حریق

انواع روش های اطفا حریق

انواع روش های اطفا حریق

انواع روش های اطفا حریق

انواع روش های اطفا حریق به ما کمک می کنند که ما به واسطه آنها بتوانیم با انواع آتش سوزی های شکل گرفته مقابله کنیم. شما می دانید که آتش سوزی یکی از خطرات بسیار جدی می باشد که می تواند به صورت طبیعی و یا به دلیل خطاهای انسانی رخ دهد و در نتیجه جان و مال انسان های زیادی را تهدید کند. در بررسی روش های مختلفی که برای اطفا حریق وجود دارد ما دو روش کلی داریم که در ادامه این مطلب به صورت مفصل این دو روش کلی و زیر مجموعه های آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

روش های اطفا حریق

انواع روش های اطفا حریق

به صورت کلی ما دو روش را به عنوان انواع روش های اطفا حریق سراغ داریم که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود بوده و هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را نیز دارد که ما در ادامه این دو روش را به صورت فهرستی به شما معرفی کرده و سپس هر یک را به صورت مجزا برای شما شرح خواهیم داد. دو روش اصلی برای مهار و خاموش سازی آتش ها به صورت کلی عبارت اند از:

  •     اطفا حریق دستی
  •     اطفا حریق اتوماتیک و هوشمند

 

سیستم اطفا حریق دستی

یکی از انواع روش های اطفا حریق برای ما روش اطفا حریق به صورت دستی می باشد که به آن اطفا حریق سنتی هم می گویند در این روش همان طور که از نام آنها پیدا است، همه تجهیزات به صورت دستی مورد استفاده قرار گرفته و انسان در کنترل آنها نقش دارد. این سیستم ها به طور کلی کار کرد صحیح و نتیجه بخش خود را زمانی خواهند داشت که نیروی انسانی وجود داشته باشد و بدون دخالت نیروی انسانی این سیستم ها به هیچ وجه می توانند کاربرد های لازم را داشته و عملا در زمان آتش سوزی به تنهایی برای ما هیچ کاربردی در بر نخواهند داشت.

در بین انواع روش های اطفا حریق یکی از این روش ها اطفا به صورت دستی می باشد که در آن شما می توانید از کپسول های آتش نشانی استفاده کنید. این کپسول ها خود دارای انواع مختلفی هستند که هر یک بر اساس محتویاتی که درون آنها قرار دارد دسته بندی می شود. مهمترین دسته بندی انواع کپسول های آتش نشانی و روش های خاموش سازی آتش عبارت اند از:

  •     کپسول های پودری برای مهار آتش

یکی از انواع روش های اطفا حریق دستی استفاده از کپسول های آتش نشانی می باشد که محتویات درون آنها را پودرها تشکیل می دهند. این کپسول ها خود دارای سه زیر مجموعه هستند که هر یک ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند و ما در این بخش به آنها اشاره خواهیم داشت. این سه نوع کپسول پودری مهم عبارت اند از:

  1. پودر خشک شیمیایی
  2. پودر تر شیمیایی
  3. پودر خشک
  •     کپسول های حاوی مواد شیمیایی

یکی دیگر از انواع روش های اطفا حریق استفاده از کپسول های دستی می باشد که با داشتن محتویات شیمیایی خود به ما کمک می کنند که اکسیژن موجود در محیط را تا جایی که می تواند آتش را خاموش کند کاهش دهند. به این ترتیب بدون اکسیژن آتش کارایی خود را از دست داده و نمی تواند به احتراق ادامه دهد و در نهایت خاموش می شود.

  •     کپسول های حاوی کف

از دیگر انواع کپسول هایی هستند که به ما در خاموش سازی بسیاری از انواع آتش سوزی ها کمک می کنند. این خاموش کننده ها هم می توانند مانع از رسیدن اکسیژن به محیط شوند و هم می توانند در نهایت موجب شوند که مواد قابل اشتعال خاصیت اشتعال خود را به صورت موقتی از دست بدهند.

  •     کپسول های هالوژنه

از دیگر انواع روش های اطفا حریق به صورت دستی استفاده از کپسول های هالوژنه می باشد. این کپسول ها به ما کمک می کنند که ما بتوانیم به خوبی در برابر آتش سوزی های مختلف مقابله کرده و مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شویم.

 

سیستم  های اطفا حریق اتوماتیک

از دیگر انواع روش های اطفا حریق میتواند استفاده از سیستم های اطفا حریق اتوماتیک باشد. این سیستم ها به صورت هوشمند عمل می کنند به گونه ای که انسان در فعال سازی آنها معمولا نقشی ندارد. هر چند در برخی از موارد به کمک شاسی های موجود در آنها انسان می تواند آنها را فعال یا غیر فعال کند اما به صورت ذاتی این سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که شما به صورت هوشمند از آنها استفاده می کنید و به هیچ عنوان نیازی به دخالت در آنها ندارید. باید بدانید که خود این سیستم ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

انواع سیستم های اطفا حریق اتوماتیک

انواع روش های اطفا حریق اتوماتیک روش هایی هستند که در هر یک پایه اصلی برای خاموش سازی و مهار آتش با دیگری متفاوت بوده و نحوه کاری هر یک با دیگری نیز فرق دارد. به همین دلیل شما باید با این روشها آشنا شوید. ما در این بخش ابتدا آنها را معرفی کرده و سپس هر یک را به صورت مجزا برای شما شرح خواهیم داد. مهمترین انواع سیستم های خاموش سازی به صورت هوشمند و اتوماتیک عبارت اند از:

  1. سیستم مهار و کنترل آتش مه آب
  2. سیستم های خاموش کننده آتش مدل ورتکس
  3. سیستم های اتوماتیک اطفا حریق گاز هالون
  4. سیستم های اتوماتیک آبی اسپرینکلر
  5. سیستم خاموش کننده اتوماتیک پودری یا ذرات معلق
  6. سیستم خاموش کننده های اتوماتیک فوم

 

انواع روش های اطفا حریق

سیستم اطفا حریق اتوماتیک مه آب

یکی از انواع روش های اطفا حریق اتوماتیک که دارای کاربردهای فراوانی بوده و مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد سیستم های مه آب می باشد. این سیستم ها یک سیستم طراحی شده جهت انجام اقدامات محافظتی در برابر آسیب های حاصل از آتش سوزی می باشد. نحوه عملکرد این سیستم برای خاموش کردن آتش بسیار جالب می باشد. به گونه ای که در این سیستم ها آب به صورت غبار های ریزی بر روی آتش پاشیده می شود. قطرات آب در این سیستم بسیار کوچک هستند به گونه ای که اگر بر روی لباس شما یک قطره آن بریز شاید اصلا لباس شما خیس هم نشود.

در میان انواع روش های اطفا حریق اتوماتیک این روش دارای کاربردهای زیادی می باشد. چرا که وقتی که تعداد بسیار زیادی از این قطرات کوچک بر روی آب پاشیده می شوند، عملیات اطفاء حریق انجام می شود. بسیاری از منازل مسکونی در حین نصب سیستم اطفاء حریق از این مدل استفاده می کنند. نحوه کار کرد این سیستم ها به این شکل است که  در این سیستم ها عملیات اطفاء حریق از طریق خنک کردن شعله و همچنین گاز های موجود در محیط اطراف به همراه تبخیر صورت می پذیرد. یک روش بسیار موثر در مهار آتش که نیازی به کمک انسان ندارد و می تواند دقیقا از نزدیک ترین نقطه ممکن به مرکز آتش پاشیده شود و موفقیت بالایی را نیز به همراه دارد.

 

سیستم اطفا حریق اتوماتیک ورتکس

از دیگر انواع روش های اطفا حریق به صورت اتوماتیک استفاده از سیستم های ورتکس می باشد که به روزترین این سیستم ها محسوب می شود. این سیستم های محبوب و پرکاربرد بدون نیاز از سیستم های مه آب نمی باشند. بلکه این سیستم ها به صورت ذاتی برای اطفاء حریق به صورت کاملا ترکیبی از ترکیب گاز نیتروژن و سیستم مه آب استفاده می کنند. در این سیستم ها آب در ابتدا به ذرات غبار آلوده و ریز تبدیل نمی شوند. بلکه عاملی وجود دارد که این قطرات را به ذرات بسیار ریزی تبدیل می کند. عاملی که این کار را انجام می دهد گاز نیتروژن است. گاز نیتروژن این قطرات را به ذرات حدود ده میکرونی تبدیل می کند. سپس این ذرات با گاز نیتروژن موجود ترکیب می شوند و از طریق نازل ها به سمت بیرون و به سمت مرکز آتش هدایت می شوند.

 

سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی هالون

یکی دیگر از انواع سیستم ها و روش های اطفا حریق به صورت اتوماتیک سیستم های گازی هالون می باشند. این سیستم های کاربردی و بسیار موثر سیستم هایی کاملا گازی محسوب می شوند. در این سیستم ها معمولا اطفاء حریق به کمک گاز های مختلف انجام می شود. کاربرد اصلی این سیستم ها در ساختمانهای اداری و تجاری می باشد. اما امروزه با توجه به مزایای بسیاری که در این نوع از سیستم های خاموش کننده آتش مشاهده شده از آنها بیشتر در دیتاسنتر ها استفاده می شود. عمده گازهایی که در این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و به کمک آنها عملیات اطفاء حریق انجام می شود عبارت اند از :

  •     Fm200
  •     IG
  •     Novec 1230
  •     Co2

سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر

یکی دیگر از انواع روش های اطفا حریق که به صورت اتوماتیک بوده و در چارچوب یک سیستم می تواند به شما در مهار و کنترل آتش سوزی ها کمک کند سیستم های آبی اسپرینکلر می باشد. این سیستم را معمولا در از انواع ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری به کار می برند و برای شما احتمالا سیستمی آشنا می باشد. در حقیقت این سیستم ها، همان سیستم های آب پاشی هستند که در سقف ها کار گذاری شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. زمانی که می خواهیم از این سیستم ها استفاده کنیم باید حتما از سیستم لوله کشی های پیشرفته آب به صورت سقفی و یا دیواری استفاده کنیم.

توجه داشته باشید که در این روش که خود یکی از انواع روش های اطفا حریق محسوب می شود، ما شاهد انواع متفاوتی هستیم که هر یک دارای کاربردهای مشخص بر اساس نوع استفاده می باشد که شما باید با این موارد به خوبی آشنا شوید. برخی از مهمترین انواع این سیستم ها از نظر کارایی عبارت اند از:

  •     کاربرد در ساختمان های مسکونی
  •     بکارگیری در ساختمان های تجاری
  •     استفاده در ساختمان های اداری
  •     به کار گیری در پارکینگ ساختمان ها
  •     کاربرد در سوله ها و همچنین در مخازن نگهداری سوخت
  •     استفاده در انبارهای نگهدارنده مواد
  •     استفاده در هتل

 

سیستم اطفا حریق اتوماتیک پودری آیروسل

از دیگر انواع روش های اطفا حریق که به صورت اتوماتیک بوده و به صورت یک سیستم هوشمند عملیات اعلام و اطفا حریق را برای ما می تواند انجام دهد سیستم های خاموش سازی آتش به کمک ذرات معلق آیروسل می باشد. این سیستم ها هم به نوعی سیستم های هیبریدی هستند. چرا که به صورت ترکیبی کار می کنند. اما عمده تفاوت این سیستم ها با سیستم های وترکس در این است که در این سیستم ها از ترکیب گاز و پودر برای خاموش کردن آتش استفاده می شود. در این سیستم ها ابتدا سنسور ها یا دتکتور ها بر اساس مکانیزم عملکردی خود دود

 

سیستم اطفا حریق اتوماتیک فوم

یکی دیگر از انواع روش های اطفا حریق هوشمند می تواند روش استفاده از فوم باشد. بکارگیری فوم در کپسولهای دستی هم برای ما می تواند ممکن باشد. توجه داشته باشید که  این سیستم ها هم مانند سیستم های ورتکس و پودری جزو سیستم های هیبریدی محسوب می شوند. در حقیقت در انواع سیستم های کنترل کننده آتش سه مدل به صورت ترکیبی کار می کنند. این سیستم ها اما ترکیبی از آب هستند و فوم که برای اطفا حریق وارد عمل می شوند. در این سیستم ها نازل های لوله کشی شده ای وجود دارد که ترکیب های آب و فوم از طریق آنها به خارج هدایت می شوند.

 

سخن پایانی

انواع روش های اطفا حریق به برای مقابله با انواع آتش سوزی ها به ما کمک می کنند. هر یک از این روش ها برای مقابله با آتش سوزی های مخصوص به خود کارایی و کاربرد دارد و ما باید به خوبی با این روش ها آشنا باشیم و با استفاده از نظر متخصصان بهترین سیستم های ممکن را برای مجموعه خود انتخاب کنیم و به کار بگیریم تا بتوانیم از بروز خسارت های مالی و جانی در زمان آتش سوزی جلوگیری کنیم. به این ترتیب می توانیم از جان و مال خود در برابر آتش سوزی که پدیده ای بسیار خطرناک و تهدید کننده است در امان باشیم. اگر به خوبی یا انواع روش های اطفا حریق آشنا باشیم انتخاب درست ترین روش برای ما میتواند ساده تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *