حریق

اطفا حریق با فوم

اطفا حریق با فوم

اطفا حریق با فوم

اطفا حریق از مسائلی است که در شرایط و موقعیت‌های گوناگونی با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است و همه آتش‌نشانان باید با انواع اطفا حریق به خوبی آگاهی داشته باشند که اطفا حریق با فوم یکی از این روش‌ها است و یک آتش‌نشان باید بداند اطفا حریق با فوم چگونه است؟

از اهداف مهم این مقاله توضیح درباره آموزش اطفا حریق با فوم و پاسخ این سوال است که اطفا حریق با فوم چگونه است.

این موقعیت پیش می‌آید که وقتی آتش سوزی رخ می‌دهد تا زمانی که آتش‌نشانان اعزام شوند و بتوانند حداقل آتش را مهار و کنترل کنند تا انتشار و گسترش آن بالا نگیرد، زیاد طول می‌کشد. پس دانستن این موضوع که اطفا حریق چگونه است بسیار اهمیت دارد حتی برای افراد عادی؛ تا با این نوع از خاموش کردن آتش سوزی هم آشنایی داشته باشند و از این سیستم‌ها و ابزار به درستی استفاده کنند.

حریق همیشه به یک دلیل مشخصی روی نمی‌دهد و دلایل مختلفی باعث این اتفاق می‌توانند باشد یا اگر حریق به یک دلیل عادی رخ داده باشد علت‌های انتشار آن با توجه به وسایل موجود در محیط می‌تواند متعدد باشد که برای آتش‌نشانان، برای اطفا درست حریق دانستن درست این دلایل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

فوم یکی از بهترین ابزارهای موجود خاموش کردن آتش است که نیاز به شناخت این ابزار به درستی در اطفا به موقع حریق ضروری است. بنابراین ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که اطفا حریق با فوم چگونه است تا بتوانید درک درستی از نحوه عملکرد فوم در خاموش کردن آتش داشته باشید؛ پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اطفا حریق با فوم چگونه است؟

اطفا حریق با فوم

اطفا حریق با فوم با توجه به عملکرد مهم و اثربخش این مواد در خاموش کردن آتش و بی‌ضرر بودنش یکی از لوازم خاموش کردن حریق به صورت شناخته شده و جهانی است.

همانطور که گفتیم بیشتر آتش سوزی‌ها به دلایل مختلف رخ داده و گسترش می‌یابند که با کمک فوم با توجه به تحقیقات به عمل آمده می‌توان از این ابزار برای خاموش کردن هر حریقی کمک گرفت.

کارکرد فوم برای سرکوب کردن حریق به صورت اتوماتیک و سیستماتیک عمل می‌کند؛ یعنی اینکه اگر در هر مکانی آتش سوزی رخ دهد این سیستم به طور خودکار فعال شده و فوم به صورت کف بر روی سطوح آتش گرفته می‌پراکند تا آتش خفه شود و فرصت انتشار و گسترش به موقع نداشته باشد.

اطفا حریق با فوم باید با بنا کردن تجهیزات پیشرفته صورت گیرد و راه اندازی این تجهیزات سیستم اطفا حریق کار افرادی عادی نیست؛ به این جهت که هنگام نصب کردن این دستگاه‌ها باید تمامی استانداردهای اصولی و مهم رعایت شود تا سیستم فوم برای سرکوب آتش به موقع و به خوبی عمل کند.

سیستم‌ اطفا حریق با فوم خصوصا در صنایعی که مراقبت از آنها بسیار لازم است و امکان آتش سوزی در آنها بالا است باید به درستی و همراه با استانداردهای لازم نصب شود. این مکان‌ها شمال پمپ بنزین‌ها، انبار کالاهای ضروری، فضای کارخانه‌ها و… است تا ایجاد خسارت در این امکان به حد صفر برسد.

برای آشنایی بیشتر با اینکه اطفا حریق با فوم چگونه است، همراه ما باشید تا اطلاع کامل‌تری در این زمینه کسب کنید.

لوازم سیستماتیک اطفا حریق با فوم

لوازم سیستماتیک اطفا حریق با فوم

لوازم سیستماتیک اطفا حریق با فوم

همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید از فوم به درستی در خاموش کردن آتش و سرکوب کردنش کمک بگیرید نیاز به نصب لوازم و تجهیزات آن به صورت استاندارد است که ما در این قسمت به طور کامل به تشریح مجزای هر کدام از این تجهیزات خواهیم پرداخت.

این تجهیزات عبارتند از:

  • منبعی که محل نگهداری فوم است
  • شیرهای عمل کننده به موقع اتوماتیک
  • ابزار سقوط کردن فوم
  • تجهیزی که مخلوط کردن فوم و آب را به عهده دارد
  • منبعی که محل نگهداری فوم است

فوم از ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی ساخته شده و درواقع درصدی از فوم کنسانتره و آب است؛ این ترکیب فوق‌العاده از طرفی باعث خاموش کردن آتش خواهد شد. یعنی نخواهد گذاشت تا یکی از عناصر مهم گسترش آتش مانند اکسیژن به آن برسد و از طرفی با کمک آب در آن خاصیت سرد کنندگی به محل مورد نظر می‌دهد و نمی‌گذارد که دمای محیط بالا رفته و موجب آتش سوزی‌های بعدی شود.

سیستم‌های ایجاد کننده فوم خود از اجزای مختلفی تشکیل شده اند از جمله این سیستم‌ها: ایجاد کننده‌های فوم، ترکیب کننده‌ها، پمپ‌های عمل کننده، ابزار کاربردی کمک‌گیر از فوم، ابزار فوم دوزینگ و همچنین تجهیزات بلدرتانک می‌توان نام برد.

ابزار کاربردی کمک گیر از فوم

این سیستم دارای کاربرد به موقع و اصولی است که توانایی توزیع محلول کف یا ترکیب آب و فوم را در محل و نقطه آتش سوزی دارد. این عملکرد خوب و درست به دلیل سیستم هوشمند استفاده کننده از فوم در مکان‌های مختلف است.

تجهیز فوم دوزینگ

سیستم فوم دوزینگ عملکرد جدیدتری در اطفا آتش به کمک فوم دارد؛ این سیستم به دلیل کاربرد آسانی که دارد بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و حین عمل این تجهیز ترکیبی از آب و کف بر منطقه آتش گرفته عمل می‌کند.

تجهیزبلدر تانک

سیستم بلدر تانک در متناسب‌ترین نیروی ممکن قادر به عمل کردن می‌شود. منبع اصلی این سیستم آب آتش‌نشانی است که هنگام خروج با مقداری فوم ترکیب می‌شود و عمل می‌کند.

تا اینجای مطلب سعی کردیم به درستی توضیح دهیم که اطفا حریق با فوم چگونه است و اما در این رابطه مطالب بیشتری عرضه می‌کنیم تا اطلاع کامل‌تری در این زمینه به دست آورید.

آموزش اطفا حریق با فوم

تا این قسمت شاید به طور مبهمی دانسته باشید که اطفا حریق با فوم چگونه است اما ما یک بخش مجزا در رابطه با آموزش اطفا حریق برای شما خواهیم گفت تا با عملکرد اینکه اطفا حریق با فوم چگونه است بیشتر آشنا شوید.

همانطور که گفتیم ترکیب درست و اندازه آب و فوم و به موقع عمل کردن آن در محیط آتش گرفته بسیار خوب عمل کرده و تاثیر خوبی در خاموش کردن آتش خواهد داشت. با توجه به اینکه فوم شما از چه جنسی برخوردار باشد، به همان مقدار می‌توان بیشتر یا کمتر آب با آن ترکیب کرد. فوم‌ها می‌توانند از یک درصد تا بیشتر باشند و به همان میزان آب باید با آن مخلوط کرد تا مقدار مساوی 100 درصد به دست آید.

عمل ذکر شده می‌تواند با کمک یک سیستم ونتوری ترکیب و مخلوط مناسب برای کارایی درست و اصولی داشته باشد. در واقع ترکیب آب و فوم با استفاده این سیستم به میزان و مقدار مناسب به کار گرفته می شود. فوم‌ها به صورت از پیش‌ساخته شده در منبع بلدر تانک نگهداری می‌شوند که این منبع ساخته شده از یک کیسه لاستیکی است و فوم ذخیره شده در خود را به خوبی حفظ می‌کند. در کنار این منبع حائلی که آن را به یک منبع آهنی مرتبط می‌کند، از آب پر است که هنگام رخ دادن آتش سوزی آب موجود به دیواره لاستیکی بلدرتانک پر از فوم نیرو وارد می‌کند و باعث خالی کردن فوم موجود در آن می‌شود. در نهایت و حین خروج هر دوی این محلول با هم ترکیب می‌شوند و بر محل درگیر حریق شده به خوبی عمل می‌کند.

معرفی نازل‌های پاشیدن فوم

این سوال که اطفا حریق با فوم چگونه است تا این قسمت به روشنی توضیح داده شده است اما باید بدانید که مسئولیت ریختن ترکیب فوم و آب بر محل آتش سوزی با کمک انواعی از نازل‌ها و لوله‌ها انجام می‌گیرد.

نازل‌های مخصوص پاشیدن فوم نسبت به سایر نازل‌ها سایز بزرگ‌تری دارند و این موضوع به دلیل مهم بودن به کارگیری هوا در ترکیب آب و فوم است. نازل‌هایی که در پاشیدن فوم عمل می‌کنند به دلیل کاربرد منحصر به فردشان دارای انواع مختلفی هستند.

یک نمونه از این نازل‌ها نازل‌های عادی هستند که شبیه نازل‌های مورد استفاده برای ریختن آب هستند اما با ظاهری بزرگ‌تر و حجیم‌تر تا بتوانند مخلوط خوبی از آب و فوم را از خود بیرون بریزند.

نازل دیگر، نازل ژنراتور فوم است که بسیار بزرگ‌تر هستند و با کمک یک فیلتر فلزی حجم عظیمی از آب و فوم را ترکیب کرده و هوا در این مابین اجازه دسترسی مثبت به مواد را دارد.

در برخی موارد برای اینکه این نازل‌ها بتوانند برای عملکرد بهتر هوای بیشتری را درون خود گذر دهند از فن‌های قدرتمند کمک می‌گیرند.

عمکلرد نازل‌ها به عنوان یک خروجی درست می‌تواند بسیار مهم و اثربخش در خاموش کردن آتش باشد. زمانی که این نازل‌ها نتوانند به خوبی مخلوط آب و فوم را با دخالت هوا بیرون بریزند؛ پس اهمیت کل سیستم اتوماتیک فوم در اطفا حریق را زیر سوال خواهد برد و همانطور که گفتیم نیاز به نصب استاندارد و اصولی این سیستم‌ها و تجهیزات است.

چگونگی عملکرد مهم فوم در سرکوب آتش

چگونگی عملکرد مهم فوم در سرکوب آتش

چگونگی عملکرد مهم فوم در سرکوب آتش

تشکیل و رخ دادن آتش شاید به یک دلیل ساده یا مهم رخ دهد اما چیزی که در آتش سوزی‌های مهیب اهمیت دارد، وجود تمامی عناصر اصلی و ضروری برای انتشار آتش در محوطه مورد نظر است که در این رابطه به تقسیم‌ بندی مثلت آتش یا مربع حریق و غیره پرداخته‌اند. یعنی وجود همان عوامل اصلی برای اوج گرفتن آتش و خطرناک شدن آن مانند وجود مواد قابل اشتعال در آن محیط یا فضای اطرافش و وجود اکسیژن کافی جهت تحریک آتش برای زبانه کشیدن و دمای محیط که می‌تواند حرارت مورد نیاز برای ادامه پیدا کردن آتش را فراهم کند.

آتش سوزی‌های مرگبار سالانه در سراسر دنیا جان و مال بی‌شماری از افراد را به خطر می‌اندازد که این احتراق‌ها می‌توانند به دلایل عوامل طبیعی یا انسانی رخ دهند. عوامل طبیعی مانند صاعقه و گرمای بیش از اندازه فضا وعوامل انسانی که می‌تواند دلایل بی‌شماری از طریق انسان باعث آتش‌سوزی‌ها شود.

 به دلیل مرگبار بودن انواع حریق و درگیر کردن طبیعت و ساختارهای انسانی پس باید اقدامات سیستماتیک و مهمی برای خاموش کردن حریق اندیشیده شود که یکی از این اقدامات ارزشمند اختراع و به کارگیری سیستم فوم در اطفا حریق است. زیرا همانطور که گفتیم فوم و تجهیزات و عملکرد آن باعث خواهد شد که تمامی عناصر اصلی و اساسی که در دامنه دار بودن آتش تاثیر دارند از بین بروند و سرکوب شوند. اگر سیستم و تجهیزات اطفا آتش به درستی نصب و راه انداری شوند در زمان اتفاق افتادن احتراق ترکیب فوم (کف) و آب اول و مهم‌تر از همه باعث سرکوب کردن حریق خواهد شد.

فومی که از نازل‌ها بیرون پاشیده می‌شود نمی‌گذارد که هوا به آتش برسد و گسترش پیدا کند و آب موجود در این ترکیب دما و گرمای محیط را کاهش می‌دهد تا حد سرد شدن و باعث و بانی‌های اوج گرفتن حریق را محدود و ضعیف ‌کند.

 

سخن پایانی

هدف ما از نوشتن این مقاله پاسخ به این سوال بوده که اطفا حریق با فوم چگونه است؛ به امید اینکه توانسته باشیم در توضیح این نحوه عملکر موفق باشیم؛ اما به عنوان حسن ختام این مقاله لازم است بیان شود که سیستم اطفا حریق با فوم به دلیل کم‌ترین ضرری که در محیط اطراف مورد استفاده شده، می‌تواند داشته باشد، اهمیت استفاده از آن را در سرکوب کردن آتش دو چندان می‌کند.

در پاسخ به اینکه اطفا حریق با فوم چگونه است، بیان کردیم که این سیستم یک سیستم جهانی مثمر ثمر در خاموش کردن آتش است و از جمله در کشور ایران این سیستم در محل‌های حساس و مهم با راه اندازی و نصب اصولی به کار گرفته می‌شود.

همانطور که گفتیم تمام تجهیزات عمل کننده سیستم فوم باید طبق معیارهای استاندارد و جهانی نصب شوند تا بهترین کارایی و کاربرد خود را در خاموش کردن آتش داشته باشد.

سیستم اطفا حریق فوم بر روی همه عناصر اصلی محیط مورد احتراق قرار گرفته اثر می‌گذارد و شرایط یک اطفا حریق به موقع و نتیجه بخش را فراهم می‌کند. پس استفاده از سیستم فوم در خاموش کردن آتش در مکان‌های حساس که امکان رخ دادن و انتشار آتش‌سوزی در آن‌ها بالا است بسیار مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *