حریق

قوانین اطفا حریق

قوانین اطفا حریق

قوانین اطفا حریق

قوانین اطفا حریق چیست؟ برای اینکه شما بتوانید به خوبی در برابر آتش سوزی از ساختمانی که می سازید و تمامی ساکنین آن مراقبت کنید نیاز دارید که حتما از دستورالعمل ها و قوانین مشخصی پیروی کنید. این موارد به شما کمک می کند که بتوانید به خوبی خسارت هایی که آتش سوزی می تواند به بار آورد را مدیریت کنید. آشنایی به این قوانین در ساخت و سازها امری اجباری می باشد. چرا که اگر یک سازنده بدون رعایت دستورالعمل های ایمنی و قوانین ملی اطفا حریق اقدام به ساخت و ساز یک ساختمان کند در نهایت نمی تواند پایان کار خود را دریافت کنید.

 

اهمیت بالای اطفا حریق

قوانین اطفا حریق

در ابتدا و پیش از بررسی قوانین اطفا حریق باید بدانیم که اطفا حریق چیست و چه اهمیتی دارد؟ اطفا به معنای مهار و کنترل و خاموش سازی می باشد. حریق هم به معنای آتش می باشد. آتش سوزی یکی از حوادثی است که پیوسته می تواند جان و مال انسان ها را مورد تهدید جدی خود قرار بدهد. به همین دلیل امکان دارد که با یک آتش سوزی بسیار ساده، آتش گسترش پیدا کند و جان انسان های زیادی را به خطر بیندازد و در نهایت خسارت های جانی و مالی بسیار زیادی را به بار آورد.

قوانین اطفا حریق برای این منظور است که شما بتوانید آتش را شناسایی کنید و در نهایت در کمترین زمان ممکن بتوانید آن را خاموش سازید. اما باید بدانید که همه چیز مربوط به اطفا نمی باشد، قوانین در نظر گرفته شده و دستورالعمل های داده شده در مورد ساخت و ساز ساختمان ها با هدف پیشگیری از وقوع آتش سوزی می باشد. برای مثال در ساختمان های جدید دیگر از لوله های بخاری و گاز برای روشنایی منازل که در گذشته بود، خبری نیست، چرا که احتمال آتش سوزی را بالا می برد. این قوانین برخی از قوانین مربوط به اطفا می باشد که جنبه پیشگیری از وقوع حادثه را دارد.

اما چرا اطفا حریق تا این اندازه اهمیت دارد و چرا قوانین اطفا حریق وضع شده است. تصور کنید در یک ساختمان اداری، تجاری و یا مسکونی در طبقات میانی یک آتش سوزی رخ دهد، بدون اینکه آن ساختمان زیرساخت های لازم برای مقابله با آتش را داشته باشد. در نهایت امکان دارد آن آتش سوزی فاجعه ای مانند، فاجعه ای که برای پلاسکو رخ داد را به بار آورد. آتش سوزی در پلاسکو جان انسان های زیادی را گرفت و خسارت های مالی جبران ناپذیری را به بار آورد. به همین دلیل باید ساختمان ها به خوبی دستورالعمل های اطفا حریق را اجرا کنند.

 

قوانین اعلام و اطفا حریق

قوانین اطفا حریق تنها مربوط به انجام فرایندهای عملیاتی برای مهار آتش سوزی نمی باشد. این قوانین هم برای پیشگیری بوده و هم جنبه اطلاع رسانی دارد. در واقع سیستم های اطلاع رسانی که به آنها اعلام حریق هم می گویند در این قوانین جای دارند. ما پیش از بررسی جامع دستورالعمل های ارائه شده در مقررات ملی ساختمان ها قصد داریم بخشی از مهمترین بخش های این قوانین را که در این دستورالعمل ها عنوان شده است به شما معرفی کنیم که عبارت اند از:

  • در قوانین اطفا حریق آمده است که ساختمان ها برای دریافت پایان کار و رگفتن سند واحدهای ساخته شده نیاز دارند که جعبه های آتش نشانی را که شامل تجهیزات اطفا حریق می باشد را به صورت استاندارد در ساختمان های خود جانمایی کنند. نه تنها جانمایی این جعبه ها دارای اهمیت است، اینکه این جعبه ها باید دارای چه ابعادی باشند، اینکه چه تجهیزاتی در آنها قرار داده شده باشد و در نهایت اینکه این جعبه ها در کجای ساختمان قرار دارند و چه تعداد به ازای هر طبقه باید در نظر گرفته شود به صورت جز به جز در قوانین ملی ساختمان برای مقابله با حریق آمده است.
  • در قوانین اطفا حریق علاوه بر این که به شما در مورد جعبه ها هشدار داده است، دستور داده است که شما باید بر اساس استانداردهایی که بر اساس نوع فعالیت ساختمان برای شما در نظر گرفته شده است لوله های اسپرینکلر را در محل ساختمان نصب و راه اندازی کنید. وسعت این قوانین تا به این اندازه است که شما باید بر طبق مصوباتی که صورت گرفته است سایز لوله های اسپرینکلر را انتخاب کنید. یعنی عدم رعایت سایز لوله ها به منزله عدم دریافت پایان کار می باشد.
  • همچنین باید بدانید که در بخشی از قوانین اطفا حریق که توسط مقررات ملی ساختمان به تصویب رسیده است، بخش مجزایی وجود دارد که در مورد شرایط نصب و چگونگی نصب اسپرینکلرها هم به شما توصیه هایی شده است که شما باید آنها را جدی بگیرید. علاوه بر اینکه شما باید در انتخاب سایز لوله های اسپرینکلرها به خوبی عمل کنید باید در مورد خود این سیستم ها هم از دستورالعمل های موجود پیروی کرده و دقیقا همه چیز را مو به مو بر اساس آنچه که به تصویب رسیده است انجام دهید تا بتوانید از جان و مال ساکنین آن مجتمع اداری، تجاری و یا مسکونی به خوبی مراقبت کنید.
  • قوانین اطفا حریق بسیار جامع و البته گسترده می باشد. در این دستورالعمل ها در ابتدا تمامی انواع آتش سوزی ها دسته بندی شده است، سپس تمامی انواع ساختمان هایی که می تواند ساخته شود با کاربری هایی که می تواند داشته باشد دسته بندی شده است. سپس برای هر یک از این موارد قوانین مخصوص به خود در نظر گرفته شده است. همچنین اینکه باید برای هر آتش سوزی و برای هر ساختمان با پتانسیل های آتش سوزی که دارد چه نوع سیستمی به کار برود هم مورد بررسی قرار گرفته است.
  • در قوانین اطفا حریق در مورد الزاماتی که برای نصب اسپرینکلرها وجود دارد هم توضیحات جامعی ارائه شده است. همچنین این که ساختمان ها باید به چه سیستم هایی مجهز باشند و در نهایت اینکه حداقل استانداردهای قابل قبول برای اسپرینکلرها چیست هم در نظر گرفته شده است. در نهایت در خصوص چگونگی اجرا و پیاده سازی اسپرینکلرها هم به شما توضیحاتی داده شده است که شما باید حتما این موارد را رعایت کنید تا بتوانید در نهایت پایان کار ساختمانی که ساخته اید را دریافت کنید.

 

قوانین اطفا حریق

انواع سیستم اسپرینکلر مورد تایید در مقررات ملی ساختمان

برای اینکه شما بتوانید به خوبی قوانین اطفا حریق مقررات ملی ساختمان را به درستی پیاده سازی کنید نیاز دارید که با انواع سیستم های اطفا حریقی که باید در ساختمان ها وجود داشته باشد آشنا باشید. ما به شما گفتیم شما به عنوان یک سازنده باید حتما در ساختمان خود از اسپرینکلرها استفاده کنید. این تجهیزات کاربردی در عملیات اطفا حریق دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربردهای مخصوص به خود را دارد، به همین دلیل ما در این بخش قصد داریم این انواع را به صورت فهرست وار برای شما شرح دهیم:

  • اسپرینکلر اسپری کننده استاندارد: این تجهیزات برای انواع آتش سوزی ها قابلیت های قابل توجهی دارند.
  • اسپرینکلرهای مسکونی: این نوع از تجهیزات برای ساختمان های مسکونی کاربرد دارد و هدف آنها پاسخ دهی سریع می باشد.
  • اسپرینکلرهای پاسخ سریع: در قوانین اطفا حریق استفاده از این نوع اسپرینکلرها توصیه شده است چرا که توانایی بالایی در کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی دارند.
  • اسپرینکلرهای پوشش گسترده: فرقی نمی کند برای ساختمان های مسکونی و یا تجاری، مهم این است که این تجهیزات می توانند برای ساختمان های با وسعت بسیار زیاد کاربردی باشند.
  • اسپرینکلرهای بالا زن: نوعی دیگر از اسپرینکلر هایی که در قوانین اطفا حریق به استفاده از آنها توصیه شده است.
  • اسپرینکلرهای دیواری: این نوع از تجهیزات مهار کننده آتش برای تمامی انواع ساختمان ها مناسب می باشد. انتخاب این اسپرینکلرها می تواند به شما در گرفتن پایان کار کمک زیادی داشته باشد.
  • اسپرینکلرهای پایین زن: عملکرد این تجهیزات دقیقا برعکس اسپرینکلرهای بالا زن می باشد. این تجهیزات هم کاربردی بوده و می تواند در ساختمان های تجاری مورد بهره برداری قرار بگیرد.
  • اسپرینکلرهای بارنده: معمولا برای ساختمان هایی که محیط های بسته بیشتری دارند و دارای پارکینگ های طبقاتی هستند از این سیستم استفاده می شود.

 

اطفا حریق مقررات ملی ساختمان

در قوانین اطفا حریق که توسط مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شده است، تقریبا همه مواردی که تا به امروز برای آتش سوزی ها می تواند از عوامل بازدارنده و یا مهار کننده باشد شما نشانه ای می بینید. دستورالعمل ها به صورت کاملا جامع و کاربردی می باشد که همه موارد را از جزئی ترین آنها تا کلی ترین آنها مورد ارزیابی قرار داده است. هدف این دستورالعمل های این است که ساختمان ها در شرایطی ساخته شوند که به خوبی در برابر آتش سوزی مقاوم باشند و تمامی زیرساخت های لازم برای خاموش سازی آتش را داشته باشند.

  1. تقسیم بندی های تصرف های ساختمانی

قوانین اطفا حریق مقررات ملی ساختمان بسیار جامع می باشد. در این بخش به بررسی تمامی بخش های اصلی و فرعی حادثه خیز توجه شده است و این موارد مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در مورد استفاده از فضا با کاربردهای مختلف به خوبی صحبت شده است.

  1. دسته بندی انواع ساختارها

در این بخش از قوانین مقررات ملی سوخت های مجاز به صورت کامل تعریف شده است و ساختمان ها مجاز به استفاده از این سوخت ها می باشند. همچنین تمامی خطراتی که همین سوخت ها می توانند به بار آورند را هم در این بخش مورد بررسی قرار داده اند.

  1. محدودیت های ارتفاع و مساحت های ساختمان ها

قوانین اطفا حریق در خصوص محدودیت های ارتفاع بسیار حساس می باشد. نیم طبقات، طبقات در بخش های داخلی و بیرونی باید دارای استانداردهای مشخصی باشند تا در زمان حادثه خودروهای امدادی آتش نشانی بتوانند در نزدیکترین محل به ساختمان قرار گرفته و استقرار پیدا کنند. این امر در مقررات ملی ساختمان یکی از مهمترین فاکتورها محسوب می شود.

  1. سیستم های کشف و اعلام آتش سوزی

اینکه یک ساختمان  برای کشف و اعلام حریق باید از چه سیستم هایی استفاده کند و این سیستم ها باید دارای چه مشخصات و ویژگی های باشند از دیگر مواردی است که در این قوانین مورد بحث قرار گرفته و برای آن استانداردهایی در نظر گرفته شده است.

  1. الزاماتی که در نازک کاری های نما داخلی و بیرونی برای واکنش به آتش سوزی باید در نظر گرفته شود

قوانین اطفا حریق به مصالحی که شما در ساخت و نازک کاری نما داخلی و بیرونی به کار می برید هم توجه کرده است. این مصالح باید دارای ویژگی های ضد حریق باشند و استفاده از بسیاری از فوم های ضد حریق در این خصوص به شما توصیه شده است.

  1. مقاومت در برابر آتش سوزی

ساختمان باید به صورت کلی از نظر ساخت و سازه در برابر حرارت مقاومت مطلوبی داشته باشد. برای این کار نیاز است که در ساخت سازه اصلی از فلزات و مصالحی استفاده کنید که خود آتش زا نباشند و در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند تا ساختمان در زمان آتش سوزی فرو نریزد.

  1. ضوابطی که برای فضاها در ساختمان های خاص

استفاده از پارکینگ های طبقاتی در قوانین اطفا حریق باید بر اساس دستورالعمل های مشخص شده باشد. همچنین ساختمان هایی که دارای عمق زیادی هستند و طبقات زیر زمینی زیادی دارند هم باید از برخی از دستورالعمل های خاص پیروی کنند.

  1. ضوابطی که به صورت اختصاصی برای دسترسی آتش نشان ها در نظر گرفته شده است.

باید معابر به صورت کامل مشخص شوند، همچنین باید محل استقرار نیروهای آتش نشانی در زمان حریق در مقابل ساختمان مشخص شود. حداکثر و حداقل ارتفاع ورودی ساختمان و فاصله بین زمین تا کف طبقه اول و استاندارد های دیگری که حتما باید مورد توجه قرار داده شود.

  1. ضوابط اختصاصی که برای ساختمان های بلند مرتبه در نظر گرفته شده است.

برای ساختمان هایی که بیش از چهار طبقه، شش طبقه و هشت طبقه هستند باید قوانین به صورت اختصاصی مورد توجه قرار بگیرد. در نظر داشته باشید که باید دسترسی برای نجات افرادی که در طبقات بالایی هستند به راحتی امکان پذیر باشد و از ابتدا به این موارد اندیشیده شود.

 

سخن پایانی

قوانین اطفا حریق در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان بسیار سخت گیرانه و موشکافانه پیگیری می شود. اگر شما به عنوان یک سازنده در این موارد کوتاهی کنید هرگز با پرداخت جریمه نمی توانید این مشکل را حل کنید. این امر مستلزم رعایت دقیق قوانین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *