حریق

اطفا حریق پیشرفته

اطفا حریق پیشرفته

اطفا حریق پیشرفته

اطفا حریق پیشرفته چگونه کار می کند؟ یکی از مهمترین مشکلاتی که می تواند برای همه ما مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند خطر آتش سوزی می باشد. آتش سوزی در صورتی که به هر دلیلی شکل بگیرد باید در اسرع وقت خاموش شود چرا که با گسترش پیدا کردن آتش سوزی همه چیز خراب شده و امکان دارد که شما صدمات جانی و مالی بسیار بیشتری را تجربه کنید به همین دلیل آنچه که برای شما می تواند بهتر باشد این است که بتوانید به سرعت آتش را مهار کنید. هرچند ما به شما توصیه می کنیم به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری باشید.

 

اطفا حریق چیست؟

اطفا حریق پیشرفته

پیش از پرداختن به اطفا حریق پیشرفته باید به این موضوع اشاره کنیم که اطفا حریق چیست؟ در صورتی که آتش سوزی اتفاق بیفتد هر عمل و اقدامی که شما برای خاموش کردن و مهار آتش انجام می دهید اطفا حریق نام دارد که باید به صورت دقیقی صورت بگیرد و اهمیت بسیار بالایی دارد. برخی از موارد در اطفا حریق دارای اهمیت می باشد که یکی از مهمترین آنها رعایت زمان طلایی می باشد و خاموش سازی و مهار آتش در زمان بسیار مناسب که از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار می باشد.

 

مهمترین نکات در اطفا حریق

زمانی که شما می خواهید اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی را انجام دهید با برخی از نکات بسیار مهم و کاربردی روبرو هستید که این نکات اهمیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل باید با این موارد به خوبی آشنا باشید که عبارت اند از:

  •     اطفا در زمان طلایی و در اسرع وقت که بسیار مهم می باشد.
  •     استفاده از ابزار و تجهیزاتی که در این زمینه بتواند به ما کمک کند.
  •     استفاده از ابزاری برای خاموش سازی آتش که با کلاس آتش همخوانی داشته باشد.
  •     رعایت تمام استانداردهای ایمنی و اصولی در خاموش سازی آتش

 

اطفا حریق پیشرفته

اطفا حریق موفق چیست؟

اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی اگر بتواند به گونه ای صورت بگیرد که در نهایت منجر به مهار آتش و خاموش سازی آتش شود می تواند به عنوان اطفا حریق موفق تلقی شود اما امکان دارد به دلایل متعددی اطفا حریق موفقیت آمیز نباشد و در نهایت منجر به خاموش سازی آتش و یا مهار و جلوگیری از گسترش آتش نشود به همین دلیل باید به خوبی با تمامی مواردی که برای خاموش سازی آتش نیاز دارید آشنا باشید تا در اطفا حریق بتوانید موفق عمل کنید و آتش را در سریع ترین زمان و با کمترین خسارت های جانی و مالی خاموش سازید.

 

مثلث آتش چیست؟

زمانی که یک آتش به هر دلیلی به وجود می آید شما باید برای اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی اقدام کنید. اما باید بدانید که این اقدامات شما باید در راستای چه مواردی باشد. آتش برای اینکه بتواند به حیات خود ادامه دهد و روشن باقی بماند به سه عنصر اساسی و اصلی نیاز دارد. به همین دلیل ما این سه عنصر را به عنوان مثلث آتش معرفی می کنیم، باید هر سه این موارد فعال باشند تا آتش بتواند به کار خود ادامه دهد و بسوزاند:

  • اکسیژن: یکی از مهمترین اضلاع مثلث آتش که در اطفا حریق پیشرفته و یا اطفا حریق سنتی مورد توجه قرار دارد اکسیژن می باشد. اکسیژن موجب احتراق می شود و در صورتی که اکسِیژن کافی در محیط وجود داشته باشد شما هم شاهد این خواهید بود که که آتش سوزی ادامه دارد. این ضلع نقش مهمی در توسعه و گسترش آتش دارد به همین دلیل یکی از دلایل زنده ماندن و سوزاندن آتش می باشد که شما در زمان اطفا باید سعی کنید آن را از بین ببرید تا شرایط برای خاموش سازی آتش فراهم شود و آتش از بین برود.
  • حرارت: یکی دیگر از مواردی که می تواند موجب بروز آتش سوزی شود حرارت است، حرارت زیاد علاوه بر اینکه می تواند موجب شود آتش سوزی شکل بگیرد می تواند موجب این شود که آتش گسترش پیدا کند. یعنی حرارتی که خود آتش تولید می کند می تواند عاملی باشد برای ادامه حیات آتش به همین دلیل باید به این فکر باشید که در اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی، آتش را با استفاده از کاهش میزان حرارت موجود در محیط اطراف خاموش کنید. چرا که با ادامه دار شدن حرارت احتمال دارد که آتش به کار خود ادامه دهد و به این ترتیب گسترش پیدا کند و خطرات بیشتری را داشته باشد.
  • مواد قابل اشتعال: تا زمانی که مواد قابل اشتعال در محیط قرار دارند و در نزدیکی آتش قرار دارند کار اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی بسیار سخت می باشد. شما باید هرطور شده است آتش را مهار کنید و آتش تا زمانی که سوخت کافی را برای بقای خود دارد می سوزد و می سوزاند. به همین دلیل در اطفا حریق باید یا مواد قابل اشتعال را از محیط دور کنید یا اگر امکان چنین کاری وجود ندارد باید سعی کنید که اکسیژن را در محیط از بین ببرید یا محیط را به قدری خنک کنید که آتش نتواند از سوخت برای ادامه حیات خود استفاده کند.

 

نکته: زمانی که شما می خواهید اطفا حریق پیشرفته یا سنتی را انجام دهید باید سعی کنید یکی از این سه ضلع را مهار کنید. اگر در انجام مهار هر سه ضلع موفق نشوید هیچ ایرادی ندارد. در برخی از موارد امکان این که بتوانید هر سه ضلع را مهار کرده یا دو ضلع را مهار کنید وجود ندارد به همین دلیل شما باید سعی کنید که یکی از این سه ضلع را از کار بیندازید تا بتوانید به واسطه آن آتش به وجود آمده را خاموش سازید.

از طرفی نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که خاموش سازی و اطفا حریق پیشرفته یا سنتی باید حتما بر اساس کلاس آتش سوزی و متناسب با مواد قابل اشتعال در محل صورت بگیرد که ما در این رابطه و اهمیتی که این امر دارد در ادامه بیشتر به شما خواهیم گفت و این موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما بتوانید در مورد خاموش سازی آتش اقدامات لازم را به صورت اصولی انجام دهید و در این امر بتوانید موفقیت های زیادی را به دست آورید و آتش را مهار کنید.

 

انواع اطفا حریق از نظر روش کاری

اطفا حریق پیشرفته و یا سنتی را بارها و بارها در این مطلب دیده اید اما شاید هنوز ندانید که این دو مورد به چه معنا می باشد. ما در تعریف اطفا حریق به شما گفتیم هر روشی که شما برای خاموش سازی و مهار آتش از آن استفاده می کنید اطفا حریق نام دارد، اما از نظر نوع پیاده سازی و اجرای روش های مهار آتش ما با دو دسته روش روبرو هستیم که در ادامه این دو دسته را به شما معرفی می کنیم:

  • اطفا حریق پیشرفته: یکی از روش های بسیار مهم برای اطفا حریق می تواند اطفا پیشرفته آتش به وجود آمده باشد. این روش دارای توضیحات مشخصی می باشد که در ادامه به صورت کامل در خصوص این موارد به شما توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد.
  • اطفا حریق دستی و یا سنتی: در گذشته از این سیستم برای اطفا حریق استفاده می شد. در این روش همه چیز به صورت انسانی می باشد و شما به وسیله ساده ترین ابزارهایی که با دست کار می کردند برای مهار آتش اقدام می کردید که امری بسیار پرخطر می باشد و شاید چندان مورد توجه نبود به همین دلیل اطفا پیشرفته حریق روی کار آمده است.

 

اطفا حریق پیشرفته چگونه است؟

یکی از روش ها برای اطفا حریق را می توانیم اطفا حریق پیشرفته بدانیم، این روش در برابر روش سنتی و دستی به کار گرفته شد و اهداف مشخصی داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری همه ابعاد بشری مورد تغییرات ساختاری قابل توجهی قرار گرفت. این دانش و تکنولوژی در بخش های مختلفی توانست زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهد که یکی از این بخش ها در بخش خاموش سازی و مهار آتش می باشد.

اطفا حریق پیشرفته به کمک دستگاه های مدرن و به روزی صورت می گیرد که می تواند به شما در کاهش زمان اطفا و همچنین در سرعت زمان اطفا کمک بسیار زیادی کند. این روش می تواند به شما کمک کند که خطرات ناشی از آتش سوزی را کاهش دهید و در عین حال می تواند منجر به این شود که شما پرسنل خود را ایمن نگه دارید و آنها را از خطراتی که می تواند آنها را تهدید کند در امان نگه دارید و به این ترتیب به صورتی کاملا ایمن تر بتوانید آتش را خاموش سازی نمایید.

معمولا برای اطفا حریق پیشرفته ما به ابزارهای مختلفی نیاز داریم که این ابزارها می تواند به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک کار کند. این که اطفا حریق به صورت کاملا پیشرفته انجام شود به این معنا نیست که به صورت صد در صد اتوماتیک صورت می گیرد بلکه این احتمال وجود دارد که ما از ابزاری پیشرفته برای این کار کمک بگیریم که این ابزار به صورت دستی کار می کند. در برخی از مکان ها مانند پمپ بنزین ها و جایگاه های سوخت ما نیاز به ابزارهای پیشرفته دستی برای اطفا داریم و نمی شود از سیستم های تمام اتوماتیک استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از سیستم اطفا حریق پیشرفته

در صورتی که شما از یک سیستم اطفا حریق پیشرفته برای مهار و خاموش سازی آتش استفاده کنید می توانید مزایای بسیار زیادی را تجربه کنید. به برخی از این موارد مانند کاهش میزان زمانی که باید برای خاموش سازی آتش صرف کنید اشاره داشتیم، همچنین باید این را هم بدانید که این امر می تواند به شما در اقدام سریع تر و امن تر هم کمک کند و می تواند موجب شود شما خسارت های ناشی از آتش سوزی را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید اما به صورت کلی برخی از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم ها عبارت اند از:

  • استفاده از سیستم اطفا حریق پیشرفته بالاترین درجه بندی را در رتبه بندی جهانی خاموش سازی و مهار آتش دارد و این به آن معنا است که شما می توانید به خیالی آسوده از این سیستم ها استفاده کنید.
  • این سیستم ها را می شود به عنوان سیستم هایی دوستدار محیط زیست معرفی کرد چرا که استفاده از آنها نمی تواند برای محیط زیست و موجودات زنده مشکلات مختلفی را ایجاد کند و می تواند برای شما یک روش کاملا ایمن برای مهار آتش محسوب شود.
  • تاثیراتی که استفاده از سیستم اطفا حریق پیشرفته دارد تاثیراتی بسیار زیاد می باشد. نتایج استفاده از این سیستم بسیار مثبت بوده و شما با استفاده از این روش می توانید میزان موفقیت بسیار بالاتر و بیشتری را تجربه کنید و این برای شما می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.
  • اگر از سیستم های پیشرفته برای اطفا حریق استفاده کنید می توانید ایمنی بالاتری را در حین خاموش سازی تجربه کنید و دیگر افرادی که درگیر خاموش سازی آتش هستند خود از این آتش سوزی صدمه ای نمی بینند. به خصوص اگر شما برای این کار از خاموش سازهای اتوماتیک استفاده کنید.

 

آموزش اطفا حریق پیشرفته

اطفا حریق پیشرفته به دو صورت دستی به کمک ابزار کاملا پیشرفته و یا به صورت اتوماتیک و تمام هوشمند می تواند صورت بگیرد. اگر شما از روش کاملا اتوماتیک استفاده کنید دیگر نیازی به دیدن دوره های آموزشی اطفا حریق ندارید چرا که دستگاه به صورت خودکار می تواند وقوع آتش سوزی را شناسایی کرده، هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه دهد، مرکز آتش سوزی و عامل آتش سوزی را شناسایی کند و در نهایت برای مهار آتش اقدام کند. اما اگر به صورت دستی بخواهید کار کنید باید از کپسول های پیشرفته استفاده کنید، این کپسول ها کارکردی بسیار ساده دارند و شما می توانید با استفاده از یک شستی برای مهار و خاموش سازی آتش اقدام کنید و این امر می تواند بدون پیچیدگی های خاصی برای شما صورت بگیرد و شما می توانید با هر سطح دانشی از عهده آن بر آیید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق پیشرفته به شما کمک می کند که در زمانی بسیار کوتاه تر بتوانید به خوبی آتش های به وجود آمده را خاموش سازی کنید. این امر به صورت ایمنی اتفاق می افتد و می تواند خطراتی بسیار کمتری را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *