حریق

اطفا حریق گازها

اطفا حریق گازها

اطفا حریق گازها

اطفا حریق گازها یکی دیگر از انواع اطفا حریق می باشد که انجام صحیح آن از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه برخورد و مقابله با گازهای قابل اشتعالی که دچار احتراق شده اند بسیار پیچیده می باشد. اگر شما برای مقابله با این گازها از روش هایی استفاده کنید که کاربردی نمی باشد احتمالا آسیب های زیادی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل ما این مطلب را برای شما در نظر گرفته ایم تا به این واسطه به شما کمک کنیم که شما بتوانید به خوبی در برابر چنین آتش هایی که به صورت ناخواسته به وجود آمده اند مقاومت کرده و آنها را مهار نمایید.

 

اطفا حریق گازهای قابل اشتعال

اطفا حریق گازها

اطفا حریق گازها یکی از مهمترین انواع اطفا حریق می باشد که دارای اهمیت بسیار زیادی است. در زمان بررسی اطفا حریق برای آتش هایی که به دلیل گازهای قابل اشتعال به وجود آمده است باید در ابتدا عواملی که می تواند موجب ادامه حیات آتش شود را شناسایی کنید. در این بخش قصد داریم به شما عواملی که در نهایت وجود آنها منجر به آتش سوزی می شود را به عنوان مثلث آتش برای شما شرح دهیم تا بدانید برای اطفا حریق شما در واقع باید چه کاری را انجام دهید، این عوامل عبارتند از:

  •     اکسیژن

یکی از مهمترین اضلاع مثلث آتش که می تواند موجب افزایش احتراق شود این است که اکسیژن در محیط برای احتراق به اندازه کافی وجود داشته باشد. برای اطفا حریق گازها شما باید این را بدانید که به صورت طبیعی اکسیژنی که در هوا وجود دارد 21 درصد می باشد. شما برای اینکه بتوانید حریق را اطفا کرده و آتش سوزی را مهار کنید باید سعی کنید این میزان اکسیژن را در محل آتش سوزی به میزانی کمتر از 15 درصد بیاورید. در صورتی که با امکانات و تجهیزات مناسب بتوانید این کار را انجام دهید دیگر مهار آتش ممکن شده است و آتش خاموش می شود.

  •     وجود مواد و عوامل قابل اشتعال

در بررسی اطفا حریق گازها آنچه که مواد قابل اشتعال می باشد، گازهای قابل اشتعال هستند. اما باید بدانید که به صورت کلی یک آتش سوزی امکان دارد به دلیل مواد قابل اشتعال دیگری باشد. برای مثال این مواد می تواند جامد باشد مانند بسیاری از وسایل قابل اشتعال چوبی و یا حتی فلزی و یا می تواند به صورت مایع باشد مانند بسیاری از مواد نفتی و بنزینی و یا می تواند به دلیل جریان های برقی باشد. به همین دلیل باید این عوامل شناسایی شده و از بین بروند. اگر در احتراق های گازی منشا قطع شود آتش هم مهار می شود.

  •     دمای بالا و یا حرارت بیش از اندازه

در اطفا حریق گازها باید بدانید که وقتی آتش سوزی شکل می گیرد دمای محیط رو به افزایش می رود. افزایش دما هم می تواند موجب ادامه حیات آتش شود و هم می تواند موجب این شود که بقیه بخش های دیگر آن محل هم گرم شده و دچار آتش سوزی شود. اگر دما را کاهش دهید می توانید آتش را مهار کنید. در نظر داشته باشید که وقتی گاز جریان پیدا می کند در برخورد با هوا گرمای خود را افزایش می دهد و منجر به آتش سوزی می شود.

 

اطفا حریق گازها

چگونه باید آتش سوزی را خاموش کنیم؟

با توجه به اینکه آتش سوزی در واقع برای اینکه ادامه پیدا کند نیاز به سه عامل مهم دارد در اطفا حریق گازها ما باید سعی کنیم که این سه عامل را از بین ببریم. البته در بسیاری از موارد ما اگر یکی از این عوامل را هم از بین ببریم می توانیم آتش به وجود آمده را مهار کنیم. برای سر کردن محیط می توانیم از آب استفاده کنیم اما آیا آب برای مهار آتش سوزی های حاصل از گازهای قابل اشتعال مناسب می باشد؟ اگر منشا آتش سوزی اتصالات برقی باشد می شود با آب آن را مهار کرد؟

برای اطفا حریق گازها یکی دیگر از روش های دیگری که در پیش داریم این است که بتوانیم مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شویم. برای این کار باید به طریقی بین آتش و اکسیژن یک دیواره به وجود آوریم تا با قطع اکسیژن به راحتی آتش را مهار کنیم اما برای اینکه بتوانیم در موارد آتش سوزی های حاصل از گاز این کار را انجام دهیم بهترین وسیله هایی که در اختیار داریم و می تواند برای ما کارساز و کاربردی باشد چیست و چگونه می شود از آن استفاده کرد؟

یکی دیگر از راه های ما برای اطفا حریق گازها این است که بتوانیم با استفاده از روش از بین بردن مواد قابل اشتعال اقدام کنیم. از بین بردن مواد قابل اشتعال در این نوع آتش سوزی ها به معنای از بین بردن گازهای قابل اشتعال می باشد. اگر گازهای قابل اشتعال را از منشا شناسایی کنیم و مانع از این شویم که سوخت به آتش برسد می توانیم آتش را به راحتی خاموش کنیم. اما برای انجام همه این موارد ما نیاز به تجهیزات داریم و نیاز به دانش داریم تا بتوانیم این کارها را به خوبی انجام دهیم و نتایج مناسب را به دست آوریم.

 

بهترین روش برای اطفا حریق گازهای قابل اشتعال چیست؟

در ابتدا اولین قدم برای اطفا حریق گازها این است که بدانیم آتش سوزی حاصل از اشتعال گازها در چه کلاسی از آتش سوزی قرار دارد. اگر بتوانیم کلاس آتش سوزی را تشخیص دهیم آنگاه می توانیم از ابزارهایی استفاده کنیم که این ابزارها به ما در این خاموش سازی می تواند کمک کند. به همین منظور ما برخی از مهمترین کلاسی های آتش سوزی که رایج هستند را به شما معرفی کرده و در نهایت آتش سوزی حاصل از اشتعال گازها را به شما معرفی می کنیم:

  •     آتش سوزی های کلاس a
  •     آتش سوزی های کلاس b
  •     آتش سوزی های کلاس c
  •     آتش سوزی های کلاسی e
  •     آتش سوزی های کلاس k

این ها دسته بندی های اصلی آتش سوزی می باشد. اطفا حریق گازها در دسته بندی کلاس c قرار میگیرد چرا که این دسته بندی مخصوص به آتش سوزی هایی می باشد که به دلیل وجود گازهای قابل اشتعال در محل آتش سوزی به وجود آمده اند.

برای اطفا حریق گازها بهترین راه ممکن این است که ما از رسیدن سوخت مورد نیاز آتش برای ادامه بقا جلوگیری کنیم. این کار به روشی بسیار ساده نیاز دارد و آن هم این است که ما سعی کنیم شیر اصلی گاز را ببندیم و یا اگر این گازها در تانکرهای مخصوص قرار دارد این تانکرها را مسدود کنیم تا به این روش بتوانیم از رسیدن گاز بیشتر به شعله های آتش و ادامه حیات آتش جلوگیری کنیم. اما آیا این کار به تنهایی آتش را خاموش می کند؟ آتشی که در حال حاضر وجود دارد و به محیط سرایت کرده است همچنان زنده است و باید با استفاده از برخی از ابزارها آن را به صورت کامل خاموش کرد.

بستن شیر گاز و یا مسدود کردن تانکری که گاز از آن نشتی داده است در اطفا حریق گازها تنها موجب این میشود که ما بتوانیم از گسترش آتش و از این که آتش دوباره بعد از خاموش سازی احیا شود جلوگیری کنیم. همچنین این کار می تواند به ما کمک کند که ما در حین آتش سوزی شاهد هیچ انفجاری نباشیم. اما برای اطفا حریقی که به وجود آمده است باید آتش زنده ای که در محیط وجود دارد را شناسایی کرده و به راحتی برای خاموش کردن آن بر اساس کپسول هایی که داریم اقدام نماییم.

 

کپسول های خاموش سازی آتش کلاس C چه کپسول هایی هستند؟

برای اطفا حریق گازها ما باید این نکته را بررسی کنیم که چه کپسول هایی می توانند به ما در این راستا کمک کنند. این آتش سوزی در کلاسی سی می باشد و ما باید برای خاموش کردن این آتش از این کپسول ها استفاده کنیم. اما این کپسول ها چه خصوصیاتی دارند و چه توانایی هایی دارند و به صورت کلی این کپسول ها چه نوع کپسول هایی هستند؟ ما در این بخش قصد داریم این موارد را به شما معرفی کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش پیدا کند.

پیش از آن و در بررسی اطفا حریق گازها باید به این نکته اشاره داشته باشیم که این کپسول های کاربردی کلاس سی فرقی نمی کند که در یک سیستم اتوماتیک قرار داشته باشند و به صورت هوشمند بر روی مرکز آتش پاشیده شوند و یا اینکه به صورت دستی یک فرد مبتدی برای خاموش سازی آتش با آنها اقدام می کند و یا این که این کپسول ها در محیط توسط نیروهای متخصص آتش نشانی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. در هر حال این ویژگی ها در مورد همه این کپسول ها یکسان می باشد.

 

کپسول های آتش نشانی کلاس C: خاموش کننده های هالوژنه

یکی از کپسول های آتش نشانی کلاس سی که برای اطفا حریق گازها مورد استفاده و بهره برداری می تواند قرار بگیرید و در مواقع حساس و ضروری به کار ما بیاید، کپسول هایی هستند که مواد داخل آن را گازهای هالون یا هالوژنه پر کرده است. این گازها به صورت عمومی به شکل مایع در کپسول ها قرار دارند. خاصیت گازی دارند اما به صورت مایع هستند. در مواقع آتش سوزی ما می توانیم این گازها را بر روی مرکز آتش بپاشیم و در این شرایط منتظر خاموش شدن آتش باشیم. آتش به این ترتیب در بازه زمانی بسیار کوتاهی خاموش می شود.

 

اطفا حریق گازها

کپسول های آتش نشانی کلاس C: خاموش کننده های پودری

در اطفا حریق گازها ما می توانیم از کپسول های آتش نشانی استفاده کنیم که برای کلاس سی در نظر گرفته شده است و می تواند کاربرد داشته باشد. یکی از انواع این کپسول ها با استفاده از گازهای هالون کار می کنند اما نوع دیگری از آنها وجود دارد که آنها با استفاده از خاموش کننده های پودری کار می کنند. این خاموش کننده ها معمولا برای آتش سوزی های کلاس های a و B هم می تواند موثر و کاربردی باشد از همین رو شما می توانید برای سه کلاس آتش سوزی از این کپسول ها استفاده و بهره برداری کنید. این کپسول ها مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شده و آتش را به این طریق برای ما می توانند خاموش کنند.. اثرگذاری بسیار سریع دارند و در بسیاری از موارد هیچ رد و پسماندی هم از خود به جای نمی گذارند.

 

نکته: نکته ای که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که برای خاموش سازی و مهار آتش و اطفا حریق گازها ما معمولا از آب استفاده نمی کنیم. اگرچه مخلوط کف و آب می تواند برای ما تا حدودی در این رابطه کارساز باشد اما باید بدانید که حتما مخلوط کف و آب هم به اندازه گازها و به اندازه خاموش کننده های پودری برای ما نمی تواند مفید باشد. اما استفاده از آب به صورت کامل برای ما بی اثر می باشد. در بسیاری از موارد اگر در محیط مواد مایع قابل اشتعال دیگری وجود داشته باشد مانند اسیدها امکان دارد که استفاده از آب برای ما مضر هم باشد. همچنین اگر سیم کشی های برق هم در این آتش سوزی دخیل شده باشد استفاده از آب برای ما زیان آور می باشد و نمی تواند گزینه خوبی قلمداد شود.

 

آموزش اطفا حریق گازهای قابل اشتعال

برای اطفا حریق گازها ما باید سعی کنیم از ابزارها و امکاناتی استفاده کنیم که برای ما کاربردی و مفید باشد. ما نمی توانیم از آب استفاده کنیم و تنها کپسول هایی که برای ما کاربرد دارد، کپسول های پودری و یا گازهای هالون هستند. استفاده از این کپسول ها اگر در یک سیستم هوشمند باشد نیاز به آموزش ندارد چرا که اتوماتیک انجام می شود اما برای استفاده دستی شما باید حتما سعی کنید که پشت به آتش ایستاده باشید، باید ابتدا ضامن را بکشید، نازل را به نزدیکترین نقطه به آتش قرار دهید و سپس اهرم را فشار دهید و بر روی آتش بپاشید تا به این ترتیب بتوانید آتش به وجود آمده را بدون دردسر خاموش کنید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق گازها شرایط خاص خود را دارد و شما باید بتوانید بر اساس تجهیزاتی که دارید برای این کار اقدام کنید. در بین انواع کپسول های آتش نشانی شما باید از کپسول های کلاس C که حاوی گازهای هالون و یا خاموش کننده های پودری هستند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *