حریق

طراحی اطفا حریق

طراحی اطفا حریق

طراحی اطفا حریق

طراحی اطفا حریق باید بر اساس اصول و استانداردهای مشخصی صورت بگیرد. در واقع شما نه بدون طراحی می توانید از سیستمی استفاده کنید نه می شود با طراحی اشتباه در یک سیستم اطفا حریق انتظار عملکرد درست را از آن سیستم داشت. به همین دلیل شما باید حتما از یک طراحی اصولی و درست استفاده کنید. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم در خصوص طراحی کردن و پیاده سازی یک سیستم اصولی برای اطفا حریق به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم که می تواند برای شما بسیار کاربردی و بسیار مهم باشد. از شما میخواهیم ما را در ادامه این مطلب همراهی نمایید.

 

اهمیت طراحی سیستم های اطفا حریق

طراحی اطفا حریق

طراحی سیستم اطفا حریق یکی از مهمترین نکاتی است که شما باید در زمان نصب و راه اندازی این سیستم ها به خوبی مد نظر قرار دهید. توجه کنید که این امکان برای شما وجود ندارد که شما بتوانید از یک سیستم هوشمند و یا دستی برای اطفا حریق استفاده کنید بدون اینکه طراحی کنید. همچنین اگر شما نتوانید طراحی خوبی داشته باشید در زمان اطفا نمی توانید عملکرد خوبی را داشته باشید. از طرفی باید به شما این نکته را به شما بگوییم که در صورتی که شما سیستم خوبی را طراحی نکنید آتش سوزی می تواند برای شما خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به همراه داشته باشد.

 

طراحی سیستم اطفا حریق

باید بر اساس قوانین و مقرراتی که در مبحث سه مقررات ملی ساختمان تعریف شده است طراحی سیستم اطفا حریق باید به صورت درست و اصولی صورت بگیرد. از همین رو ما قصد داریم استانداردهایی که در این طراحی وجود دارد را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید به خوبی در مورد این سیستم ها اطلاعات خود را تکمیل کنید تا بتوانید بهترین طراحی را داشته باشید. مهمترین اصولی که شما در این زمینه باید به صورت کلی منظر قرار دهید و به آن توجه داشته باشید عبارت می باشد از:

  • یکی از نکات مهم در طراحی سیستم اطفا حریق این است که شما باید طراحی و پیاده سازی سیستم های اعلام و اطفا حریق را در دو شبکه آبرسانی به صورت خشک و تر انجام دهید.
  • از دیگر مواردی که باید مورد توجه باشد طراحی و پیاده سازی سیستم های اطفا حریق به صورت اسپرینکلر می باشد.
  • مهمترین نکته ای که باید در این طراحی برای شما مورد توجه باشد و شما باید به آن توجه کنید محاسبه میزان فشار مورد نیاز برای پمپاژ در طراحی و پیاده سازی سیستم اطفا حریق آبی می باشد.
  • در مرحله بعدی از دیگر موارد مهم برای شما طراحی و پیاده سازی سیستم های اطفا و خاموش سازی  گازی FM200 می باشد.
  • همچنین باید برای طراحی و پیاده سازی سیستم های خاموش سازی و اطفا گازی IG55 اقدام نمایید.
  • از موارد مهم دیگری که شما باید به آن توجه داشته باشید طراحی و پیاده سازی سیستم های اطفا گازی CO2 می باشد که به آنها گاز کربنیک هم گفته می شود.

نرم افزار طراحی سیستم اطفا حریق

شما برای طراحی سیستم اطفا حریق نیاز به استفاده از نرم افزار هایی دارید که در این زمینه بتواند به شما کمک کند. این نرم افزارها دارای انواع مختلفی می باشند اما در بین همه این انواع نرم افزار اتواسپرینک یکی از کاربردی ترین و موثرترین نرم افزارهای موجود در بازار می باشد. این نرم افزارها نسبت به سایر نرم افزارهای دیگر دارای امکانات ویژه ای می باشد که موجب تمایز این نرم افزار شده است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم این ویژگی های کاربردی و این وجه تمایز ها را به شما معرفی کنیم تا شناخت شما نسبت به این نرم افزارها به اندازه کافی افزایش پیدا کند.

  • اولین مزیت و ویژگی بسیار کاربردی در اتواسپرینک توانایی ترسیم نقشه طراحی سیستم اطفا حریق اسپرینکلر می باشد.
  • این نرم افزار همچنین قابلیت چاپ نقشه طراحی سیستم اسپرینکلر را نیز دارد.
  • از دیگر ویژگی هایی که نرم افزار اتواسپرینک دارد قابلیت وارد کردن و خروجی گرفتن نقشه های طراحی شده در نرم افزار اتوکد می باشد که شرایط طراحی پیشرفته را برای شما فراهم می کند
  • این نرم افزار به شما کمک می کند که بتوانید خروجی های دو بعدی و سه بعدی را از آن به خوبی دریافت کنید تا ماکت های اولیه را به این واسطه طراحی کرده و مورد کارشناسی قرار دهید. توجه کنید که این قابلیت می تواند پیش از پیاده سازی ایرادات موجود در طراحی اطفا حریق را برای شما مشخص کند.
  • از دیگر توانایی ها و امکانات اتو اسپرینگ محاسبه سایز حقیقی لوله ها بر حسب اندازه گیری های هیدرولیکی می باشد.
  • دو گزارش را شما به کمک این نرم افزار می توانید به دست آورید اولین مورد، گزارش میزان محاسبات هیدرولیکی سیستم مطابق با فرمت NFPA می باشد.
  • دومین گزارش قابل دریافت از نرم افزار طراحی اطفا حریق می تواند گزارش استاندارد نرم افزار  اتو اسپرینگ باشد.

 

طراحی اطفا حریق

انواع طراحی اطفا حریق

باید بدانید که ما دو نوع طراحی اطفا حریق داریم، یکی برای منازل مسکونی، اداری و تجاری و دیگری طراحی سیستم های اطفا حریق صنعتی. ما در این بخش می خواهیم طراحی سیستم هایی که برای خاموش سازی مکان های صنعتی می باشد را هم به شما توضیح دهیم. اما پیش از آن باید در مورد خود اطفا حریق صنعتی به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم.

 

اطفا حریق صنعتی

طرحی اطفا حریق صنعتی یعنی پیاده سازی سیستم هایی برای خاموش سازی و مهار آتش که در مجتمع ها و کارگاه ها و کارخانه های صنعتی کاربرد دارد. نکته مهم این است که شما برای طراحی چنین سیستمی نیاز دارید که در ابتدا بدانید که این سیستم ها دارای چه انواعی می باشند و همچنین شرایط خاموش سازی آتش در مجموعه های صنعتی چه می باشد و این اتفاق برای شما چگونه می تواند رخ دهد. نکته مهم این است که اگر طراحی به درستی صورت بگیرد سیستم های اعلام حریق هشدار را در زمان لازم می دهند و در این شرایط انواع سیستم اطفا حریق اتوماتیک شروع به کار می کنند.

استفاده از طراحی اطفا حریق صنعتی از این جا برای ما مهم می باشد که در ابتدا سیستم باید به صورت هشداری فعال شده و سپس به صورت عملی در سریع ترین زمان وارد مدار شود. به این ترتیب با توجه به این موضوع و اینکه سیستم اطفا حریق بعد از سیستم اعلام حریق صنعتی وارد کار می شود و برای شما کاربردی می باشد این امکان وجود دارد که از پیشروی و آسیب های جدی آتش سوزی جلوگیری کنند. این سیستم ها معمولا در اطفاء حریق در زمان کمتری موفق می شوند. خود این سیستم ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه قصد داریم هر یک را به صورت مجزا برای ما معرفی کنیم. انواع سیستم اطفا حریق اتوماتیک را در ادامه این مطلب بیابید و با آنها آشنا شوید.

 

انواع سیستم اطفا حریق صنعتی

برای طراحی اطفا حریق صنعتی شما باید به خوبی با انواع سیستم های اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی آشنا باشید. این سیستم ها به صورت کلی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک دارای کاربردهای مختلفی می باشند. ما در این بخش برخی از این انواع را به شما معرفی می کنیم تا به خوبی شما با این موارد آشنا شده و بتوانید در مورد خرید و بکارگیری و استفاده از آنها اطلاعات خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که این زمینه هر روز پیشرفت می کند و هر روز امکان دارد سیستم های جدیدی روی کار بیایند اما سیستم های امروزی فعلا تعداد محدودی دارند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

در صورت نیاز به طراحی اطفا حریق صنعتی شما باید دانید که به طور کلی می توانیم انواع سیستم های اطفا حریق صنعتی  را به شش دسته مختلف تقسیم کرد. این شش مدل از انواع سیستم های کنترل کننده اتوماتیک عبارت اند از :

  1. سیستم اطفاء حریق و اعلام حریق صنعتی متعارف کارخانه
  2. سیستم اطفاء حریق آدرس پذیر
  3. مدل گازی هالون که یکی از مهم ترین انواع این سیستم ها می باشد.
  4. سیستم های اتوماتیک آبی اسپرینکلر
  5. مدل خاموش کننده اتوماتیک پودری یا ذرات معلق
  6. مدل خاموش کننده های اتوماتیک فوم

 

اعلام و اطفا حریق صنعتی

همچنین باید بدانید که برای طراحی اطفا حریق صنعتی شما نیاز دارید که دو مورد رایج این انواع را که نسبت به سایر انواع دارای اهمیت و کاربرد بیشتر می باشند را به خوبی بشناسید. همانطور که متوجه شدید اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی دارای شش مدل کلی می باشند که در این بین دو مدل دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. به همین دلیل ما قصد داریم این دو مدل را به شما معرفی کنیم تا اطلاعات شما در مورد این نوع از سیستم ها به خوبی تکمیل شود و شما به خوبی با آنها آشنا شوید. این دو مورد که متعارف کارخانه و آدرس پذیر هستند را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد که عبارت اند از:

 

طراحی سیستم اطفا حریق صنعتی متعارف کارخانه

طراحی اعلام حریق صنعتی دارای دو مدل بسیار مهم می باشد که در این بین نوع تعارف کارخانه می تواند از رایج ترین آنها باشد که در بسیاری از مجموعه های صنعتی به صورت کلی می تواند به کار برود و مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم ها در میان همه سیستم ها مرسوم ترین انواع سیستم ها در کارخانه ها می باشند که در آنها به کمک کابل کشی شما می توانید تجهیزات را به پنل اصلی و مرکزی این سیستم ها متصل نمایید. این سیستم ها به شما طبقه محل آتش سوزی را نشان می دهند.

 

طراحی سیستم اطفا حریق صنعتی آدرس پذیر

طراحی اطفا حریق آدرس پذیر هم دارای اهمیت زیادی می باشد و باید بدانید که یکی دیگر از انواع سیستم اعلام حریق صنعتی که در واقع یک سیستم اطفا و اعلام حریق می باشد سیستم های مدل آدرس پذیر می باشند که در آن تجهیزات دود در یک سیستم کاربردی با یکدیگر به صورت کامل در ارتباط هستند. در این سیستم سیگنال ها از طریق همین تجهیزات به پنل مرکزی ارسال می شوند و دیگر شما شاهد این نخواهید بود که در این سیستم ها کابل کشی این کار را بر عهده داشته باشد. به همین دلیل امکان این کابل کشی به دلیل آتش سوزی یا هر دلیل دیگری قطع شود و سیستم از کار بیفتد برای شما وجود نخواهد داشت.

نکته مهم دیگری که در خصوص طراحی اطفا حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی در مدل آدرس پذیر وجود دارد این است که این سیستم ها هم مانند مدل متعارف کارخانه به شما در شناسایی آدرس کمک میکنند اما یک تفاوت عمده وجود دارد و آن هم این است که در مدل متعارف کارخانه شما شاهد این هستید که آدرس تنها در نقطه دقیق صورت نمی گیرد. یعنی شما فقط متوجه می شوید که این آتش سوزی در کدام بخش است. اما در مدل آدرس پذیر شما به صورت دقیق متوجه میشوید که آتش سوزی در چه جایی صورت گرفته است و این می تواند برای شما کاربردهای فراوانی داشته باشد. از همین رو این سیستم برای شما می تواند مفید باشد.

 

طراحی سیستم اطفا حریق صنعتی

باید بدانید که در طراحی اطفا حریق صنعتی شما باید اصولی را مورد توجه قرار دهید که این اصول از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه قصد داریم برخی از این اصول را به شما معرفی کنیم که عبارت اند از:

  •     آموزش های لازم در مورد بخش های مختلف اطفا حریق
  •     آموزش و ارائه راهنمای چگونگی عملکرد اطفا حریق
  •     ارائه آموزش و راهنمایی مفاهیم هیدرولیک
  •     ارائه آموزش های محاسبات هیدرولیک
  •     انجام دسته بندی  های لازم برای مکان ها از نظر میزان خطر آفرینی
  •     ارائه آموزش های شبکه لوله کشی اطفا حریق
  •     ارائه آموزش های کار با  انواع سیستم اسپرینکلر
  •     ارائه آموزش های لازم در مورد تعداد و پیاده سازی اسپرینکلرها
  •     ارائه آموزش های کار با نرم افزار اتواسپرینک
  •     ارائه آموزش های محاسبه دقیق تعداد کپسول های خاموش کننده اطفا حریق
  •     بررسی و ارزیابی مثالی عملی برای درک بهتر

 

سخن پایانی

طراحی اطفا حریق دارای اهمیت زیادی می باشد که معمولا باید بر اساس استانداردهایی تعریف شود که در محیط قابل اجرا میباشد نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید توجه به شرایطی است که در محیط مورد نظر شما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *