حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق مجموعه ای وسایل و تجهیزاتی هستند که شما می توانید به کمک آنها و با استفاده از آنها در عملیات اطفا حریق بتوانید به خوبی عمل کنید. لازم است که شما از این تجهیزات با خبر باشید و شناخت خوبی را نسبت به این تجهیزات داشته باشید. این کار می تواند به شما کمک کند که شما به خوبی بتوانید در صورت بروز خرابی و یا مشکل در این سیستم ها متوجه شوید که ایراد به وجود آمده مربوط به کدام بخش از سیستم شما می باشد و این عیب یابی را برای هم برای شما میتواند ساده تر کند.

 

سیستم اطفا حریق و اعلام حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق

پیش از بررسی تجهیزات اعلام و اطفا حریق و معرفی آنها لازم می دانیم که به شما در مورد سیستم های اطفا حریق و اعلام حریق بیشتر توضیح دهیم. باید بدانید که وقتی از سیستم های اطفا حریق صحبت می کنیم منظور ما سیستم های اتوماتیک هستند که به صورت هوشمند به ما در کنترل و مهار آتش سوزی کمک می کنند و دارای تجهیزاتی می باشند که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سیستم اطفا حریق اتوماتیک سیستم هایی هستند که بدون اینکه انسان در فعال سازی و عملکرد آنها دخالتی داشته باشد.

تجهیزات اعلام و اطفا حریق به سیستم کمک می کند که  در مواقع اضطراری وارد عمل می شوند و برای خاموش کردن و مهار آتش اقدام می کنند. البته که آتش نشان ها باید به محل بیایند و عملیات اطفا را مورد بررسی قرار دهند اما باید بدانید که سیستم های اطفا کاملا اتوماتیک فعالیت می کنند تا آتش به محل های دیگر سرایت نکند و در صورت امکان آتش را به صورت کامل در همان نقطه شکل گیری شناسایی کرده و متوقف و خاموش نمایند. به همین دلیل درصد موفقیت برای شما به اندازه قابل توجهی می تواند افزایش پیدا کند و گسترش یابد که این امر می تواند بسیار مهم باشد.

در مورد برسری تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق باید به این نکته اشاره داشته باشیم که بسته به اینکه یک سیستم اطفا حریق اتوماتیک قرار است در چه محلی مورد استفاده قرار بگیرد و ابعاد و شرایط آن ساختمان و یا آن محل چگونه است دارای انواع مختلف و تجهیزات مختلفی می باشند. برای اینکه بتوانید راحت تر این موضوع را درک کنید اجازه دهید مثالی را بیان کنیم. فرض کنید در مورد ساختمانی صحبت می کنیم که دارای 5 طبقه با همکف می باشد و مجموعه بیست واحد مسکونی دارد، در این شرایط سیستمی که برای اطفا حریق این ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد دارای تجهیزات مختلفی می باشد از جمله مهمترین تجهیزات این سیستم عبارت اند از:

  • وجود اسپرینکلرها برای داخل پارکینگ که به دلیل وجود خودروهایی که عموما بنزین سوز هستند و احتمال انفجار دارند ضرورت دارد. همچنین عموما لوله های اصلی گاز و مرکز انشعاب گاز که باز هم می تواند قابل انفجار باشد در قسمت پارکینگ وجود دارد به همین دلیل سیستم اطفا حریق اتوماتیک در این بخش از ساختمان مجهز به اسپرینکلرها هستند.
  • هوزریل یکی دیگر از انواع تجهیزاتی است که باید در این سیستم ها وجود داشته باشد که در مواقع ضروری عملکرد سیستم را ضمانت کند.
  • کپسول های آتش نشانی حاوی مواد خاموش کننده که مهمترین بخش این سیستم ها محسوب می شوند. البته این موارد خود از تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق محسوب می شوند اما ما در ادامه به صورت کامل در خصوص این تجهیزات به شما اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد تا اطلاعات شما در این زمینه به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند و شما شناخت خوبی به این تجهیزات پیدا کنید.

 

انواع سیستم های اطفا حریق کدامند؟

پیش از بررسی تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق و معرفی انواع آنها لازم می دانیم که انواع سیستم های اطفا حریق و اعلام حریق را به شما معرفی کنیم. این کار موجب می شود که شما بتوانید به خوبی در مورد این سیستم ها اطلاعات خود را تکمیل کنید. به این ترتیب شما می توانید بدانید که این سیستم ها دارای چه انواعی می باشد و سپس متوجه میشوید که هر یک از این انواع دارای چه کاربردها و چه تجهیزاتی می باشد که ما در ادامه به آنها خواهیم پرداخت و آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اولین مورد سیستم اطفا حریق اتوماتیک آبی می باشد که به آن اسپرینکلر می گویندو تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق در این سیستم ها بر پایه آب می باشد.
  • سیستم های اطفا حریق که با گاز کربنیک یا همان گاز CO2 فعالیت می کنند.
  • سیستم های اطفا حریق آیروسل یا همان سیستم های مهار آتش که به صورت پودری فعالیت می کنند.
  • سیستم اطفا حریق که با گاز mf200 کار می کند و به سیستم گازی معروف می باشد.
  • سیستم های اطفا حریق هوشمند و کاملا اتوماتیک فوم که با استفاده از این روش به ما کمک می کنند.
  • سیستم های اطفا حریق خودکار و اتوماتیک مه یا همان استفاده از پودر و آب

تجهیزات اعلام و اطفا حریق

تجهیزات اعلام و اطفا حریق کدامند؟

همانطور که به شما گفتیم تجهیزات اعلام و اطفا حریق موضوع اصلی بحث ما در این مقاله می باشد. با توجه به آنچه که در مورد انواع سیستم های اطفا حریق به شما گفتیم باید بدانید که این سیستم ها دارای انواع مختلفی بوده و در نتیجه تجهیزات متفاوتی هم دارند. اما برخی از تجهیزات هستند که در این سیستم ها می تواند به صورت مشترک مورد استفاده قرار بگیرد و این برای شما می تواند نکته بسیار مهمی باشد.

اگرچه شما باید به خوبی بدانید که تجهیزات اعلام و اطفا حریق می تواند متفاوت باشد اما اگر شما هم بتوانید به خوبی با مهمترین این تجهیزات که به صورت مشترک در همه این سیستم ها به کار می رود آشنا شوید می توانید متوجه کارکرد کلی این سیستم ها شوید و متوجه شوید که این سیستم ها به صورت کلی دارای چه کاربردها و چه کاربردهایی می باشند. از همین رو نیاز دارید که با مهمترین و مشترک ترین انواع این تجهیزات به خوبی آشنا شوید و اطلاعات خود را در مورد آنها تکمیل نمایید.

نکته مهم این است که تجهیزات اعلام و اطفا حریق دارای دسته بندی های مختلفی می باشند. یعنی ما در بررسی انواع این تجهیزات دو دسته بندی کلی داریم. یکی گروه های تجهیزات می باشد و یکی هم خود تجهیزات می باشد. به همین دلیل ما هر دو را باید در ادامه این مطلب به شما معرفی کنیم تا شناخت شما در خصوص این موارد تکمیل شود. در ابتدا قصد داریم به شما گروه های انواع تجهیزات را معرفی کنیم و سپس لیست تجهیزات را هم در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

 

گروه های تجهیزات اعلام و اطفا حریق

می شود گروه های تجهیزات اعلام و اطفا حریق را به صورت کلی به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی کرد. ما چهار دسته بندی کلی برای شما را در نظر گرفته ایم. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که این دسته بندی ها را به خاطر بسپارید و سپس به بررسی انواع تجهیزات از نظر نوع کاربرد خواهیم پرداخت. ما این چهار دسته بندی را هم به صورت مختصر به شما توضیح می دهیم تا شما بتوانید به خوبی با آنها و کاربردهایی که دارند آشنا شده و اطلاعات خود را تکمیل کنید. انواع تجهیزات اطفا حریق در گروه های تجهیزات عبارت اند از:

  1. تجهیزات جانبی آتش نشانی و اطفا حریق

یکی از گروه های بسیار مهم تجهیزات اعلام و اطفا حریق تجهیزات جانبی می باشند. این تجهیزات به صورت اصلی در دسته بندی های تجهیزات ضروری نیستند. اما به صورت کلی تجهیزاتی هستند که اگر شما آنها را همراه خود داشته باشید عملیات اطفا برای شما ساده تر می باشد. همچنین باید بدانید که اگر سیستم های هوشمند استفاده می کنید هم این تجهیزات برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم این تجهیزات و کاربرد آنها را جدی بگیرید.

  1. سیستم های اطفا حریق

یکی از مهمترین گروه های تجهیزات اعلام و اطفا حریق خود سیستم های اطفا و اعلام حریق می باشند. در بسیاری از موارد شما از تجهیزات دستی استفاده می کنید اما همانطور که به شما گفتیم در برخی از موارد شما از تجهیزات دستی بهره برداری نمی کنید. بلکه از سیستم هوشمند استفاده می کنید استفاده از سیستم های هوشمند به این معنا است که یک گروه از تجهیزات هوشمند را شما در اختیار دارید و می توانید از آنها بهره برداری کرده و به خوبی این موارد را در یک دسته بندی مهم قرار دهید.

  1. جعبه های آتش نشانی

یکی دیگر از انواع تجهیزات اعلام و اطفا حریق جعبه های آتش نشانی می باشد. این تجهیزات در واقع دستی هستند و دارای انواع مختلفی می باشند. شما می توانید این تجهیزات را به صورت های تک درب و یا دو درب و یا به صورت رنگبندی های سفید و یا قرمز خریداری کنید. همچنین این تجهیزات دارای مدل های تک طبقه و یا دو طبقه می باشد که هر یک کاربردهای متفاوتی دارد. جنس این تجهیزات هم معمولا فلزی و یا از استیل می باشد. نکته مهم دستی بودن این تجهیزات می باشد.  یعنی این جعبه ها برای شما تجهیزات اعلام و اطفا حریق اتوماتیک محسوب نمی شوند.

  1. کپسول های اطفا حریق

از دیگر انواع تجهیزات اعلام و اطفا حریق کپسول های اطفا حریق محسوب می شوند. این کپسول ها هم در سیستم های اتوماتیک و هم در سیستم های دستی به کار می روند. یکی از مهمترین گروه های تجهیزات می باشند که دارای انواع مختلف با کاربردهای مختلف می باشند. برخی از این انواع برای آتش سوزی های حاصل از احتراق گاز و برخی برای آتش سوزی های حاصل از مواد نفتی می تواند کارایی داشته باشد و مورد استفاده قرار بگیرد.

 

لیست تجهیزات اطفا حریق

اما باید بدانید که تجهیزات اعلام و اطفا حریق از نظر خود تجهیزات هم دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک دارای کاربردهای مخصوص به خود می باشد. از همین رو قصد داریم در این بخش لیست مهمی از این تجهیزات کاربردی را به شما معرفی کنیم تا شناخت شما نسبت به این تجهیزات تا اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کند. این تجهیزات کاربردی و بسیار مهم که می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و در بخش های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد عبارت اند از:

  • اولین مورد اسپرینکلرها می باشد که جزء تجهیزات اعلام و اطفا حریق اتوماتیک می باشند
  • کپسول آتش نشانی که می توانند از دسته تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق اتوماتیک و همچنین دستی محسوب شوند
  • مورد بعدی برای شما پتوی نسوز می باشد که این تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق یکی از زیر مجموعه های اطفا حریق به صورت دستی می باشد و دارای اهمیت زیادی هم می باشد.
  • بوستر پمپ های آتش نشانی جهت اطفاء حریق که یکی دیگر از انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق می باشد که به صورت دستی و اتوماتیک می تواند به کار رود
  • قرقره و شیلنگ آتش نشانی که این موارد هم بخشی از انواع تجهیزات اعلام و اطفا حریق دستی محسوب می شود که کاربردهای زیادی دارد.
  • مانیتور اطفا حریق که از دیگر انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق محسوب می شود که به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نازل خاموش سازی و مهار آتش می باشد که از انواع تجهیزات دستی محسوب می شود.
  • شیر های هیدرانت اطفا حریق که می تواند یکی از انواع تجهیزات دستی و اتوماتیک باشد
  • جعبه آتش نشانی یا فایر باکس ها که به آن پرداختیم از دیگر انواع تجهیزات در سیستم اطفا حریق
  • هوزریل آتش نشانی از دیگر انواع تجهیزات کاربردی محسوب می شود
  • شیلنگ آتش نشانی جز تجهیزات اطفا حریق دستی
  • کپسول گاز fm200 جز تجهیزات خاموش سازی آتش به صورت اتوماتیک می باشد.
  • کپسول گاز IG55 جز تجهیزات مهار و خاموش سازی حریق اتوماتیک است.
  • کپسول گاز CO2 جز تجهیزات اطفا حریق اتوماتیک محسوب می شود.

 

سخن پایانی

تجهیزات اعلام و اطفا حریق به شما کمک می کند که شما بتوانید به خوبی عملیات اطفا و کنترل حریق را انجام دهید. اگر این تجهیزات و ابزارهای کاربردی را در اختیار نداشته باشید کار برای شما سخت می شود. از همین رو به شما توصیه می کنیم در هر مجموعه ای که هستید این تجهیزات را تهیه کنید و یا حداقل از برخی از آنها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *