجه به اندازه میلی‌متر آن بیشتر باشد عمق یا طول تصویر مشاهده شده بیشتر می‌گردد.

آداپتور دوربین‌های مدار بسته

آداپتورها یا منابع تغذیه از قطعات دوربین مدار بسته هستند که برای روشن شدن نیازمند انرژی برق با میزان آمپر 12 ولت هستند. بنابراین کارایی آداپتورها مبدل کردن انرژی برق 220 ولتاژ شهری به 12 ولتاژ با آمپرهای متفاوت است. این آداپتورها یا همان منبع تغذیه دوربین مدار بسته قادر خواهند بود که هم به شکل مرکزی باشند یا به صورت جداگانه در هر دوربین نصب شوند.

هاردها به عنوان ذخیره کننده اطلاعات

هارد اکسترنال دوربین‌های مدار بسته درون دستگاه دی وی آر یا اِن وی آر تعبیه می‌شوند. همه تصاویر ارسالی و مشاهده شده در این دوربین‌ها ذخیره خواهد شد.

کانکتور و فیش در دوربین مدار بسته

کانکتورها و فیش‌ها در دوربین‌های مدار بسته دارای عملکرد متصل کردن کابل‌ها به دوربین و دستگاه‌های ضبط کننده، برقرار کننده اتصال فیش برق، ایجاد اتصال میکروفن و… هستند.

دستگاه ضبط کننده DVR و NVR

دستگاه ضبط کننده دی وی آر از قطعات دوربین مدار بسته آنالوگ هستند. دستگاه ضبط کننده اِن وی آر از تجهیزات دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه یا آی پی با نام سرور سیستم این دوربین‌ها هستند.

هر دو دستگاه ضبط کننده تصاویر ضمن ثبت کردن فیلم‌های مشاهده شده توسط دوربین‌ها، قابلیت انجام تنظیمات جانبی آن از جمله تنظیم کردن نور و رنگ، زمان بندی کردن ضبط تصاویر، امکان دنبال کردن خودکار، قابلیت چرخش دستی یا اتوماتیک در دوربین‌های مدار بسته دارند.

قطعات دوربین مدار بسته

اسمبل دوربین مدار بسته  

مبحث اسمبل دوربین مدار بسته از موضوعات مهمی است که باید به آن به طور جدی پرداخته شود. تعداد زیادی از انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته در کشور اسمبل می‌شوند.

این امکان و احتمال وجود دارد که واردکننده‌های این دوربین‌ها نام تجاری خود را بر روی این دوربین‌ها بزنند که این موارد اسمبل زنی شامل ماژول‌های آی آر، بردها، انواع کیس‌ها و سنسورهای تصویری هستند که انواع این محصولات گاهی یه شیوه نادرست اسمبل زنی می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که در نتیجه اسمبل‌های نادرست صورت می‌گیرد این است که برندهای نامعتبر و فاقد اعتبار را با اسمبل کردن به شکل بدون کیفیتی تولید شده که در این صورت می‌تواند باعث ورود دوربین‌های مداربسته متفرقه به بازار و به خریداران عرضه ‌شوند. این دوربین‌های مدار بسته اسمبل خورده همراه با تجهیزات آن‌ها دارای کیفیت پایین و عمرکوتاهی هستند.

 

سخن پایانی

همانطور که بیان کردیم، قطعات دوربین مدار بسته از اجزای به وجود آورنده دوربین‌های مدار بسته با کیفیتی هستند که هم دارای عمر با دوام بوده و هم کارایی خوبی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

متاسفانه در نتیجه اسمبل کردن غیر اصولی و نادرست این دوربین‌ها و قطعات‌شان باعث شده است که با توجه به تقاضای بسیار برای این دوربین‌ها، برندهای متفرقه و بی نام و نشانی وارد بازار شوند، در نتیجه بازار اشباع از دوربین‌های مداربسته تقلبی شده که در این صورت با نارضایتی مشتری همراه شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *