حریق

اطفا حریق در مکان باز

اطفا حریق در مکان باز

اطفا حریق در مکان باز

اطفا حریق در مکان باز می تواند از چالشی ترین انواع اطفا حریق باشد. از این جهت که معمولا اکسیژن در محیط های باز بسیار زیادی می باشد. از طرفی در این محیط ها ما می توانیم شاهد وزش باد باشیم و باد می تواند در مواقعی که آتش زبانه کشیده است موجب شود که آتش گسترش پیدا کند. از همین جهت باید بدانیم که اطفا حریق در مکان های باز چگونه است و باید در مقابله با آتش سوزی هایی که در این مکان ها صورت گرفته است چگونه برخورد کنیم. البته معمولا در این مکان ها ما شاهد محصور شدن افراد در آتش نخواهیم بود و این نکته خوبی می تواند باشد.

 

اطفا حریق در مکان های باز

اطفا حریق در مکان باز

برای اطفا حریق در مکان باز باید تشخیص آتش سوزی با استفاده از دتکتورهایی صورت بگیرد که به صورت نوری کار میکنند. معمولا این که دتکتورهای حرارتی در این شرایط به کار گرفته شوند نمی تواند برای ما کاربردی باشد چرا که در این شرایط امکان دارد حرارت مورد نیاز برای تشخیص آتش در این مکان ها به اندازه کافی به سنسورها نرسد و به این ترتیب آتش سوزی تشخیص داده نشود. اما اگر نوری باشد می تواند به راحتی آتش را تشخیص دهد. هر شعله که در مکان های باز به وجود می آید می تواند خواص مشخصی داشته باشد که در ادامه این خواص را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • برای اطفا حریق در مکان باز باید بدانید که احتمال دارد آتش به وجود آمده در حجم بسیار بالا گاز کربنیک تولید کند و دمایی را بالایی 500 درجه سانتیگراد ایجاد کند.
  • از طرفی امکان دارد آتش تولید بخار با حجمی بسیار بالا را داشته باشد که دما در این شرایط به بالای 100 درجه سانتیگراد می رسد و می توان به واسطه سنسورهای تشخیص آن را شناسایی کرد.
  • گازهای co امکان دارد در آتش سوزی ها رخ دهد و برای اطفا حریق در مکان باز این مسئله شناسایی شود. این گازها قابل اشباع بوده و اینکه در نهایت چه دمایی دارند بستگی به درجه حرارت محیط و اکسیژن موجود در محیط دارند.
  • در برخی از موارد هم آنچه موجب می شود که درجه حرارت بالا برود و یکی از خواص شعله های آتش محسوب می شود وجود برخی از اجسام داغی است که در کنار شعله قرار دارند. به همین دلیل باید تمامی این موارد مورد ارزیابی قرار بگیرند و به آنها توجه ویژه داشته باشیم تا بتوانیم در اطفا خوب عمل کنیم.
  • یکی دیگر از مواردی که از خواص شعله محسوب می شود و در اطفا حریق مکان باز مورد توجه قرار دارد وجود نور خیره کننده شعله می باشد که با دمای بالا معمولا همراه می باشد و این مسئله را هم باید جدی بگیریم. این مسئله از مهمترین مواردی است که باید در اطفا حریق مکان های باز مورد توجه قرار بگیرد و در بسیاری از موارد سنسورهای تشخیص از این طریق می توانند به ما کمک کنند تا بتوانیم به راحتی تشخیص دهیم که آتشی شکل گرفته است و باید برای اطفا آن اقدام کنیم.

 

اطفا حریق در مکان باز

تشخیص شعله و اندازه گیری آن

برای اطفا حریق در مکان باز این نکته را باید در نظر داشته باشیم که مهمترین اصل این است که بتوانیم شعله را تشخیص دهیم و سپس میزان شعله را اندازه گیری کنیم. اگر در این مرحله بتوانیم خوب عمل کنیم دیگر اطفا برای ما ساده تر می شود. برای این کار ما می توانیم از طریق سه روش اصلی و اساسی عمل کنیم که این سه روش کاربردی و موثر بوده و هر یک برای ما می تواند نتیجه خوبی را به همراه داشته باشد و در اطفا به ما کمک کند. این سه روش برای احساس و تشخیص یک شعله و در نهایت برای اندازه گیری میزان آتش سوزی عبارت اند از:

  1. استفاده از سنسورها و دتکتورهایی که به صورت حرارتی کار می کنند برای اینکه بتوانیم میزان گرمای شعله به وجود آمده را شناسایی کنیم تا در تشخیص آن به صورت سیستمی عمل کرده و نتایج به دست آمده قوی و قابل اتکا باشند.
  2. تغییرات در زن هیدروکربناتها از طریق بررسی انرژی های شعله راه دیگری برای این اندازه گیری و تشخیص می باشد.
  3. استفاده از دتکتورها و سنسورهای شعله برای تشخیص تشعشعات ناشی از شعله هایی که زبانه کشیده اند.

نکته: توجه داشته باشید که برای اطفا حریق در مکان باز شما به سنسورها و دتکتورهایی نیاز دارید که برای فضای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. باید بدانید که این سنسورها در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از این انواع را می توانیم در بسیاری از فروشگاه ها تهیه کنیم اما این موارد می تواند برای ساختمان ها و محیط های سربسته کاربرد داشته باشد. از همین رو باید در زمان خرید و نصب آنها به توانایی و قابلیت های آنها توجه داشته باشیم تا بتوانیم از آنها برای استفاده در محیط های باز اقدام کنیم و نتایج دلخواه خود را از این حیث به دست آوریم.

نکته دیگری که باید در مورد اطفا حریق در مکان باز در نظر داشته باشید که این است که این اطفا حریق باید بر اساس سنسورهای مختلفی صورت بگیرد که هر یک از این سنسورها دارای عملکردی متفاوت می باشد. هر یک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد به همین دلیل شما باید به خوبی با انواع سنسورها آشنا باشید. به همین دلیل ما در بخش های بعدی به شما انواع دتکتورها و سنسورهایی که شما نیاز دارید را معرفی می کنیم تا به واسطه این موارد بتوانید به خوبی در این خصوص تصمیم گیری کرده و از این محصولات به درستی استفاده کنید.

مسئله دیگری هم که باید در خصوص اطفا حریق در مکان باز به شما گوشزد کنیم این است که معمولا استفاده از سیستم های هوشمند و تمام اتوماتیک برای تشخیص حریق میتواند کاربردی باشد اما شما به سختی بتوانید از یک سیستم تمام هوشمند استفاده کنید برای اینکه بتوانید آتش را مهار کنید. چرا که در محوطه های باز امکان نصب و اجرای یک سیستم اتوماتیک برای خاموش سازی آتش کمی سخت و شاید در برخی از مواقع غیر ممکن باشد. از همین رو باید به صورت دستی برای خاموش سازی آتش در این شرایط اقدام کنید.

 

اطفا حریق در مکان های باز چگونه انجام می شود

در زمان اطفا حریق در مکان باز شما باید از طریق روش های مختلفی اقدام کنید. در این شرایط شما دو روش کلی را برای اطفا در اختیار دارید. اولین روشی که به عنوان یک روش نوین در این راستا شناخته می شود این است که شما از یک سیستم اتوماتیک و تمام هوشمند برای این منظور استفاده کنید. اما باید بدانید که استفاده از سیستم های تمام هوشمند در برخی از محوطه های باز برای شما نمی تواند ممکن باشد چرا که امکان اجرای آنها و لوله کشی های مورد نظر وجود ندارد.

روش دومی که شما برای اطفا حریق در مکان باز می توانید به کار بگیرد استفاده از روش های سنتی می باشد. این  روش ها می تواند برای شما کاربردی تر و موثرتر باشد. اگر شما از این روش استفاده کنید می توانید نتایج بهتری را به دست آورید. برای این منظور هم باید بدانید که شما می توانید هم از طریق عوامل آتش نشانی اقدام کنید که مطمئن ترین راه برای شما محسوب می شود و هم می توانید از طریق کپسول های شخصی به صورت دستی اقدام کنید که امری قابل قبول اما در مورد آتش سوزی های تازه شکل گرفته می باشد.

 

اهمیت اطفا حریق در مکان های باز

اطفا حریق در مکان باز دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. البته باید این را بدانید که شما در این شرایط معمولا با عملیات نجات روبرو نمی باشید. در این شرایط همه چیز برای شما ساده تر می باشد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که همه عملیات اطفا مربوط به نجات افرادی که در آتش محصور شده اند نیست، بنابراین اینکه در یک محوطه باز معمولا با افرادی روبرو نیستیم که در آتش گیر کرده اند نمی تواند به این معنا باشد که اطفا حریق در مکان های باز برای ما ساده تر می باشد و هیچ مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

در عملیات اطفا حریق در مکان باز معمولا ما با مشکلات دیگری روبرو هستیم که هر یک می تواند برای ما مشکل ساز باشد. برای مثال ما در این شرایط با باد و اکسیژن بسیار زیادی روبرو هستیم. همچنین کاهش دمای محیط هم برای ما سخت خواهد بود. از طرفی آتش امکان گستردگی بیشتری دارد و می تواند راحت تر از مکان های بسته به حیات خود ادامه دهد و گسترش پیدا کند. از همین رو ما برای اینکه یک آتش سوزی را در این شرایط بتوانیم به خوبی کنترل کنیم نیاز داریم که برخی از چالش های جدی را پشت سر بگذاریم. در غیر این صورت امکان دارد که ما آسیب های بیشتری ببینیم. امکان اینکه تمامی بخش های در مجاورت با یک محیط باز دچار آتش سوزی هم بشوند باز در این شرایط زیاد می باشد.

 

آموزش اطفا حریق در مکان باز

برای اطفا حریق در مکان باز شما باید آموزش های لازم را در این زمینه ببنید تا بتوانید به راحتی آتش به وجود آمده را مهار کنید. اما باید بدانید که روش هایی هستند که در برخی از موارد و به خصوص در مکان های بسته برای ما کاربردی می باشند اما در مورد مکان های باز برای ما کاربرد زیادی ندارند. برای مثال باید بدانید که یکی از روش های نوین برای اطفا حریق در مکان های بسته استفاده از سیستم های هوشمند می باشد. اما اگر شما از یک سیستم هوشمند در مکان های باز بخواهید استفاده کنید دیگر آن کارایی لازم را تجربه نخواهید کرد و این می تواند برای شما یک سیستم ناکارآمد باشد.

اطفا حریق در مکان باز باید به صورت سنتی صورت بگیرد. اما سنتی به این منظور نیست که از تجهیزات سنتی هم استفاده کنیم. برای اینکه یک آتش سوزی را در مکان های باز مهار کنیم نیاز به تجهیزات کاملا مدرن و به روز داریم. اما این تجهیزات باید به صورت دستی مورد استفاده قرار بگیرد به همین دلیل به این روش، یک روش سنتی می گوییم که به صورت دستی باید انجام شود. معمولا در محیطهای باز به شما توصیه می کنیم به صورت انفرادی برای مهار آتش سوزی اقدام نکنید چرا که چندان موفقیت آمیز نخواهد بود و نمی تواند کاربردی باشد.

اگرچه استفاده از کپسول های آتش نشانی برای شما کاربردی می باشد اما باید بدانید که این کار را باید انجام دهید اما در کنار آن باید حتما به آتش نشانی تماس بگیرید تا عوامل آتش نشانی به محل بیایند و بعد از آن شما باید از محل دور شوید تا این افراد به صورت تخصصی به کار خود ادامه دهند و آتش به وجود آمده را مهار کنند. در مورد استفاده از کپسول شما باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید تا بتوانید به صورت انفرادی هم راحت تر با آتش مقابله کنید و این می تواند برای شما امری بسیار مفید و کاربردی باشد.

 

اطفا حریق در مکان باز

نکات مهم در استفاده از کپسول آتش نشانی

در ابتدا برای اطفا حریق در مکان باز باید این را بدانید که آتش سوزی به چه دلیلی رخ داده است. اگر آتش سوزی برای اتصالات برقی در یک محیط باز و سیم کشی های شهری رخ داده است استفاده از آب برای خاموش سازی مناسب نیست به همین دلیل باید بدانید که چه ابزاری به شما کمک می کند. عموما استفاده از کپسول های ABC می تواند مفید و کارآمد باشد. همچنین باید این را هم بدانید که در محیط های باز باید برای اینکه باد موجب اختلال در کار شما نشود، شما باید پشت به وزش باد باشید تا پودر و یا آبی که بر روی آتش می پاشید دقیقا در محل آتش سوزی فرود آید و موجب شود که آتش خاموش شود. نه این که در مخالف جریان باد باشید و مواد خاموش کننده هدر برود.

 

سخن پایانی

اطفا حریق در مکان باز با پیچیدگی های مخصوص به خود همراه می باشد. اما اگر شما به خوبی با شرایط اطفا حریق در این مکان ها آشنا باشید می توانید به راحتی برای اطفا حریق اقدام کنید و آتش به وجود آمده را مهار کرده و خاموش نمایید..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *