دوربین مداربسته

هک دوربین مداربسته

هک دوربین مداربسته

هک دوربین مداربسته

برای هک دوربین مداربسته تعداد زیادی روش‌های خاص وجود دارد که در این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد و توضیحاتی می‌دهیم که به هک دوربین مدار بسته کمک کند و یا آموزش‌های لازم را ببینید تا دوربین مدار بسته خود را از هک محافظت کنید.

راهکارهای گوناگونی برای هک دوربین مداربسته موجود است؛ بعضی از آن‌ها آسان‌تر هستند و بعضی دیگر فنی و بعضی از آن‌ها غیرقابل هک می‌باشند. در این مقاله روندهایی که به واسطه هکرها برای دسترسی است (دوربین تحت شبکه) و (دستگاه‌های ذخیره کننده) مثل DVRها و NVRها استفاده می‌شود که توضیحات لازم را برای آن‌ها می‌دهیم.

هک کردن دوربین‌های مدار بسته می‌تواند از لحاظ امنیتی بسیار خطرناک باشد و به همین جهت ما در این مقاله سعی داریم شما را آگاه کنیم که چگونه بتوانید از این موارد هک کردن جلوگیری کنید و شرایط امنیت کامل را در دوربین‌های خود ایجاد کرده و این موضوع را مدیریت کنید.

هک دوربین مداربسته

روش‌های هک دوربین مدار بسته

هک دوربین مداربسته

اول از همه اینکه آیا راهی وجود دارد که بشود سیستم دوربین مدار بسته را هک کرد و یا از هک آن جلوگیری کرد؟

با پیشرفت در دنیای امروزی و شبکه‌های مجازی، امکان سرقت و هک اطلاعات سیستم شما به راحتی ممکن است و هکرها می‌توانند با پیشرفته‌ترین روش‌ها به سیستم شما دست پیدا کنند. بهتر است توجه داشته باشید بعضی از روش‌ها برای هک دوربین مداربسته نیاز به عملکرد فنی دارند.

 اولین روش هک کردن دوربین:

دسترسی به رمز عبور زمانی که شخصی بخواهد به دوربین مداربسته وصل شود.

با جستجو آدرس IP به شکل آنلاین وارد دوربین شوید. اکثرا هکرها با در دست داشتن موتورهای جستجو مثل rageip.org و یا shadon.io امکان این را دارند تا بتوانند داده‌های موجود را بدست بیاورند و بعد از آن به خود دوربین دسترسی خواهند داشت و اگر روتر را هک کنند کل دستگاه حفاظتی مورد حمله قرار می‌گیرد.

دومین روش هک کردن دوربین:

پیدا کردن نام کاربری و یا همان User ID

زمانی که به سختی دوربین‌ها عمل کنند هکرها می‌توانند در آن هنگام به دنبال نام کاربری باشند. امکان هک سیستم DVR بسیار پایین می‌باشد و اکثرا راه‌های نفوذ را بسته‌اند؛ چرا که در آخرین نوع به روزرسانی قرار دارند.

سومین روش هک کردن دوربین:

پیدا کردن خط های فرمان (Command Lines)

نقصی که در دوربین مداربسته خود می‌توانید پیدا کنید کد (backdoor) است؛ چرا که خط‌های فرمان سیستم در آن وجود دارد و ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

مراقب خرید برندهای ناشناخته یا دست دوم باشید؛ چون به دلیل پایین آمدن امنیت‌شان به آسانی هک خواهند شد. تحت هیچ شرایطی رمز عبور خود را به کسی ندهید و اگر کسی رمز عبور شما را متوجه شد به سرعت آن را عوض کنید.

به طور مثال در ماه یک بار رمز عبور خود را عوض کنید. به هیچ عنوان از رمزهای تکراری که شامل اطلاعات شخصی و عمومی شما مانند کد ملی، شماره شناسنامه، شماره تلفن و… است، استفاده نکنید. بهتر این است که برای جلوگیری از هک دوربین مدار بسته از رمزهایی استفاده کنید که از کاراکترهای مختلف اعداد و ارقام و یا علامت‌های گوناگون استفاده شده باشد.

چطور دوربین مدار بسته را هک کنیم ؟

در این بخش می‌بایست یک دوربینی که به اینترنت دسترسی دارد را پیدا کرده و محدوده آدرس آی پی را برای اسکن از سوی Angry ip scanar انتخاب کنید؛ سپس تصویری که محدوده آدرس آی پی اسکن شده، نشان خواهد داد.

برای مثال می‌توان از محدوده ی 2x.242.10.0تا 2.2x.242.10.25استفاده کنید.

روشی مانند ترموکس

این برنامه برای هک دوربین مداربسته است، با در دست داشتن موبایل اندروید می‌توانید از طریق برنامه ترموکس هک را انجام دهید. بعد از نصب برنامه برای فورواردینگ، هات اسپات را روشن کرده و بعد از آن طبق دستورات زیر عمل کنید:

 

apt update && upgrade

pkg install git

pkg install python2

 pkg install pip2

 git clone https://github.com/kancotdiq/ipcs

 pip2 install requests

 cd ipcs 

 python2 scan.py

 

و در آخر کشور خود را انتخاب کنید، کمی صبر کنید تا پیج نامبرها پدیدار شود و بعد پیج را انتخاب کرده و دوربین را هک می‌کنیم.

راه‌های جلوگیری از هک دوربین مدار بسته

  • یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند جلوی ورود هکرها را بگیرد، به روزرسانی و یا آپدیت دوربین و سیستم‌های ضبط کننده و دستگاه‌های مداربسته می‌باشد. از این رو همواره نسخه‌های جدیدی را روانه بازار می‌کنند؛ کاربران با استفاده از ورژن‌های جدید می‌توانند سیستم‌های خود را به روزسانی کنند ولی اکثرا موضوع به روزرسانی را جدی نخواهند گرفت و همین موضوع باعث نفوذ هکرها و افراد سواستفاده‌گر خواهد شد.
  • احداث شبکه‌ای که مخصوص سیستم دوربین مدار بسته باشد، برای جلوگیری از هک دوربین مدار بسته و بالا بردن حفظ امنیت سیستم خود از یک شبکه خصوصی برای ارسال و تبادل داده‌ها و تصاویر خود استفاده کنید. همین روند می‌تواند با سیم یا بدون سیم با آی پی مشخص شده برنامه ‌ریزی و راه اندازی شود؛ به همین جهت تصویرهای دوربین مدار بسته در یک فضای خصوصی ارسال و دریافت می‌شوند.
  • محدودیت برای افراد و دسترسی آن‌ها: به طور مثال با در دست داشتن سوئیچ‌های مدیریتی تعیین می‌شود که اشخاص در هنگام حضور یا عدم حضور در محل به تصاویر و داده‌ها دسترسی خواهند داشته‌اند.
  • استفاده از تجهیزات باکیفیت و تغییرات رمز عبور: نصب دوربین مدار بسته و داشتن دستگاه‌های حفاظتی باکیفیت در مقایسه با دستگاه‌های فیک موجود در بازار می تواند تا حدی از نفوذ هکرها جلوگیری کند.

هک دوربین مداربسته

مواردی که دوربین مدار بسته شما را از هک دور می کند

اول از همه باید دوربین بسیار با کیفیت و از بهترین برندها باشد تا از سطح بالاتری برخوردار باشد.

نکته‌های لازم:

رمز عبور دوربین مدار بسته را طوری ایمن کنید که شانس هک دوربین مدار بسته برای هکرها به حداقل پایین برسانید؛ به ویژه از رمزهای عبوری که برای اکانت‌های آنلاین استفاده می‌کنید، دوری کنید.

نکته دیگر جلوگیری از شکستن پسورد این است که می‌توانید از ابزارهایی برای کرک کردن استفاده کنید؛ یکی از این ابزارها Hydra است و این ابزار به شکل پیش فرض در سیستم عامل کالی نوکس موجود می‌باشد. به همین سبب هک دوربین مدار بسته با کالی یکی از روش‌های محبوب هکرها است.

ایمن کردن مودم و ارتقا دادن عامل سیستم دوربین مدار بسته:

در شبکه وای فای خود از یک رمز عبور قوی استفاده کنید و رمز عبور خود را از طریق ایمیل یا متن اشتراک گذاری نکنید. بهبودها و ارتقاء سیستم عامل دوربین مداربسته خود را بررسی و آن را به روزرسانی کنید. برای رفع برخی از باگ‌ها و به روز نگه داشتن ویژگی‌ها، آخرین سیستم عامل را دانلود کنید.

پروتکل‌های امن و نرم‌افزارهای آنتی ویروس:

پروتکل‌های حفاظتی چیزی هستند که داده‌ها را بین فرستنده و کاربر رمزگذاری می‌کنند. فایروال‌ها از دوربین امنیتی شما در برابر هک محافظت می‌کنند و اکثر نرم‌افزارهای آنتی‌ ویروس شامل محافظت در برابر فیشینگ و نفوذ گران شبکه هستند که آن را به یک ابزار عالی برای جلوگیری از هک کردن تبدیل می‌کند.

آیا امکان دارد دوربین مدار بسته هک شود؟

پس از گذشت سال‌های زیادی به اندازه‌ی 80 سال، اولین کاربرد از دوربین مدار بسته می‌گذرد که همچنان روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است. با اینکه هک یک وسیله مانند دوربین مدار بسته غیر قانونی و اشتباه است، باز هم افرادی پیدا می‌شوند که قصد دارند دوربین و یا سیستم شما را هک کنند و هدفشان معمولا ضربه زدن به سیستم امنیتی و سیستم‌های نظارتی می‌باشد.

همانطور که در سطر بالا توضیح دادیم روش‌های بسیار زیادی برای هک دوربین مداربسته وجود دارد اصلی‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • دوربین‌های پیکر بندی نشده (ورود بدون نیاز به ثابت کردن هویت)
  • پیدا کردن پسورد، دسترسی فیزیکی، هک وب سایت سرویس دهنده، هک سیستم DVR,NVR

نکته دیگر دوربین‌های مداربسته که تحت فشار هستند این است که تقریبا به آسانی قابلیت این را دارند که بشود آن‌ها را هک کرد. راحت‌ترین راه دسترسی به اطلاعات تجهیزات نظارتی و پیدا کردن دوربین مداربسته AHD اصولاً پیکر‌بندی نشده‌اند و اگر امکان خرید آی پی استاتیک را داشته باشید، یکی از روش‌های حفاظتی را بالا می‌برد و هکرها سخت‌تر می‌توانند با هک دوربین مداربسته شما در کار شما خللی وارد کنند..

حفاظت و الگوریتم‌های هک

در بخش‌های قبل به معرفی روش‌های نفوذ به سیستم نظارتی پرداختیم که چگونه هکر با استفاده از رخنه‌های امنیتی که به دلیل بی توجهی در نصب به وجود می‌آید، داده‌های ما را سرقت می‌کنند.

در اولین گام سعی کنید سیستم نظارتی خود را تنها به شبکه محلی (Local Network) شرکت یا ساختمان متصل کنید. در نیاز مشاهده تصاویر به صورت بر خط (آنلاین)، بستر امنی برای هک دوربین مدار بسته خود ایجاد کنید.

پس از نصب و راه ‌اندازی دوربین مدار بسته، تمامی رمزهای پیش فرض کارخانه را تغییر و در یک DataBase مقاوم که در برابر حمله هکرها و اثرات زیان ویروس است، قرار دهید.

ولی با توجه به پیشرفت روز افزون پروتکل امنیتی دوربین مدار بسته‌ها، دیگر نیازی به هزینه بیش از حد برای بالا بردن حفاظت از داده‌ها نیست و شما می‌توانید به تنهایی به الگوریتم پیش فرض دوربین‌ها که در مقابل هک شدن مقاوم هستند اعتماد کنید.

 

سخن پایانی

هک دوربین مدار بسته معمولا به آسانی امکان پذیر است و همین امر باعث می‌شود که ما مکانیز‌م‌های امنیتی را برای دوربین مدار بسته جدی بگیریم. اگر شما اصولی‌ترین اقدامات احتیاطی را رعایت کرده باشید و این مقاله را به خوبی بررسی کرده باشید، برای شما توضیحاتی داده شده است که اگر درست کنترل شود، هک را برای مجرمان دشوار خواهد کرد.

در اصل هدف ما از این مقاله این است که به اشخاص کمک کند تا بدانند که چگونه یک دوربین مداربسته هک می‌شود و چگونه می‌توانند شانس یک مهاجم را از دسترسی به سیستم به حداقل برسانند. در این مقاله گفته شد چه روش‌های ممکنی برای این کار وجود دارد و پرکاربردترین تکنیک‌هایی که توسط هکرها استفاده می‌شود، چیست تا در مقابل شرایطی همچون هک افراد بدانند چه کارهایی را انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *