حریق

اطفا حریق الکل 

اطفا حریق الکل 

اطفا حریق الکل 

همه ما می دانیم که به دلایل مختلفی می تواند یک آتش سوزی شکل بگیرد و به وجود آید، به همین دلیل باید بدانیم که چگونه می شود از بروز یک آتش سوزی جلوگیری کرد و یا اینکه اگر آتش سوزی شکل گرفت چگونه می شود آتش سوزی را خنثی و مهار کرد. روش های مختلفی که برای اطفا حریق به کار میبریم روش هایی هستند که باید متناسب با نوع حریق باشند. در غیر این صورت امکان دارد در اطفا حریق موفق نشویم و موجب شویم که خسارت های ناشی از احتراق بسیار گسترده تر و غیر قابل جبران تر هم باشد. یکی از مواد قابل اشتعال که می تواند عامل آتش سوزی باشد الکل می باشد به همین دلیل قصد داریم در این مطلب در خصوص شرایط مهار آتش سوزی که عامل آن الکل بوده است به شما اطلاعاتی مفید ارائه دهیم.

اطفا حریق چیست؟

اطفا حریق الکل

قبل از پرداختن به اطفا حریق الکل باید در مورد این که به چه فرایند یا عملیاتی اطفا حریق گفته می شود به شما توضیح دهیم. به صورت کلی به هر گونه عملیاتی که برای خاموش کردن و یا کنترل آتش به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی انجام می دهیم عملیات اطفا می گویند. در نتیجه وقتی در مورد اطفا حریق الکل صحبت می کنیم منظور ما انجام عملیات و فرایندی است که می تواند به ما در مهار و خاموش کردن آتشی کمک کند که عامل بروز آن آتش ماده شیمیایی الکل بوده است. حتما می دانید که برخی از مواقع احتمال دارد که عملیاتی که ما برای اطفا حریق انجام می دهیم موفقیت آمیز نباشد و موجب شود که یا باعث افزایش شعله های آتش شویم و یا اینکه نتوانیم شعله های آتش را مهار کنیم و خسارت های جانی و مالی زیادی را تجربه کنیم.

لازمه اطفا حریق موفق چیست؟

اطفا حریق الکل یا هر حریق دیگری باید موفقیت آمیز باشد در غیر این صورت این عملیات نمی تواند به ما هیچ کمکی در این زمینه کند. به همین دلیل باید بدانیم که مهمترین لازمه برای اینکه بتوانیم یک اطفا حریق موفق داشته باشیم چیست. اگر آتش و یا حریقی به وجود آید باید بدانیم که دلیل اصلی بروز آن آتش چیست، سپس باید بر اساس ماده اصلی که موجب اشتعال و احتراق شده است مواد خاموش کننده مناسب را مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم مثلث آتش را به طور کامل از کار بیاندازیم.

نکته: بسیاری از ما وقتی در مورد اطفا حریق الکل یا سایر مواد قابل اشتعال مطالعه می کنیم اولین مسئله ای که به عنوان یک خاموش کننده به ذهنمان خطور می کند این است که از آب استفاده کنیم. اما باید بدانید که آب همیشه راه حل مناسبی برای اطفا نمی باشد. برای مثال باید بدانید برخی از مواد شیمیایی مانند انواع اسیدها به آب واکنش نشان می دهند و در صورت برخورد با آب حرارت بیشتری را تولید می کنند و پاشیدن آب بر روی مرکز آتش در این شرایط می تواند موجب گستردگی بیشتر آتش شود و خسارت های بیشتری را به همراه داشته باشد.

مثلث آتش چیست؟

مثلث آتش چیست؟

برای اطفا حریق الکل در قدم اول باید سعی کنیم تمامی اضلاع و یا یکی از اضلاع مثلث آتش را مهار و خنثی کنیم. اما مثلث آتش چیست؟ آتش برای اینکه بتواند به کار خود ادامه دهد نیاز به اکسیژن دارد، اگر شما بتوانید مانع از نفوذ اکسیژن به آتش شوید می توانید آتش را مهار و خاموش کنید. به این ترتیب در هر اطفا حریقی باید بر اساس عوامل اشتعال دنبال راهکاری باشید که بتوانید به واسطه آن مانع از این شوید که آتش با اکسیژن در تماس باشد.

ضلع دوم این مثلث آتش حرارت می باشد. برای اطفا حریق الکل و یا هر نوع حریق دیگری شما می توانید به سراغ کاهش حرارت بروید. اگر بتوانید فضا را خنک کنید و اجازه ندهید که حرارت به اندازه کافی در فضا پخش شود و مانع از انتقال حرارت شوید می توانید به راحتی آتش را مهار کنید. پس یکی دیگر از روش های اطفا حریق این است که بر اساس شرایطی که بر آتش سوزی حاکم است از موادی برای خاموش سازی آتش استفاده کنید که فضای اطراف را به اندازه کافی خنک کند و مانع از انتقال حرارت شود.

سومین ضلع مثلث آتش را ماده قابل اشتعال تشکیل می دهد. اگر شما بتوانید ماده قابل اشتعال را خنثی کنید و یا از محل آتش سوزی دور کنید دیگر آتش سوزی ادامه پیدا نخواهد کرد. بر این اساس می شود گفت اگر می خواهید اطفا حریق الکل را انجام دهید به محض شروع آتش سوزی سعی کنید که سایر مواد قابل اشتعال را از کنار محل آتش دور کنید تا آتش در همان نقطه باقی بماند و به سایر نقاط سرایت نکند، با تمامی شدن ماده قابل اشتعال آتش هم خاموش شده و دیگر خطری ما را تهدید نخواهد کرد.

اطفا حریق الکل چگونه است؟

بر اساس آنچه تا به این بخش به شما گفته شد می شود نتیجه گرفت که شما برای اطفا حریق الکل باید سعی کنید که مثلث آتش را از کار بیاندازید. یعنی وقتی با آتشی روبرو می شوید که الکل عامل اصلی بروز آن شده است، باید سعی کنید که مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شوید. یا اگر نمی توانید این کار را انجام دهید باید سعی کنید که ماده قابل اشتعال را به پایان برسانید و یا خنثی کنید، یکی دیگر از روش های شما این است که فضا را خنک کنید و مانع از انتقال هوا شوید.

اما آیا می شود از هر وسیله ای برای اطفا حریق الکل استفاده کرد؟ اگر الکل با آب یا با سایر خنک کننده ها ترکیب شود چه اتفاقی می افتد؟ باید به دنبال استفاده از وسیله ای باشید که ارتباط آن با الکل موجب افزایش آتش سوزی نشود. اما بهترین و کامل ترین سیستمی که می شود برای خاموش کردن آتش حاصل از سوختن الکل مورد استفاده قرار داد چیست؟ و اینکه آیا باید به صورت دستی برای خاموش کردن این آتش اقدام کرد یا اینکه به صورت اتوماتیک این آتش را خاموش نمود؟

آموزش اطفا حریق الکل

اطفا حریق الکل می تواند به روش های مختلفی و با ماده های خاموش کننده مختلفی صورت بگیرد. اما بهترین روش برای خاموش کردن آتشی که عامل بروز آن سوختن الکل است استفاده از گاز کربنیک می باشد. شما می توانید با استفاده از گاز کربنیک یا گاز co2 به راحتی شرایطی که برای بقای آتش لازم است را از بین ببرید و شرایطی را ایجاد کنید که آتش به راحتی به سمت خاموش شدن برود و این کار هم با سرعت بسیار زیادی صورت بگیرد تا هیچ گونه آسیب بیشتری به محیط و محل سوختن تحمیل نشود.

اطفا حریق الکل به کمک گاز کربنیک می تواند بسیار سریع و کارآمد باشد. برای این منظور بهتر است بدانید که گاز کربنیک یک گاز سنگین می باشد که دمای پایینی دارد. اگر گاز کربنیک را بر روی آتش و محل اصلی آتش بپاشید این گاز به این دلیل که از هوا سنگین تر است می تواند جای اکسیژن را بگیرد و مانع از این شود که اکسیژن به محل اصلی آتش سوزی برسد. با قطع ارتباط میان اکسیژن و آتش، حریق به سمت خاموش شدن حرکت می کند و آرام آرام شاهد این خواهیم بود که آتش از بین برود.

از طرفی اطفا حریق الکل به کمک گاز کربنیک باعث می شود که محل آتش دمای بالای خود را از دست بدهد و به سمت خنک شدن پیش روی کند. گاز کربنیک یک گاز غیر سمی و بدون بو می باشد که علاوه بر اینکه می  تواند آتش را به راحتی خاموش کند هیچ پسماندی بعد از خاموش سازی آتش از خود بجا نمی گذارد. به همین دلیل می توانید به خیالی آسوده از این گاز استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که این گاز غیر سمی بوده و تنفس آن نمی تواند برای شما مشکلات قلبی و تنفسی ایجاد کند.

اطفا حریق الکل باید دستی باشد یا اتوماتیک؟

اطفا حریق الکل باید دستی باشد یا اتوماتیک؟

در بسیاری از موارد افراد این سوال را دارند که برای اطفا حریق الکل باید به روش دستی عمل کرد یا به روش اتوماتیک. باید بدانید که در خاموش کردن و مهار آتش آن چیزی که دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد زمان است. اگر شما بتوانید از محل نگهداری الکل های خود با یک سیستم اتوماتیک اطفا حریق محافظت کنید به محض اینکه آتش شروع می شود سیستم خود به خود فعالش شده و ماده خاموش کننده که همان گاز کربنیک می باشد را بر روی سطح آتش می پاشد. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید از سیستم اتوماتیک استفاده کنید می توانید به روش های دستی و به کمک کپسول های آتش نشانی هم برای خاموش کردن این حریق استفاده کنید تا حریق را مهار کرده و مانع از گسترش آن به بخش های مختلف شوید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق الکل باید به روشی صورت پذیرد که احتراق الکل را کاهش دهد و از بین ببرد. یعنی باشد مانع از رسیدن اکسیژن به محل آتش شود و به این ترتیب آتش را به سمت خاموشی سوق دهد. برای این منظور می توانید از گاز کربنیک استفاده کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *