حریق

اعلام حریق صنعتی

اعلام حریق صنعتی

اعلام حریق صنعتی

اعلام حریق صنعتی چیست و در چه مواردی به ما می تواند کمک کند؟ ما در مورد اطفا حریق در بخش های اداری، تجاری و مسکونی به شما اطلاعاتی را ارائه داده ایم که شما در مطالب قبلی همین وب سایت می توانید آنها را مطالعه نمایید. اما در مورد این که چطور می شود مراکز صنعتی و کارگاهی را اطفا حریق کرد به شما قرار است در این مطلب توضیحاتی را ارائه دهیم. به همین دلیل از شما می خواهیم ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید تا آنچه مورد نیاز شما می باشد را به شما ارائه دهیم.

 

سیستم های اطفا و اعلام حریق چه هستند و چگونه به ما کمک می کنند؟

اعلام حریق صنعتی

در ابتدا و پیش از بررسی اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی باید به شما در مورد اینکه این سیستم ها چه هستند و چگونه به ما کمک می کنند اطلاعاتی را ارائه دهیم. اطفاء حریق یک واژه کاملا عربی است که اصطلاحی در آتش نشانی محسوب می شود. در حقیقت وظیفه اصلی آتش نشان ها اطفاء آتش می باشد. به تمامی اقداماتی که لازم است در زمان آتش سوزی انجام شود تا بتوان مانع از گسترش بیش از اندازه آتش شد و در نهایت با استفاده از این اقدامات آتش مهار شده و خاموش شود تا آسیب های مالی و جانی بسیار کمتری را به بار بیاورد عمل اطفاء حریق می گویند. به طور کلی ما دو نوع سیستم اطفاء حریق داریم. این دو نوع به طور عمده در حال انجام است. انواع روش های اطفاء حریق عبارت اند از :

  •     اطفا حریق به کمک روش روش دستی
  •     اطفا حریق و اعلام حریق صنعتی به کمک روش تمام اتوماتیک و هوشمند

 

اعلام حریق صنعتی چیست؟

ما متوجه شدیم که اطفا و اعلام حریق چیست و حالا در این بخش از مطلب قصد داریم در مورد اینکه اعلام حریق صنعتی چیست به شما توضیحاتی را ارائه دهیم. این سیستم ها دارای مکانیزم دقیقی هستند که بر اساس تعریف های انجام شده آتش سوزی را شناسایی می کنند و از طریق آژیر و فلاشر های که در آنها تعبیه شده است وقوع حریق را اعلام می کنند. به طور کلی این سیستم ها مجموعه ای از تجهیزات هستند. مهم ترین تجهیزاتی که این سیستم ها دارند و به واسطه ها وقوع آتش سوزی شناسایی می شود عبارت اند از :

  •     سیستم دتکتور دود
  •     سیستم دتکتور حرارت
  •     بخش دتکتور شعله
  •     سیستم دتکتور گاز

لازم به ذکر است که به کمک انواع سنسور ها و دتکتورهایی که معرفی کردیم سیستم اعلام حریق صنعتی، وقوع آتش سوزی را بر اساس معیار هایی مانند وجود دود، وجود حرارت بیش از اندازه استاندارد تعریف شده، وجود سنسور های تشخیص شعله و حتی گاز شناسایی می کند و در نهایت به ما هشدار می دهند.

 

اعلام حریق صنعتی

یک سیستم اعلام حریق صنعتی از چه بخش هایی تشکیل شده است

به صورت کلی اعلام حریق صنعتی یک سیستم هوشمند می باشد. این سیستم برای اینکه بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد از مجموعه ای از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظایف مشخصی را دارند. اگر همه این اجزا در این سیستم به درستی کار خود را انجام دهند ما شاهد این خواهیم بود که این سیستم در اعلام حریق در صنایع مختلف به خوبی عمل می کنند و موجب می شوند که شما از آتش سوزی در این شرایط به خوبی آگاه شوید. به همین دلیل نیاز داریم که این اجزا را به شما معرفی کنیم تا شما بدانید در یک سیستم اعلام حریق که در صنایع مختلف به کار می رود چه اجزا و بخش هایی به کار رفته است و هر یک چه وظیفه ای را در این سیستم بر عهده دارد:

  • پاور یا همان منبع تغذیه : باید به این نکته اشاره کنیم که سیستم اعلام حریق صنعتی یک سیستم کاملا الکترونیکی هستند که برای کارکرد صحیح خود نیاز دارند به منبعی که انرژی لازم را برای آنها فراهم نماید. منبع تغذیه به این دلیل در این سیستم ها دارای اهمیت است که وجود اش می تواند موجب شود این سیستم ها به درستی فعالیت کنند. از طرفی باید در نظر گرفته شود که شاید بنا به دلایلی در زمان آتش سوزی برق ها رفته باشد. این منبع تغذیه ضامن کار کردن صحیح سیستم اعلام حریق در زمان خاموشی برق می باشد.
  • برای اطلاع از آتش سوزی تجهیزاتی ورودی وجود دارند که این تجهیزات یکی از مهمترین اجزای یک سیستم اعلام حریق صنعتی هستند، همان طور که گفتیم دتکتور های مختلفی در این سیستم ها وجود دارند، مانند دتکتور های دود ، حرارت و شعله گاز و شستی اعلان حریق که تشخیص دهنده هستند و متوجه وقوع آتش سوزی می شوند. در حقیقت اعلان حریق در این بخش اتفاق می افتد. این سنسور ها این موضوع را شناسایی می کنند.
  • پنل اصلی و مرکزی یا همان مرکز فرماندهی اعلام حریق صنعتی : این مرکز در حقیقت مغز متفکر سیستم های هشدار دهنده می باشد. چرا که کلیه کنترل ها بر روی ورودی ها و خروجی ها در همین واحد انجام می شود. این بخش می شود گفت یکی از مهمترین و کاربردی ترین بخش های یک سیستم اعلام و اطفا حریق می باشد. این بخش اگر از کار بیفتد به صورت کامل سیستم از کار می افتد و دیگر کارایی لازم را ندارد.
  • تجهیزات هشدار دهنده سیستم های شناسایی آتش : در زمان نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان این تجهیزات نصب می شوند تا در زمان بروز آتش سوزی به واسطه این تجهیزات حریق که شناسایی شده است اعلام شود. این تجهیزات عبارت اند از انواع آژیر ها و فلشر ها

همانطور که متوجه شدید یک سیستم اعلام حریق صنعتی دارای انواع تجهیزات و اجزای مختلفی می باشد که این اجزا باید به صورت هماهنگ در یک سیستم کار خود را انجام دهند تا نیازهای شما به خوبی در این رابطه برطرف شود و شما بتوانید به خوبی از این سیستم استفاده کنید. ما در ادامه این مطلب در خصوص اطفا حریق این مکان های صنعتی هم به شما اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد تا اطلاعات شما در خصوص خاموش سازی آتش در این مراکز به خوبی تکمیل شود.

 

اطفا حریق صنعتی

اعلام حریق صنعتی یکی از تجهیزاتی است که همانطور که متوجه شدید به شما در خاموش سازی آتش کمکی نمی کند و تنها موجب می شود شما در این مورد بدانید که آتش سوزی رخ داده است. اما اطفا حریق صنعتی به شما در خاموش کردن آتش می تواند به خوبی کمک کند. توجه داشته باشید که به محض اینکه این سیستم های اعلام حریق وقوع آتش سوزی را هشدار می دهند انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک شروع به کار می کنند. در این شرایط و چون بلافاصله به صورت اتوماتیک فعال می شوند در همان لحظات اولیه وقوع آتش سوزی این سیستم ها وارد عمل می شوند.

با توجه به این موضوع و اینکه سیستم اطفا حریق بعد از سیستم اعلام حریق صنعتی وارد کار می شود و برای شما کاربردی می باشد این امکان وجود دارد که از پیشروی و آسیب های جدی آتش سوزی جلوگیری کنند. این سیستم ها معمولا در اطفاء حریق در زمان کمتری موفق می شوند. خود این سیستم ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه قصد داریم هر یک را به صورت مجزا برای ما معرفی کنیم. انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک را در ادامه این مطلب بیابید و با آنها آشنا شوید.

 

انواع سیستم اطفا حریق صنعتی

سیستم های اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک دارای کاربردهای مختلفی می باشند. ما در این بخش برخی از این انواع را به شما معرفی می کنیم تا به خوبی شما با این موارد آشنا شده و بتوانید در مورد خرید و بکارگیری و استفاده از آنها اطلاعات خود را تکمیل کنید. توجه داشته باشید که این زمینه هر روز پیشرفت می کند و هر روز امکان دارد سیستم های جدیدی روی کار بیایند اما سیستم های امروزی فعلا تعداد محدودی دارند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

به طور کلی می توانیم انواع این سیستم های مهار کننده و خاموش کننده آتش، اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی  را که در زمان اجرا و نصب سیستم اطفاء حریق می توانید هر یک را بر اساس ضرورت هایی که تشخیص داده می شود نصب کنید را به شش دسته مختلف تقسیم کرد. این شش مدل از انواع سیستم های کنترل کننده اتوماتیک عبارت اند از :

  1. سیستم اطفاء حریق و اعلام حریق صنعتی متعارف کارخانه
  2. سیستم اطفاء حریق آدرس پذیر
  3. مدل گازی هالون که یکی از مهم ترین انواع این سیستم ها می باشد.
  4. سیستم های اتوماتیک آبی اسپرینکلر
  5. مدل خاموش کننده اتوماتیک پودری یا ذرات معلق
  6. مدل خاموش کننده های اتوماتیک فوم

 

اعلام و اطفا حریق صنعتی

همانطور که متوجه شدید اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی دارای شش مدل کلی می باشند که در این بین دو مدل دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. به همین دلیل ما قصد داریم این دو مدل را به شما معرفی کنیم تا اطلاعات شما در مورد این نوع از سیستم ها به خوبی تکمیل شود و شما به خوبی با آنها آشنا شوید. این دو مورد که متعارف کارخانه و آدرس پذیر هستند را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد که عبارت اند از:

 

اعلام حریق صنعتی

سیستم اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق متعارف کارخانه

یکی از انواع متداول و بسیار مهم اعلام حریق صنعتی که در مراکز صنعتی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد سیستم های اعلام و اطفا حریق صنعتی از نوع متعارف کارخانه می باشند. این سیستم ها در میان همه سیستم ها مرسوم ترین انواع سیستم ها در کارخانه ها می باشند که در آنها به کمک کابل کشی شما می توانید تجهیزات را به پنل اصلی و مرکزی این سیستم ها متصل نمایید.

توجه کنید که در اعلام حریق صنعتی که به صورت تعارف کارخانه نصب می شود همه چیز به این صورت می باشد که هر طبقه برای شما یک زون محسوب می شود. تجهیزات هشدار دهنده و اعلام کننده وقتی که آشکار می شود و آتش سوزی را تشکیل میدهد باید بدانید که چراغ زون آن طبقه هم به طبع آن روشن می شود. به این ترتیب شما متوجه میشوید که آتش سوزی رخ داده است و می دانید که این آتش سوزی دقیقا در کدام طبقه صورت گرفته است تا بتوانید اقدامات لازم را به درستی انجام دهید.

 

سیستم اطفا حریق و اعلام حریق صنعتی مدل آدرس پذیر

یکی دیگر از انواع سیستم اعلام حریق صنعتی که در واقع یک سیستم اطفا و اعلام حریق می باشد سیستم های مدل آدرس پذیر می باشند که در آن تجهیزات دود در یک سیستم کاربردی با یکدیگر به صورت کامل در ارتباط هستند. در این سیستم سیگنال ها از طریق همین تجهیزات به پنل مرکزی ارسال می شوند و دیگر شما شاهد این نخواهید بود که در این سیستم ها کابل کشی این کار را بر عهده داشته باشد. به همین دلیل امکان این کابل کشی به دلیل آتش سوزی یا هر دلیل دیگری قطع شود و سیستم از کار بیفتد برای شما وجود نخواهد داشت.

نکته مهم دیگری که در خصوص اعلام حریق صنعتی و اطفا حریق صنعتی در مدل آدرس پذیر وجود دارد این است که این سیستم ها هم مانند مدل متعارف کارخانه به شما در شناسایی آدرس کمک میکنند اما یک تفاوت عمده وجود دارد و آن هم این است که در مدل متعارف کارخانه شما شاهد این هستید که آدرس تنها در نقطه دقیق صورت نمی گیرد. یعنی شما فقط متوجه می شوید که این آتش سوزی در کدام بخش است. اما در مدل آدرس پذیر شما به صورت دقیق متوجه میشوید که آتش سوزی در چه جایی صورت گرفته است و این می تواند برای شما کاربردهای فراوانی داشته باشد. از همین رو این سیستم برای شما می تواند مفید باشد.

 

سخن پایانی

سیستم اعلام حریق صنعتی و سیستم اطفا حریق صنعتی یکی از سیستم های کاربردی و مهم می باشد که شما می توانید از آنها در کارخانه ها و مراکز صنعتی استفاده کنید تا بتوانید به واسطه آنها شرایطی را فراهم کنید که از آن مرکز در برابر آتش سوزی به موقع کمک کنید و مانع از گسترش آتش سوزی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *