دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته مادون قرمز

دوربین مدار بسته مادون قرمز

دوربین مدار بسته مادون قرمز

دوربین مدار بسته مادون قرمز از نوع دوربین‌های مدار بسته دید در شب است. این دوربین‌ها قابلیت دارند تا در نور تاریک و کم شب که چشم انسان توانایی دیدن اشیا و محوطه اطراف را ندارد، با استفاده از امواج مادون قرمز همه چیز را ببینند و ذخیره کنند.

به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد دوربین مدار بسته مادون قرمز، این دوربین‌ها در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری نصب می‌شوند. دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز، به دوربین دید در شب معروف هستند و قادر هستند تصاویر را به شکل سیاه و سفید و یا سبز و سفید نمایش دهند و در نور کم شب تصاویر را به شکل رنگی ذخیره نمی‌کنند.

با تمام این توصیفات، کارایی دوربین مدار بسته مادون قرمز دارای رشد و توسعه دید نسبت به چشم انسان است. در صورتی که این دوربین‌ها دارای قابلیت دید در شب یا مادون قرمز باشند قادر خواهند بود در تاریکی هم تصاویر محیط را دیده، شناسایی کرده و ذخیره کنند. این دوربین‌ها برخوردار از LEDهای مادون قرمز هستند که فضای خاموش و تاریک اطراف را به راحتی روشن می‌کنند تا تمام عناصر محوطه قابل دید باشند.

البته دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز دارای معایب و مزایای خاص خودشان هستند که ما در این مقاله سعی داریم به این موارد بپردازیم.

دوربین مدار بسته مادون قرمز چیست؟

دوربین مدار بسته مادون قرمز

دوربین مدار بسته مادون قرمز با امکانات پیشرفته‌ای که دارند دارای قیمت مناسب و نصب آسان هستند. این دوربین‌ها به دوربین‌های دید در شب معروف هستند که از طریق امواج مادون قرمز که بر اجسام ساطع می‌کنند. در تاریکی شب امکان دید آسان و ضبط تصاویر را فراهم می‌آورند، ثبت تصویر در شرایطی که برای قابلیت دید افراد ممکن نیست.

دوربین مدار بسته مادون قرمز

قدرت دید دوربین مدار بسته مادون قرمز در شب

قدرت دید این دوربین‌ها وابسته به بیش‌ترین عمق دیدی است که دوربین توانایی مشاهده و ضبط آن را دارد. قدرت دید دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز به دو عامل مربوط است: یکی از این موارد به قدرت LEDهای روی دوربین و دومین عامل به مقدار حساسیت چیپ تصویر دوربین به امواج مادون قرمز، مربوط است.

به طور معمول قدرت دیدی که بر روی بروشور دوربین مشخص می‌شود، نشان دهنده برد پرتاب نور دوربین است. معمولا این مقدار دید یا برد تعیین شده از برد مناسب مشاهده در شب بیشتر است. میزان دید در شب برای این دوربین‌ها بیشتر از 30 متر نیست؛ حتی مواقعی که فضای محوطه وسیع‌تر باشد میزان برد بسیار کم‌تر خواهد شد.

چگونگی کارکرد دوربین مدار بسته مادون قرمز

در اطراف این دوربین‌ها لنز دوربین دید در تاریکی و شب وجود دارد و همچنین چند LED کوچک هم در آن وجود دارد که جهت تابش امواج مادون قرمز و روشنایی دادن به فضا به کار گرفته می‌شوند.

چشم انسان فقط می‌تواند تعداد کمی از این نورها را ببیند، به این دلیل که امواج فروسرخ با چشم انسان قابل دیدن نیستند، این روشنایی دهنده‌ها در دوربین‌های دید در شب به هیچ وجه مکان نصب دوربین را مشخص نمی‌کنند؛ در عین اینکه نور لازم برای مشاهده و ضبط تصاویر دوربین را محیا می‌کنند.

برای دید عناصر موجود در محیط لازم است که پرتوهای مادون قرمز به آن‌ها تابیده و منعکس شود. لامپ‌های موجود در اطراف لنز دوربین این امواج را ساطع کرده و موجب می‌شوند که تصاویر به شکل سیاه و سفید ذخیره شوند.

شما باید در کنترل، بازیابی و ذخیره سازی داده‌ها دقت زیادی به خرج دهید؛ به این منظور که تمام تصاویر ثبت شده را در یک نرم افزار مطمئن ذخیره کنید تا هر موقع نیاز بود از تصاویر ذخیره شده در آن استفاده کنید.

نصب دوربین مادون قرمز    

نصب دوربین مادون قرمز با توجه به اینکه بخواهند در محیط باز با فضای گسترده نصب شوند با شیوه نصب آن در محیط داخلی دارای تفاوت است. پیش از نصب این دوربین‌ها به طور کامل تجهیزات خود را چک کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید؛ ضمن اینکه باید از سلامت دوربین خود اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید که نصب این دوربین‌ها را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید؛ چون نصب دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز نیاز به تخصص دارد و اگر شما بخواهید بدون هیچ اطلاعی این کار را انجام دهید ممکن است به اجزای دوربین آسیب بزنید. بعد از نصب این دوربین‌ها هر چند وقت یک بار آن‌ها را بررسی کنید تا آلودگی و غبار مانع دید آن‌ها خصوصا در فضای باز نشده باشد.

در فضای باز سعی کنید دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز را در ارتفاع 2 تا 3 متر از سطح زمین تعبیه کنید تا از این ارتفاع بتوانید تمامی عناصر را به راحتی مشاهده کنید و هم اینکه افراد متفرقه امکان دسترسی آسان به آن را نداشته باشند. این دوربین‌ها را نباید به سمت مستقیم نور خورشید نصب کرد و شما باید سر دوربین خود را در مسیر نور غیر مستقیم قرار دهید.

در  نصب دوربین مدار بسته مادون قرمز شما می‌توانید این دوربین‌ها را در یک گوشه قرار دهید تا امکان دید کامل را برای شما فراهم کند. در فضای داخلی این دوربین‌ها را در داخل پنجره‌ها نصب نکنید؛ چون می‌توانند دارای مشکلات بازتابی شوند و امکان دید خوبی برای شما فراهم نکنند.

برای نصب دوربین مادون قرمز به ویژگی‌های نورپردازی خود اهمیت دهید تا بهترین موقعیت دید برای شما فراهم شود. هنگام نصب این دوربین‌ها، کابل‌های آن را از معرض دید پنهان قرار دهید که امکان دسترسی به آن‌ها برای افراد متفرقه غیرممکن باشد و امکان دستکاری آن‌ها وجود نداشته باشد.

دوربین مدار بسته مادون قرمز

مزایا و معایب دوربین مدار بسته مادون قرمز

این دوربین‌ها ارزان قیمت هستند، با توجه به امکانات متعدد و خوبی که دارند، همچنین دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز دارای مزیت مناسب دید در شب هستند؛ ضمن اینکه این دوربین‌ها نیازی به نور معمولی ندارند و با کمک امواج مادون قرمز خود قادر به ثبت و دیدن هستند.

نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته پیچیده و دشوار نبوده و به راحتی قابل نصب هستند، همچنین این دوربین‌ها قادر به نصب در فضاهای بسته و باز هستند.

از معایب دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز این است که میزان برد دید در آنها بسیار کم است و در مواقعی که نور محیط به شدت کم می‌شود کیفیت ثبت و ضبط تصویر در آن‌ها کاهش می‌یابد. این دوربین‌ها را در محدوده محل زندگی همسایه‌ها یا مکان‌های خصوصی نباید نصب کنید.

 

سخن پایانی

دوربین مدار بسته مادون قرمز دارای قابلیت‌ها و مزایای بسیار هستند و شرایط خوبی را جهت مراقبت و محافظت از امکان و محل‌های مختلف فراهم می‌کنند. این دوربین‌ها خصوصا در زمان تاریکی هوا و شب‌ها امکان دید و ثبت رویدادهای موجود را دارند.

هر چند که نصب دوربین‌های مدار بسته مادون قرمز کار مشکلی نیست اما سعی کنید که نصب آن‌ها را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا هم مکان نصب ان را به درستی انتخاب کنند و هم تمامی تنظیمات آن را به درستی انجام دهید. این دوربین‌ها با حساسیت بالایی که در نتایج امواج مادون قرمز دارند، ممکن است گاهی اوقات امکان دید خوبی فراهم نکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *