حریق

اطفا حریق آیروسل 

اطفا حریق آیروسل 

اطفا حریق آیروسل 

آتش سوزی یکی از حوادثی است که می تواند خسارت های مالی و جانبی بیشماری را برای ما به همراه داشته باشد به همین دلیل باید برای پیشگیری و یا اطفا به موقع اقدام های ضروری را انجام دهیم. یکی از روش های اطفا حریق این است که از سیستم های هوشمند استفاده کنیم. سیستم های اعلام و اطفا حریقی که بتواند به محض وقوع آتش سوزی هم ما را از بروز این اتفاق مطلع کند و هشدارهای لازم را جهت هشیاری ما بدهد و هم اینکه بتواند برای خاموش کردن آتش و مهار آتش اقدامات اصلی و اساسی را انجام دهد تا مانع از این شود که آتش گسترش پیدا کند و خسارت های مالی و جانبی بسیاری را به ما تحمیل کند. این سیستم های هوشمند دارای انواع مختلفی هستند که سیستم اطفا اتوماتیک آیروسل یکی از این انواع سیستمها محسوب می شود.

اطفا حریق آیروسل چگونه است؟

اطفا حریق آیروسل چگونه است؟

اطفا حریق آیروسل

اطفا حریق آیروسل همانطور که گفتیم یکی از انواع سیستم های هوشمند و اتوماتیک برای اطفا و مهار آتش می باشد. در واقع نام کامل این سیستم ها اعلام و اطفا حریق می باشد که می تواند هم به ما هشدارهای لازم را ارائه دهد و هم می تواند در خاموش سازی آتش به ما کمک کند. اما این سیستم باید با استفاده از یک ماده خاموش کننده و مهار کننده در این رابطه به ما کمک کند. سیستم اطفا حریق آیروسل در واقع یک سیستم خاموش کننده گازی می باشد که به وسیله پاشش گازهای خاص و بی خطر خود قابل اشتعال و احتراق نیستند می تواند به ما در مهار آتش کمک کند. این گازها به در زمان پاشش به ذرات جامد بسیار ریزی تبدیل می شوند که قطری حدود میکرومتری دارند و با نشستن بر روی محل آتش می توانند موجب شوند که آتش مهار شود.

انواع اطفا حریق به روش آیروسل

انواع اطفا حریق به روش آیروسل

باید بدانید که اطفا حریق آیروسل می تواند از نظر نوع فعال سازی و همچنین از نظر غلظت به انواع مختلفی تقسیم شود که هر یک کاربردهای مخصوص به خود را داشته و با دیگری تفاوت های زیادی دارند. به همین دلیل ما در این بخش از مطلب قصد داریم انواع این سیستم ها را به شما معرفی کنیم. در ابتدا اجازه بدهید که این سیستم ها را از نظر نوع فعالسازی به شما معرفی کنیم. از نظر نوع فعال سازی سیستم های مهار کننده آتش به روش آیروسل به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که این سه دسته عبارت هستند از:

  • کپسول های آیروسل الکتریکی: اطفا حریق آیروسل به روش اطفا الکتریکی به این صورت عمل می کند که در ابتدا و با وقوع آتش سوزی از طریق سیگنال های الکتریکی، وقوع آتش سوزی به مرکز پنل اصلی سیستم اعلام و اطفا حریق ارسال می شود. سپس سیستم در ظرف کمتر از شش ثانیه گاز موجود در کپسول را که ماده اصلی خاموش کننده می باشد را بر روی سطح آتش می پاشد تا به این ترتیب آتش به راحتی خاموش شود و گسترش پیدا نکند به این ترتیب دیگر نیازی به نیروی انسانی برای خاموش سازی آتش وجود نخواهد داشت.
  • کپسول های آیروسل مکانیکی: یکی دیگر از روش های اطفا حریق آیروسل به این صورت می باشد که عملیات تخلیه مواد خاموش کننده و پاشش آنها به صورت مکانیکی صورت می گیرد. در این سیستم یک فیتیله می تواند برای ما کار اصلی را انجام دهد. به همین دلیل باید بدانید که به محض وقوع آتش سوزی و یک جرقه سیستم فعال شده و در نتیجه این فعال سازی تمام مواد خاموش کننده آتش در ظرف مدت 3 ثانیه از کپسول خالی شده و به این ترتیب به ما در خاموش سازی و یا کنترل آتش کمک می کند تا دیگر نیازی به استفاده از نیروهای انسانی نداشته باشیم.
  • کپسول های آیروسل حرارتی: آتش دمای مخصوصی دارد و اگر دمای محیط به دمای آتش سوزی برسد اطفا حریق آیروسل به روش حرارتی فعال می شود. اگر دمای محیط به چهارصد و هفتاد و پنج درجه سانتی گراد برسد به این معنا است که آتش سوزی رخ داده است به همین دلیل به محض رسیدن دما به این عدد سیستم به سرعت و بدون اتلاف زمان فعال شده و تمام مواد خاموش کننده را به روی آتش خالی می کند.

انواع اطفا حریق آیرسول از نظر نوع غلظت

باید بدانید که اطفا حریق آیروسل از نظر نوع غلظت هم دارای انواع متفاوتی می باشد. ما در بخش قبلی در خصوص انواع از نظر عملکرد و نوع فعالسازی به شما توضیحاتی را ارائه دادیم و این انواع را به سه دسته تقسیم بندی کردیم اما در مورد غلظت باید بدانید که انواع این سیستم ها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که هر یک دارای کاربردهای مشخصی می باشند که ما در این بخش قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم. انواع سیستم های آیروسل از نظر غلظت عبارت اند از:

  • سیستم اطفا حریق آیروسل متراکم:همانطور که گفتیم یکی از انواع سیستم های اطفا حریق به روش آیروسل این است که مواد خاموش کننده یا همان گازی که قرار است بر روی سطح آتش پاشیده شود دارای قطر 10 میکرونی باشد. در این شرایط کاملا این گاز تحت فشار قرار دارد و به محض اینکه به یکی از سه روش قبلی فعالسازی انجام شد، به صورت متراکم گاز را به سمت محل آتش هدایت می کند تا به این ترتیب در خاموش سازی و مهار آتش از طریق جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش به ما کمک کند.
  • سیستم اطفا حریق آیروسل با غلظت پراکنده: یکی دیگر از انواع این سیستم ها از نظر غلظت، پراکنده می باشد. در این روش شرایط کاری و نحوه خاموش سازی و مهار آتش با روش قبلی متفاوت می باشد. از نظر قطر ذرات در این روش هم مانند روش قبلی دارای 10 میکرون قطر هستند که تحت فشار خارج می شوند اما به صورت متراکم نبوده بلکه به صورت کاملا پراکنده بر روی سطح آتش پاشیده می شوند. اگر شما با آتشی گسترده روبرو باشید و مرکز اصلی آتش شناسایی نشده باشد برای خاموش سازی و مهار آتش باید از این روش استفاده کنید.

نکته: باید بدانید که اطفا حریق آیروسل علاوه بر این که از نظر غلظت و از نظر نوع فعالسازی داری انواع مختلفی می باشد، از نظر نوع استفاده هم دارای انواع مختلفی می باشد. به همین دلیل به صورت خلاصه این دو نوع را هم به شما معرفی می کنیم که عبارت هستند از:

  • اطفا حریق به روش آیروسل ثابت: در این روش کپسول ها در شرایط ثابت قرار دارند و عملیات مهار را انجام می دهند.
  • اطفا حریق به روش آیروسل متحرک: در این روش کپسول های حاوی مواد خاموش کننده می توانند به صورت متحرک مورد استفاده قرار بگیرند.

اطفا حریق آیروسل چگونه است؟

اطفا حریق به روش آیروسل یکی از کاملترین انواع روش های اطفا و مهار آتش می باشد. البته استفاده از این روش باید با ملاحظات خاصی صورت بگیرد چرا که اگر اینگونه نباشد و گازهای مورد استفاده گازهای مناسبی نباشند می توانند به محیط زیست آسیب برسانند. اما در مورد عملکرد این گازها باید بدانید که آیروسل می تواند دقیقا هر سه ضلع مثلث آتش را ساقط کرده و از کار بیاندازد. یعنی هم مانع رسیدن اکسیژن به آتش می شود و هم در عین حال می تواند موارد قابل اشتعال را خنثی سازی کند و هم می تواند دمای محیط را خنک کند و مانع از انتقال حرارت شود.

آموزش اطفا حریق آیرسول

از آنجایی که عموما اطفا حریق آیروسل به صورت اتوماتیک صورت می گیرد شما باید فقط بدانید که سیستم اعلام و اطفا حریق شما در چه وضعیتی قرار دارد. اگر سیستم شما سالم باشد و روشن باشد دیگر نیازی نیست که کاری انجام دهید. اما باید بدانید که امکان دارد که سیستم آیرسول به صورت کپسول های دستی باشد که باید بر روی آتش پاشیده شود در این شرایط باید تنها استفاده از کپسول های دستی را که دارای یک راهنمای مخصوص می باشد بدانید.

مزایای استفاده از اطفا حریق به روش آیروسل

اگر سیستم اطفا حریق آیروسل استفاده کنید برای خاموش کردن آتش می توانید شاهد مزایای مختلفی باشید که از جمله این مزایا می شود به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نصب این سیستم ها بسیار سریع و بسیار آسان می باشد.
  • این سیستم ها بسیار کم حجم و سبک می باشند.
  • این سیستم ها بسیار سریع فرایند و عملیات اطفا حریق را انجام می دهند که می تواند این زمان چیزی حدود دو ثانیه باشد.
  • کپسول های آیروسل امکان منفجر شدن ندارند به همین دلیل اگر در معرض دمای بسیار بالا قرار بگیرند و یا ضربات سنگین به آنها وارد شود این کپسول ها خود عامل انفجار و آتش سوزی نمی شوند.
  • همچنین باید بدانید که هزینه های تعمیر و نگهداری از این کپسول ها بسیار ارزان و مقرون به صرفه می باشد.

 

سخن پایانی

اطفا حریق آیروسل یکی از روش های بسیار مطمئن برای خاموش کردن و مهار آتش می باشد که عموما به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و شما می توانید از سیستم های اتوماتیک اعلام و اطفا حریق به این روش استفاده کنید و نوع آن را بر اساس محیطی که باید از محافظت کنید انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *