حریق

اطفا حریق فلزات

اطفا حریق فلزات

اطفا حریق فلزات

اطفا حریق فلزات چیست و به چه صورتی انجام می شود؟ آتش سوزی همیشه یکی از خطراتی بوده که زندگی و شرایط مالی بسیاری از انسان ها را تحت خطر جدی قرار داده و تهدید کرده است. به همین دلیل شما باید در زمان وقوع آتش سوزی برای مهار آتش و جلوگیری از خسارت های بیشتر اقدام کنید. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که آتش سوزی دلایل مختلفی دارد و برای مهار آتش باید بر اساس دلیل اصلی وقوع آتش سوزی اقدام کرد. در این مطلب برای مهار آتش های حاصل از احتراق فلزات قابل اشتعال اشاره خواهیم داشت.

 

اصول اصلی اطفا حریق

اطفا حریق فلزات

پیش از بررسی اطفا حریق فلزات آنچه که باید به شما توضیح دهیم این است که معمولا اطفا حریق دارای اصول مشخصی می باشد که شما باید این اصول اساسی را در همه انواع آتش سوزی ها رعایت کنید و سپس بر اساس نوع آتش سوزی و مواد قابل اشتعال یکی از روش های متناسب با خاموش سازی آن مواد قابل اشتعال را انتخاب کنید. مهمترین نکته مشترک در خصوص مهار آتش رعایت نکات ایمنی است که جان شما را به عنوان مهار کننده در امان نگه دارد و بعد از آن باید بر اساس دستورالعمل های مثلث آتش اقدام کنید.

 

مثلث آتش چیست؟

برای اطفا حریق فلزات و یا سایر انواع حریق شما باید اقداماتی را انجام دهید که این اقدامات می تواند موجب خاموش سازی و مهار آتش شود. به همین دلیل لازم می دانیم که این اقدامات را که در راستای خاموش سازی بر اساس مثلث آتش می باشد به شما معرفی کنیم. اما قبل از آن یادآور می شویم که مثلث آتش به سه مورد بسیار مهم گفته می شود که وجود آنها موجب آتش سوزی و جلوگیری و برطرف کردن هر یک از آنها موجب می شود آتش سوزی خاموش شود. اقدامات اصلی بر اساس مثلث آتش عبارت اند از:

 

کاهش میزان اکسیژن موجود در محیط

یکی از روش های بسیار مهم و کاربردی در اطفا حریق فلزات و سایر انواع آتش سوزی ها این است که شرایطی را فراهم کنید که اکسیژن محیط را به حداقل برسانید. آتش برای اینکه بتواند زبانه بکشد و شعله ور باقی بماند و بسوزد و بسوزاند به اکسیژن نیاز دارد. بنابراین اگر شما بتوانید با استفاده از اقداماتی این اکسیژن را در محیط به اندازه قابل توجهی کاهش دهید می توانید شاهد این باشید که آتش یکی از مثلث های مورد نیاز برای حیات خود را از دست داده و خاموش می شود.

برای اطفا حریق فلزات یا سایر انواع آتش سوزی های دیگر به کمک خاموش سازی از طریق مهار اکسیژن شما باید بدانید که اکسیژن محیط معمولا بیست و یک درصد می باشد. این موضوع موجب می شود که آتش برای ادامه حیات خود شرایط خوبی داشته باشد. از همین رو شما برای خاموش سازی و مهار چنین آتشی نیاز دارید اکسیژن محیط را کاهش دهید تا به زیر پانزده درصد برسد. این کار می تواند به شما در مهار و خاموش سازی آتش کمک زیادی می کند و در نهایت منجر به کنترل خسارت می شود.

 

اطفا حریق فلزات

کاهش میزان دمای محیط

در اطفا حریق فلزات یکی دیگر از مواردی که دارای اهمیت زیادی می باشد و می تواند موجب تشدید و گسترش آتش سوزی شود دمای محیط می باشد. هر چه دمای محیط کمتر باشد به طبع ما شاهد این هستیم که آتش امکان گسترش پیدا نمی کند. اما اگر دما افزایش پیدا کند آتش سوزی می تواند به راحتی گسترش پیدا کند و به بقای خود ادامه دهد و در نهایت خسارت های جانی و مالی بیشتری را به همراه داشته باشد و مهار آن برای شما سخت تر و پیچیده تر شود.

به همین دلیل برای اطفا حریق فلزات و یا هر نوع حریق دیگری یکی از مهمترین اقدامات کارساز و کاربردی برای شما این است که سعی کنید آتش را به واسطه کاهش دمای محیط مهار کنید. این امر در برخی از موارد و آتش سوزی ها شاید برای شما ساده تر از کاهش اکسیژن باشد و در برخی از آتش سوزی ها هم شاید برای شما ممکن نباشد. از همین رو باید بر اساس شرایطی که در محیط وجود دارد یک روش کاربردی و موثر را برای خاموش سازی آتش انتخاب کنید. همانطور که میدانید احتراق به سه ضلع نیاز دارد که در ادامه به بررسی مورد سوم خواهیم پرداخت.

 

از بین بردن و یا دور کردن مواد قابل اشتعال در محیط

آتش برای اینکه شکل بگیرد و گسترش پیدا کند به سه ضلع نیاز دارد، اکسیژن، حرارت بالا و در نهایت به مواد قابل اشتعال. در این مقاله و بررسی اطفا حریق فلزات منظور ما از مواد قابل اشتعال فلزاتی هستند که مستعد آتش سوزی می باشند و می توانند موجب حریق شوند. یکی از اقدامات مهمی که شما باید در زمینه مهار آتش داشته باشید این است که سعی کنید به واسطه اقداماتی کاربردی مواد قابل اشتعال را از محیط دور کنید.

اگر در عملیات اطفا حریق فلزات امکان این را نداشتید که فلزات را از محیط خارج کنید باید شرایطی را به کمک ابزارهای ضد حریق انجام دهید که به واسطه این اقدامات فلزاتی که در محیط مانده اند دچار حریق نشوند. استفاده از فوم ها و یا استفاده از انواع روش های دیگر که کاربردی و موثر می باشد می تواند در این امر به شما کمک شایانی کند و موجب شود شما بدون خارج کردن فلزات قابل اشتعال از محیط مانع از این شوید که این فلزات دچار آتش سوزی شده و حریق را گسترده تر کنند.

 

اهمیت اطفا حریق فلزات

اطفا حریق فلزات برای شما می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. چرا که فلزات قابل اشتعالی که شما در انبارهای خود نگهداری می کنید می تواند در شرایطی خاص دچار حریق شود. در این صورت هم خسارت های مالی زیاد و هم خسارت های جانی زیادی برای شما می تواند به همراه داشته باشد. از همین رو شما باید به خوبی با روش های صحیح اطفا حریق در مورد فلزات قابل اشتعال آشنا باشید در صورت بروز آتش سوزی برای مهار و خاموش سازی آتش پیش از آنکه دیر شود اقدام کنید.

 

اطفا حریق فلزات چیست؟

همانطور که میدانید به هر اقدام موثری که شما در راستای مهار و خاموش سازی آتش های به وجود آمده می کنید اطفا حریق گفته می شود. در نتیجه وقتی ما از اطفا حریق فلزات صحبت می کنیم به این معنا است که مجموعه ای از اقدامات و فرآیندهای مختلف را به کار می بریم تا بتوانیم در نهایت آتش سوزی های به وجود آمده حاصل از احتراق فلزاتی که قابل اشتعال هستند را مهار و کنترل کنیم. این کار باید متناسب باشد با موادی که در حال احتراق هستند.

 

کلاس آتش سوزی های فلزات قابل اشتعال چیست؟

ما چهار کلاس آتش سوزی داریم که تجهیزات اطفا حریق معمولا بر اساس این موارد تنظیم می شود. کلاس آتش سوزی فلزاتی مانند سدیم، منیزیوم و تیتانیوم در کلاس D قرار دارد. شما باید برای اطفا حریق فلزات از تجهیزاتی استفاده کنید که این تجهیزات در کلاس D طراحی شده باشند. به این ترتیب عملیات اطفا حریق برای شما می تواند موثرتر باشد. چرا که کپسول ها و یا سایر تجهیزات دیگری که در کلاس های دیگری قرار دارند در چنین شرایطی به کمک شما نمی آیند و نمی توانند موجب شوند که شما آتش را مهار کنید.

 

فلزات قابل اشتعال چه هستند؟

برای اطفا حریق فلزات باید بدانید که چه فلزاتی قابل اشتعال هستند و این فلزات معمولا در چه شرایطی آتش می گیرند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که فلزات زیادی در طبیعت وجود ندارند که قابل اشتعال باشند اما برخی از انواع فلزاتی که می توانند آتش بگیرند عبارت اند از:

  •     اورانیوم
  •     پلوتونیوم
  •     کلسیم
  •     لیتیوم
  •     سدیم
  •     پتاسیم

این موارد همگی فلزات قابل اشتعالی هستند که شما برای خاموش سازی آنها باید از تجهیزات آتش نشانی و مهار و خاموش سازی آتش در کلاس D استفاده کنید.

توجه کنید که اطفا حریق فلزات بسیار کار سختی می باشد. در ابتدا باید بدانید که معمولا این فلزات نام برده شده در دمای بسیار بالایی شروع به احتراق می کنند به همین دلیل شما می توانید سعی کنید دمای محیط را پایین نگه دارید. اما باید بدانید که اگر به هر دلیلی این فلزات آتش بگیرند آتش به وجود آمده با قدرت بسیار زیادی رشد کرده و گسترش پیدا می کند و می تواند در مدت زمانی کوتاه شعله ور شده و با سرعتی شاید غیر قابل تصور و غیر قابل باور گسترش پیدا کند.

نکته مهم دیگری در اطفا حریق فلزات از اهمیت بالایی برخوردار است این است که در میان این فلزات قابل اشتعال فلز سدیم یکی از خطرناک ترین آنها و واکنش پذیرترین آنها می باشد. سدیم می تواند به راحتی با اکسیژن واکنش نشان دهد. در صورت تماس با هوا سدیم به راحتی می تواند بسوزد و حتی این احتمال برای شما وجود دارد که در چنین شرایطی شما شاهد انفجار در این مواد باشید به همین دلیل باید بدانید که بهترین روش برای جلوگیری از آتش گفتن و یا مهار آتش سوزی سدیم این است که اکسیژن محیط را تا جای ممکن به حداقل برسانید.

 

اطفا حریق فلزات

در چه مکان هایی آتش سوزی حاصل از احتراق فلزات رخ می دهد؟

یکی دیگر از مواردی که در اطفا حریق فلزات اهمیت زیادی دارد این است که باید بدانید در چه مکان هایی معمولا شما می توانید شاهد آتش سوزی فلزات باشید. معمولا باید بدانید که تود های فلزات دچار آتش سوزی نمی شوند از همین رو شما برای مهار آتش سوزی باید به این نکته توجه کنید که احتراق معمولا در نقاطی به وجود می آید که در آن براده های فلزات قابل اشتعال وجود دارد و این مکان ها معمولا آزمایشگاه ها، کارگاه ها و کارخانه ها و یا هر مکان دیگری که براده های فلز در آنها زیاد است می باشد.

 

روش اطفا حریق فلزات

با توجه به آنچه در این بخش در خصوص اطفا حریق فلزات به شما گفته شد شما متوجه شدید بهترین روش برای اطفا حریق فلزات این است که شما به سراغ تجهیزات آتش نشانی کلاس D بروید. این تجهیزات بهترین روش برای شما می باشد که شما به واسطه آنها می توانید برای خاموش سازی و مهار آتش های به وجود آمده به دلیل احتراق فلزات قابل اشتعال اقدام کنید و این آتش ها را پیش از وارد کردن خسارت های بیشتر کنترل و مهار نمایید.

نکته مهم در استفاده از تجهیزات آتش نشانی برای اطفا حریق فلزات این است که شما باید سعی کنید یکی از اضلاع و یا همه اضلاع مثلث آتش را که در ابتدای مطلب به شما توضیح دادیم مهار کنید. در واقع هر کاری به غیر از این برای شما می تواند چندان اهمیت داشته باشد. چرا که اصلا هیچ کارایی ندارد و بیشتر اتلاف وقت و انرژی می باشد که شما می توانید آن را به هیچ عنوان انجام ندهید. این مسئله ای بسیار مهم می باشد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

روش های اطفا حریق فلزات قابل اشتعال

برای اطفا حریق فلزات قابل اشتعال شما باید بهترین راه های ممکن را انتخاب کنید. دو روش کلی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که فلزات معمولا در دمای پایین آتش نمی گیرند. از همین رو اگر شما بتوانید دمای محیط را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید می توانید در مهار آتش سوزی به خوبی عمل کنید و آتش به وجود آمده را به خوبی کنترل کنید. یکی دیگر از مواردی که برای شما اهمیت بالایی دارد این است که در خصوص آتش سوزی فلز سدیم شما باید سعی کنید تا جای ممکن مانع از این شوید که هوا با فلز در ارتباط باشد. چرا که سدیم با هوا واکنش نشان می دهد و موجب می شود آتش گسترش پیدا کند.

 

سخن پایانی

اطفا حریق فلزات یکی از انواع اطفا حریق بسیار مهم و کاربردی می باشد که برای مهار آتش سوزی های حاصل از احتراق فلزات قابل اشتعال می باشد. توجه داشته باشید که فلزات قابل اشتعال از نظر تعداد زیاد نیستند و به همین راحتی هم دچار آتش سوزی نمی شوند ما در صورت اینکه دچار حریق شود آتش سوزی بسیار سختی را در پی خواهند داشت و خطراتی زیادی را به دنبال دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *