حریق

اطفا حریق خودکار

اطفا حریق خودکار

اطفا حریق خودکار

اطفا حریق خودکار یا هوشمند نوعی از اطفا حریق می باشد که می تواند برای ما مزایای زیادی به همراه داشته باشد. همه ما از خطراتی که یک آتش سوزی می تواند در پی داشته باشد آگاهی داریم. آتش سوزی علاوه بر خسارت های جبران ناپذیر مالی می تواند برای ما مشکلاتی بزرگتر مانند خسارت های جانی به همراه داشته باشد که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نبوده و امکان جبران آن برای ما وجود نخواهد داشت به همین دلیل ما باید در مهار و خنثی سازی آتش به خوبی عمل کنیم تا بتوانید به خوبی در این رابطه موفق باشیم و از تمامی مشکلاتی که می تواند برای ما در پی داشته باشد رها شویم.

 

اطفا حریق چه مفهومی دارد؟

اطفا حریق خودکار

اطفا حریق خودکار یا اطفا حریق دستی و سنتی روش هایی برای خاموش سازی و مهار آتش می باشد. در صورتی که یک آتش سوزی به وقوع بپیوندد آنچه که اهمیت دارد این است که ما آتش را مهار کرده و خاموش نماییم. برای این کار مجموعه ای از اقدامات را انجام می دهیم. به این اقداماتی که ما برای مهار آتش انجام می دهیم عملیات اطفا گفته می شود که می تواند به روش های مختلف به صورت های گوناگون انجام پذیرد و ما را در برابر آتش سوزی مقاوم نماید.

 

پیشگیری مهمتر از اطفا

اگرچه اطفا حریق خودکار برای ما اهمیت زیادی دارد و ما می توانیم به کمک روش های هوشمند و خودکار و یا روش های دستی و سنتی برای مهار آتش سوزی اقدام کنیم اما باید بدانید که پیشگیری از وقوع آتش سوزی بسیار مهم از این می باشد که ما برای اطفا اقدام کنیم. برای پیشگیری باید تمامی عواملی را که می تواند موجب آتش سوزی شود شناسایی کنیم و سپس برای جلوگیری از بروز آتش سوزی به این دلایل اقدام کنیم تا از اساس جلوی وقوع یک آتش سوزی را بگیریم.

اما باید بدانید که در بسیاری از موارد هر چقدر هم ما سعی کنیم از وقوع آتش سوزی جلوگیری کنیم باز به دلایل مختلفی امکان دارد که آتش سوزی صورت بگیرد. در این شرایط ما باید همه تلاش خود را برای اطفا حریق خودکار و یا اطفا حریق دستی انجام دهیم. برخی از مواقع امکان دارد یک رعد و برق و یا یک خطای انسانی با وجود تمامی توصیه های ایمنی موجب شود که ما شاهد بروز یک آتش سوزی باشیم و همین امر می تواند در نهایت ما را به دردسرهای بزرگی دچار کند و زندگی ما را به صورت کامل مختل نماید.

 

مهمترین نکته در اطفا حریق

اینکه ما این مطلب را به هدف معرفی سیستم اطفا حریق خودکار برای شما تنظم کرده ایم یک دلیل عمده دارد، آن هم بررسی مهمترین نکته ای است که در عملیات خاموش سازی و مهار آتش وجود دارد. توجه کنید که زمانی که یک آتش شکل می گیرد فارغ از اینکه این آتش سوزی در چه محلی و به چه دلیلی رخ داده است، دو مسئله برای ما دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد که باید سعی کنیم این دو فاکتور مهم و اساسی را در نظر داشته باشیم.

مسئله اول برای ما این است که باید زمان را به عنوان یکی از اولویت های اصلی در اطفا حریق خودکار و یا دستی در دستور کار خود قرار دهیم. ما فرصتی برای از دست دادن نداریم. به همین دلیل باید در اسرع وقت برای خاموش کردن آتش اقدام کنیم چرا که این امکان برای ما وجود ندارد که در سر فرصت و با صرف زمان زیاد آتش را مهار کنیم، آتش زبانه می کشد و به ادامه زدن خسارت های مالی و جانی به ما می پردازد به همین دلیل باید ما در سریع ترین زمان ممکن هم متوجه آتش سوزی شویم و هم برای خاموش سازی آتش اقدام کنیم.

نکته دومی که برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و ما به این دلیل در مورد اطفا حریق خودکار می خواهیم با شما صحبت کنیم این است که باید با ابزار و تجهیزاتی به سراغ آتش برویم که این ابزار وئ تجهیزات برای ما کاربردی و موثر باشد. نمی شود با دست خالی آتش را مهار کرد. چرا که قدرت آتش بسیار بیشتر از ما می باشد از همین رو ما برای خاموش سازی آتش نیاز به تجهیزاتی داریم که بتواند برای ما کاربردی باشد و بتواند نیازهای ما را تامین کند و ما در برابر آتش سوزی مقاوم کند.

 

اطفا حریق خودکار

انواع سیستم اطفا حریق

به صورت کلی دو نوع سیستم برای اطفا حریق وجود دارد که عبارت اند از:

  •     سیستم اطفا حریق دستی
  •     سیستم اطفا حریق خودکار

سیستم های اطفا حریق دستی سیستم هایی هستند که شما برای خاموش سازی آتش نیاز به نیروی انسانی دارید تا بتوانند به کمک تجهیزاتی که در اختیار دارند آتش را مهار کنند. اما در سیستم ها خودکار و هوشمند دیگر نیروهای انسانی برای خاموش سازی آتش نقشی ندارند و می توانیم آتش را به راحتی و بدون نیاز به دخالت انسان ها مهار نماییم.

 

سیستم اطفا حریق خودکار چیست؟

یکی از مهمترین انواع روش ها برای اطفا حریق استفاده از سیستم اطفا حریق خودکار می باشد. این سیستم ها به صورت کاملا هوشمند و اتوماتیک کار می کنند و می توانند بدون نیاز به دخالت انسان و بدون اینکه انسان وارد عمل شوند آتش سوزی را تشخیص دهند. به کمک سنسورهایی که در اختیار دارند آتش سوزی را تشخیص داده و از طریق دستگاه های هشداردهنده ای که دارند تمامی افراد حاضر در محل را از وقوع یک آتش سوزی با خبر می کنند و فرصت را در اختیار انسان ها برای فرار و یا برای اقدامات کمکی فراهم می کنند.

در ادامه سیستم اطفا حریق خودکار به کمک سنسورهایی که دارد محل دقیق آتش سوزی را تشخیص می دهد و اقدام به عملیات اطفا می کند. به این ترتیب بدون این که شما وارد عمل شوید و یا نیاز داشته باشید که کاری انجام دهید می توانید شاهد این باشید که یک سیستم هوشمند به تنهایی می تواند آتش به وجود آمده را مهار کرده و مانع از این شود که این آتش خسارت های جانی و مالی بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد و این مهمترین مسئله ای است که در مورد این سیستم ها وجود دارد.

 

مزایای استفاده از سیستم اطفا حریق هوشمند

اگر شما از سیستم اطفا حریق خودکار برای مهار و خاموش سازی آتش استفاده کنید می توانید مزایای بسیار زیادی را تجربه کنید. اما دو مزیت بسیار مهم وجود دارد که می تواند موجب شود ما برای استفاده از این سیستم ها ترغیب شویم. ما در ابتدا این دو مورد را به شما معرفی می کنیم و در ادامه به معرفی برخی دیگر از مزیت های این سیستم ها به صورت فهرست وار می پردازیم. دو عامل اصلی برای استفاده از این سیستم ها عبارت اند از:

  1. تسریع فرایند اطفا

اگر شما از سیستم اطفا حریق خودکار استفاده کنید می توانید در زمان صرفه جویی کنید. ما در بخش بالایی این مطلب به شما اعلام کردیم که زمان یکی از مهمترین فاکتورها در عملیات اطفا حریق می باشد و نقش بسیار مهمی دارد. اگر شما بتوانید به موقع آتش سوزی را تشخیص دهید، به درستی محل اصلی آتش سوزی را شناسایی کنید و در زمان مناسب برای مهار آتش سوزی اقدام کنید، می توانید آتش را با حداقل خسارت های مالی و جانی مهار کنید، یک سیستم هوشمند و خودکار این کار را برای شما انجام می دهد.

  1. هشدار آنی

یکی دیگر از مهمترین مزیت هایی که یک سیستم اطفا حریق خودکار دارد این است که می تواند به صورت آنی به شما هشدارهای لازم را در زمینه وقوع آتش سوزی ارائه دهد. اگر شما خواب باشید و یا اگر در محل حضور نداشته باشید، این سیستم  بیدار و همیشه در محل حاضر است. به محض اینکه آتش سوزی رخ دهد این سیستم شناسایی می کند و با استفاده از تمامی المان های هشدار دهنده صوتی، تصویری و یا خبری مانند ارسال پیامک و یا برقراری تماس صوتی شما را از بروز آتش سوزی در محل با خبر می کند.

 

نکته: به شما گفتیم استفاده از سیستم اطفا حریق خودکار برای شما مزیت های زیادی به همراه دارد که این دو مورد معرفی شده مهمترین آنها می باشد اما باید بدانید که استفاده از این سیستم مزایای دیگری هم دارد که از جمله آنها می شود به موارد ذیل اشاره داشت:

  •     کاهش خسارت های مالی و جانی
  •     استفاده از متدهای پیشرفته و به روز برای خاموش سازی آتش
  •     استفاده از مواد خاموش کننده مطابق با کلاس آتش سوزی رخ داده
  •     کاربردی بودن و موثر بودن در خنثی سازی آتش

 

انواع سیستم های اطفا حریق خودکار

به صورت کلی سیستم های اطفا حریق خودکار بر اساس کاربردهایی که دارند دارای انواع مختلفی بوده و هر یک بر اساس شرایطی که در محل نصب وجود دارد به روشی برای خاموش سازی استفاده می کنند و از مواد خاموش کننده مخصوص به خود بهره می برند. همچنین این سیستم ها از نظر تجهیزات جانبی و امکانات جانبی هم دارای انواع مختلفی می باشند. اما در یک دسته بندی کلی می شود این سیستم ها را به صورت کلی به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد که عبارت اند از:

  •     سیستم های خودکار مهندسی شده
  •     سیستم های خودکار پیش مهندسی شده

 

اطفا حریق خودکار مهندسی شده

سیستم های اطفا حریق خودکار مهندسی شده یکی از انواع اصلی سیستم های خودکار محسوب می شوند که عموما برای تاسیسات و مجموعه های بزرگ دارای کاربردهای عملی می باشند. برخی از مواردی که شما می توانید از سیستم های خودکار مهندسی شده در آنها بای خاموش سازی آتش استفاده کنید عبارت اند از:

  •     نصب در محل وسایل نقلیه بزرگ دریایی و یا زمینی و هوایی
  •     استفاده در ساختمان های عمومی
  •     استفاده در انواع اتاق های برق و اتاق های سرور
  •     استفاده در مخازن غوطه ور سازی

 

اطفا حریق خودکار پیش مهندسی شده

سیستم اطفا حریق خودکار پیش مهندسی شده یکی دیگر از انواع اصلی سیستم های خودکار محسوب می شود که بسیار کاربردی و موثر می باشد. در طراحی این سیستم ها برای اینکه نیاز به مهندسی نباشد معمولا از عناصر پیش مهندسی شده استفاده می شود. این سیستم ها برای مهار و خنثی سازی آتش در محیط های نسبتا کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای خاموش سازی آتش هم معمولا از موادی در آنها استفاده می شود که با کلاس آتش سوزی هایی که در آن محل می تواند رخ دهد برابری و سازگاری دارند.

 

اطفا حریق خودکار اماکن سربسته

اطفا حریق خودکار معمولا برای اماکن سربسته مورد استفاده قرار می گیرد. در این اماکن امکان نصب انواع سیستم های هوشمند و خودکار وجود دارد و شما می توانید به راحتی این سیستم ها را نصب و راه اندازی نمایید. اما باید بر اساس نوع مکانی که می خواهید این سیستم ها را نصب کنید، مدل این دستگاه های هوشمند را انتخاب کنید. برای مثال سیستم های هوشمندی که شما می توانید برای درمانگاه ها استفاده کنید باید با سیستم هایی که برای یک بیمارستان بزرگ استفاده می کنید متفاوت باشد. از طرفی سیستم های مورد استفاده در تاسیسات نفت و گاز هم باید با سیستم های مورد استفاده در یک مرکز اداری متفاوت باشد. برای این منظور باید به خوبی در مورد انواع این سیستم ها اطلاعات خود را تکمیل کرده و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

 

آموزش اطفا حریق خودکار

سیستم های اطفا حریق خودکار به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده اند که شما به عنوان یک انسان نیاز به اپراتوری و یا انجام کار خاصی ندارید. این سیستم ها به صورت اتوماتیک عمل می کنند و شما فقط باید بر اساس دستوراتی که در هر مدل از دستگاه ارائه می شود، صحت عملکرد دستگاه و فعال بودن دستگاه را کنترل کنید تا در زمانی که آتش سوزی اتفاق افتاد دستگاه بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. البته راهنمایی معمولا بر روی دستگاه ها برای استفاده از شستی های هر دستگاه وجود دارد که آموزش آنها بسیار ساده و به صورت تصویری می باشد.

 

سخن پایانی

اطفا حریق خودکار یکی از پیشرفته ترین انواع روش ها برای خاموش سازی و مهار آتش می باشد که به صورت اتوماتیک عمل کرده و نیروی انسانی را در فرایند مهار آتش دخیل نمی کند. به این ترتیب هم در زمان صرفه جویی می شود و هم خسارت های ناشی از آتش سوزی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *