حریق

چک لیست اطفا حریق

چک لیست اطفا حریق

چک لیست اطفا حریق

چک لیست اطفا حریق چیست و این چک لیست چه کمکی به ما در عملکرد بهتر سیستم های اطفا حریق می کند؟ ما باید همیشه از اینکه سیستم اطفا حریق ما به خوبی کار می کند مطمئن باشیم. چرا که اگر این سیستم برای ما نتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد و در موقع اضطراری متوجه شویم که خراب شده است دیگر این تجهیزات برای ما هیچ فایده ای ندارند. از آنجایی که این تجهیزات گاهی مکانیکی و در برخی از موارد الکترونیکی می باشند احتمال دارد که بدون آنکه متوجه شویم دچار خرابی شده باشند به همین دلیل باید مدام چک و بررسی شوند.

 

اهمیت چک لیست سیستم اطفا حریق

چک لیست اطفا حریق

در مورد اهمیتی که چک لیست اطفا حریق دارد در بخش قبلی به شما توضیحاتی را ارائه کرده ایم. شما متوجه شدید که سیستم های اطفا حریق معمولا سیستم هایی هستند که امکان دارد به صورت خود به خود یا به دلیل شرایط محیطی خاص بعد از یک مدت دچار خرابی شوند. از آن جایی که ما همیشه از آنها استفاده نمی کنیم متوجه خرابی آنها هم نمی شویم. به همین دلیل همیشه فکر می کنیم که این سیستم ها در شرایط کاربری سالم خود قرار دارند و در صحت کامل هستند در حالی که شاید اینطور نباشد.

این نکته بسیار مهم است چرا که اگر شما چک لیست اطفا حریق انجام ندهید سیستم های شما به خوبی چک نمی شوند. این عدم کنترل موجب می شود که شما گمان کنید سیستم در صحت کامل قرار دارد و زمان آتش سوزی اولین اقدام شما این است که به سراغ این سیستم می روید. در این شرایط شما به سراغ سیستم میروید و متوجه می شوید که اطفا حریق کار نمی کند. در این موقع است که دیگر همه چیز دیر شده است و شما دیگر وقت آن را ندارید که این سیستم را تعمیر کنید.

به همین دلیل باید به صورت مداوم چک لیست اطفا حریق انجام دهید. این کار می تواند به صورت هفتگی و یا به صورت ماهانه صورت بگیرد انجام این کار به شما کمک می کند که شما بتوانید به خوبی خود را در برابر حوادث بیمه کنید. اگر هر مشکلی برای سیستم اطفا حریق شما به وجود آمده باشد، این سیستم می تواند در چک لیست ها ایرادهای خود را نمایان کند و شما می توانید پیش از وقوع آتش سوزی برای برطرف کردن مشکلات آنها اقدام کنید و به این ترتیب در زمان های ضروری بدانید که سیستم شما کاملا آماده می باشد.

 

چک لیست سیستم اطفا حریق

چک لیست اطفا حریق به شما کمک می کند که شما بتوانید به خوبی از پس خرابی های غیر قابل پیش بینی این سیستم ها در زمان هایی که هیچ خطری شما را تهدید نمی کند بر بیایید. از همین رو شما باید چک لیستی را در اختیار داشته باشید که به کمک آن بتوانید در زمان هایی که همه چیز در امنیت کامل می باشد سیستم خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید. مهمترین چک لیست موثر و کاربردی که به شما در این امر کمک می کند عبارت است از:

  1. آیا کپسول و یا سیستم اطفا حریق در محل مناسبی قرار دارد؟

باید این را بدانید که مهمترین و اولین چک لیست اطفا حریق این است که شما از محل قرارگیری این سیستم و یا کپسول اطفا حریق خود مطمئن شوید. اگر کپسول سر جای خود نباشد دیگر چه فرقی دارد که سالم است یا خراب، شما این سیستم را برای خاموش کردن آتش در زمان مورد نیاز در اختیار ندارید. از طرفی وقت کافی برای این که در زمان آتش سوزی بگردید تا کپسول را پیدا کنید را هم ندارید. بنابراین عملا فاجعه ای در انتظار شما خواهد بود و شما باید محیط را ترک کرده و منتظر باشید تا آتش همه چیز را به کام نابودی خود بکشاند.

  1. آیا برای رسیدن به کپسول و یا سیستم مانعی سر راه شما وجود ندارد؟

یکی دیگر از مهمترین بخش های چک لیست اطفا حریق این است که دسترسی خود را به کپسول و یا سیستم اطفا حریق بررسی کنید. نباید میان شما و اطفا حریق هیچ گونه مانعی قرار داشته باشد. چرا که شما باید در زمان آتش سوزی در کمترین زمان ممکن خود را به سیستم نزدیک کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. پس اگر مانعی را در این مسیر می بینید سعی کنید این مانع را بردارید و مدام این مسیر را چک کنید تا در زمان آتش سوزی با خیال آسوده از اینکه چیزی مانع شما نمی شود برای برداشتن کپسول اقدام کنید و برای خاموش سازی آتش اقدام نمایید.

  1. حتما سالم بودن پلمپ کپسول و بودن آن روی کپسول را چک کنید

از دیگر موارد چک لیست اطفا حریق این است که شما باید مطمئن شوید که این سیستم قبلا استفاده نشده است. خالی نشده است. برای این کار بهترین راهکار این است که پلمپ روی آن را چک کنید. اگر پلمپ روی آن باشد و شما بتوانید به خوبی این پلمپ را مشاهده کنید به این معنا است که شما دارای یک سیستم اطفا حریق کاملا بی پر هستید. کسی کپسول خالی خود را با کپسول پر شما عوض نکرده است و این برای شما می تواند نشانه خوبی باشد و شما باید به آن توجه داشته باشید. پس این بخش را در چک لیست خود فراموش نکنید.

  1. توجه کنید که نازل کنده نشده باشد و آسیب های فیزیکی مانند ضربه و خوردگی بر روی کپسول نباشد

از دیگر چک لیست اطفا حریق این است که نازل سیستم را بررسی کنید. اگر نازل جدا شده باشد باید بلافاصله بری تعمیر آن اقدام کنید. همچنین امکان دارد که سیستم دچار خوردگی و یا زدگی و فرورفتگی شده باشد. شما باید همه این موارد را به خوبی چک کنید. در صورت فرو رفتگی باید بدانید که فشار زیادی درون کپسول وجود دارد و استفاده از کپسول برای شما می تواند بسیار خطرناک باشد. از همین رو به هیچ عنوان از کنار این گزینه در چک لیست اطفا حریق به سادگی عبور نکنید و بدانید که این گزینه دارای اهمیت بسیار زیادی برای شما می باشد. همچنین عدم جدا شدن نازل برای شما بسیار مهم می باشد.

 

چک لیست اطفا حریق

  1. وزن کپسول را چک کنید

باید کپسول شما در همان وزنی باشد که در زمان پر بودن تهیه کرده اید. در نتیجه یکی دیگر از بخش های چک لیست اطفا حریق این است که این مسئله را مورد بررسی قرار دهید. اگر به هر دلیلی کپسول شما دارای وزنی در ابتدای زمان تهیه شدن باشد و بعد از مدتی سبک تر شده باشد یعنی که مواد درون کپسول شما از کار افتاده و یا خالی شده است. به هر دلیلی شاید خالی شده باشد. بنابراین در صورتی که مشاهده کردید این اتفاق رخ داده است سریع برای کنترل محتویات درون کپسول اقدام کنید و در صورت نیاز کپسول خود را شارژ کنید و حتما مطمئن شوید که در کپسول هیچ گونه نشتی وجود نداشته باشد و مجددا با این مشکل روبرو نشوید.

  1. فشار سنج روی کپسول خود را چک کنید

از دیگر قدم هایی که باید در چک لیست اطفا حریق بردارید این است که باید چک کنید تا مطمئن شوید فشار سنجی که بر روی کپسول شما وجود دارد به درستی کار می کند. این امر برای شما بسیار مهم می باشد. باید فشاری که درون کپسول شما وجود دارد شرایط نرمالی داشته باشد. در غیر این صورت استفاده از کپسول برای شما خطرناک می باشد. بنابراین توصیه می کنیم به هیچ عنوان از کنار این مسئله ساده عبور نکنید و این مسئله را به اندازه کافی جدی بگیرید. چرا که در صورت خرابی فشار سنج و یا تغییر در فشار درون کپسول شما می توانید با مشکلات زیادی روبرو شوید. این چک لیست را هرگز فراموش نکنید و حتما انجام دهید.

  1. توجه کنید که فشارسنج کپسول شما در ناحیه ایمن قرار دارد یا خیر؟

در قدم بعدی چک لیست اطفا حریق باید بررسی کنید که ببینید فشار درون کپسول نرمال می باشد یا خیر؟ اگر فشار درون کپسول شما نرمال باشد در ناحیه ایمن فشار سنج که با رنگ سبز نشان داده شده است قرار دارد. اما اگر ایمن نباشد با قرار گرفتن در ناحیه قرمز می تواند به شما هشدار دهد. به همین دلیل شما باید در چنین شرایطی سریع برای برطرف کردن خطری که وجود دارد اقدام کنید. توجه داشته باشید که در چک لیست اطفا حریق قرار داشتن در ناحیه سبز به معنای ایمن بودن و قرار داشتن در ناحیه قرمز به معنای فشار زیاد و نا ایمن بودن می باشد. به همین دلیل شما باید به خوبی این مسئله را مدام چک کنید.

  1. حتما ببینید که آیا مشخصات مربوط به زمان آخرین شارژ بر روی کپسول باشد

باید بدانید که آخرین باری که شارژ صورت گرفته است چه زمانی می باشد. در قدم بعدی چک لیست اطفا حریق این نکته برای شما بسیار مهم باید باشد. چرا که اگر به هر دلیلی شما این زمان را از دست داده باشید احتمال دارد که در تاریخ شارژ بعدی نتوانید به موقع اقدام کنید. همین مسئله موجب می شود که شما هرگز متوجه نشوید که آیا محتویاتی که در کپسول شما قرار دارد می تواند در مواقع آتش سوزی به شما کمک کند؟ به همین دلیل توصیه می کنیم این مورد را هرگز فراموش نکنید.

  1. توجه کنید که نازل خروجی از نظر ظاهری آسیب دیده نباشد

یکی از بخش های مهم کپسول و سیستم اطفا حریق شما نازل خروجی می باشد. به همین دلیل باید به این نکته توجه کنید که این بخش همیشه در سالم ترین حالت ممکن خود باشد. بنابراین در چک لیست اطفا حریق حتما این مورد را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که نازل در جای خود قرار دارد اما فرم خود را از دست داده است و یا دچار آسیب دیدگی شده است و یا دچار انسداد شده است حتما برای تعمیر آن اقدام کنید چرا که ادامه کار با این شرایط موجب می شود در زمان آتش سوزی عملا شما نتوانید از کپسول های خود استفاده کنید و در مهار آتش به صورت کامل ناتوان خواهید ماند.

10.اگر کپسول شما چرخدار است چرخ های آن را چک کنید.

یکی دیگر از قدم هایی که شما باید در چک لیست اطفا حریق بردارید این است که به سیستم خود از نظر ثابت یا متحرک بودن آن توجه کنید. اگر ثابت است که هیچ، اما اگر سیستم شما متحرک می باشد به این معنا است که برای جایجایی دارای چرخ می باشد. پس اگر این کپسول ها دارای چرخ می باشند یعنی برای حرکت و رسیدن به محل آتش سوزی نیاز به چرخ های سالمی دارند. شما باید سلامت این چرخ ها را به خوبی کنترل کنید. هم از نظر باد و هم از نظر سالم بودن تایرها.

11.حتما به این توجه کنید که کپسول دارای وصله، تعمیرات و لحیم کاری نباشد

در قدم بعدی چک لیست اطفا حریق باید به این توجه کنید که آیا کپسول شما از نظر ظاهری سالم می باشد و هیچ گونه جای تعمیر و لحیم کاری و وصله در آن دیده می شود یا خیر؟ اگر کپسول دارای لحیم کاری می باشد شما باید به خوبی در برابر این امر هوشیار باشید. باید سعی کنید که حتما در این شرایط کپسول خود را تعویض کنید چرا که برای شما مشکلاتی را ایجاد می کند.

12.دسته حمل دستگاه را کنترل کنید

از دیگر مواردی که باید در چک لیست اطفا حریق رعایت کنید این است که دسته حمل دستگاه شما نباید به هیج عنوان از بدنه جدا باشد و شما باید این امر را به خوبی مد نظر قرار دهید.

13.ضامن شیر کپسول را بر روی کپسول خود چک کنید

یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید حتما آن را کنترل کنید همین مسئله ضامن می باشد که باید سالم باشد.

14.حلقه نگهدارنده کپسول بر روی دیوار را چک کنید

این آخرین موردی است که باید توسط شما مورد بررسی قرار بگیرد.

 

سخن پایانی

چک لیست اطفا حریق یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که شما برخی از آن موارد را باید روزانه، برخی را باید به صورت هفتگی و برخی دیگر را باید به صورت ماهانه مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید همیشه از عملکرد صحیح کپسول های خود مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *