حریق

استاندارد اعلام و اطفا حریق

استاندارد اعلام و اطفا حریق چیست؟

استاندارد اعلام و اطفا حریق 

در ابتدا باید بگوییم که اعلام و اطفا حریق یکی از سیستم های ضروری و بسیار مهم در تجهیزات مربوط به ایمنی ساختمان ها محسوب می شود که این روزها برای هر ساختمانی که به تازگی ساخته می شود دارای اهمیت و ضرورت می باشد و شما باید به عنوان یک سازنده داشتن این تجهیزات و نصب و اجرای آنها را در دستور کار خود قرار دهید. اما باید به این نکته هم توجه کنید که هر سیستمی که شما نصب کنید مورد تایید سازمان های ناظر بر روی این سیستم ها قرار نمی گیرد. برای اینکه بتوانید تاییدیه های لازم را دریافت کنید باید استانداردهای مخصوصی که در این رابطه وجود دارد را رعایت کنید. این استانداردها مانند نقشه راه شما عمل می کند و معیاری است که شما با رعایت آنها می توانید به راحتی تاییدیه های لازم را دریافت کنید.

استانداردهای اعلام و اطفا حریق

استاندارد اعلام و اطفا حریق

همانطور که گفتیم برای نصب و راه اندازی سیستم های ضروری و کاربردی اعلام حریق شما باید حتما استاندارد اعلام و اطفا حریق را به خوبی بدانید و سیستم های مورد نظر خود را بر اساس این استانداردها پیاده سازی کنید در غیر این صورت تاییدیه های لازم را نمی توانید دریافت کنید. در ابتدا و پیش از بررسی استاندارد اعلام و اطفا حریق لازم می دانیم که به شما در مورد مورد تجهیزاتی که باید در سیستم اعلام حریق وجود داشته باشد توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما بتوانید بر اساس این داشته ها اطلاعات خود را در مورد این سیستم ها تکمیل کرده و راحت تر استانداردهایی که برای شما تعریف شده است را درک کنید. اگر بتوانید به خوبی متوجه این استانداردهای اعلام و اطفا حریق شوید دیگر رعایت آنها برای شما دشوار نخواهد بود و می توانید تاییدیه های لازم را از مراکز به راحتی دریافت کنید.

تجهیزات اعلام حریق چیست؟

استاندارد اعلام و اطفا حریق زمانی برای شما اجرا و پیاده سازی و رعایت می شود که بدانید باید برای نصب این سیستم ها چه مواردی را در نظر بگیرد. همانطور که گفتیم در ابتدا لازم می دانیم برخی از این تجهیزات را به شما معرفی کنیم و در ادامه هر یک را توضیح دهیم تا به مبحث اصلی این مقاله یعنی استانداردهای اعلام و اطفا حریق برسیم. برخی از مهمترین تجهیزاتی که شما باید در زمان نصب سیستم اطفا و اعلام حریق از وجود آنها مطمئن شوید و از عملکرد صحیح آنها بتوانید مطمئن شوید عبارت می باشند از:

  •     آژیر
  •     دتکتور شناسایی دود
  •     دتکتور شناسایی حرارت
  •     دتکتور شناسایی شعله
  •     دتکتور شناسایی گاز

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد استاندارد اعلام و اطفا حریق صحبت کنیم باید بگوییم استفاده از دتکتور و سنسور هایی که بتوانند به خوبی و در زمان مشخص و زمان طلایی عامل حریق را شناسایی کنند. زمانی که عاملی که موجب بروز حریق شده است شناسایی شود سیستم اطفا و اعلام حریق از طریق آژیر و یا از طریق فلاشر و نور می تواند هشدارهای لازم را برای جلوگیری از گسترش حریق ارائه دهد و به شما در جلوگیری از گسترش آتش به سایر محل های ساختمان کمک کند و از بروز خسارت های جانی و مالی بیشتر جلوگیری نماید.

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق

چرا رعایت استاندارد اعلام و اطفا حریق دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد؟ از این رو که سیستم های اعلام و اطفا حریق نقشی بسیار مهم در نجات جان افرادی دارد که در ساختمان ها قرار دارند. اگر این سیستم به درستی کار کند می تواند از بروز حادثه یا از اینکه حادثه خسارت های مالی و جانی بیشتری را به افراد و ساختمان تحمیل کند جلوگیری کند از همین رو داشتن این سیستم ضرورت دارد و از طرفی باید بدانید که رعایت استانداردهای اعلام و اطفا حریق هم نقش مهمی در این امر دارد چرا که تضمین کننده عملکرد صحیح سیستم در زمان های ضروری می باشد.

توجه داشته باشید که اگر استاندارد اعلام و اطفا حریق در یک ساختمان به صورت کاملا درست رعایت شود و همه موارد مورد توجه فرد سازنده قرار داشته باشد این سیستم ها می توانند تا مدت ها برای جلوگیری از بروز حادثه و یا گسترش حادثه فعال باقی بمانند. بارها مشاهده شده است که در بسیاری از ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و یا در بسیاری سازه های صنعتی به دلیل عدم رعایت استانداردهای اعلام و اطفا حریق این سیستم ها بعد از مدت کوتاهی خاموش شده و دیگر آن توان بازدارندگی خود را از دست داده و نتوانسته اند هیچ کمکی به افراد حاضر در محل داشته باشند.

 

استاندارد ملی سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق

ما از اهمیت بالای رعایت استاندارد اعلام و اطفا حریق به شما گفتیم و اکنون زمان آن فرا رسیده است تا این استانداردهای بسیار مهم را به شما معرفی کنیم. به طور کلی می شود این استانداردها را در هفت دسته اصلی طبقه بندی کرد که می تواند برای شما بسیار مهم و کاربردی باشد. استانداردهای اعلام و اطفا حریق بر اساس نظرات ارائه شده توسط کارشناسان خبره در این زمینه عبارت هستند از:

  •     استاندارد اعلام حریق  UL
  •     استاندارد اعلام حریق  LPCB
  •     استاندارد اعلام حریق  NFPA
  •     استاندارد اعلام حریق  NFPA72
  •     استاندارد اعلام حریق  EVPU
  •     استاندارد اعلام حریق  BS5839
  •     استاندارد اعلام حریق  BS-EN54

همانطور که مشاهده کردید استاندارد اعلام و اطفا حریق به هفت دسته اصلی تقسیم می شود که پیاده سازی و رعایت این استانداردها در زمان نصب و راه اندازی این سیستم ها در تمامی ساختمان ها به عنوان ضامنی برای اجرای صحیح کار سیستم و عمر مفید بیشتر دارای اهمیت زیادی می باشد.

نکته: باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که استاندارد اعلام و اطفا حریق بر اساس سیاست های کاری و شغلی مختلفی که وجود دارد تعریف می شود. اگر شما یک فرد سازنده هستید و می خواهید در مجموعه خود اقدام به راه اندازی یک سیستن اطفا و اعلام حریق کنید باید استانداردهای تعریف شده مخصوص به خود را رعایت کنید. باید بدانید که اگر نتوانید سیستم استانداردی را پیاده سازی کنید نه تنها در زمان بروز حادثه این سیستم کمکی به شما نمی کند بلکه می تواند به شما خسارت های بیشتری هم وارد سازد.

معرفی استانداردهای اعلام و اطفا حریق

همانطور که مشاهده کردید استاندارد اعلام و اطفا حریق دارای هفت دسته بندی اصلی می باشد که شما باید به عنوان یک کارفرما و راه انداز این سیستم ها به خوبی با این موارد آشنا باشید. ما در بخش قبلی به صورت فهرست وار این استانداردهای ملی سیستم های اطفاء حریق و اعلام حریق را به شما معرفی کردیم و در این بخش قصد داریم هر یک را به صورت مجزا و خلاصه برای شما تعریف کنیم تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه به اندازه کافی افزایش دهید.

  1. معرفی استاندارد اعلام و اطفا حریق LPCB

یکی از استانداردهای اعلام و اطفا حریق استاندارد اعلام و اطفا حریق ال پی سی بی می باشد. باید بدانید که استاندارد اعلام و اطفا حریق LPCB از نظر لغوی مخفف شده کلمه Loss Prevention Certification Board  می باشد که یک برند کاملا شناخته شده و البته تایید شده توسط سازمان نظارت بر روی تجهیزات ایمنی به نام    BRE GLOBAL  می باشد. این استاندارد به طور کلی به محصولات صنعت تجهیزات ایمنی از آتش متعلق می باشد. که این سازمان در زمینه نظارت بر اجرای استانداردها و بررسی تمامی مواردی که باید مورد توجه قرار داشته باشد سابقه طولانی دارد و می تواند به شما کمک کند که از سیستمی استفاده کنید که برای شما فواید زیادی را داشته باشد.

این استاندارد اعلام و اطفا حریق یکی از استانداردهای بسیار مهم در زمینه تجهیزات ساختمانی ایمنی می باشد و باید بدانید وظیفه مهم  اصلی استاندارد ال پی سی بی بدون تردید حفاظت از جان و سازه های انسان ​‌ها و همچنین حفظ محیط زیست و عدم آسیب به محیط زیست می​‌باشد. باید این را بدانید که استفاده از این سیستم ها برای شما به عنوان یک کارفرما مزایای زیادی می تواند به همراه داشته باشد و ما قصد داریم در ادامه مطلب برخی از مهمترین مزایای استفاده از این استانداردها را به شما معرفی کنیم تا شما با این استانداردها بیشتر آشنا شوید.

 

مزایای رعایت استاندارد LPCB

مزایای رعایت استاندارد LPCB

استفاده از استاندارد ال پی سی بی به عنوان استاندارد اعلام و اطفا حریق برای شما می تواند به صورت کلی چهار مزیت بسیار مهم و کاربردی را به همراه داشته باشد. نکته ای که پیش از معرفی این مزایای باید به شما بگوییم این است که مزیت های این استاندارد موجب شده است که ما در صدر توضیحات خود این استاندارد را به شما معرفی کنیم چرا که بسیار کاربردی بوده  و مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد:

  • استفاده از این استاندارد اعلام و اطفا حریق موجب کم شدن میزان خطرات مختلف ناشی از عدم رعایت اصول ایمنی می شود.
  • همچنین موجب کمتر شدن تمامی خسارت​ های جانی و  مالی ناشی از رعایت نکردن اصولی استفاده از مواد و مصالح ایمنی می شود.
  • استفاده از این استاندارد برای شما می تواند منجر به موجب کاهش هزینه ها و زمان اجرا شود.
  • این استاندارد داری اعتباری جهانی می باشد که همین مسئله می تواند برای شما خیالی آسوده را به همراه داشته باشد.
  1. معرفی استاندارد NFPA

استاندارد ان اف پی ای استاندارد اعلام و اطفا حریق انجمن آتش نشانی آمریکا می باشد که یکی از مهمترین و اصلی ترین استانداردهای اعلام و اطفا حریق می باشد که می توانید با رعایت آن شرایط ایمنی ساختمان و مجموعه خود را به صورت کاملی تامین کنید. باید بدانید که این انجمن حدود دویست سال قدمت دارد و از همان زمان تاسیس بر این موضوع تاکید داشته است که راهکارهایی را بیابد و معرفی کنید که در زمان بروز حادثه آتش سوزی میزان خسارت های مالی و جانی وارد شده را به صفر برساند و یا به صفر نزدیک کند. این استاندارد دارای اصول مشخصی می باشد که موجب شده است استاندارد اعلام و اطفا حریق مهمی محسوب شود. این اصول بسیار مهم و کاربردی عبارت اند از:

  •     استاندارد دستورالعمل و آیین نامه سیستم اعلام و اطفا حریق
  •     رعایت دستورالعمل سیستم تشخیص و کنترل دود
  •     رعایت استانداردهای آزمایشهای پیشگیری از بروز حریق
  •     فرایند نصب انواع اسپرینکلرهای فوم و آب در محیط برای اطفا حریق
  •     انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز حریق
  •     انجام دستورالعمل تکنولوژی هیدروژن

با رعایت این استاندارد اعلام و اطفا حریق شما می توانید به راحتی از بروز یک حادثه بزرگ و با خسارت های مالی و جانی زیاد جلوگیری نمایید.

  1. معرفی دستورالعمل تکنولوژی هیدروژن یا همان NFPA72

این استاندارد اعلام و اطفا حریق یکی از استانداردهای بسیار مهم می باشد که با بررسی و همچنین نظارت مستقیم شرایطی را ایجاد می کند که خطرات ناشی از بروز حریق تا اندازه بسیار زیادی کاهش پیدا کند. همچنین این استاندارد سعی می کند که تمامی تجهیزات آتش سوزی را به صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و سیستم های ارتباطی و مولفه های ضروری را مورد بررسی قرار می دهد. نکات مهم در این استاندارد عبارت هستند از:

  • محل دقیق نصب سیستم اعلام و اطفا حریق که باید بر اساس نوع کاربرد و ابعاد مجموعه باشد و باید شرایطی داشته باشد که هم بتواند مانع از بروز حریق شود و هم در صورت بروز حریق غیر منتظره بتواند از گسترش آن به خوبی جلوگیری نماید.
  • بررسی عملکرد سیستم اعلام حریق در این استاندارد اعلام و اطفا حریق یکی دیگر از موارد مهمی است که باید بررسی شود.
  • انجام تست ها و آزمایش های لازم برای نگهداری از سیستم اعلام و اطفا حریق که موجب می شود شما با خیالی آسوده از این سیستم استفاده کنید و بدانید که اختلالی در روند کاری سیستم وجود ندارد.
  1. معرفی استاندارد اعلام حریق BS-EN54

از دیگر دسته های استاندارد اعلام و اطفا حریق این استاندارد بسیار مهم و با ارزش می باشد. این استاندارد در اروپا برای تمامی انواع سازه ها دارای اجبار در رعایت می باشد و رعایت آن دارای اهمیت بسیار زیادی است. این استاندارد که می خواهد هماهنگی و همخوانی و سازگاری تجهیزات مورد استفاده برای اطفا حریق و یا اعلام حریق را مورد بررسی قرار دهد دارای دو گواهی بسیار مهم می باشد که عبارت اند از:

  •     برای تایید عملکرد (گواهی FP)
  •     گواهی محصول که برای تایید کردن عملکرد ثابت می باشد.

 

  1. معرفی استاندارد BS5839

استاندارد اعلام و اطفا حریق بی اس 5839 یکی دیگر از استانداردهای تعریف شده در سیستم اعلام و اطفا حریق می باشد که شما باید این استاندارد را هم در نظر داشته باشید. این استاندارد برای پیشگیری از بروز آتش سوزی دارای دستورالعمل های مخصوص به خود می باشد که ما در این بخش قصد داریم برخی از این دستورالعمل های مهم که باید در این استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفته شود و رعایت شود را به شما معرفی کنیم. دستورالعمل های لازم الاجرا در این استاندارد مهم و کاربردی عبارت هستند از:

  • در ابتدا برای رعایت دستور العمل این استاندارد اعلام و اطفا حریق باید برای هر طبقه از ساختمان اداری، تجاری و یا مسکونی و صنعتی یک زون کاملا مجزا در نظر گرفته شود. همچنین باید در شرایطی که مساحت ساختمان از ۲۰۰۰ کتر بیشتر شد یک زون دیگر و مجزا در نظر گرفته شود.
  • استفاده از سنسور اچ اف در آشپزخانه دارای ضرورت می باشد.
  • باید دتکتورهای دودی و حرارتی را در آسانسورها و موتورخانه ها نصب کرد.
  • باید برای سقف حیاط خلوت برای دتکتوری که قرار می دهیم یک زون جداگانه در نظر بگیریم.
  • از دتکتور اچ آر باید برای استفاده در پارکینگ استفاده کرد.

 

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که رعایت استاندارد اعلام و اطفا حریق به شما کمک می کند که شما بتوانید ایمنی بیشتر و البته مطمئن تری را برای ساختمان خود ایجاد کنید. اگر قرار به استفاده از یک سیستم اعلام حریق بدون رعایت دقیق استانداردهای ملی تعریف شده باشد، توصیه می کنیم که از این سیستم ها استفاده نکنید چرا که عدم رعایت این استانداردها نمی تواند به شما در این زمینه کمکی کند و موجب می شود که شما خسارت های مالی و جانی بیشتری را تجربه کنید و این برای شما اصلا خوشایند نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *