دسته‌بندی نشده

جهت باز شدن درب ضد حریق

جهت باز شدن درب ضد حریق

جهت باز شدن درب ضد حریق

جهت باز شدن درب ضد حریق

یک نکته مهم برای جهت باز شدن درب ضد حریق داشتن چهارچوب و فریم برای درب‌های ضد حریق است. زمانی که این درب‌ها با چهارچوب نصب شوند در جهت بازشو درب ضد حریق تاثیر خواهد گذاشت؛ این درب‌ها برای مکان‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید به درستی اجرا شده و خوب چفت شوند.

بنابراین جهت باز شدن درب ضد حریق بسیار مهم است که این جهت از سمت چپ باشد یا از سمت راست و در این صورت ممکن است یک درب برای استفاده در یک محل مناسب نباشد؛ مثلا اگر در یک محل در از سمت چپ باز شود و سمت چپ محل هم بسته باشد، در این صورت برای شما امکان عبور و مرور وجود نخواهد داشت.

یک نکته مهم برای درباره کاربرد درب‌های ضد حریق این است که این درب‌ها برای خروج اضطراری در زمان حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند و مهم‌ترین کارایی این درب‌ها در همین موضوع است؛ پس این مطلب بسیار مهم است که سازنده یا پیمانکار نصب این درب‌ها، درها را با توجه به جهتی نصب کنند که سمت مقابل‌شان باز باشد تا در مواقع حریق بتوان به راحتی از قابلیت این درب‌ها استفاده کرد.

جهت باز شدن درب ضد حریق کدام طرف است؟

جهت باز شدن درب ضد حریق

به طور معمول جهت باز شدن درب ضد حریق به سمت بیرون است؛ یعنی باز شدن در از داخل به سمت مستقیم راه پله، جهت آسان شدن عمل فرار در مواقع اضطراری و با توجه به اینکه هیچ موانعی در سر راه افراد برای خارج شدن از مابقی طبقه‌ها ایجاد نکند.

استفاده از درب‌های ضد حرق برای چه مکان‌هایی مناسب است؟

نصب درب‌های ضد حریق به طور معمول و استاندارد برای ساختمان‌ها یا پروژه‌های عمرانی بالای 5 طبقه از ضروریات ایمنی است و باید در این مورد هیچ چشم‌پوشی صورت نگیرد.

ضمن اینکه استفاده و نصب درب ضد حریق در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های تجاری که محل تردد و رفت و آمد بسیاری از افراد هستند و تعداد طبقات آن‌ها بالا است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطمینان از درستی جهت باز شدن درب ضد حریق در این مکان‌ها بهتر است که از نصاب یا پیمانکار متخصص در این زمینه کمک گرفت.

 

جهت باز شدن درب ضد حریق

چطور می‌توان از ایمنی درب ضد حریق مطمئن شد؟

برای اینکه مطمئن شوید درب ضد حریقی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، دارای استاندارد، اصالت و ایمنی است یک برگه ضمانت‌نامه از طرف سازنده و تولیدکننده این درب‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌تواند این امر را به اثبات برساند و جهت اطمینان بیشتر گواهی صادر شده بعد از اتمام کار باید به سازمان آتش‌نشانی تحویل داده شود.

اجزای درب ضد حریق

ضمن اهمیت نصب برای جهت باز شدن درب ضد حریق، موضوع دیگری که اهمیت دارد، قطعات و اجزای سازنده درب‌های ضد حریق هستند که این قطعات اصل و اورجینال باشند تا درب نهایی آماده شده یک محصول با کیفیت و دارای ایمنی بالا باشد. در ادامه به این قطعات را برای شما معرفی خواهیم کرد:

دستگیره پانیک‌بار، دستگیره پشت که می‌تواند ساده یا دارای قفل باشد، جک آرام‌بند، نوار درزگیر و از اجزای اصلی و قطعات مهم جهت ساخته شدن و تولید درب‌های ضد حریق هستند.

تاییدیه لازم برای درب‌های ضد حریق

درب‌های ضد حریق باید حتما دارای تاییدیه سازمان تحقیقات ایران یا همان مرکز استاندارد ایران باشند و همچنین دارای تاییدیه ایمنی از سمت مرکز آتش‌نشانی کشور بوده و مدرک دارای اعتبار برای تصدیق آزمایشگاهی بین المللی EFECTIS و یا UL را هم داشته باشد.

استقامت درب‌های ضد حریق در برابر احتراق

علاوه بر اینکه جهت باز شدن درب ضد حریق از مهم‌ترین نکات برای نصب این درب‌ها محسوب می‌شوند، وجود نکات دیگری نیز برای این درب‌ها اهمیت دارد؛ مثل مقاومت این درب‌ها در برابر آتش که درب‌های ضد حریق در حال حاضر موجود در بازار دارای مقاومت 60 تا 240 هستند. البته این موضوع وابسته به آن پروژه ساختمانی و اصول استاندارد این درب‌ها از سوزی سازمان آتش‌نشانی کشور است.

شیوه نصب استاندارد درب‌های ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت جهت استفاده در ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند، در ابعاد 40*80 قابلیت نصب دارند که باید یک سانتی‌متر از پهنا و عرض، یک سانتی‌متر از طول و درازا از ابعاد خریداری شده بزرگ‌تر باشند.

ضمن بیان این نکته که در ساختمان‌هایی که دارای دیوارهای با استحکام بالا هستند، احتیاجی به نصب فریم نیست و با پیچ می‌شود آن‌ها را درون چهارچوبی که با بتن پر شده است، تعبیه کرد.

چگونگی تعیین جهت بازشو درب ضد حریق

همانطور که گفتیم تعیین جهت باز شدن درب ضد حریق دارای اهیمت بوده و باید به درستی انجام گیرد؛ این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که شرایط خروج هنگام مواقع اضطراری برای افراد به راحتی فراهم باشد، ضمن اینکه ماموران آتش‌نشانی بتوانند در شرایط بحرانی به راحتی وارد محل شوند.

جهت باز شدن درب ضد حریق وابستگی به فضایی دارد که قرار است این درب در آن محیط یا محل نصب شود. همانطور که گفتیم این درب‌ها باید دارای چهارچوب یا فریم باشند و توسط نصاب متخصص در این زمینه نصب شوند تا در هر جهتی که قرار است باز شوند و قرار گیرند به درستی اجرا شوند.

برای در نظر گرفتن جهت باز شدن درب ضد حریق با توجه به اینکه فضای مقابل آن از کدام جهت باز یا بسته باشد، راست بازشو یا چپ بازشو هستند و این موضوع باید برای حرفه‌ای و درست نصب شدن این درب‌ها مورد توجه قرار گیرد.

نکات مهم بعد از نصب درب‌های ضد حریق

  • بر اساس دستورالعمل سازمان آتش‌نشانی کشور چهارچوب و طاق این درب‌ها حتما باید با دوغاب سیمان پر شوند.
  • در موقع دوغاب‌ریزی در چهارچوب در باید درب از سمت بالا و پایین به وسیله چوب کنترل شود تا از تاثیر در اندازه در و ایجاد خمیدگی در آن ممانعت شود.
  • پس از نصب این درب‌ها حتما باید نصب جک آرام‌بند به درستی انجام گیرد و در صورت باز ماندن طولانی در ممکن است که جک فرسوده شده و به راحتی خراب شود، این جک جهت بسته شدن درب قابل استفاده است و باز نگه داشتن طولانی مدت درب ممکن است به آن آسیب بزند.
  • همچنین باید زمان استفاده از دستگیره به طورکامل به طرف پایین کشیده شود تا درب باز شود و از فشار بیجا به دستگیره خودداری کنید.

تمامی این موارد برای این است که عمر استفاده از درب‌های ضد حریق بالا رفته و همچنین به شکل اصولی و درستی نصب شوند تا شرایط فراهم کردن سلامت و ایمنی جان افراد محیا شود و این درب‌ها بتوانند بهترین استفاده خود را در هنگام آتش سوزی‌ها داشته باشند.

انواع درب‌های ضد حریق

  • درب‌های خروج اضطراری برج‌های دارای سکنه، امکان اداری و هتل‌ها
  • درب‌های بیمارستان‌ها
  • درب‌های قابل استفاده برای انبارهای دارای ذخایر مهم
  • درب‌های مهم و مخصوص نیروگاه‌های برق

 

جهت باز شدن درب ضد حریق

ویژگی درب‌های ضد حریق

  • دارای تاییدیه از سوی اداره آتش‌نشانی کل کشور
  • دارای استقامت بالا در مواجهه با احتراق با دمای 120 درجه سانتیگراد و به مدت 120 دقیقه باشد.
  • سوخته نشدن در هنگام حریق
  • مانع عبور دودهای گرم و سرد باشند
  • ساخته شده از مواد دارای تطبیق با محیط زیست بوده و بدون مواد سمی و غیرقابل برگشت باشند
  • دارای ابعاد استاندارد 217*105 سانتی‌متر با چهارچوب فولادی و ابعاد قابل انطباق با فضا
  • پوشش‌دهی کامل بین جداره‌ها با مواد مخصوص و دارای استقامت در مقابل آلودگی صوتی و حرارت
  • به کارگیری نوار دارای خاصیت نسوز در اطراف آن برای جلوگیری از عبور دود و آتش به سایر طبقات
  • برخورداری از دو ورق فولادی 1.5 با دو عدد U فولادی شکل به صورت عمودی و ورق‌کشی در بخش لولاها
  • برخورداری از 3 لوله فولادی 140*180 برای اتصال درب با خاصیت رگلاژ و قابل تنظیم
  • کناره‌های درب با لاستیک‌های درزگیر نسوز خوب گرفته شوند که در زمان احتراق با بالا رفتن دمای محل، منبسط شده و امکان انتقال هوای را برای بالا گرفتن شعله ندهد
  • چهارچوب و طاق درب از ورق فولادی 2 میل ساخته شده باشد و به دو شکل صاف و طرح‌دار باشد
  • جنس ورق فولادی به قطر 1.5 میلی‌متر بوده و این قطر در چهارچوب 1.25 باشد
  • تمامی درزها و راه‌های نفوذ اطراف درب ضد حریق با پشم سگ پر شوند
  • دستگیره آنتی پنیک دارای گواهی تایید با جهت باز شدن درب ضد حریق برای خروج سریع حتی در زمان قفل بودن
  • دارای حداکثر قابلیت باز شدن 1 متر
  • وزن تقریبی درب‌ها 120 کیلوگرم باشد
  • پوشش رنگ ضد حریق در برابر حریق منبسط شده و دارای استقامت در مقابل آتش
  • درزگیر سیلیکونی دود بند با استقامت بالا در مقابل دمای 800 درجه سانتیگراد

 

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم به اهمیت درب‌های ضد حریق برای مکان‌های خاص خودش بپردازیم؛ همچنین درباره جهت باز شدن درب ضد حریق، توضیحات لازم را با بیان نکات ضروری درباره ایمنی لازم درب‌های ضد حریق دادیم. این درب‌های ضد حریق را حتما از نمایندگی‌ها معتبر خریداری کنید و برای نصب آن‌ها حتما از افراد مطلع و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

درب‌های ضد حریق باید از تمامی استانداردهای لازم برخوردار باشند و جهت باز شدن آن‌ها به سمت بیرون باشد تا شرایط امکان خروج اضطراری را در هنگام آتش سوزی فراهم کنند؛ ضمن اینکه شما باید بعد از نصب این درب‌ها، از آن‌ها استفاده بجا و صحیحی داشته باشید تا موجب خرابی‌شان نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *