دسته‌بندی نشده

چسب ضد حریق

چسب ضد حریق

چسب ضد حریق

چسب ضد حریق

چسب ضد حریق در مدل‌ها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند که دارای استاندارد خاص خود، با توجه به مقابله در برابر انواع کلاس‌های آتش است. این چسب‌ها در صورت جذب رطوبت به قوام لازم می‌رسند و جهت استفاده به شکل منبسط شده در خواهند آمد.

انواع چسب ضد حریق در درجه حرارت‌های مختلف متفاوت هستند و دارای درجه مقاومت خاص خودشان هستند؛ این چسب‌ها همچنین برای درزگیری و عایق قسمت‌هایی که نیاز به مقاومت دارند دارای کاربرد فراوان هستند.

البته باید به این موضوع توجه داشت که درجه استقامت این چسب‌ها به حد زیادی بالا نیست و مقاومت آن‌ها خیلی در برابر احتراق‌های بالا جوابگو نیست و به همین دلیل دارای درجه استقامت خاص خودشان هستند.

چسب ضد حریق چیست؟  

چسب ضد حریق

این چسب‌ها یک عایق مناسب برای درزگیری و فواصل بین چهارچوب درها هستند. چسب‌های ضد حریق بسیار مقاوم در بربر انواع حرات هستند و همچنین از نفوذ حرارت و دودها جلوگیری می‌کنند، همچنین دارای خاصیت ضد آب بودن و استفاده آسان هستند.

چسب ضد حریق

انواع چسب ضد حریق

چسب ضد حریق مقاوم در برابر احتراق‌های کلاس B1,B2,B3 هستند و طبق استانداردهای تعریف شده مقاومت در برابر اشتعال به انواع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند؛ طبق استاندارد معمول دارای قابلیت دو کلاس A غیرقابل اشتعال و کلاس B قابل اشتعال هستند.

کلاس B دارای ارتباط با فوم پلی اورتانی بوده که درای سطوح زیر است:

B1: اشتعال‌پذیری کم

B2: اشتعال‌پذیری طبیعی

B3: اشتعال‌پذیری زیاد

چسب‌های ساختمانی که با نام فوم‌های اورتانی با اشتعال پایین برای پرکردن و درزگیر اتصالات هستند و چسب‌های کلاس B1 هستند.

چسب‌های ضد حریق B2 که درصد فروش این نوع چسب‌ها در کشورهای اروپایی از جمله آلمان زیاد است و به همین دلیل دارای اشتعال طبیعی نامگذاری شده‌اند.

چسب‌های ضد حریق کلاس B3 هستند که در اثر مغازه‌های ابزار فروشی به وفور دیده می‌شوند که البته برای استفاده جهت پروژه‌های بزرگ مناسب نسیتند.

هر چند طبق طبقه‌بندی دیگر در سراسر اروپا طبق استاندارد این کشورها، کلاس‌های A تا F هستند:

A: بدون هیچ شراکتی در احتراق

:B داشتن سهم ناچیز در احتراق

:C داشتن سهم کم در احتراق

D: داشتن یک حد از سهم در احتراق

E: دارای رفتار قابل قبول احتراق

F: دارای اثری نیستند

چسب‌های ضد حریق در کشورهای مختلف دارای استانداردهای متفاوتی هستند که در کشور ایران با وجود نمایندگی‌های معتبر موجود بوده و به راحتی قابل تهیه هستند. اینکه کدام نوع از چسب ضد حریق را تهیه کنید بستگی به اطلاعات کامل شما در این زمینه دارد و شما می‌توانید از کارشناسان فروش آن نمایندگی‌ها سوال کرده یا از پیمانکارهای ساختمانی اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

منظور از پروپلانت چیست؟

اولین نوع این چسب‌ها به وسیله یک مهندس نروژی به نام اریک روت هایم به تاریخ میلادی 1929 اختراع شد که هر قوطی چسب ضد حریق دارای موادی مثل پلی اورتان، رنگ، بوی خاص و… گازی و با چسبندگی بالا است و در اثر فشار بالا به شکل مایع در می‌آیند و با کم شدن فشار یا کمی حرارت به نقطه جوش می‌رسند، سپس مجددا به شکل گاز در می‌آیند که به این خاصیت چسب‌ها پروپلانت یا پیشبرنده گفته می‌شود.

ویژگی چسب ضد حریق

بسیاری از این چسب‌های دارای خاصیت مشترک بوده و به طوری که مشخصه ضد حرارت بودن در همه آن‌ها مشابه است ولی اغلب چسب‌های ضد حریق با برندهای مختلف دارای ویژگی خاص خودشان هستند که هدف ما بیان مشخصات کلی این چسب‌ها است.

  • دارای چسبندگی خوب برای بیشتر سطوح
  • تولید شده در بازار برای کلاس‌های مختلف احتراق
  • دارای خاصیت عایق حرارتی و صوتی
  • ممانعت ازگسترش آتش در دماهای بالا
  • عایقی بسیار متناسب برای مواجهه با دود و گاز
  • اتصال دهنده بسیار قدرتمند مواد
  • دارای گیرایی بالا از جمله قابل رنگ کاری و سنباده‌کشی

و بسیاری دیگر از مشخصات و ویژگی‌های خاص دیگر که مختص به انواع مدل چسب‌‍‌‌‌های تولید شده هستند که با توجه به موارد استفاده شما بهتر است از چسب‌های ضد حریق مناسب استفاده کنید. اغلب اوقات در بسیاری از شرایط نیاز نیست که برای درزها و سوراخ‌های سطحی چسب‌های دارای مقاومت بالا وگران‌قیمت آن‌ها را خریداری کنید. در صورتی که جهت استفاده در اتصالات محکم ساختمان‌سازی بهتر است از نوع مقاوم این چسب‌ها خریداری شود.

موارد استفاده چسب ضد حریق

  • یک عایق برای ضد احتراق و درزگیری درزها و راه‌های نفوذ بین در و پنجره‌ها
  • کمک کننده نصب چهارچوب درب و پنجره‌ها
  • دارای قابلیت مانع ایجاد کردن در انتشار دود و آتش هستند و در فاصله‌های بین پارتیشن‌ها، سقف‌های کاذب و کف، مورد استفاده قرار می‌گیرند
  • پرکننده بوده و جهت آب‌بندی ترک‌ها، مفاصل و حفره‌ها، استفاده می‌شوند
  • پرکردن سوراخ‌های و گودی‌های روی دیوارها
  • دارای خاصیت خفه کردن صدا
  • جهت استفاده در سردخانه‌ها و… به عنوان عایق ضد احتراق
  • چسبندگی مصالح ساختمانی

باز هم تاکید می‌کنیم که خرید این چسب‌ها بستگی به نوع استفاده و کاربرد شما دارد، پس حتما در این زمینه تحقیق لازم را انجام دهید.

 

 

چسب ضد حریق

چگونگی استفاده از چسب ضد حریق

قوطی رنگ را چندین بار تکان دهید و سپس روی سطوح و درزهایی که کمی با آب مربوط شده است چسب را تزریق کنید. در صورت نیاز مجدد به استفاده از چسب تا خشک نشدن سطح انجام گرفته قبلی، مجددا چسب بر محل مورد نظر تزریق کنید.

چسب‌های ضد حریق را می‌توان به شکل مکانیکی، با پاک کننده‌های حلال مخصوص پاک و تمیزکنید.

لازم به ذکر است که هر کدام از این چسب‌ها طریقه و موارد استفاده خاص خودشان را دارند که ممکن است به دلیل خاصیت متفاوت هر چسب با برند و مقاومت متفاوت باشد؛ ولی در حالت کلی دارای یک قابلیت و موارد استفاده هستند.

 

سخن پایانی

برای خرید چسب ضد حریق سعی کنید که از نمایندگی‌های معتبر، بهترین نوع این چسب‌ها را خریداری کنید. نوع و جنس این چسب‌ها بسیار مهم هستند؛ بنابراین از برندها و محل‌های متفرقه چسب‌های ضد حریق را خریداری نکنید.

حتما درباره استفاده چسب‌های ضد حریق از افراد مطلع در این زمینه، پرس و جو کنید، هر چند که به راحتی می‌شود از این چسب‌ها استفاده کرد ولی هنگام استفاده از آن‌ها، حتما از دستورات روی قوطی آن‌ها پیروی کنید تا بتوانید به درستی و به صورت صحیح از آن‌ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *