حریق

دمنده اطفا حریق

دمنده اطفا حریق

دمنده اطفا حریق

دمنده اطفا حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ اطفا حریق یکی از مهمترین کارهایی است که شما در زمان مواجهه با آتش سوزی باید انجام دهید. چرا که آتش سوزی می تواند به شما صدمات جانی و مالی بسیار زیاد و جبران ناپذیری را وارد کند. از همین رو اگر شما نتوانید به خوبی آتش را مهار کنید، آتش گسترش پیدا می کند و در نهایت می تواند بازه آسیب رسانی خود را وسیع تر کرده و خسارت های بیشتری را به جا بگذارید. برای اطفا حریق هم باید از به روزترین و مدرن ترین و مناسب ترین امکانات و تجهیزات اطفا حریق استفاده کرد.

 

روش های اطفا حریق

دمنده اطفا حریق

برای آشنایی با دمنده اطفا حریق شما در ابتدا باید در مورد روش هایی که به واسطه آنها می شود یک آتش سوزی را مهار و کنترل کرد به خوبی آشنا باشید. روش های مهار آتش به صورت کلی گسترده و متنوع می باشد. به همین دلیل ما قصد داریم در این بخش به سه روش اصلی بپردازیم که در راستای از کار انداختن اضلاع مثلث آتش به کار می رود. زمانی که این سه روش را به شما معرفی کنیم می توانید عملکرد دمنده هایی که برای اطفا حریق استفاده می شود را به خوبی درک کنید و متوجه اهمیت آنها شوید.

 

مثلث آتش چیست؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که باید برای در بهتر عملکرد و کارایی دستگاه دمنده اطفا حریق در مورد اینکه چه روش های اصلی و اساسی برای مهار آتش دارد صحبت کنیم. در همین راستا به کار در جهت از کار انداختن اضلاع مثلث آتش صحبت کردیم اما سوالی که در این بخش مطرح می شود این است که مثلث آتش چیست و این مثلث از چه اضلاعی تشکیل شده است و از کار انداختن این اضلاع چطور می تواند به ما در خاموش سازی و مهار آتش سوزی به وجود آمده کمک کند؟

دمنده اطفا حریق یکی از تجهیزاتی است که ما برای مقابله با مثلث آتش به کار می بریم. مثلث آتش به معنای سه ضلع مهمی است که آتش برای شکل گیری و بقای خود به همه آنها نیاز دارد و در صورتی که حتی یکی از این اضلاع را متوقف کنیم می توانیم شاهد این باشیم که آتش به خوبی مهار شده و خاموش می شود. اولین ضلع این مثلث را مواد قابل اشتعال تشکیل می دهند که تا زمانی که در محل حضور دارند امکان آتش سوزی و گسترش آتش برای ما می تواند وجود داشته باشد.

همچنین باید بدانید که دومین ضلع آتش اکسیژن می باشد که اتفاقا دستگاه دمنده اطفا حریق به ما در این رابطه می تواند کمک کند تا بتوانیم به واسطه آن اکسیژن موجود در اطراف آتش را کاهش دهیم و آتش را از کار بیندازیم. سومین ضلعی که در آتش سوزی باید باشد تا آتش بتواند بسوزد و بسوزاند و باید از بین برود تا آتش بتواند مهار شود دما می باشد. اگر دما را کاهش دهیم می توانیم شاهد خاموش شدن آتش و مهار کلی آتش سوزی باشیم و عملیات اطفا را به خوبی انجام دهیم.

 

خاموش کردن آتش به کمک کم کردن اکسیژن اطراف آتش سوزی

دستگاه دمنده اطفا حریق به ما در این رابطه کمک می کند اما باید بدانید که شما برای این کار می توانید از تجهیزات دیگری هم استفاده کنید. به صورت کلی احتراق به اکسیژن نیاز دارد و اگر اکسیژن نباشد احتراقی هم صورت نمی گیرد. در نتیجه اگر شما در یک آتش سوزی اکسیژن را از آتش بگیرید آتش رو به خاموشی می رود. به صورت طبیعی حدود بیست و یک درصد اکسیژن در محیط وجود دارد که آتش از آن تغذیه می کند، اگر اکسیژن به کمتر از 15 درصد برسد کار برا ادامه حیات آتش سوزی سخت شده و آتش خاموش می شود.

 

دمنده اطفا حریق

خاموش کردن آتش به کمک کم کردن میزان دمای محیط

حرارت و دمای بالا موجب می شود آتش سوزی شکل بگیرد و یا اینکه گسترش پیدا کند. از آنجایی که این حرارت را خود آتش تولید کرده و به محیط منتقل می کند شما باید به کمک تجهیزاتی نظیر دستگاه دمنده اطفا حریق شرایطی را فراهم کنید که دمای بخش های دیگر محیط خنک شود. با کم شدن دمای محیط آتش سوزی می تواند در یک پروسه ساده و بدون خطر به آرامی کنترل شده و در نهایت خاموش شود. از همین رو باید بدانید که این روش یکی از روش های مهم در خاموش سازی آتش محسوب می شود.

 

خاموش کردن آتش به کمک دور کردن و خنثی کردن مواد قابل اشتعال

همیشه برخی از مواد هستند که برای آتش سوزی مورد نیاز می باشند. باید چیزی بسوزد تا سوخت آتش فراهم شود. در این بخش دستگاه دمنده اطفا حریق به ما کمکی نمی کند، یعنی نمی تواند مواد قابل اشتعال را از محیط دور کند و یا موجب شود که آتش سوزی خنثی شود اما تجهیزات و اقدامات دیگری وجود دارد که می تواند به ما کمک کند که ما این مواد قابل اشتعال را یا از محل دور کنیم و یا به گونه ای از آنها مراقبت کنیم که در صورت برخورد با حرارت و یا با آتش دچار حریق نشوند و به این ترتیب مانع از رسیدن سوخت بیشتر به آتش سوزی شویم و آتش را بتوانیم راحت تر کنترل کنیم.

 

نکته: برای انجام تمامی این موارد ما می توانیم از تجهیزات و روش های مختلفی استفاده کنیم. استفاده از برخی از تجهیزات مانند دستگاه دمنده اطفا حریق و یا تجهیزاتی مانند گوی های اطفا حریق و کپسول های آتش نشانی و سایر تجهیزات برای ما می تواند بسیار موثر باشد.

 

نکته: توجه داشته باشید که هر دستگاه و یا ابزاری که برای اطفا حریق به کار میرود، مانند توپ اطفا حریق و یا دمنده اطفا حریق برای موقعیت های خاصی طراحی و تولید شده است. یعنی برخی از این ابزارها در مواجهه با برخی از انواع آتش سوزی چندان کمکی به ما نمی کنند اما در محلی که برای آن طراحی شده اند و در مواجهه با آتشی که برای مهار آن تولید شده اند می توانند بسیار موثر و کاربردی باشند و این می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

تجهیزات اطفا حریق

توجه داشته باشید که شما برای خاموش سازی و مهار آتش سوزی نیاز دارید که از تجهیزات مختلفی استفاده کنید. به صورت دستی و سنتی خاموش کردن آتش برای شما هزینه ای زیادی را در پی دارد و خطراتی که شاید جبران آنها برای شما دشوار باشد. ما در این بخش اشاره کردیم که دستگاه دمنده اطفا حریق یکی از این تجهیزات می باشد که در ادامه به شما به صورت کامل معرفی خواهیم کرد اما باید بدانید که ما برای خاموش کردن آتش سوزی، مجموعه ای از تجهیزات را در اختیار داریم که هر یک کاربردهای مشخص و مخصوص به خود را دارد.

دستگاه دمنده اطفا حریق یکی از تجهیزات میباشد، توپ های آتش نشانی، کپسول های آتش نشانی، سیستم های اعلام و اطفا حریق، فلکه های اطفا حریق و بسیاری از موارد دیگر مجموعه ای از ابزارها هستند که هر یک به روش و شیوه ای مخصوص به خود به ما در مهار و خاموش سازی آتش کمک می کند. ما در این بخش قصد داریم به معرفی یکی از این تجهیزات یعنی دستگاه هایی که به دمنده های خاموش سازی و مهار آتش هستند اشاره کنیم و این دستگاه ها را به شما معرفی نماییم.

 

دمنده اطفا حریق چیست؟

همانطور که به شما گفتیم یکی از تجهیزات بسیار کاربردی و موثر در مهار و خاموش سازی آتش ها دستگاه دمنده اطفا حریق می باشد. این دستگاه ها دارای ساختار طراحی بسیار ساده و کاربری بسیار مفیدی هستند که به ما در خاموش سازی آتش به کمک از کار انداختن یکی از اضلاع مثلث آتش یعنی اکسیژن کمک می کنند. این دستگاه ها به عنوان تجهیزاتی شناخته می شوند که متحرک و قابل حمل بوده به همین دلیل می توانید این دستگاه ها را به محل آتش سوزی رخ داده به راحتی و به صورت انفرادی حمل کنید.

دستگاه های دمنده اطفا حریق شاید از مدرن ترین تجهیزات برای مهار آتش محسوب شوند اما کاربردی که برای شما دارند به صورت تضمینی می باشد. البته شما در زمان استفاده از این محصولات باید این را بدانید که برخی از نکات میتواند معادله را برای شما تغییر دهد. استفاده از این ابزار ساده می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد و اما در عین حال بسیار هم نیازمند دقت و رعایت نکات مهم می باشد. به همین دلیل هر کسی نمی تواند به راحتی از این تجهیزات برای مهار آتش سوزی استفاده کند.

اما اگر شما بتوانید به خوبی با دستگاه دمنده اطفا حریق کار کنید مهار آتش سوزی برای شما بسیار ساده می باشد. البته باید به این نکته هم توجه کنید که این دستگاه ها توانایی مقابله با همه انواع آتش سوزی ها را ندارند. در ادامه این مطلب وقتی در خصوص ساختمان کاری و کاربردهای این محصولات به شما توصیحاتی را ارائه دهیم متوجه می شوید که در چه شرایطی این تجهیزات برای شما کاربردی می باشد و در چه شرایطی شما نمی توانید از این محصولات برای خاموش سازی و مهار آتش سوزی به وجود آمده استفاده کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

 

دستگاه دمنده اطفا حریق چیست؟

دستگاه دمنده اطفا حریق یکی از انواع تجهیزات کاربردی و بسیار مهم محسوب می شود که شما می توانید از آنها استفاده کنید تا در مهار آتش به وجود آمده موفق تر عمل کنید. توجه داشته باشید در میان تمامی بخش هایی که می تواند دچار آتش سوزی شود یکی از بخش های مهم و همیشه در معرض خطر مراتع، جنگل ها و محیط های سرسبز هستند. اما در مورد خاموش کردن این آتش سوزی ها در این مکان ها یکی از مشکلات اصلی و بسیار جدی این است که دسترسی به این مناطق معمولا سخت است.

با توجه به این دسترسی سختی که وجود دارد فعالان محیط زیست دست به استفاده از دستگاه های دمنده اطفا حریق زدند. این دستگاه ها در ابتدا همان دستگاه هایی بودند که در زمان زدن چمن ها برای جارو کردن و کشیدن چمن های زده شده به کار می رفتند. که در کمال تعجب متوجه شدند که کاربردی بسیار موثر می تواند در مهار و خاموش سازی آتش داشته باشد. از همین رو رفته رفته مورد توجه قرار گرفت و تبدیل به یکی از مهمترین دستگاه ها و تجهیزات اطفا حریق شد.

دستگاه دمنده اطفا حریق به صورت کلی ساختار اصلا پیچیده ای ندارد، این دستگاه دارای یک مخزن می باشد که در آن مقداری سوخت که عموما بنزین هست را قرار می دهید تا کار کند. همچنین باید بدانید که این دستگاه دارای یک موتور پمپ بسیار ساده می باشد. کارکرد این دستگاه هم به این صورت است که در ابتدا هوا را می کشد و سپس با فشار به بیرون پرتاب می کند. به این ترتیب به ما کمک می کند که بتوانیم آتش به وجود آمده را به خوبی مهار و کنترل کرده و آتش را خاموش کنیم.

 

نحوه کار دمنده اطفا حریق

کار با دستگاه دمنده اطفا حریق به اندازه ای که ساختار دستگاه ساده می باشد، آسان نیست. البته به صورت تئوری شما کار زیاد دشواری ندارید اما می تانید برای شما این امر بسیار خطرناک هم باشد. کار اصلی به این صورت است که شما باید نازل یا همان دهانه لوله خرطومی این دستگاه را به سمت دایره اصلی آتش گرفته و به سمت داخل هدایت کنید تا به این ترتیب با کشیدن اکسیژن درون آتش، ضلع اکسیژن آتش سوزی را از کار بیندازید. اما باید بدانید که چون در زمان استفاده از این دستگاه شما با اکسیژن سروکار دارید، اگر ندانید که باید چطور از این دستگاه استفاده کنید، احتمال دارد که موجب شوید آتش به وجود آمده به اندازه زیادی گسترش پیدا کند. یعنی نه تنها خاموش نمی شود این آتش بلکه توسط شما بیشتر از قبل گسترش پیدا می کند.

 

سخن پایانی

یکی دیگر از مهمترین تجهیزاتی که در اطفا حریق می تواند به کار گرفته شود و موجب شود که شما بتوانید آتش سوزی را مهار کنید دستگاه دمنده اطفا حریق می باشد. این دستگاه برای آتش سوزی در محل هایی که رفت و آند در آن سخت است می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *