حریق

فاصله وسایل اطفا حریق

فاصله وسایل اطفا حریق

فاصله وسایل اطفا حریق

فاصله وسایل اطفا حریق یکی از مهمترین مواردی است که شما باید در مورد ایمنی ساختمان به خوبی رعایت کنید. شاید برای شما در نگاه اول این مسئله اهمیت چندانی نداشته باشد اما باید بدانید که این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد. اصل اساسی در این مورد این است که شما فاصله ای را رعایت کنید و محلی را انتخاب کنید که در مواقع ضروری بشود به راحتی به کپسول دسترسی داشت و از آن استفاده کرد و برای خاموش سازی و مهار آتش سوزی به وجود آمده به کمک آن اقدام کرد. به همین دلیل ما در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

نصب کپسول دارای چه اصول استانداردی می باشد؟

فاصله وسایل اطفا حریق

همانطور که به شما گفتیم فاصله وسایل اطفا حریق یکی از مهمترین مواردی است که شما باید مدنظر خود قرار دهید. به همین دلیل ما قصد داریم در این رابطه به شما توضیحاتی را ارائه دهیم. اما اجازه بدهید که در ابتدا به شما در خصوص استانداردهایی که باید در زمان نصب کپسول به صورت کلی رعایت کنید توضیح دهیم تا شما بتوانید به خوبی این امر را مدیریت کنید. مهمترین استانداردهایی که شما در زمان نصب کپسول آتش نشانی و سیستم اطفا حریق باید رعایت کنید عبارت است از:

  •     باید سطح پوشش هر کپسول آتش نشانی در این شرایط مد نظر شما قرار داشته باشد.

اگرچه فاصله وسایل اطفا حریق دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و ما در ادامه به آن خواهیم پرداخت اما شما در زمانی که می خواهید یک کپسول را در ساختمان و یا محلی نصب کنید باید بدانید که این کپسول چه سطحی را می تواند پوشش دهد. آیا برای خاموش سازی آتش به وجود آمده در محیطی با چنین متراژ مشخصی می تواند کارایی لازم را داشته باشد یا خیر؟ سپس باید بر این اساس نصب و راه اندازی سیستم را انجام دهید.

  •     چه تعداد سیستم اطفا حریق مورد نیاز شما می باشد

در ادامه بررسی اصول استاندارد نصب و راه اندازی سیستم اطفا حریق و پیش از بررسی فاصله وسایل اطفا حریق لازم می دانیم به یکی دیگر از اصول مهم در این رابطه اشاره داشته باشیم. اگر سیستم اطفا حریق شما به گونه ای باشد که تنها بخشی از یک محیط را بتواند تحت پوشش قرار دهد شما باید برای پوشش دادن تمام محیط تعداد بیشتری از آن سیستم را در محیط خود قرار دهید. چرا که در غیر این صورت کار برای شما بسیار دشوار شده و عملا یک کپسول در محیطی که نیاز به چند کپسول دارد به شما کمکی نمی کند.

  •     کپسول باید در کجا نصب شود

از دیگر موارد مهم که به اندازه فاصله وسایل اطفا حریق دارای اهمیت می باشد این است که باید کپسول در کجای ساختمان و یا مجموعه نصب شود. باید مسئله در دسترس بودن را در این رابطه مورد توجه خود قرار دهید. همچنین باید بدانید که اگر در این امر موفق عمل نکنید احتمال دارد که شما در زمان آتش سوزی نتوانید به خوبی از این سیستم استفاده کنید. از همین رو یکی از مهمترین اصول در نصب این سیستم ها انتخاب بهترین محل ممکن برای شما می باشد.

  •     فاصله کپسول آتش نشانی

فاصله وسایل اطفا حریق از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه شما قرار داشته باشد. شما باید به خوبی به این مورد توجه کنید که اگر کپسول های آتش نشانی شما در بخش دور از دسترسی باشد که نتوانید به خوبی به آن دسترسی داشته باشید و یا دسترسی به آن برای شما سخت باشد عملا استفاده از کپسول در مواقع آتش سوزی برای شما ممکن نیست. از طرفی معمولا نباید به قدری پایین باشد که کودکان بتوانند به راحتی آن را بردارند و از آن استفاده کنند و یا به آن آسیبی وارد کنند.

 

فاصله وسایل اطفا حریق

فاصله استاندارد کپسول های آتش نشانی از یکدیگر

توجه داشته باشید که در بررسی فاصله وسایل اطفا حریق یکی از مهمترین مواردی که دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد نوع کپسول آتش نشانی است. این مسئله برای شما نقشه راهی را تعیین می کند که دارای اهمیت زیادی می باشد. توجه کنید که نوع کپسول های آتش نشانی به شما نشان می دهند که این کپسول ها چه مسافتی را می توانند پوشش دهند. به همین دلیل شما باید فاصله های استانداردی که در این بخش به شما معرفی میکنیم را مطالعه کنید و از این موضوع به خوبی آگاه شوید.

فاصله مناسب کپسول های آتش نشانی کلاس A

فاصله وسایل اطفا حریق که برای خاموش سازی و مهار آتش سوزی های کلاس A کاربرد دارند نسبت به یکدیگر باید دارای مقدار مشخصی باشد. توجه داشته باشید که هر کپسول آتشنشانی که حاوی مواد خاموش کننده آتش های کلاس  A می باشد می تواند مسافتی تا حدود بیست و سه متر را پوشش دهند. بنابراین شما باید برای نصب این کپسول ها در فاصله بیست و سه متری از یکدیگر اقدام کنید چرا که در این فواصل دیگر نیازی به استفاده از آنها ندارید.

فاصله مناسب کپسول های آتش نشانی کلاس B

باید به این نکته توجه داشته باشید که فاصله وسایل اطفا حریق بر اساس نوع خاموش کننده ای که دارند باید تعریف شود. برای کپسول هایی که حاوی مواد خاموش کننده آتش های کلاس بی هستند شما باید فاصله ای متفاوت با کپسول های سایر کلاس ها را در نظر داشته باشید. باید به شما بگوییم که هر کپسول خاموش کننده و مهار آتش سوزی های کلاس بی می تواند مسافتی حدود پانزده متر را پوشش دهد. به همین دلیل فاصله استانداردی که شما باید رعایت کنید هم در این شرایط چیزی حدود پانزده متر می باشد و کپسول ها باید در این فاصله از هم قرار داشته باشند.

فاصله مناسب کپسول های آتش نشانی کلاس C

فاصله وسایل اطفا حریق که دارای مواد خاموش کننده برای مهار آتش سوزی های کلاس سی هستند هم استانداردهای مخصوص به خود را دارد. شما باید سعی کنید که این استانداردها را رعایت کنید تا بتوانید به درستی به کمک این کپسول ها آتش سوزی های محل را کنترل و مهار نمایید. توجه داشته باشید که در مورد این کپسول ها با استاندارد دقیق و از پیش تعریف شده ای روبرو نیستیم. بلکه با توجه به محلی که سایر کپسول ها دارند ما باید محل و فاصله این کپسول ها را تعیین کنیم.

فاصله مناسب کپسول های آتش نشانی کلاس D

فاصله وسایل اطفا حریق در کپسول هایی که می توانند به شما در مهار آتش سوزی های کلاس دی کمک کنند هم مانند کپسول های کلاس A می باشد. توجه کنید که این کپسول ها توانایی این را دارند که به شما کمک کنند تا شما بتوانید به خوبی مسافتی حدود بیست و سه متر ا پوشش دهید. به همین دلیل شما باید چنین کپسول هایی را در فاصله بیست و سه متری از یکدیگر قرار دهید.

 

نکته: توجه داشته باشید که در مورد فاصله وسایل اطفا حریق همه چیز بر اساس استانداردهایی که به شما توضیح داده این پیش نمی رود. شاید در برخی از مجموعه ها و محل و بر اساس نوع کپسول های معرفی شده، کارشناسی که به محل آمده است به شما توصیه کند که شما فواصل دیگری را برای این کار تعیین کنید. در چنین شرایطی باید بدانید که نظر کارشناس برای شما دارای اهمیت بیشتری باید باشد. بنابراین نظر کارشناس را در اولویت قرار می دهید و به دستوراتی که به شما داده است توجه می کنید تا بتوانید به خوبی کل محیط را مورد پوشش قرار دهید.

 

حداقل فاصله دسترسی به وسایل اطفا حریق

فاصله وسایل اطفا حریق از دو نظر دارای اهمیت است. یکی از نظر فاصله با سایر کپسول های دیگری که در محیط قرار دارد و یکی از نظر دسترسی افراد به این وسایل. اگر از نظر فاصله با سایر کپسول ها بخواهیم بررسی کنیم باید به شما بگوییم که در این شرایط حداقل فاصله ای که باید وجود داشته باشد نسبت به فاصله استانداردی که برای هر کپسول و نوع آتش سوزی قابل مهار عنوان کردیم می تواند تا دو متر کمتر باشد و سعی کنید که این فاصله را این کمتر نکنید. چرا که برای شما یا در پوشش کلی مشکلاتی ایجاد می کند و یا هزینه های شما را در تعداد کپسول ها بالا می برد.

اما فاصله وسایل اطفا حریق از نظر دسترسی افراد هم می تواند تعریف شود. توجه داشته باشید که کودکانی که دارای درک کافی از این تجهیزات نیستند و می توانند به این تجهیزات دسترسی داشت باشند معمولا می توانند به کمک برخی از وسایل دم دستی تا فاصله یک متر سی سانت را پوشش دهند. به همین دلیل حداقل فاصله ای که شما باید در نظر بگیرد یک متر متر می باشد که باید از سطح زمین فاصله داشته باشد تا کار برای شما سخت نباشد و برای کودکان هم غیر ممکن باشد. البته وزن کپسول در این رابطه دارای اهمیت زیادی می باشد که ما در مبحث بعدی به آن اشاره خواهیم داشت.

 

حداکثر فاصله دسترسی به وسایل اطفا حریق

فاصله وسایل اطفا حریق هم مانند حداقل فاصله باید از دو منظر مورد بررسی قرار داشته باشد. یکی از نظر فاصله با سایر کپسول های دیگری که در محیط قرار دارند. در این شرایط شما باید بر اساس نوع آتشی که این کپسول ها می تواند برای مهار آنها اقدام کند فاصله استانداردی که گفته شده است را رعایت کنید. اما اگر می خواهید این فاصله را بیشتر کنید ما به شما توصیه میکنیم حداکثر تا نیم متر این کار را انجام دهید. یعنی اگر فاصله استاندارد تعریف شده 23 متر می باشد شما می توانید این فاصله را نیم متر دورتر کنید.

اما فاصله وسایل اطفا حریق می تواند از نظر دسترسی کاربران به کپسول باشد. از این نظر هم باید به شما بگوییم که همه چیز می تواند برای شما مهم باشد. نباید این کپسول ها را در موقعیتی قرار دهید که دست هر کسی به آنها نرسد. شما باید دسترسی را در این شرایط حداکثری طوری تنظیم کنید که کودکان دسترسی نداشته باشند اما همه بزرگسالان بتوانند به راحتی آن را بدارند. بالاترین فاصله از زمین که می تواند حداکثر ارتفاع استاندارد باشد تقریبا چیزی حدود 150 سانتی متر است.

 

نکته: در مورد فاصله وسایل اطفا حریق به شما توصیه می کنیم که حتما بر اساس شرایطی که در ساختمان شما وجود دارد و همچنین نوع کلاس آتش سوزی کپسول های مورد استفاده شده، سعی کنید از نظر کارشناسانی که محل را بازدید کرده و یا به صورت مشاوره تلفنی در مورد شرایط آنها را مطلع کرده اید استفاده کنید. این کار برای شم فواید بسیار زیادی به همراه دارد.

 

نصب کپسول آتش نشانی چه استانداردهایی دارد؟

شما باید از استانداردهای نصب کپسول آتش نشانی به خوبی آگاه باشید. ما در این مطلب شما را در خصوص فاصله وسایل اطفا حریق مطلع کردیم و حالا زمان آن فرا رسیده است که شما را در مورد سایر استانداردها هم آگاه کنیم. البته باید به شما بگوییم که در این بخش ما تنها به معرفی فهرست وار این استانداردهای مطرح شده خواهیم پرداخت و این موارد را برای شما معرفی خواهیم کرد. مهمترین استانداردهایی که شما باید در نصب و راه اندازی سیستم های اطفا حریق بدانید عبارت اند از:

  • سعی کنید برای نصب کپسول های آتش نشانی بر روی دیوار از بست های مخصوص استفاده کنید.
  • حتما به صورت منظم کپسول های خود را شارژ کرده و مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر وزن کپسول آتش نشانی شما بیش از هجده کیلوگرم می باشد حداکثر ارتفاع مجاز به عنوان فاصله وسایل اطفا حریق یک متر از سطح زمین می باشد. توجه داشته باشید که باید سر خاموش کننده از زمین یک متر فاصله داشته باشد.
  • اگر هم وزن کپسول های آتش نشانی شما کمتر از هجده کیلوگرم می باشد باید بدانید که نهایتا تا یک و نیم متر باید ارتفاع را تنظیم کنید.
  • توجه داشته باشید که کپسول ها در مکانی نصب شوند که به راحتی صدمه نبینند.
  • همچنین باید دور از مواد قابل اشتعال نصب و راه اندازی شوند.
  • همچنین راهنمای استفاده و دستورالعمل استفاده باید به صورت مشخصی در کنار هر کپسول وجود داشته باشد.

 

سخن پایانی

فاصله وسایل اطفا حریق دارای اهمیت زیادی می باشد و یکی از استانداردها و اصول مهم در نصب و راه اندازی سیستم های اطفا حریق محسوب می شود که باید مورد توجه قرار گرفته و حتما باید اصول آن رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *