دسته‌بندی نشده

درب ضد حریق

درب ضد حریق

درب ضد حریق

درب ضد حریق با توجه به کارکرد و عملکرد مهم آن در مواقع آتش سوزی بسیار دارای اهمیت بوده و از گسترش آتش به مناطق دیگر یک ساختمان جلوگیری می‌کند. قبل از اینکه استفاده از درب‌های ضد حریق رایج شود، در هنگام آتش سوزی‌ها، آتش به راحتی امکان نفوذ از طریق ورودی و خروجی درب‌ها پیدا کرده و بیشتر قسمت‌ها را درگیر می‌کرد.

تولید و ساخت این درب‌ها کمک بزرگی بود به اینکه خسارت‌های ایجاد شده خیلی کمتر از چیزی شود که برآورد شده است. درب‌های ضد حریق دارای استقامت و مقاومت بالایی در برابر آتش و حرات بوده و یک مانع خوب جهت گسترش آتش به دیگر بخش‌های یک ساختمان هستند.

با توجه به اهمیت این درب‌ها، ما هدفمان در این مقاله آشنایی شما با انواع درب ضد حریق و بهترین انواع درب ضد حریق و سرقت است.

مزیت‌های درب ضد حریق چیست؟

درب ضد حریق

طبق مطالب گفته شده درب‌های ضد آتش، در هنگام وقوع آتش سوزی و احتراق ایمنی و مقاومت ایجاد کرده و از گسترده‌تر شدن آتش به بخش‌های دیگر ممانعت به عمل می‌آورند و همین موضوع باعث کم کردن بسیاری از خسارت‌های وارده جانی و مالی خواهد شد، از این رو ما در این قسمت به مزیت درب‌های ضد حریق خواهیم پرداخت.

استقامت بالا در برابر احتراق

این درب‌ها اگر دارای استاندارد مراکز آتشنشانی باشند؛ در مدت تقریبی 90 دقیقه در برابر احتراق دارای استقامت بدون کم‌ترین آسیبی بوده‌اند. تاخیر این مدت زمان تا هنگام رسیدن نیروهای امدادی برای عمل اطفاء حریق کمک می‌کند تا آتش را به شیوه بهتری تحت اختیار گرفته و در جهت تخلیه به موقع ساختمان از سکنه به خوبی وارد عمل شوند؛ بنابراین مزیت استقامت این درب‌ها بسیار دارای اهمیت است.

 

درب ضد حریق

محدود کردن آتش در یک محوطه

از خصلت‌های آسیب زننده آتش این است که به راحتی در اثر اکسیژن و مواد قابل اشتعال، حریق به قسمت‌های دیگر از یک ساختمان گسترش پیدا می‌کند که همین امر باعث افزایش میزان آسیب‌های وارده خواهد شد. با کمک درب‌های ضد سرقت می‌توان در جلوگیری از سرایت آتش به دیگر مناطق جلوگیری کرد و حریق را در یک محوطه کوچک مهار کرد.

ممانعت از نشر گازهای سمی در اثر احتراق

در هر احتراقی در نتیجه سوختن مواد قابل اشتعال در آن محیط ممکن است دودهایی مسموم کننده و خطرناک تولید شوند که تنفس این بوها برای همه افراد مضر خواهد بود. درب‌های ضد آتش با خاصیت بدون نفوذی که دارند مانع عبور و مرور این گازها خواهند شد و در این صورت تبعات بی‌خطر کم‌تری ایجاد خواهند کرد.

ایجاد راه خروج اضطراری

خوشبختانه در ساخت و سازهای امروزی، بیشتر درب‌هایی که ساخته می‌شوند، از نوع درب‌های ضد حریق و سرقت هستند که در هنگام وقوع آتش و شرایط اضطراری بهترین راه خروج ضروری را فراهم می‌آورند و عملکرد بسیار مثبت این درب‌ها در این شرایط است.

عایق صدا

درب‌های ضد آتش علاوه بر همه مزیت‌های مهمی که دارا هستند به عنوان عایق‌های صوتی خوبی نیز عمل می‌کنند.

خاصیت درب ضد حریق

درب‌های ضد احتراق علاوه بر مزیت‌های گفته شده در آن‌ها، دارای تفاوت‌های بسیار با انواع درب عادی هستند که ما در این قسمت به این ویژگی‌های مهم و متفاوت درب‌های ضد حریق خواهیم پرداخت.

امکان دسترسی راحت

درب‌های ضد حریق به طور معمول در محل راه‌های خروج اضطراری تعبیه می‌شوند که در شرایط بحرانی و ایجاد احتراق، افراد گرفتار شده در چنین وضعیت‌هایی به کمک فشار ساده دستگیره بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از محل دچار آتش سوزی خارج ‌شوند.

فشرده کردن هوای داخل محوطه

درب ضد آتش دارای ویژگی عایق نشت بخار و گازهای سمی درون محوطه هستند که همین موضوع باعث شده گازهای سمی تولید شده درون محوطه مورد نظر ماندگار شوند. این‌چنین باید هنگام خارج شدنتان درب را ببندید تا گازها به بیرون و سایر قسمت‌ها نفوذ نکنند.

فراهم کردن شرایط دید مناسب

بر روی درب ضد آتش یک شیشه تعبیه شده است که در شرایط بحرانی و احتراق امکان دید مناسب و برای ارزیابی محیط در زمان حتراق را فراهم می‌کند که این موقعیت برای نیروهای آتشنشانی بسیار مهم است.

برخورداری از دستگیره آنتی پنیک

تعبیه دستگیره آنتی پنیک در درب ضد آتش طبق استاندارد‌های امدادی انجام شده که یک عمل هوشمندانه برای خروج افراد و جان سالم به در بردن از این شرایط است.

انطباق بسیار با محیط زیست

ساخت و تولید درب‌های ضد حریق با توجه با مواد اولیه آن‌ها، دارای انطباق با محیط زیست ساخته شده‌اند که در چنین صورتی اگر احتراقی رخ دهد از خود، دود و بخار تولید نکرده و بعد از عمل اطفاء نیز سوخته نمی‌شوند.

انواع درب ضد حریق

به دلیل کاربرد درب‌های ضد احتراق در امکان مختلف و گوناگون، این درب‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند؛ تا شرایط استفاده آسان را در همه امکان فراهم بیاورند و ما در این قسمت به انواع درب ضد آتش خواهیم پرداخت.

درب فلزی

درب فلزی ضد حریق در ضخامت 46 میلی متر تولید شده‌اند که باید در چهارچوب فلزی ویژه خود تعبیه شوند. چون این درب‌های فلزی بر روی چهارچوب‌های دیگر به راحتی قرار نمی‌گیرند، در ساخته شدن نوع این درب‌ها با توجه به مقدار رطوبت محیط، ورق‌های مختلفی به کارگرفته می‌شود.

درب شیشه‌ای ضد حریق

این نوع از درب‌ها برای امکانی مثل بانک‌ها و ساختمان‌های تجاری پر رفت و آمد استفاده می‌شوند. درب شیشه‌ای ضد آتش دارای استقامت استاندارد 20 الی 120 دقیقه است.

درب چوبی ضد حریق

این درب‌ها از نوع چوب‌های دارای استقامت و استاندارد در برابر احتراق تولید شده‌اند که چهارچوب این نوع درب باید از نوع فلزی یا چوبی باشد، قسمت بیرونی این درب از ام دی اف بوده و درون آن از مواد معدنی، پرلایت یا هانی‌کامب ساخته شده است.

کاربرد متداول درب ضد حریق

  • ساختمان‌های تجاری
  • ساختمان‌های اداری
  • ساختمان‌های مسکونی
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • اتاق‌های ایزوله
  • صنایع تولید مواد غذایی
  • اتاق سرورها

 

درب ضد حریق

بهترین انواع درب ضد حریق و سرقت

بهترین نوع درب ضد حریق، دربی است که از گسترش آتش ممانعت کرده و در مقابل گرمای ایجاد شده دارای ایمنی و استقامت بالا باشد. بهترین نوع این درب‌ها باید در مدت زمان حدود 4 ساعت مقاوم بوده که این موضوع در شرایطی فراهم می‌شود که رویه درب‌ها از فولاد باشد و درزهای آن با پشم سگ گرفته شده باشد. با توجه به بررسی‌ها درب فلزی ضد حریق بهترین نوع این درب‌ها هستند.

 

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که بیان شد استفاده از درب ضد حریق بسیار مناسب برای مکان‌های مختلف بوده تا بتوان از خسارت‌های وارد شده به میزان زیادی جلوگیری کرد و ایمنی در شرایط احتراق را به شکل بهتری ایجاد کرد. این درب‌ها دارای عملکرد بسیار خوبی در شرایط بحراتی آتش سوزی هستند و علاوه بر گسترش آتش مانع انتشار گازهای سمی خواهند شد.

درب‌های ضد آتش در انواع مختلفی تولید و عرضه شده‌اند و هر کدام از این نوع درب‌ها با توجه به کارایی و کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. امیدواریم مطالب این مقاله موردپسند شما عزیزان واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *