حریق

اطفا حریق خودرو

اطفا حریق خودرو

اطفا حریق خودرو

اطفا حریق خودرو چگونه است؟ خودرو یکی از وسایل حمل و نقل می باشد که علاوه بر ایجاد آسودگی های مختلف برای ما، می تواند برای ما خطراتی هم به همراه داشته باشد. یکی از این خطرات امکان آتش سوزی می باشد که می  تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در برخی از مواقع امکان دارد یک تصادف منجر به بروز آتش سوزی شود و در برخی دیگر از موارد امکان دارد آتش سوزی به دلایل نقص فنی یا بی احتیاطی هایی نظیر نگهداری مواد قابل اشتعال در خودرو صورت بگیرد. به همین دلیل شما باید در مورد روش های اطفا حریق در این موارد اطلاعات کاملی داشته باشید.

 

چه عواملی باعث آتش سوزی خودرو می شوند؟

اطفا حریق خودرو

برای اطفا حریق خودرو باید بدانید که چه عواملی هستند که می توانند موجب بروز آتش در یک خودرو شوند. در بررسی های صورت گرفته و تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که معمولا یک عامل به تنهایی نمی توان موجب شود که یک خودرو دچار آتش سوزی شود. بلکه ترکیب چند عامل همیشه در بروز آتش سوزی در یک خودرو به صورت مستقیم نقش آفرینی دارند. از همین رو شما باید نسبت به تمامی این موارد آگاه باشید تا در صورت لزوم بتوانید کلاس آتش سوزی را تشخیص داده و بر اساس آن اقدام به اطفا کنید.

امکان دارد شما عملیات اطفا حریق خودرو را بر روی خودروی پیاده کنید که این خودرو با ترکیب چند عامل مختلف دچار آتش سوزی باشد. عوامل مکانیکی، شیمیایی و همچنین عوامل انسانی از عمده ترین دلایلی هستند که موجب می شود یک خودرو دچار آتش سوزی شود. در این بین باید بدانید که بیشتر عوامل مکانیکی و شیمیایی مربوط به نقص های فنی به خصوص در سیستم احتراق و یا در سیستم بنزین و یا در بخش سیم کشی برق خودرو می باشد که می تواند حادثه ای را در پی داشته باشد.

نکته مهم در اطفا حریق خودرو این است که امکان دارد منشا اصلی آتش سوزی جایی مشخص باشد و یک عامل اصلی موجب بروز آتش سوزی شود اما، هر بخش دیگر از خودرو می تواند شرایط را برای ما پیچیده کند. اینکه ما این نکات را بدانیم برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد اما باید بدانید که به هیچ عنوان دانستن این موارد نمی تواند برای ما ضمانتی باشد که بر اساس آن بگوییم که هیچ اتفاقی برای ما رخ نخواهد داد و همه چیز بر اساس دانش ما خوب پیش خواهد رفت.

 

عامل اصلی آتش سوزی در خودرو

برای اطفا حریق خودرو باید این را بدانید که یکی از عواملی که به صورت کلی در آتش سوزی خودرو نقشی بسیار مهم را ایفا می کند، نشست در سیستم سوخت خودرو می باشد. اگر شما بتوانید با راهکارهایی علمی و عملی این مورد را خنثی کنید به احتمال زیادی شاهد این خواهید بود که هرگز آتش سوزی در خودرو رخ ندهد اما اگر به هر دلیلی در این امر موفق عمل نکردید و شاهد یک آتش سوزی بودید باید اقدامات اصلی و اولیه را برای مهار آتش سوزی خودرو انجام دهید تا از خسارت های جانی و مالی وارده توسط آتش بکاهید.

 

اطفا حریق خودرو

همیشه سیم کشی های خودرو را چک کنید

یکی از مهمترین عوامل بعد از نقص فنی در آتش سوزی خودرو می تواند ایراد در سیم کشی های یک خودرو باشد. برای اطفا حریق خودرو باید این را بدانید که یکی از عوامل مهم نقص در سیم کشی و اتصالاتی است که می تواند به وجود آمده باشد. اما برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی باید سعی کنید که همیشه سیم کشی های خودرو خود را چک کنید تا مبادا به دلیل نقصی که در آنها وجود دارد خودرو شما به صورت ناگهانی آتش گرفته و شما را غافلگیر کند.

 

مراقب انفجار باک خودرو باشید

در زمانی که یک خودرو آتش می گیرد عملیات اطفا حریق خودرو باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد. چرا که انفجار باک خودرو یکی از تهدیدات جدی می باشد که می تواند برای ما خطرات زیادی به همراه داشته باشد و فاجعه ای را به بار آورد که قابل جبران نیست. از همین رو باید به کمک روش های مختلف از انفجار در ناحیه باک خودرو مراقبت کنید و از این نظر باید تمامی تمهیدات را در نظر بگیرید تا آتش موجب یک انفجار بزرگ نشود.

 

مراقب آتش سوزی در بخش عقب خودروها باشید

در زمان اطفا حریق خودرو یکی از نکات دیگری که باید به خوبی به آن توجه داشته باشید آتش سوزی در بخش عقب خودروهای سبک و یا سنگین می باشد. باید احتیاط زیادی را برای این بخش ها به خرج دهید. دو دلیل عمده برای این احتیاط وجود دارد، یکی از دلایل این است که در صورتی که آتش سوزی در قسمت عقب خودرو باشد به باک بنزین خودرو بسیار نزدیک می باشد بنابراین هر لحظه امکان دارد که آتش به این محدوده ورود کند و در نهایت منجر به انفجار در خوردو شود.

اما در زمان اطفا حریق خودرو در صورت آتش سوزی در بخش عقب خودرو شما باید نگرانی دیگری هم داشته باشید. صندوق عقب خودروهای شخصی و یا قسمت باری خودروهای باری معمولا برای جایجایی انواع محصولات و مواد مختلف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از همین رو شما باید این احتمال را در نظر بگیرید که در این بخش ها به هر دلیلی موادی وجود دارد که قابل اشتعال و یا قابل انفجار باشد. در نظر داشتن چنین احتمالی برای شما می تواند مفید باشد حتی اگر در عمل هیچ ماده قابل اشتعال و انفجاری در صندوق خودرو وجود نداشته باشد.

نکته: اگر چه ما در این مطلب در خصوص اطفا حریق خودرو به شما توصیه های لازم را ارائه خواهیم داد اما اجازه دهید که پیش از رسیدن به آن بخش از مطلب به شما توصیه کنیم که حتما در خودرو خود یک کپسول آتش نشانی داشته باشید. این کپسول اگر حاوی موادی مانند آب و کف باشد می تواند برای شما فواید بیشتری داشته باشد. حتما این موارد را در نظر داشته باشید و از ایمنی خود را تضمین کنید تا در صورت وقوع آتش سوزی بتوانید به راحتی از گسترش آتش جلوگیری نمایید.

 

اطفا حریق خودرو چگونه است؟

ما می دانیم که اطفا حریق خودرو به کمک سیستم های هوشمند و یا سیستم های ثابت اطفا حریق انجام نمی شود. از آنجایی که خودرو متحرک می باشد شما نمی توانید از یک سیستم ثابت برای اطفا استفاده کنید. همچنین با توجه به این که خودرو از نظر ابعاد و استانداردهای اندازه ای به اندازه کافی برای نصب یک سیستم اطفا حریق هوشمند بزرگ نیست شما امکان استفاده از سیستم های تمام اتوماتیک برای اطفا حریق را در اختیار ندارید پس باید به روشی کاملا سنتی و دستی برای اطفا حریق در این شرایط اقدام کنید.

اگر هیچ ابزار و تجهیزاتی برای اطفا حریق در اختیار نداشته باشید باید پس از اطلاع دادن به آتش نشانی بر اساس توصیه هایی که به شما می شود، تا زمان رسیدن ماموران برای خاموش سازی و مهار آتش اقدام کنید. در برخی از موارد ماموران به شما توصیه می کنند هم خودتان از خودرو فاصله بگیرید و هم از نزدیک شدن دیگران به خودرو جلوگیری کنید. اینکه چه توصیه ای به شما می شود بستگی به این دارد که شما چگونه می توانید ماجرا را به صورت تلفنی برای عوامل آتش نشانی شرح دهید و صحت توصیه ای که به شما می شود بستگی به صحت اطلاعاتی دارد که شما در اختیار عوامل قرار می دهید.

اما اگر ابزاری برای اطفا حریق خودرو داشته باشید باید خودتان بلافاصله برای اطفا حریق اقدام کنید. معمولا کپسول های آتش نشانی بهترین تجهیزاتی هستند که شما برای اطفا حریق به آن نیاز دارید. اگر بتوانید به خوبی از این کپسول ها استفاده کنید و این کار را در مدت زمان مناسبی انجام دهید همه چیز برای شما خوب پیش خواهد رفت. اما امکان دارد که کپسول در اختیار شما در صندوق عقب خودرو باشد و محل آتش سوزی هم دقیقا در همان محل باشد و دسترسی شما به این تجهیزات عملا غیر ممکن شود.

 

آموزش اطفا حریق خودرو

در زمانی که شما قصد اطفا حریق خودرو را دارید با برخی از سوالات روبرو هستید که باید این سوالات را مطرح کرده و سپس به درستی سعی کنید به این سوالات پاسخ دهید. معمولا وقتی شما با آتش نشانی تماس می گیرید این سوالات مجموعه سوالاتی می باشد که مسئول آتش نشانی برای درک بهتر وضعیت موجود از شما می پرسد. این سوالات را باید خود شما هم داشته باشید و از خود در این شرایط بپرسید که عبارت اند از:

  1. اولین سوالی که در زمان اطفا حریق خودرو بسیار مهم می باشد این است که آیا وسیله نقلیه ای که آتش گرفته است، به صورت کامل در حال سوختن می باشد و یا تنها بخشی از آن در حال سوختن قرار دارد.؟
  2. باید بدانید که آیا در خودرو در حال سوختن سرنشینی وجود دارد که نتواند از خودرو پیاده شود و برای این کار به کمک شما نیاز داشته باشد؟
  3. در نزدیکی خودرو در حال سوختن آیا خودرو و یا ساختمان و یا محل هایی وجود دارند که مستعد آتش سوزی باشند و در معرض سرایت آتش قرار داشته باشند و موجب شوند که آتش به اندازه غیر قابل کنترلی رشد کرده و توسعه پیدا کند؟
  4. در اطفا حریق خودرو یکی دیگر از سوالاتی که باید پرسیده شود و پاسخ آن می تواند برای شما اهمیت بسیار زیادی داشته باشد این است که آیا این خودرو حامل و حاوی موادی است که در آتش سوزی خطرناک بوده و موجب انفجار یا توسعه آتش می شود؟
  5. سوخت خودرو چیست؟ این که خودرو بنزین سوز بوده و یا با گازوئیل کار می کند؟ اینکه در این خودرو سوخت به کار رفته معمول بوده و یا از سوخت های غیر معمولی مانند ال پی جی، سی ان جی و یا گازهای هیدروژنی استفاده می شود یا خیر؟ این امر در توسعه آتش و یا در انفجار نقش مهمی دارد به همین دلیل شما باید در زمان اطفا حریق خودرو حتما این سوال را مد نظر داشته باشید و باید پاسخ آن را به دست آورید.
  6. حتما سعی کنید جهت وزش باد را شناسایی کنید تا متوجه شوید که زبانه های آتش به کدام سمت حرکت می کنند و شما اگر می خواهید ماده خاموشی را روی خودرو بپاشید باید از کدام سمت برای این کار اقدام کنید تا باد مانع از نشستن مواد خاموش کننده بر روی خودرو نشود.
  7. آیا خودرو دارای ویژگی های غیر متعارف و نامعمولی که می تواند موجب احتراق بیشتر شود را به همراه دارد یا خیر؟ بررسی اینکه از باتری های ترکیبی استفاده می شود یا خیر؟ با قطعات قابل احتراق فلزی و غیر فلزی درگیر می باشد یا خیر؟ تمامی این موارد برای پیش بینی وسعت آتش در ادامه می تواند برای شما بسیار مهم باشد و می تواند نقشی بسیار ویژه داشته باشد که اهمیت زیادی دارد و شما باید به همه این سوالات پاسخ دهید تا عملیات اطفا برای شما با دقت کافی و با موفقیت حداکثری صورت بپذیرد.

نکاتی مهم در عملیات اطفا حریق خودرو

در عملیات اطفا حریق خودرو برخی از نکات دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد که این موارد عبارت اند از:

  •     سعی کنید عملیات اطفا را با تجهیزات حفاظت فردی کامل انجام دهید.
  •     برای حمله به حریق باید سربالایی جاده و وزش باد را در نظر داشته باشید.
  •     سعی کنید اطراف را خنک سازی کنید تا آتش به خودروهای مجاور سرایت نکند.
  •     باید بر اساس محل آتش سوزی نوع مواد خاموش کننده را تعیین کنید. مثلا اگر آتش در قسمت موتور باشد احتمال دارد که شما مجبور به استفاده از فوم شوید چرا که روغن، بنزین و سایر مواد موجود در آنجا می تواند به احتراق بیشتر منجر شود.
  •     پس اینکه سرنشین های خودرو را خارج کردید باید وضعیت سلامتی آنها را مورد ارزیابی قرار دهید و در صورت لوزم کارهای ضروری برای احیای آنها را انجام دهید.

سخن پایانی

اطفا حریق خودرو یکی از انواع اطفا حریق بسیار ظریف و پیچیده می باشد چرا که در هر لحظه امکان دارد شما یم انفجار بزرگ را شاهد باشید و این می تواند برای شما بسیار خطرآفرین باشد. به همین دلیل باید تمامی نکات ارائه شده در این بخش را رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *