حریق

رشته اطفا حریق

رشته اطفا حریق

رشته اطفا حریق

رشته اطفا حریق شهری در دانشکده ها برای اینکه شما در این زمینه تخصص های لازم را به دست آورید تدریس می شود. شاید این مسئله برای شما تعجب آور باشد، یعنی شما تا پیش از این بر این باور بودید که اطفا حریق یک عملیات تجربی می باشد که بر اساس دانش تجربی به دست آمده و کسانی که در آتش نشانی و سازمان های مرتبط فعالیت می کنند تحقیقات کرده و بر اساس آنچه به دست آورده اند دستورالعمل صادر کرده و در نهایت آنها را اجرایی می کنند. اما باید بدانید که اطفا حریق یک رشته آکادمیک می باشد.

 

اهمیت اطفا حریق چیست؟

رشته اطفا حریق

اجازه دهید پیش از بررسی و معرفی رشته رشته اطفا حریق به شما در مورد اهمیتی که اطفا حریق دارد بگوییم و بعد شما را با اهمیت دانش در انجام این کار آشنا کنیم. به صورت کلی یکی از خطراتی که همیشه می تواند جان و مال انسان ها را به صورت جدی تهدید کند آتش سوزی هایی می باشد که به دلایل مختلفی می تواند به وجود آمده و نابودی ها و خسارات زیادی را بر جای بگذارید. این حادثه از آن دست حوادثی می باشد که همیشه با پیشگیری خنثی نمی شود.

یعنی شما نمی توانید به جای آموزش رشته اطفا حریق و یا انجام اقدامات و تهیه تجهیزات اطفا تنها به فکر این باشید که از وقوع آتش سوزی جلوگیری کنید. شما هر چقدر هم که اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید، در نهایت باز هم شاهد آتش سوزی در بخشی از مناطق خواهید بود. نهایتا انسانی به صورت عمدی این کار را می تواند انجام دهد. به همین دلیل شما باید بدانید که در صورت بروز آتش سوزی باید در سریع ترین زمان ممکن، با بهترین و مناسب ترین تجهیزات ممکن برای خاموش کردن و مهار آتش به وجود آمده اقدام کنید.

توجه داشته باشید که آتش سوزی ابعاد گسترده و انواع گسترده ای دارد، اگر شما با رشته اطفا حریق  تکنیک های اطفا حریق آشنا نباشید، در صورت وقوع آتش سوزی و عدم توانایی در مهار آن، باید شاهد این باشید که آتش سوزی جان و مال بسیاری از انسان ها را با خطر جدی تهدید کرده و به صورت کلی نابود کند. از همین رو شما باید بتوانید آتش را مهار کنید تا به این وسیله مانع از این شوید که آتش خسارت های جانی و مالی بیشتری را وارد کند، اهمیت اطفا حریق هم در همین مسئله می باشد.

 

اهمیت به کارگیری دانش در اطفا حریق

حالا که متوجه شدید اطفا حریق تا چه اندازه اهمیت دارد باید در مورد اهمیتی که دانش در این رابطه دارد بیشتر بدانید. البته وقتی ما در دانشگاه های خود رشته اطفا حریق داریم به این معنا است که دانش در این عملیات جایگاه ویژه ای دارد اما این جایگاه به چه دلیلی می باشد؟ آتش سوزی دارای ابعاد وسیع و انواع گسترده ای می باشد. به این ترتیب ما با مواد قابل اشتعال بسیار متنوعی روبرو هستیم که هر یک به صورتی می سوزند و در شرایطی خاص دچار حریق می شوند و به همین نسبت هم در شرایطی خاص خاموش می شوند.

رشته اطفا حریق به شما کمک می کند که متوجه شوید به صورت کلی در یک آتش سوزی چه مواد قابل اشتعالی می تواند وجود داشته باشد. شما با چه چیزی روبرو می توانید باشید. همچنین باید بدانید که برای آتش سوزی هر یک از این موادهای قابل اشتعال چه راهکاری موثر و چه راهکاری مضر می باشد. اگر شما این موارد را به خوبی ندانید چطور می توانید برای اطفا حریق موثر اقدام کنید؟ اگر بر روی موادی که در زمان حریق با آب واکنش نشان داده و آتش را گسترش می دهند شما آب بریزید برای اطفا، کاملا خسارت ها را افزایش داده اید، بنابراین شما باید به خوبی با این مسئله آشنا باشید.

از همین رو رشته اطفا حریق به شما کمک می کند تا این موارد را به خوبی درک کنید. متوجه این نکات بسیار مهم شوید. همچنین به شما کمک می کند که نحوه مقابله با آتش سوزی های مختلفی که در ابعاد مختلفی وجود دارد را بدانید، نحوه مقابله با آتش سوزی ها مکان های بسته را بدانید و در نهایت بدانید که باید با آتش سوزی های مناطق باز، مراتع و جنگل ها چگونه رفتار کنید. این موارد دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و شما باید به خوبی به این موارد توجه داشته باشید.

 

رشته اطفا حریق

رشته اطفا حریق

یکی از رشته های تحصیلی آکادمیک در دانشگاه ها و دانشکده های مخصوص رشته اطفا حریق می باشد. این رشته هم مانند سایر رشته های تحصیلی دیگر دارای دروسی عمومی و تخصصی بوده که دانشجویان در طول دوره های آموزشی خود به صورت تئوری و به صورت عملی با انواع آتش روبرو می شوند. می توانند نسبت به همه روش های خاموش سازی آتش به صورت دستی و اتوماتیک آگاه باشند و می دانند در هر محیطی و در مواجهه با هر نوع آتشی بهترین راه کار عملی چه چیزی می تواند باشد.

به صورت کلی افرادی که در رشته اطفا حریق تحصیل می کنند و فارغ التحصیل می شوند افرادی هستند که بعد از مدتی می توانند در آتش نشانی ها مشغول به کار شوند. این افراد می توانند نقش های اجرایی، مدیریتی و یا برخی دیگر از نقش های مهم را داشته باشند و در آتش نشانی ها استخدام شده و وظایف خود را دنبال کنند. بخشی از نقش های اجرایی که شما با فارغ التحصیلی در رشته های اطفا حریق می توانید در آتش نشانی ها به عهده بگیرد عبارت اند از:

  •     انجام عملیات اطفا حریق

یکی از زیر شاخه های رشته اطفا حریق، انجام عملیات امدادی می باشد. شما می توانید در این رشته تحصیل کرده و از این رشته مدرک خود را دریافت کنید. در این صورت شما وقتی وارد آتش نشانی می شوید به دلیل گذراندن دوره های عملیاتی و اطلاعات بیشتر در این زمینه و سپری کردن بسیاری از آموزش های لازم، آمادگی این را دارید که بتوانید به واسطه این آمادگی در عملیات های امدادی وارد شده و در صف اول مقابله با آتش سوزی ها باشید.

  •     نحوه استفاده از تجهیزات اطفا حریق

همچنین شما در رشته اطفا حریق می توانید با انواع بروزترین تجهیزاتی که برای اطفا حریق مورد نیاز می باشد آشنا شوید. بر روی آنها تحقیقات قابل توجهی را انجام دهید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید به خوبی استفاده کاربردی از این تجهیزات را بدانید و از آنها در مواقع لزوم به بهترین شکل استفاده کنید. با برخی از ایرادات متداول آنها آشنا شوید تا در زمان وقوع بتوانید ایرادات را رفع نمایید. همچنین متوجه می شوید که هر یک از این تجهیزات در چه نوع آتش سوزی هایی برای شما کاربرد دارد.

  •     مستند سازی و نوشتن گزارش های عملیاتی

از دیگر مواردی که شما بعد از سپری کردن دوره های آموزشی در رشته اطفا حریق می توانید در یک آتش نشانی به عنوان شغل و وظیفه خود از عهده آن بر آیید، گزارش نویسی و مستند سازی می باشد. شما نیاز دارید که آنچه در عملیات رخ داده است را به صورت کامل شرح دهید. این گزارش نویسی برای انجام بسیاری از تحقیقات و انتقال تجربه های جدید و رسیدن به دستاوردهای بهتر در اطفا حریق اهمیت زیادی دارد و باید حتما بر اساس استانداردهای مهمی نوشته شود که شما در دوره تحصیلی خود با آن آشنا خواهید شد.

  •     انجام عملیات های امدادی

از دیگر مواردی که شما با تحصیل در رشته اطفا حریق می توانید به روی آن مسلط شوید و از عهده آن برآیید انجام عملیات امدادی می باشد. شما در سوانح آتش سوزی و یا مواردی که به صحنه می روید احتمال دارد با مصدوم هایی روبرو شوید که باید ابتدا آنها را از محل آتش سوزی و یا حادثه دور کنید و بعد از آن عملیات نجات جان روی آنها صورت بگیرد. اما برای این کار شما نیاز دارید اصول اولیه امداد و نجات را به خوبی بدانید و در شرایط لازم آنها را به کار بگیرد. می توانید در یک آتش نشانی به صورت مستقل این وظیفه را بر عهده داشته باشید.

  •     انجام دادن کارهای گروهی

شاید این قابلیت و توانایی را که شما با تحصیل در رشته اطفا حریق به دست می آورید، بشود به عنوان یک مهارت معرفی کرد که برای شما جنبه های مثبت زیادی را به همراه داشته باشد. در واقع شما با این مهارت به صورت شاخص در یک آتش نشانی وظیفه کار گروهی کردن را بر عهده نخواهید داشت. چرا که در هر بخشی که بخواهید فعالیت کنید باید به صورت گروهی کار کنید و در آتش نشانی ها و به خصوص تحقیقات و عملیات ها ما کارهای انفرادی نداریم. به همین دلیل این مهارت از این جهت برای شما می تواند مفید باشد.

  •     مدیریت و سازماندهی و اداره کردن افرادی که تحت سرپرستی دارید

معمولا در یک عملیات تیم ها تحت هدایت و مدیریت یک رهبر کار می کنند تا به صورت هماهنگ بتوانند آتش سوزی را خنثی کنند. با تحصیل در رشته اطفا حریق شما می توانید مدیریت را به خوبی آموزش ببینید. شما کار گروهی را یاد گرفته اید و به این ترتیب در شغل خود می توانید پیشرفت کرده و مدیریت کنید. این مدیریت از سطوح پایین تا سطوح بالا بوده و افراد تحت سرپرستی شما می تواند از کم تا زیاد باشد. از همین رو شما باید بتوانید به خوبی خود را برای چنین شرایطی آماده کنید. اگر شما به خوبی و با تمرکز بالا در رشته اطفا حریق تحصیل کنید می توانید اصول اساسی و اصلی در این رابطه را به خوبی بیاموزید. این کار موجب می شود که شما در نهایت بتوانید به خوبی یک تیم را مدیریت کرده و به کمک آنها آتش سوزی مشخصی را مهار و کنترل نمایید.

 

رشته اطفا حریق شهری

یکی از رشته های شاخه رشته اطفا حریق می تواند اطفا حریق شهری باشد. این رشته هم در دانشگاه و دانشکده های مخصوص به شما تدریس شده و در نهایت مدرک به شما ارائه می شود. در صورتی که شما در این رشته تحصیل کنید و مدرک خود را دریافت کنید می تواند در موقعیت های شغلی مختلفی کار کنید. به همین دلیل در ابتدا می خواهیم در خصوص این موقعیت های مختلف به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم تا متوجه شوید که با داشتن مدرک فارغ التحصیلی از چنین رشته ای در یک آتش نشانی شما می توانید در چه جایگاهی فعالیت کنید. مهمترین عناوین شغلی شما در صورت داشتن مدرک رشته اطفا حریق شهری می تواند مجموعه ای از موارد ذیل باشد:

  • داشتن نقش کمک فرماندهی در عملیات اطفا حریق: باید بدانید که بلافاصله این اتفاق برای شما رخ نمی دهد. شما تنها در سطوح شغلی 1 الی 5 آتش نشانی می توانید این کار را بر عهده بگیرید.
  • فرماندهی عملیات: این مورد هم باید دارای شرایط خاص باشد تا شما به عنوان یک فارغ التحصیل بتوانید آن را انجام دهید.
  • گرفتن وظیفه کاردان در سطوح شغلی اول تا پنجم
  • تبدیل شدن به یک آتش نشان در سطوح اول تا هفتم

 

توانایی های فارغ التحصیلان رشته اطفا حریق شهری

در صورتی که شما در رشته اطفا حریق شهری تحصیل کرده باشید با انواع آتش سوزی های ساختمانی و صنعتی آشنا شده و اصول اولیه امدادی و موارد مهم در پیشگیری و کنترل انواع آتش سوزی ها را به خوبی فرا خواهید گرفت. اما باید بدانید که تمامی مهارت هاش شما به این موارد خلاصه نمی شود. شما می توانید به راحتی کار با تجهیزاتی مهمی نظیر بالابر ها را هم یاد بگیرد و به خوبی از این تجهیزات استفاده کنید. همچنین این توانایی را خواهید داشت که در انواع عملیات های اطفا حریق از طریق پمپ ها عملیات آبرسانی را انجام دهید. تمامی اصول اولیه امدادی در حمل مصدومان را هم در این دوره ها متوجه خواهید شد. در نهایت به کمک توانایی هایی که دارید می توانید با اتکا به دانشی که کسب کرده اید نوع آتش سوزی را شناسایی کرده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری نمایید.

 

سخن پایانی

باید بدانید که رشته اطفا حریق به شما می تواند کمک کند که شما موقعیت های شغلی خوبی را با اتکا به دانش نظری و تئوری خود در آتش نشانی ها به دست آورده و بتوانید به همشهریان خود در خاموش سازی آتش هایی که آنها را تهدید می کنند کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *