حریق

اطفا حریق ثابت

اطفا حریق ثابت

اطفا حریق ثابت

اطفا حریق ثابت چگونه است و چگونه می تواند به ما در مهار آتش کمک کند؟ ما برای اینکه بتوانیم آتش سوزی ها به وجود آمده را مهار کنیم نیاز داریم که از سیستم ها و یا از روش های کاربردی و موثر در این زمینه استفاده کنیم. آنچه برای ما باید اهمیت زیادی داشته باشد این است که مانع از این شویم که آتش سوزی رخ دهد و این کار تنها با رعایت نکات ایمنی می تواند صورت پذیرد اما باید بدانید که به هر دلیلی امکان دارد که آتش سوزی اتفاق بیفتد به همین دلیل ما چاره ای نداریم جز این که در کمترین زمان آتش را از بین ببریم.

 

سیستم اطفا حریق چیست؟

اطفا حریق ثابت

پیش از بررسی اطفا حریق ثابت باید بدانید که اطفا حریق چه سیستمی می باشد و به ما چگونه می تواند در امر خاموش سازی آتش کمک کند؟ اگر شما می خواهید از اموال و جان خود به ایمن ترین سطح ممکن در برابر آتش سوزی محافظت کنید باید بدانید که استفاده از یک سیستم اطفا می تواند برای شما اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. چرا که نقش بسیار مهمی را در این رابطه برای شما دارد و می تواند به خوبی وظیفه محافظت از شما را بر عهده داشته باشد.

سیستم اطفا حریق ثابت یا متحرک سیستمی است که به صورت کلی برای خاموش سازی آتشی که می تواند در یک مجموعه رخ دهد پیاده سازی شود. نکته مثبت در این سیستم ها این است که شما با استفاده از این سیستم ها می توانید به راحتی در برابر آتش مقاومت کنید چرا که معمولا بر اساس کلاس های آتش سوزی ممکن در محل، این سیستم ها با موادی پر می شوند که می توانند برای آن نوع آتش و عاملی که موجب آتش سوزی بوده است مقابله کنند و آتش را در کسری از زمان از بین برده و مهار نمایند.

سیستم اطفا حریق ثابت و متحرک می باشد که هر یک قابلیت های متفاوتی دارند و در دو نوع اتوماتیک و دستی می توانند به ما در خاموش سازی و مهار آتش کمک کنند. این که شما از یک سیستم دستی و یا ثابت برای این منظور استفاده کنید و یا اگر برای مهار آتش از یک سیستم اتوماتیک و یا دستی استفاده کنید به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد که باید این موارد را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم و سپس بر اساس این موارد در این مورد اقدام به تصمیم گیری نماییم.

 

اطفا حریق ثابت

انواع مختلف سیستم اطفا حریق

به صورت کلی سیستم اطفا حریق ثابت و متحرک دو نوع اصلی تقسیم بندی سیستم های اطفا حریق می باشند. اما باید بدانید که این سیستم ها به غیر از این دارای زیر مجموعه های مختلفی هستند که هر یک کارایی مخصوص به خود را دارند. ما در این بخش قصد داریم این انواع را به شما معرفی کنیم تا شما با انواع این سیستم ها بیشتر آشنا شوید و بتوانید در مورد استفاده از این سیستم ها در مجموعه خود اقدامات لازم را انجام دهید. مهمترین انواع سیستم های اطفا حریق عبارتند از:

  •     استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی

یکی از انواع سیستم اطفا حریق ثابت که در سیستم های اطفا حریق متحرک هم وجود دارد استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده می باشد. باید توجه داشته باشید که سیستم های اطفا حریق معمولا سیستم هایی هستند که هر یک ویژگی های منحصر به فردی دارند و به نوعی برای خاموش کردن آتش اقدام می کنند. موادی که می توانیم در برخی از سیستم ها مورد استفاده قرار دهیم و از سیستم های مبتنی بر آب می تواند برای ما موثرتر باشد، سیستم های مبتنی بر مواد پاک کننده شیمیایی می باشد که می تواند در مدت زمان کمتری و بدون آسیب به محیط زیست برای ما این کار را انجام دهد.

  •     استفاده از گازهای بی اثر در انواع سیستم های اطفا حریق

اطفا حریق ثابت و یا اطفا حریق متحرک می تواند برای عملکرد خود و مهار و خاموش سازی آتش از مواد مختلفی استفاده کند. تا به این بخش می دانید که برخی از این سیستم ها مبتنی بر آب و برخی دیگر مبتنی بر مواد پاک کننده شیمیایی هستند اما برخی دیگر مبتنی بر گازهای بی اثر مانند گاز کربنیک یا گاز co2 هستند. این گازها بی بو بوده و از نظر سمی بودن درصدی نزدیک به صفر دارد و این یعنی تنفس آن برای انسان ها ایجاد مشکل نمی کند. از طرفی باید بدانید که این گازها به گونه ای می باشد که اکسِیژن را از آتش دور می کند و موجب خاموش شدن آتش می شود.

  •     استفاده از سیستم co2

یکی دیگر از انواع سیستمهای اطفا حریق ثابت که در نوع متحرک هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد استفاده از گاز کربنیک می باشد. این گاز یکی از انواع گازهای بی اثر می باشد که در بخش قبلی به صورت کامل در مورد آن و فوایدی که برای ما دارد توضیحات کامل را ارائه دادیم. این گاز به دلیل اینکه با وزن اکسیژن تفاوت چشمگیری دارد در صورتی که بر روی محل آتش سوزی پاشیده شود می تواند جای اکسیژن را بگیرد و مانع از این شود که اکسیژن به آتش برسد. به این ترتیب احتراق بدون اکسیژن ممکن نمی شود و آتش رو به خاموشی سریع می رود. نسبت به پاشیدن آب این روش می تواند هم سریع تر باشد و هم با قدرت بیشتری آتش را خاموش کند. از طرفی این گاز می تواند آتش در وسعت های متفاوت و مختلفی را به راحتی کنترل و مهار نماید و محدودیت استفاده ندارد.

  •     استفاده از سیستم آب و کف برای خاموش سازی آتش

یکی دیگر از انواع سیستم اطفا حریق که هم به صورت اطفا حریق ثابت و هم متحرک می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، سیستم اطفا به روش استفاده از مواد ترکیبی آب و کف می باشد. همه ما میدانیم از قدیم برای خاموش سازی آتش از سیستم آب و مه آب استفاده می شد اما استفاده از سیستم آب و کف می تواند یکی از کاربردی ترین روش ها برای خاموش سازی و مهار آتش باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل معمولا از این سیستم رایج هم استفاده های زیادی می شود.

 

وزن سیستم اطفا حریق متحرک

یکی از مواردی که موجب شده است استفاده از سیستم اطفا حریق ثابت و متحرک به صورت توامان مورد استفاده قرار بگیرد مسئله وزن می باشد. معمولا سیستم های متحرک که همان کپسول های آتشنشانی هستند دارای وزنی از یک کیلوگرم تا دوازده کیلوگرم دارند، به این ترتیب این سیستم ها به راحتی توسط یک نفر حمل می شوند و می شود به وسیله آنها آتش را به صورت دستی و توسط یک نفر خاموش کرد اما در مورد سیستم های اطفا حریقی که به صورت ثابت هستند چنین چیزی وجود ندارد.

معمولا یک سیستم اطفا حریق ثابت دارای وزن بیشتری می باشد چرا که تجهیزات بسیار بیشتری دارد به همین دلیل این سیستم ها کاربردی برای خاموش سازی آتش های بزرگ دارند. اما نمی توانیم این سیستم ها را به صورت انفرادی حمل کنیم چرا که نه چرخ دارند و نه این که وزن آنها به گونه ای می باشد که ما بتوانیم آنها را به محل مورد نظر حمل کنیم و از آنها برای خاموش سازی آتشی که به وجود آمده است استفاده کنیم.

 

سیستم اطفا حریق ثابت چیست؟

در بررسی انواع سیستم اطفا حریق به این اشاره کردیم که به صورت کلی می شود سیستم های خاموش سازی آتش را به دو دسته اطفا حریق ثابت و اطفا حریق متحرک تقسیم بندی کرد. این دو سیستم همانطور که از نام آنها پیدا است به گونه ای طراحی شده اند که در یکی از آنها امکان جابجایی وجود دارد و در یکی دیگر این امکان برای شما وجود ندارد. سیستم هایی که متحرک هستند معمولا کپسول های آتشنشانی هستند که هر یک دارای وزنی مشخص می باشند که توسط یک نفر می توانند حمل شوند و در قسمت قبلی به آنها اشاره کردیم.

اما سیستم های اطفا حریق ثابت دارای وزن بیشتری هستند. این سیستم ها به صورت ثابت در محلی مورد نظر نصب می شوند. معمولا شما امکان جابجایی این سیستم ها را ندارید و اصلا نیازی هم به جابجایی این سیستم ها وجود ندارد. به همین دلیل این که به صورت ثابت هستند و نمی شود آنها را جابجا کرد معمولا یک ضعف برای این سیستم ها محسوب نمی شود. البته باید بدانید که در همه مکان ها شما نمی توانید از این سیستم ها استفاده کنید چرا که در برخی از نقاط شما باید از سیستم هایی استفاده کنید که متحرک هستند و به راحتی می شود آنها را جابجا کرد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سیستم اطفا حریق ثابت معمولا سیستم های اتوماتیک خاموش سازی و مهار آتش محسوب می شوند. این سیستم ها دارای سنسورهای هوشمندی هستند که می توانند دود، گاز و یا حرارت بیش از اندازه را تشخیص دهند و سپس با تشخیص آتش فرایند اطفا را برای ما انجام می دهند. در ادامه این مطلب به بررسی اینکه این سیستم ها چگونه می توانند به ما در خاموش سازی آتش کمک کنند اشاره خواهیم کرد و این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

اطفا حریق ثابت چگونه است؟

متوجه شدیم که یکی از انواع سیستم های اطفا حریق را می توانیم سیستم اطفا حریق ثابت در نظر بگیریم. این سیستم ها در بخش قبلی مطلب معرفی کردیم و گفتیم که معمولا سیستم های هوشمند خاموش سازی و مهار آتش معمولا سیستم های ثابت هستند و سیستم های دستی هم معمولا سیستم هایی هستند که به صورت کپسول های آتشنشانی بوده و شما می توانید آنها را حمل کنید. اما این نکته را در مورد سیستم های ثابت به شما بگوییم که عملکرد آنها بسیار جالب می باشد.

نحوه کار یک سیستم اطفا حریق ثابت به این صورت می باشد که شما در این سیستم شاهد وجود دتکتورهایی هستید که می توانند دود، حرارت بیش از اندازه و همچنین گاز را متوجه شوند، سپس با دریافت این داده ها سیستم هشدار را فعال می کنند در نهایت هم این سیستم ها اقدام به پاشیدن مواد خاموش کننده ای می کنند که در آنها تعبیه شده است. به این ترتیب می توانند آتش را در سریع ترین زمان ممکن و بدون اینکه نیاز به دخالت انسان و دست داشته باشند به صورت تمام هوشمند و اتوماتیک انجام دهند.

باید این را بدانید که سیستم اطفا حریق ثابت معمولا به این صورت کار می کند که مرکز آتش را شناسایی می کند. با شناسایی مرکز آتش سوزی دقیقا مواد خاموش کننده را به همان بخش می پاشد. در مورد موادی که برای خاموش سازی آتش در این کپسول های ثابت وجود دارد میتوانیم بگوییم که بستگی دارد به نوع آتش سوزی که می تواند در محل اتفاق بیفتد. امکان دارد این کپسول های ثابت اطفا حریق برای خاموش سازی آتش از مواد شیمیایی پاک کننده، از آب و کف، از سیستم مه آب و یا از سیستم گازهای کربنیک و گازهای بی اثر استفاده کنند. بستگی دارد که نوع آتشی که می تواند شکل بگیرد بر اثر چه موادی باشد.

 

آموزش اطفا حریق ثابت

برای اینکه بتوانید با یک سیستم اطفا حریق ثابت کار کنید باید بدانید که شما نیازی به آموزش خاصی ندارید. چرا که دستگاه به صورت کاملا هوشمندانه و اتوماتیک برای شما کار می کند و برای خاموش سازی آتش اقدام می کند. اما برای برخی از مواقع اضطراری این دستگاه ها دارای شستی هایی هستند که می توانید با استفاده از آنها آلارم را فعال یا غیر فعال و عملکرد دستگاه را فعال و یا غیر فعال نمایید. این موارد را هم می توانید در بروشورهایی که به شما به عنوان راهنما داده می شود و برای هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت است مطالعه کنید و به راحتی آموزش آن را در عرض چند ثانیه متوجه شوید و از آن به راحتی در مواقع اضطراری استفاده کنید.

 

سخن پایانی

تنها نکته ای که در مورد یک سیستم اطفا حریق ثابت برای شما باید اهمیت زیادی داشته باشد این است که اگر این سیستم ها غیر فعال شود دیگر در زمان آتش سوزی به کار شما نمی آید. به همین دلیل شما باید به خوبی این دستگاه را چک کنید و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *