حریق

اعلام حریق و اطفا حریق

اعلام حریق و اطفا حریق

اعلام حریق و اطفا حریق

اعلام حریق و اطفا حریق سیستم هایی هستند که در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی و یا حتی در انواع امکان عمومی و یا در انبارها و محیط های دیگری مانند محیط های کارگاهی و صنعتی می توانند نصب و راه اندازی شوند و به شما کمک کنند که شما بتوانید در زمان بروز آتش سوزی هم از این اتفاق به سرعت با خبر شوید و هم بتوانید در زمان مناسب برای رفع و مهار آن اقدام کنید. به این ترتیب به کمک این سیستم ها می توانید شرایطی را فراهم کنید که مهار و خاموش سازی آتش برای شما کار ساده تری شود.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

اعلام حریق و اطفا حریق

برای درک بهتر اعلام حریق و اطفا حریق شما باید در ابتدا با هر یک از این دو مفهوم به خوبی آشنا شوید که در ابتدا ما قصد داریم برای شما اعلام حریق را معرفی کنیم. باید به شما بگوییم که این سیستم ها دارای مکانیزم دقیقی هستند که بر اساس تعریف های انجام شده آتش سوزی را شناسایی می کنند و از طریق آژیر و فلاشر های که در آنها تعبیه شده است وقوع حریق را اعلام می کنند. به طور کلی این سیستم ها مجموعه ای از تجهیزات هستند. مهم ترین تجهیزاتی که این سیستم ها دارند و به واسطه ها وقوع آتش سوزی شناسایی می شود عبارت اند از :

  •     سیستم دتکتور دود
  •     سیستم دتکتور حرارت
  •     بخش دتکتور شعله
  •     سیستم دتکتور گاز

در یک سیستم اعلام حریق و اطفا حریق این امکان برای شما وجود دارد که هر دو قابلیت را به صورت همزمان داشته باشید همچنین امکان دارد که سیستم شما فقط اعلام حریق باشد و عملیات اطفا به کک آن صورت نگیرد. توجه داشته باشید که بر اساس سنسورهایی که در بخش قبل معرفی کردیم باید بگوییم که به واسطه این سنسور های حرارتی سیستم اعلام حریق، وقوع آتش سوزی را بر اساس معیار هایی مانند وجود دود، وجود حرارت بیش از اندازه استاندارد تعریف شده، وجود سنسور های تشخیص شعله و حتی گاز شناسایی می کند و در نهایت به ما هشدار می دهند.

 

طراحی و نصب سیستم های اعلام حریق

سیستم اعلام حریق و اطفا حریق دو سیستم مجزا می توانند باشند و یا یک سیستم باشند که هر دو قابلیت در آنها وجود دارد از همین رو ما قصد داریم در این بخش در خصوص طراحی و نصب سیستم اعلام حریق به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم که می تواند برای شما بسیار مفید باشد. طراحی و اجرای سیستم های اعلام حریق اگر به درستی و بر اساس استاندارد های تعیین شده صورت بپذیرد می تواند منجر به حفظ مال و جان بسیاری از ما در برابر یک حادثه بزرگ مانند آتش سوزی شود. از همین رو هم هست که کارشناسان و مشاوران مختلفی با انجام مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در نهایت به این نتیجه رسیده اند که نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان ها اجباری شود و تمامی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری موظف به نصب و راه اندازی این سیستم ها شوند.

توجه کنید که نصب و راه اندازی در این سیستم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از نکاتی که ما بر روی آنها تاکید می کنیم این است که نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق و اطفا حریق و در این بخش به صورت واضح در سیستم های اعلام حریق به شکلی صحیح و درست و اصولی انجام شود. چرا که بسیاری از این سیستم ها به دلیل نصب غیر اصولی و درست معمولا پس از گذشت مدتی از کار افتاده و خاموش می شوند. این موضوع شاید برایتان عجیب باشد اما چیزی بیش از 80 درصد سیستم های نصب شده در انواع ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی معمولا از کار می افتند و بیشتر یک دکور محسوب می شوند.

نصب و استفاده از سیستم اعلام حریق و اطفا حریق می تواند برای شما با مزایای بسیار زیادی همراه باشد. توجه داشته باشید که این سیستم ها اگر به صورت انحصاری کار اعلام حریق را بر عهده داشته باشند و اطفا را انجام ندهند باز هم برای شما مزایای زیادی را به همراه دارند. اگر این سیستم ها به درستی نصب شوند می توانند علاوه بر اینکه شرایط را برای حضور سریعتر نیرو های آتش نشانی فراهم می کند، موجب می شود ساکنین زودتر از این موضوع مطلع شوند و در نهایت این مسئله کمک می کند آنها بتوانند زودتر از محل حادثه بگریزند و این موضوع موجب افزایش میزان سلامت های جانی در زمان بروز این حوادث می شود.  

 

اعلام حریق و اطفا حریق

سیستم اعلام حریق چه اجزایی دارد؟

سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق برای اینکه بتوانند به خوبی کار مورد نیاز ما را انجام دهند از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. ما در این بخش قصد داریم اجزای به کار رفته در ساخت و تولید سیستم های اعلام حریق را به شما معرفی کنیم تا شناخت شما از این محصولات بیشتر شود. مهمترین اجزای ساخت این سیستم ها عبارت اند از:

  • پنل مرکزی یا مرکز اصلی کنترل کننده اعلام حریق : هر سیستم اعلام حریق و اطفا حریق در بازار این بخش را به عنوان پنل اصلی و مرکزی خود به همراه دارد. به همین دلیل این بخش نقش مهمی را در سیستم ها ایفاد می کند. این مرکز در حقیقت مغز متفکر سیستم های هشدار دهنده می باشد. چرا که کلیه کنترل ها بر روی ورودی ها و خروجی ها در همین واحد انجام می شود.
  • در این سیستم ها تجهیزاتی برای هشدار دادن در زمان آتش سوزی وجود دارد: اگر شما یک سیستم اعلام حریق و اطفا حریق داشته باشید این تجهیزات را خواهید داشت اگر هم سیستم شما فقط اعلام حریق باشد باز هم این تجهیزات را در سیستم خود خواهید داشت. همان طور که گفتیم دتکتور های مختلفی در این سیستم ها وجود دارند، مانند دتکتور های دود ، حرارت و شعله گاز و شستی اعلان حریق که تشخیص دهنده هستند و متوجه وقوع آتش سوزی می شوند. در حقیقت اعلان حریق در این بخش اتفاق می افتد. این سنسور ها این موضوع را شناسایی می کنند.
  • منبعی برای تامین نیرو : سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق هر دو سیستم هایی کاملا الکترونیکی هستند که برای کارکرد صحیح خود نیاز دارند به منبعی که انرژی لازم را برای آنها فراهم نماید. منبع تغذیه به این دلیل در این سیستم ها دارای اهمیت است که وجود اش می تواند موجب شود این سیستم ها به درستی فعالیت کنند. از طرفی باید در نظر گرفته شود که شاید بنا به دلایلی در زمان آتش سوزی برق ها رفته باشد. این منبع تغذیه ضامن کار کردن صحیح سیستم اعلام حریق در زمان خاموشی برق می باشد.
  • تجهیزاتی که برای شناسایی آتش به کار می رود و نقش هشدار دهنده را بر عهده دارد : باید بدانید که در سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق این مورد هم به صورت مشترک وجود دارد. چرا که اگر به خوبی آتش سوزی تشخیص داده نشود کار برای شما سخت می شود و همچنین در این شرایط سیستم به صورت سردرگم عمل می کند. یعنی عملا هیچ کمکی به شما صورت نمی گیرد. در زمان نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان این تجهیزات نصب می شوند تا در زمان بروز آتش سوزی به واسطه این تجهیزات حریق که شناسایی شده است اعلام شود. این تجهیزات عبارت اند از انواع آژیر ها و فلشر ها می باشد.

سیستم اطفا حریق چیست؟

در بررسی سیستم اعلام حریق و اطفا حریق زمان آن رسیده است که به معرفی سیستم هایی بپردازیم که برای اطفا حریق به کار می روند. این سیستم ها بر خلاف سیستم های اعلام حریق تنها نقش هشدار دهنده را ندارند. بلکه می توانند به ما در خاموش سازی و مهار آتش به صورت هوشمند کمک کنند. به همین دلیل هم ما شاهد این هستیم که این سیستم ها هم ساختمان پیچیده ای دارند و هم کاربردهای بسیار گسترده تری دارند. همین موضوع سبب می شود که این سیستم ها دارای انواع مختلفی هم باشند. از همین رو باید این انواع را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه بررسی سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق باید در خصوص سیستم هایی که به ما در اطفا حریق کمک می کنند به خوبی توضیحاتی را ارائه دهیم. سیستم های مهار کننده و یا اطفاء آتش دارای انواع مختلفی هستند اما اجازه بدهید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که این سیستم ها چیستند و چه کاربردی دارند. اطفاء حریق یک واژه کاملا عربی است که اصطلاحی در آتش نشانی محسوب می شود. در حقیقت وظیفه اصلی آتش نشان ها اطفاء آتش می باشد. به تمامی اقداماتی که لازم است در زمان آتش سوزی انجام شود تا بتوان مانع از گسترش بیش از اندازه آتش شد و در نهایت با استفاده از این اقدامات آتش مهار شده و خاموش شود تا آسیب های مالی و جانی بسیار کمتری را به بار بیاورد عمل اطفاء حریق می گویند. به طور کلی ما دو نوع سیستم اطفاء حریق داریم. این دو نوع به طور عمده در حال انجام است. انواع روش های اطفاء حریق عبارت اند از :

  •     روش دستی مهار و خاموش کردن آتش
  •     روش تمام اتوماتیک مهار و خاموش کردن آتش

 

سیستم های اطفا حریق دستی

همانطور که از نام سیستم اعلام حریق و اطفا حریق دستی مشخص است این سیستم ها در واقع ابزارهای مکانیکی هستند که به ما در خاموش سازی و مهار آتش سوزی کمک می کنند. در این سیستم های هیچ چیز به صورت خودکار صورت نمی گیرد و همه کار به صورت دستی و با دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می شود. به همین دلیل احتمال خطای انسانی و یا ضعف در عملکرد در آن می تواند برای شما وجود داشته باشد. به همین دلیل هم سیستم های اتوماتیک و هوشمند روی کار آمدند.

 

سیستم های اطفا حریق اتوماتیک

این سیستم ها معمولا از سیستم اعلام حریق و اطفا حریق تشکیل شده اند. به محض اینکه این سیستم های اعلام حریق وقوع آتش سوزی را هشدار میدهند انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک شروع به کار می کنند. در این شرایط و چون بلافاصله به صورت اتوماتیک فعال می شوند در همان لحظات اولیه وقوع آتش سوزی این سیستم ها وارد عمل می شوند و این امکان وجود دارد که از پیشروی و آسیب های جدی آتش سوزی جلوگیری کنند. این سیستم ها معمولا در اطفاء حریق در زمان کمتری موفق می شوند. خود این سیستم ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند.

 

سیستم اطفا و اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق سیستم هایی هستند که هر دو کار بیان شده در بخش های قبلی را بر عهده دارند و می توانند به راحتی برای شما انجام دهند. به همین دلیل این سیستم ها می توانند بسیار کاربردی و موثر باشند و به شما کمک های زیادی کنند. چرا که به صورت موازی هم آتش سوزی را تشخیص می دهند و شما را از وقوع آتش سوزی با خبر می کنند تا افراد بتوانند از محل دور شوند و هم این امکان را فراهم می کند که اقدامات اولیه برای مهار هم صورت بگیرد.

 

انواع سیستم های اعلام و اطفا حریق

سیستم اعلام حریق و اطفا حریق دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک کارایی مخصوص به خود را دارد. به طور کلی انواع این سیستم های مهار کننده و خاموش کننده آتش را که در زمان اجرا و نصب سیستم اطفاء حریق می توانید هر یک را بر اساس ضرورت هایی که تشخیص داده می شود نصب کنید را به شش دسته مختلف تقسیم کرد. این شش مدل از انواع سیستم های کنترل کننده اتوماتیک عبارت اند از :

  •     سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب
  •     سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مدل ورتکس
  •     مدل گازی هالون که یکی از مهم ترین انواع این سیستم ها می باشد.
  •     سیستم های اتوماتیک آبی اسپرینکلر
  •     مدل خاموش کننده اتوماتیک پودری یا ذرات معلق
  •     مدل خاموش کننده های اتوماتیک فوم

 

سخن پایانی

سیستم اعلام حریق و اطفا حریق سیستم هایی هوشمند هستند که به شما در اطلاع رسانی در مورد آتش سوزی و تلاش برای خاموش سازی آتش کمک می کند. این روزها با توجه به کاربردهای گسترده ای که دارد به یکی از نیازهای اصلی ما تبدیل شده است وتقریبا استفاده از آنها برای ما ضرورت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *