حریق

اطفا حریق جنگل

اطفا حریق جنگل

اطفا حریق جنگل

اطفا حریق جنگل چگونه است؟ شاید برای شما هم جای سوال باشد که چگونه می شود یک جنگل آتش گرفته را با آن حجم از آتش متوقف کرد و آتش به وجود آمده در آن را مهار کرد؟ این کار بسیار سخت می باشد چرا که در چنین شرایطی هم حرارت وجود دارد که به همین راحتی نمی شود آن را کنترل کرد و هم مواد قابل اشتعال زیادی وجود دارد که به راحتی می تواند آتش بگیرد و هم به اندازه کافی اکسیژن وجود دارد. چرا که یک محیط باز می باشد. از طرفی آتش در جنگل با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا می کند.

 

دلایل بروز آتش سوزی در جنگل

اطفا حریق جنگل

اطفا حریق جنگل معمولا به دلایل زیادی می تواند اتفاق بیفتد و یک جنگل می تواند به صورت های مختلفی دچار آتش سوزی شود و این امر اصلا چیز غیر قابل انکاری نیست و تا حدودی حتی نمی شود این مسئله را به راحتی کنترل کرد. هر چیزی می تواند موجب شود که آتش در جنگل برپا شده و تمام جنگل را در بر بگیرد. برخی از این عوامل از عهده انسان خارج می باشد. برای مثال باید بدانید که رعد و برق و یا گرمای بیش از اندازه محیط می تواند عامل آتش سوزی جنگل باشد اما این امر از کنترل ما خارج می باشد.

اما در برخی دیگر از موارد ما به اطفا حریق جنگل نیاز داریم و برای این کار باید همه تلاش خود را به کار ببندیم که از انجام اقداماتی از این دست که موجب آتش سوزی می شود جلوگیری کنیم. در برخی از موارد انسان به دلیل به دقتی در جنگل می تواند موجب آتش سوزی شود. امکان دارد آتشی را در جنگل روشن کند برای اینکه بتواند غذایی درست کند و یا خود را گرم کند. امکان دارد در جنگل به استعمال دخانیات بپردازد و یا امکان دارد به صورت تعمدی نسبت به آتش زدن جنگل اقدام کند.

به دلایل زیادی یک جنگل می تواند آتش بگیرد و نیاز به اطفا حریق جنگل داشته باشیم. شاید هر قدر هم که تبلیغات صحیح در این زمینه انجام دهیم برای ما فایده ای نداشته باشد و در نهایت برخی از افراد باشند که به هیچ سراطی مستقیم نبوده و به راحتی همه آنها را نادیده بگیرند و شاید هم در نهایت انسان ها همه چیز را رعایت کنند اما در نهایت گرمای بیش از اندازه محیط و یا رعد و برق موجب شود که یک جنگل دچار آتش سوزی شود. به همین دلیل باید به فکر راهکارهای عملی برای پیشگیری و در نهایت اطفا حریق در این مکان ها بود.

 

اطفا حریق جنگل

تمامی اقدامات پیشگیرانه برای مهار آتش سوزی در جنگل

ما باید پیش از آنکه به فکر اطفا حریق جنگل باشیم به این اندیشه باشیم که از بروز آتش سوزی در جنگل جلوگیری کنیم. چرا که اگر این امر برای ما محقق شود ما می توانیم امنیت بیشتر و هزینه کمتری را تجربه کنیم. اما به هر دلیلی امکان دارد که ما در این امر موفق نشویم. این مسئله نباید مانع از این شود که ما نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه دلسرد شویم. به همین دلیل ما قصد داریم برخی از اقدامات مهم پیشگیرانه را در این بخش به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید بر اساس آنها اقدامات مهمی را انجام داده و ریسک آتش سوزی را در جنگل کاهش دهید.

  •     ترسیم نقشه حریق

یکی از مهمترین اقدامات برای اطفا حریق جنگل این است که نقشه حریق را در اختیار ستادهای بحران قرار دهیم. این نقشه باید به صورت حرفه ای و دقیق تعیین شود و می تواند نقش بسیار مهمی در تعیین مسیرهای دسترسی به حریم ها داشته باشد. به همین دلیل کسانی باید این نقشه را ترسیم کرده و در اختیار ستاد بحران قرار دهند که بر تمامی جنگل تسلط دارند. شاید بهترین امر برای این کار این باشد که به صورت هوایی نقشه ها ترسیم شود تا مبادا خطایی در این رابطه وجود داشته باشد. باید همه چیز بسیار دقیق باشد.

  •     احداث آتش بر

می شود برای اطفا حریق از روش های مختلفی برای پیشگیری و یا برای ممانعت از توسعه آتش استفاده کرد. احداث آتش بر یکی از این موارد می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. البته باید این آتش بر ها دقیقا در نقاطی تعیین شود که کاربردی باشد و بتواند مانع از پیشروی آتش شود. اگر آتش بر ها به شکل درست و کارشناسی شده تعبیه شود آتش پس از برخورد به آنها دیگر پیشروی نمی کند و به این ترتیب شما می توانید شاهد این باشید که آتش محصور می شود. حالا می شود راحت تر آتش را مهار کرد و برای اطفا حریق اقدام کرد.

  •     مستقر کردن دیدبان های کارآزموده

از دیگر اقدامات بسیار مهم در اطفا حریق جنگل این است که باید در این محدوده ها دیدبان هایی را مستقر کنید که تسلط کافی بر روی نقاط تحت پوشش خود داشته باشند. به این ترتیب این امکان براش ما فراهم می شود که در صورت بروز آتش سوزی به موقع متوجه شوید. دیدبان بلافاصله بعد از دیدن یک اتفاق مشکوک به آتش سوزی نیروهای امدادی را با خبر می کند تا این افراد به موقع در محل حاضر شوند. به این ترتیب پیش از آنکه آتش بخواهد گسترش پیدا کند و به اندازه ای که کنترل آن دشوار می شود بزرگ شود توسط نیروهای انسانی شناسایی می شود. در این شرایط اطفا حریق جنگل می تواند کاری به مراتب ساده تر باشد و این می تواند برای شما یک مزیت مهم و بزرگ تلقی شود.

  •     اطلاع رسانی در مورد مناطق پر خطر مرزی

در برخی از موارد اطفا حریق جنگل باید به دلیل آتش سوزی هایی اتفاق افتد که حاصل انفجار مین های مرزی می باشد. در مرزها معمولا مناطق مین گذاری زیادی وجود دارد که این مسئله می تواند نقش بسیار مهمی در بروز آتش سوزی های احتمالی داشته باشد. به همین دلیل افرادی که این مناطق را تحت پوشش خود قرار می دهند باید به خوبی با استفاده از تابلوهای راهنما از خطراتی که در آنجا وجود دارد آشنا باشند. همچنین این علائم باید به گونه ای باشد که تمامی افراد هم بتوانند آنها را ببینند و به این ترتیب مانع از این شوند که آتش سوزی به این دلیل رخ دهد.

  •     دریافت داده های جغرافیایی برای تعیین مناطق کم خطر

برای اطفا حریق جنگل نیروهای انسانی نقش بسیار مهمی دارند که باید حتما به موقع در محل حاضر شوند و از طرفی نباید جان آنها در حین انجام عملیات به خطر بیفتد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که داده های جغرافیایی را در دسترس داشته باشید و در اختیار نیروهای ستاد بحران قرار دهید تا در زمان بروز حادثه متوجه شوند که چه اتفاقی در حال وقوع می باشد و این اتفاق تا چه اندازه گستردگی دارد و راه های رسیدن به حادثه بدون این که خود آسیبی ببینند و در عین حال سریع هم باشد چیست. به این ترتیب خطری نیروهای انسانی را تهدید نمی کند و این می تواند برای شما یک مزیت بسیار مهم و بزرگ باشد و می تواند به شما کمک شایانی داشته باشد.

  •     هماهنگی با دکل های مخابراتی و کارکنان آنها

از دیگر اقدامات اطفا حریق می تواند این باشد که شما با کارکنان دکل های مخابراتی در تماس باشید و این کارکنان به موقع وارد عمل شوند. این مسئله از دو منظر دارای اهمیت می باشد. هم اینکه دکل های مخابراتی به دلیل ارتفاعی که دارند مانند یک دیدگاه می توانند باشند و کارکنان این دکل ها می توانند مانند دیدبان ها عمل کنند از طرفی هم این امکان وجود دارد که به محض وقوع آتش سوزی پیام رسانی های لازم را در این رابطه ارائه دهند و ارسال اخبار خیلی سریع تر صورت بگیرد. این مسئله می تواند در به موقع رسیدن نیروهای اطفا حریق جنگل نقش بسیار مهمی داشته باشد و می تواند به شما در این رابطه کمک بسیار زیادی کند تا به موقع بتوانید آتش را مهار و خنثی کنید.

  •     بررسی دقیق تجهیزات و امکانات اطفا حریق

یکی دیگر از مواردی که می تواند نقش مهمی را در اطفا حریق داشته باشد بررسی تمامی تجهیزاتی است که برای اطفا حریق مورد استفاده قرار می گیرد. چند نکته در این رابطه دارای اهمیت می باشد. در ابتدا باید بدانید که این تجهیزات باید همیشه به روز و از پیشرفته ترین نوع ممکن باشند. سپس باید این تجهیزات را همیشه در سلامت و صحت کامل نگهداری کنید تا مبادا معیوب شده و یا از کار افتاده باشند. در زمان وقوع آتش سوزی اصلا وقت کافی برای تعمیر این تجهیزات را ندارید به همین دلیل این تجهیزات باید همیشه سالم باشند.

 

اطفا حریق جنگل چگونه است؟

برای اطفا حریق جنگل باید از راهکارهای متعدد و متنوعی استفاده کنید. این راهکارها می تواند هم به صورت دستی و زمینی صورت بگیرد و هم به صورت هوایی و با استفاده از بالگردهای آب پاش انجام شود. اما باید بدانید که شما در زمان انجام اطفا حریق باید برخی از نکات بسیار مهم را در نظر داشته باشید تا بتوانید به واسطه آنها اطفا حریق را به صورت موفقی انجام دهید. برخی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید عبارت اند از:

  •     اطلاع رسانی افراد حاضر در محل

زمانی که برای اطفا حریق جنگل به محل مورد نظر می رسید باید تعداد تمامی افراد حاضر در محل را در اختیار ستاد فرماندهی بحران قرار داده و در مورد تجهیزات خود با فرمانده بحران اطلاعات کافی را ارائه دهید. همچنین باید به خوبی موقعیت دقیق شما شناسایی شده باشد و شما بر اساس دستوراتی که به شما داده می شود وارد عمل شده و برای اطفا حریق اقدام کنید تا همه چیز مطابق برنامه و بر اساس شرایط موجود و با هدف خاموش سازی با حداقل خسارت ها پیش برود.

  •     سعی کنید از تماس های غیر ضروری اجتناب کنید

نکته مهمی که می تواند برای افرادی که در جنگل در حال سوختن گیر افتاده اند و منتظر افراد برای ایجاد عملیات اطفا حریق جنگل هستند اهمیت داشته باشد این است که این افراد باید سعی کنند که شارژ گوشی های خود را حفظ کنند. به همین دلیل نباید تماس های اضافی داشته باشند یا نباید هر اقدامی که می تواند شارژ گوشی آنها را تمام کند انجام دهند. آنها باید مراقب باشند و بدانند که به گوشی خود و شارژ آن برای مواقع ضروری تر نیاز دارند.

  •     مراقب خطرات حیوانات باشید

این توصیه هم برای افرادی که قصد اطفا حریق جنگل دارند اهمیت دارد و هم برای سایر افرادی که به هر دلیلی در آن محل حضور دارند اهمیت دارد. زمانی که حریق آغاز می شود دما دچار نوسان شده و بعد به سمت گرمایش حرکت می کند. همین مسئله موجب می شود که به مرور زمان حیواناتی که می توانند برای سلامتی انسان ها خطرساز باشند بیرون بیایند. مارها و عقرب ها احتمال دارد که به سمت شما در حرکت باشند. همچنین شما با خطر حمله حیوانات وحشی هم روبرو هستید و باید به خوبی مراقب این موارد باشید چرا که امکان دارد پیش از آتش آنچه به شما صدمه می زند حیوانات وحشی موجود در جنگل باشند. در نتیجه برای آتشنشان ها ضروری است که ابزارهای مقابله با این حیوانات را در اختیار داشته باشند تا در مواقع ضروری از آنها استفاده کنند.

 

آموزش اطفا حریق جنگل

ما می دانیم که اطفا حریق جنگل یکی از پیچیده ترین انواع عملیات های خاموش سازی آتش می باشد. چرا که در این محیط به اندازه کافی اکسیژن وجود دارد و از طرفی می دانیم که مواد قابل اشتعال یعنی درخت های زیادی در این محیط وجود دارند و از طرفی حرارت به سرعت در این محل گسترش پیدا میکند. برای اینکه به خوبی بتوانید از پس آتش سوزی های جنگلی بر آیید باید از همه تجهیزات و توانی که دارید استفاده کنید، در غیر این صورت آتش بر شما غلبه خواهد کرد و شما کار سختی پیش رو خواهید داشت.

 

سخن پایانی

اطفا حریق جنگل یکی از پیچیده ترین عملیات های اطفا حریق می باشد که با وجود تمامی پیشرفت های بشری در خصوص خنثی سازی آتش باز در صورت آتش سوزی جنگل ها، خسارت های زیادی به بار آمده و مشکلات مختلفی را می تواند برای افراد به وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *