حریق

اطفا حریق با کپسول

اطفا حریق با کپسول

اطفا حریق با کپسول

در هر خانه و آپارتمانی باید یک کپسول آتش‌نشانی وجود داشته باشد تا افراد زمانی که خانه‌شان آتش گرفت آن را با کپسول خاموش کنند اما خیلی‌ها سهل‌انگاری می‌کنند و در خانه‌شان کپسول نمی‌گذارند و می‌گویند نیازی نیست؛ ولی داشتن کپسول می‌توانید آن‌ها را از هر خطری نجات می‌دهد و حتی این کار را باید به فرزندان و اطرافیان خود آموزش دهند.

همه مغازه دارها، بیمارستان‌ها و مکان‌های اداری حتما باید از کپسول آتش نشانی استفاده کنند تا خود و مردم را در زمان خطر و آتش گرفتن با کپسول آتش نشانی نجات دهند. پس کپسول آتش نشانی چیزی نیست که بخواهید به راحتی از کنار آن بگذرید و نادیده‌اش بگیرید.

کپسول آتش نشانی نقش مهمی را در خانه و مکان‌های اداری دارد؛ پس بهتر است اگر نحوه استفاده از آن را نمی‌دانید از کسانی که در این زمینه اطلاع دارند یا با جستجو کردن می‌توانید نحوه صحیح استفاده از کپسول را یاد بگیرید. کپسول‌های آتش‌نشانی انواع مختلفی دارد و طرز کارشان هم متفاوت استِ پس این نکته را باید در نظر بگیرید که سایز هر کدام از آن‌ها باید با توجه به اندازه خانه و مطب، مکان‌های اداری باشد.

برخی از افراد بزرگسال با نحوه استفاده آشنایی ندارند یا برای خرید کپسول آتش‌نشانی هر نوع و مدل آن‌ها را می‌خرند؛ در صورتی که بعضی از مدل کپسول شاید اثر خاموش کننده بر روی آن آتش نداشته باشد. پس بدون اطلاعات هر نوع کپسولی را خریداری نکنید چون هم هزینه‌تان هدر می‌رود و هم شاید کار نکند و مناسب خانه شما نباشد.

همچنین جایی از خانه باید برای نصب کپسول به دیوار خانه باشد که کودکان شما به آن‌ها دسترسی نداشته باشند که باعث صدمه و آسیب به خود شوند. ما در این مقاله شما را با انواع کپسول اطفا حریق و نحوه استفاده آن آشنا خواهیم کرد.

انواع کپسول اطفا حریق

اطفا حریق با کپسول

در این بخش به انواع کپسول حریق اطفا خواهیم پرداخت.

کپسول اطفا حریق آب و فوم

کپسول آب و فوم با عنصرهایی که در مثلث آتش هستند به راحتی شعله‌ور شدن آتش را خاموش می‌کنند. فوم هم یکی از عنصرهای اکسیژن است که کارایی خود را در خاموش کردن دارد.

انواع کپسول اطفا حریق متفاوت است که یکی از کپسول‌های آب فقط جهت استفاده آتش سوزی کلاس A انجام می‌شود و نباید از آن برای کلاس B و C استفاده کرد. دلیل اینکه نباید از کپسول آب در کلاس B استفاده کرد این است که مایعی که برای اشتعال در آن به راحتی باعث شعله ور شدن بیشتر می‌شود و اینکه در کلاس C باعث آتش سوزی چند برابر آن آتش می‌شود.

کپسول‌های آب و فوم، خاموش کننده‌هایی دارند که می‌توانند در کلاس B و C تاثیر داشته باشند و آتش سوزهای آن را خاموش کنند. کپسول آب و فوم برای آتش سوزی‌هایی که در اثر کاغذ، چوب و… ایجاد می‌شوند به راحتی آن‌ها را خاموش می‌کند و همچنین گازهایی که باعث آتش سوزی می‌شوند را به سرعت با کفی که در آن است خاموش می‌کند.

کپسول فوم به دلیل قدرت و سرعت خاموش‌ کنندگی سریعی که دارد در آپارتمان‌ها، خانه، اتومبیل و قایق‌ها بسیار قابل استفاده هستند و به دلیل اندازه کوچک و مناسبی که دارد قابل جاگیری در اتومبیل است. شاید برای شما سوال باشد که از کجا کپسول‌های فوم را شناسایی کنید، شما به راحتی توسط برچسب کرم رنگ می‌توانید آنها را تشخیص بدهید؛ بدنه اصلی آن باید قرمز باشد تا استاندارد بودن آن را نشان دهد و باید یک بنر بزرگ کرم رنگ با نوشته قرمز جلوی کپسول آتش‌نشانی باشد.

کپسول اطفا حریق دی اکسید کربن

کپسول اطفا حریق دی اکسید کربن

کپسول اطفا حریق دی اکسید کربن

روش کار این مدل کپسول این است که با خاموش کردن عناصر اکسیژن آتش را به راحتی خاموش می‌کنند و با خارج کردن دمای سرد، گرما از بین خواهند برد. کارایی کپسول دی اکسید کربن بیشتر در کلاس B و C است و در کلاس A اصلا تاثیری ندارد.

کپسول اطفا حریق مواد شیمیایی خشک

این نوع کپسول عناصر خشک آتش را به راحتی خاموش می‌کند؛ یکی از بهترین و پراستفاده‌ترین کپسول آتش‌نشانی کپسول چندکاره خشک است که در آتش سوزی‌های کلاس A و B و C اثر بسیار زیادی دارد. ولی کپسول مواد شیمیایی خشک معمولی برای کلاس B و C تاثیر دارد. این نکته مهم را باید بدانید که از کپسول آتش نشانی درست متناسب با آن سوخت و آتش باید بخرید و استفاده کنید چرا که کپسول آتش‌نشانی ناصحیح باعث می‌شود که نه تنها آتش خاموش نشود بلکه بیشتر شود.

کپسول اطفا حریق مواد شیمیایی مرطوب

این نوع کسپول هم آتش را خاموش می‌کند؛ یعنی با ایجاد مانعی بین عناصر اکسیژن و سوخت باعث می‌شود که آتش دوباره شعله ور نشود. کپسول مواد شیمیایی مرطوب برای کلاس K که برای پخت و پزهای تجاری و چربی‌های بسیار زیاد است در آتش سوزی‌های کلاس A هم به کار می‌رود.

کپسول اطفا حریق پودر خشک

این مدل کپسول شبیه کپسول مواد شیمیایی خشک است و تنها فرق آن‌ها این است که کپسول پودر خشک با جدا کردن عنصر آتش را خاموش می‌کند. کارایی کپسول پودر خشک برای آتش سوزی‌های فلز D کلاسیک بزرگ است و در آتش سوزی‌های دیگر اثری ندارد. کپسول آتش نشانی یکی از پر مصرف‌ترین‌ها است؛ به این علت که انواع مختلف آتش‌ها را به راحتی خاموش می‌کند. این کپسول را اگر در ساختمان نصب کنید باید یک برچسب داشته باشد؛ چرا که این برچسب نشان می‌دهد که کپسول حاوی مواد شیمیایی خشک برای چه آتش‌هایی قابل استفاده است. دو نوع کپسول پودر خشک وجود دارد که از نوع abe و be است که پرمصرف‌ترین آن کپسول آتش نشانی abe است و دومین کپسول آتش نشانی پودر خشک be می‌باشد.

کپسول‌های آتش نشانی با از بین بردن عناصر آتش مانند گرما، سوخت، اکسیژن قابل استفاده هستند. مزیت‌های کپسول پودر شیمیایی خشک این است که می‌تواند انواع مختلف آتش‌ها را خاموش کند و در خاموش کردن آتش بسیار سریع عمل می‌کند و اینکه اندازه و مدل‌های مختلفی دارد. همچنین از نظر هزینه بسیار مناسب و به صرفه است و اینکه منطقه‌های بزرگی از آتش را می‌تواند خاموش کند. علاوه براینها به دلیل کارایی زیادی که دارد در آتش سوزی‌های الکترونیکی هم استفاده می‌شود.

عیب‌های کپسول پودر شیمیایی خشک این است که وقتی با آن محلی یا منطقه‌ای را خاموش می‌کنند پودر کپسول در آن جا باقی می‌ماند و پاک کردن آن پودر کار بسیار سخت و دشواری است. باید بدانید که گرد پودری که از آن کپسول بیرون می‌آید، می‌تواند وسایلی مانند کامپیوتر و تلویزیون را تحت تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از عیب‌های کپسول پودر خشک این است که اگر در مکان‌های بسته از آن استفاده شود امکان تنفس در آن وجود ندارد. کپسول‌های پودر خشک مانند کپسول‌های آتش نشانی دیگر قابل عوض کردن و پر شدن نیستند و اگر کپسول پودر خشک را به صورت صحیح و درست سرویس دهی نکنند موادی که در آن است ته نشین می‌شود و باعث می‌شود که کپسول به شکل درستی تخلیه نشود.

کپسول اطفا حریق بخار آب

کپسول اطفا حریق بخار آب با از بین بردن عناصر گرما، می‌تواند آتش را خاموش کند. این نوع کپسول جای کپسول‌هایی را گرفته که به راحتی آلودگی‌ها را تمیز می‌کنند و با آتش سوزی‌های کلاس A قابل استفاده هستند.

کپسول اطفا حریق آتش نشانی FE_36

این مدل کپسول یک نوع خاموش کننده آتش است و به عنوان تمیز کننده استاندارد در کپسول های آتش نشانی شناخته شده و دارای سم‌های بسیار کمی است. مهم‌ترین مزیت‌های این کپسول این است که مردم دارای امنیت و ایمنی کامل هستند و اگر محفظه موتور ماشین آتش بگیرد قابل استفاده است. همچنین یک عامل تمیز کننده بسیار قوی است که اثری از آلودگی‌ها از خودش به جای نمی‌گذارد و مناسب با دمای اتاق است و در مکان‌های حساس وسایل‌های الکترونیکی و اتاق سرور استفاده می‌شود.

کپسول اطفا حریق بیوورسال

مهم‌ترین و بهترین مزیت‌ این کپسول این است که آتش را طوری خاموش می‌کند که در هنگام خاموش کردن آن هر مکان و منطقه‌ای امکان آتش گرفتن دوباره را نخواهد داشت. یکی دیگر از مزیت‌های بیوورسال این است که با محیط زندگی افراد گیاهان، حیوانات سازگاری دارد و خراب نمی‌شود.

آموزش اطفا حریق با کپسول

برای اینکه در موقعیت های اضطراری شما در خانه و در هنگام آتش سوزی استفاده از کپسول آتش نشانی را یاد بگیرید مراحل آموزش کپسول آتش نشانی را خواهیم داد.

بهترین راه: بیرون رفتن یا فرار از آتش سوزی

اگر توانایی این را ندارید که آتش را خاموش کنید حتما راه فراری را برای نجات خود از آتش پیدا کنید. قبل از اینکه از کپسول آتش نشانی استفاده کنید، چند نکته را باید رعایت کنید. نزدیک‌ترین و سریع‌ترین راه خروجی را پیدا کنید؛ به طوری که پشت شما به سمت در خروجی باشد که اگر مجبور شدید خیلی زود شرایط بحرانی را ترک کنید، فاصله‌ی خود را با آتش رعایت کنید و قبل از خالی شدن کپسول به سمت آتش بروید و آن را خاموش کنید یا از آن دور شوید. هنگامی که با کپسول آتش نشانی آتش را خاموش می‌کنید و وقتی شعله‌های آتش کمتر شد می‌توانید به آن نزدیک‌تر شوید.

خارج کردن مواد کپسول آتش نشانی

خارج کردن مواد کپسول آتش نشانی

خارج کردن مواد کپسول آتش نشانی

در موقعیت‌های بحرانی خیلی از افراد تمرکز و دقت کافی را ندارند که چه کاری را انجام دهند؛ پس می‌توانید از لغت pass استفاده کنید و آن را در ذهنتان نگهدارید.

  1. پینی که روی دستگاه آتش نشانی قرار گرفته است را بکشید.
  2. سپس نازل را که در سمت پایین شیلنگ است به قسمت پایه آتش انجام دهید.
  3. اهرم را فشار دهید تا دستگاه تخلیه شود.
  4. نازل را به عقب و جلو کشیده و دستگاه خاموش کننده آتش را به قسمت پایه آتش بکشید
  5. سپس آن را به هر طرف حرکت دهید تا شعاع‌های آتش خاموش شود.

پین کشیدن

کپسول‌های آتش نشانی هر کدام یک پین در قیمت دسته شان دارند که از خارج شدن یهویی کپسول آتش نشانی جلوگیری خواهند کرد. حلقه را بگیرید و پین را از دسته بیرون بیاورید و وقتی خاموش کننده به حالت آماده باش تخلیه است، کپسول را نگه دارید تا نازل از آن فاصله بگیرد. شیلنگ کپسول را به جایی که آتش گرفته است بگیرید، سپس اهرم را با یک دسته بگیرید و شیلنگ را با یک دست دیگر و حواستان باشد نازل را مستقیم به سمت آتش بگیرید؛ زیرا شما باید جایی که آتش گرفته است را خاموش کنید. فقط حواستان باشد که شیلنگ را نزدیک آتش نگیرید و از آن دور نگه دارید.

دسته کپسول را فشار دهید

برای رها کردن عامل خاموش کننده با یک دستتان که شیلنگ را گرفته اید دو اهرم را به آرامی و هماهنگی کامل فشار دهید. برای متوقف کردن تخلیه خاموش کننده اهرم‌ها را آزاد کنید و به آرامی شیلنگ کپسول را به سمت جلو و عقب بر روی پایه آتش تکان دهید. تا زمانی که آتش کمتر شود این دارای هرگونه خاکستر گرمی است که می‌تواند دوباره شعله ور شود و اگر دوباره آتش شروع شد دوباره همان روش را تکرار کنید.

همه چیز را دوباره بررسی کنید

پس از اینکه آتش را خاموش کردید، دوباره به همان مکان برگردید تا اطمینان پیدا کنید که آتش بار دیگر شعله ور نمی‌شود اما اگر آتش شعله ور شده بود از روش pass استفاده کنید. اگر توانایی این را ندارید که آتش را خاموش کنید سریعا آن محل را ترک کنید و با نیرو‌های آتش نشانی تماس بگیرید تا به آن محل بیایند؛ چرا که هر کپسول آتش‌نشانی فقط ده ثانیه کار می‌کند؛ به همین خاطر کپسول خود را خیلی زود عوض یا شارژ کنید و اینکه خیلی از کپسول‌های آتش نشانی یک‌بار مصرف هستند و پس از کار کردن باید آن‌ها را دور بیاندازید.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاشمان را کردیم که به طور نسبتاً کامل روش خاموش کردن آتش با کپسول و انواع اطفا حریق را آموزش دهیم. در نظر داشته باشید که روش استفاده از کپسول آتش‌نشانی که برای آتش‌های کوچک به کار می‌رود قابل استفاده است و به کار می‌رود؛ یعنی برای آتش‌هایی که در مکان‌های بزرگ شعله ور شده‌اند کارایی ندارد.

پس زمانی که شعله‌های آتش از قد شما کوتاه‌تر باشد و در فضایی کوچک و جمع و جورتر باشد، سعی کنید آتش را خاموش کنید. اینکه هرگز تلاش نکنید که به تنهایی آتش را خاموش کنید؛ چرا که دود آتش باعث بیهوشی شما می‌شود و شما در آن فضا گیر خواهید کرد. در چنین مواقعی فوراً با اداره آتش نشانی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. این مطالب توضیحی تقریبا کامل از موضوع اطفا حریق می‌باشد تا به منظور آشنایی بیشتر افراد با این موارد کاربردی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *