حریق

اطفا حریق با کف

اطفا حریق با کف

اطفا حریق با کف

آتش سوزی‌ها در جهان هر ساله جان و اموال بسیاری از افراد را به خطر می‌اندازند و احتراق‌های ایجاد شده می‌توانند با کوچک‌ترین عللی ایجاد شده و به راحتی انتشار پیدا کنند؛ به همین دلیل نیاز است که برای انواع حریق روش‌های گوناگون خاموشی وجود داشته باشد. یکی از این موضوعات این است که اطفا حریق با کف چگونه است و آموزش اطفا حریق با کف نیز یکی از اهداف این مقاله است.

هنگامی‌ که یک احتراق به علل ساده و پیش ‌پا ‌افتاده‌ای رخ می‌دهد به سادگی می‌تواند روزها و هفته‌‌ها تعدادی آتش‌نشان را درگیر خاموش کردن خود کند.

همه آتش‌نشانان لازم است به خوبی از تجزیه و تحلیل دقیق احتراق و چگونگی سرکوب و کنترل آن با خبر باشند تا تلفات این بلای خانمان سوز را به حداقل ممکن برسانند. گازهای منتشر شده ناشی از حریق در فضاهای بسته جان بسیاری از آتش‌نشانان و نیروهای امدادی را با خطر مرگ و آسیب مواجه کرده است که در این صورت لازم است با یکی از روش‌های مهم خاموش کردن حریق آشنایی داشته باشند و بدانند که اطفا حریق با کف چگونه است.

سیستم‌های اطفا حریق روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و به صورت استاندارد جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر اندازه که میزان پیشرفت این روش‌ها بیشتر باشد باز هم کم است اما از موارد ضروری مهار و سرکوب آتش آموزش درست و حساب شده آتش‌نشانان است که بتوانند در دم به بهترین شکل ممکن وارد عمل برای مبارزه با حریق شوند.

هیچ نوع احتراقی نباید ساده فرض شود و تمامی عمليات‌های خاموشی آتش باید با بهترین شکل ممکن انجام شود.

اطفا حریق با کف چگونه است؟

اطفا حریق با کف

در پاسخ به این سوال که اطفا حریق با کف چگونه است، باید گفت که نوع کفی که آتش‌نشان از آن برای خاموشی آتش کمک می‌گیرد اهمیت دارد.

مساله به این سادگی نیست که شما فکر کنید از کف‌های معمولی باید برای خاموشی آتش استفاده کنید؛ بلکه باید از نظر خاصیت شیمیایی و فیزیکی کف‌ها تحقیق انجام شود و مطالعات به دست آمده به خوبی بررسی شوند.

در حالت عادی و کلی کف‌ها از سه مواد اصلی تشکیل شده اند؛ از جمله آب، کف و هوا که هر کدام از این عناصر اصلی خصیصه خاصی به کف‌ها در خاموشی احتراق بخشیده‌اند و اگر بخواهید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که اطفا حریق با کف چگونه است، در ادامه مابقی مطالب این مقاله را دنبال کنید.

کف وقتی بر روی آتش ریخته می‌شود، حرارت حریق را کم کرده و باعث ایجاد فاصله شعله‌های آتش از مواد قابل اشتعال می‌شود. خاصیت قوی کف ضمن اینکه آتش را به صورت اصولی خاموش می‌کند مانع انتشار گازها و بخارهای سمی از شعله خاموش شده خواهد شد.

 بنابراین متوجه این موضوع شدید که کفی که از مواد در دسترس و آسان ساخته می‌شود تا چه میزان می‌تواند در سرکوب یک آتش عظیم و گسترده موثر واقع شود؛ استفاده از کف از هر نظر در اطفا اصولی حریق اثر بخش است.

در واقع استفاده از کف در خاموش کردن حریق به دلیل از بین بردن سه عامل اصلی آتش بسیار نتیجه بخش در اطفا حریق اثر دارد. یکی از این عوامل از بین بردن حرارت موجود شعله‌های آتش و سرد کردن آن است. دومین مورد که مربوط به جدا نگه داشتن شعله‌ها از مواد قابل سوختن است نیز یکی از موارد اصولی در دامنه دار بودن احتراق است که کف بر آن تاثیر می‌گذارد.

آموزش اطفا حریق با کف

آموزش اطفا حریق با کف

آموزش اطفا حریق با کف

تا این قسمت از مقاله به توضیح در رابطه با اینکه اطفا حریق با کف چگونه است، پرداختیم در این بخش لازم است که به آموزش اطفا حریق با کف بپردازیم تا به طور اصولی با این نوع خاموش کردن آتش آشنا شوید.

سیستم‌های اطفا حریق با کف هر روز به شکل پیشرفته ای در مکان‌های خطرناک و حساس نصب می‌شوند تا با عمل به موقع در خاموشی حریق بتوانند عملکرد مثبتی داشته باشند.

انواع مایعات آبی در دسته‌های مختلف با خاصیت ویژه خودشان در اطفا حریق تاثیر می‌گذارند و این موضوع بستگی دارد که شما چه سیستم اطفا حریق آبی در مکان مورد نظر خود نصب کرده باشید.

وقتی سيستم‌های پیشرفته و قدرتمند اطفا حریق به خوبی نصب شدند در زمان تشخیص احتراق این سیستم‌ها به طور خودکار وارد عمل می‌شوند و باعث خاموشی آتش خواهند شد.

زمانی ‌که سیستم اطفا حریق با کف در محیط فعال نباشد ماموران آتش نشانی می‌توانند از ماشین‌های مخصوص خود برای خاموش کردن آتش و اقدام موفق در این عملیات وارد عمل شوند اما در بیشتر موارد نوع عمل اینکه اطفا حریق با کف چگونه است به صورت سیستماتیک و از پیش طراحی شده است.

نکات ضروری در استفاده از کف در اطفا حریق

در توضیح پاسخ این سوال که اطفا حریق با کف چگونه است، باید گفت که همیشه و در همه موارد کمک گرفتن از کف از اطفا حریق درست نیست؛ به دلایل و علت‌هایی که آنها را برای شما بیان خواهیم کرد.

یکی از موارد مهم که در استفاده از کف در خاموش کردن حریق این است که درصد کفی که با آب ترکیب می شود مد نظر است؛ یعنی در مکان‌هایی مانند پمپ بنزین‌ها بهتر است که درصد کف از آب بیشتر باشد تا بتواند موثرتر واقع شود و در بعضی از مکان‌ها و موارد آتش سوزی این نوع ترکیب اصلا نمی‌تواند به صلاح باشد.

یکی از موارد مهم دیگری که باید به آن اهمیت داد این است: آبی که در ترکیب کف مورد استفاده به کار گرفته می‌شود می‌تواند خودش به تنهایی آسیب‌ها و خسارت‌های گسترده‌ای برای محیط و مواد آن داشته باشد، پس در نظر داشتن این نکته در هنگام استفاده از کف در اطفا حریق بسیار مهم است.

با توجه به مطالبی که عرضه شد برای مثمر ثمر شدن کف در خاموش کردن آتش و اینکه اطفا حریق با کف چگونه است این مطلب را باید مد نظر داشته باشید که حتما درصد مخلوطی کف و آب شما مشخص باشد تا اگر آب بیشتری در این ترکیب استفاده شده باشد، آن را برای خاموش کردن شعله های آتش جامدات بتوان استفاده کرد و اگر مایع کف بیشتر از آب باشد در خاموشی آتش مایعات بکار گرفته شود.

متوجه شدید که استفاده از کف در سرکوب آتش آن‌قدرها هم ساده نمی‌باشد و رعایت موارد اصولی در این مورد بسیار ضروری است.

علت ایجاد آتش سوزی ها و نحوه برخورد مناسب با آن

شاید در شناخت بهتر اینکه اطفا حریق با کف چگونه است، با دانستن علل ایجاد احتراق بتوان بهترین روش خاموشی را به کار گرفت. آتش به دلیل یک فعل و انفعالات شیمایی رخ می‌دهد و با کمک حرارت موجود در محیط، اکسیژن کمک کننده به مشتعل شدن بیشتر آتش است و در دسترس بودن مواد قابل اشتعال می‌تواند به یک احتراق عظیم تبدیل شود اما علاوه بر این سه عامل اصلی و کلی احتراق‌ها دارای انواع مختلفی هستند که ما به طور کامل در رابطه با آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

شناخت انواع حریق در خاموش کردن درست و اساسی آن، بسیار مهم است و تا زمانی که آتش‌نشانان نتوانند خوب علل رخ دادن آتش و انتشار آن را بررسی کنند، نخواهند توانست برخورد درستی در کمک گرفتن از خاموش کننده‌های آتش در مواجهه با حریق داشته باشند. از این نظر است که ما در این قسمت به معرفی و تشریح کامل انواع احتراق‌ها خواهیم پرداخت.

انواع احتراق

انواع احتراق

انواع احتراق

در این قسمت به بررسی انواع احتراق‌ها خواهیم پرداخت.

حریق نوع A

این نوع از احتراق عادی‌ترین نوع حریق است که در اثر جامدات شکل گرفته و انتشار یافته است. این جامدات شامل کاغذ، چوب، پارچه، پلاستیک و غیره هستند که برای خاموش کردن این نوع از آتش سوزی می‌توان از آب کمک گرفت.

آب در این مورد احتراق بهترین نوع خاموش کننده و روش اطفا حریق است اما توجه به یک نکته ضروری است که استفاده از آب در خاموشی این احتراق‌ها هر چند که موثر است اما خودش می‌تواند باعث خسارت‌های جبران‌ ناپذیری به این مواد شود.

حریق نوع B

حریق نوع B از جمله احتراق‌هایی است که در اثر مایعات ایجاد می‌شود. این مایعات می‌توانند از جمله بنزین، گازوئیل، انواع روغن‌ها و… باشند که در این نوع احتراق باید برخورد مناسبی برای خاموش کردن آن داشت. کف در این نوع حریق بهترین نوع سرکوب کننده آتش محسوب می‌شود؛ موضوعی که باید در این رابطه در نظر داشت این است که خیلی مهم است در این امکان از سیستم‌های اطفا حریق کف کمک بگیرید.

کف در این نوع آتش سوزی‌ها باعث خفه کردن و مانع رسیدن اکسیژن لازم به شعله‌های آتش خواهد شد؛ ضمن اینکه کف در این نوع آتش سوزی باعث جدایی مواد قابل اشتعال و شعله‌های آتش خواهد شد. با توجه به اینکه کف پاشیده شده حرارت موجود در این نوع حریق را به خوبی از بین می برد.

تا این بخش از مطلب، این مبحث که اطفا حریق با کف چگونه است به خوبی روشن شده و تمام تلاش ما این بوده است که به بهترین شکل ممکن با تشریح انواع آتش و اهمیت استفاده از کف را برای خاموش حریق مخصوص بیان کنیم.

حریق نوع C

حریق نوع C از دسته احتراق‌هایی است که لوازم الکتریکی مانند لوازم برقی خانگی، کامپیوترها، سرورهای ادارجات است. این نوع از حریق می‌تواند آسیب‌های مخصوص به خود را داشته باشند که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کنترل شده و خاموش شوند. یکی از نکات ضروری که در این رابطه اهمیت دارد این است که نوع خاموش کردن حریق نوع C کاملا متفاوت است و از خاموش کننده‌های خشک باید در اطفا این نوع حریق کمک گرفت.

اگر در حریق نوع C از آب استفاده شود می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث گسترش آتش شود چون برق و آب دو مورد ضد هم هستند. در این نوع آتش سوزی می‌توان از گازهای دی اکسید کربن استفاده کرد تا شرایط برق گرفتگی افراد به حد صفر برسد.

حریق نوع D

حریق نوع D از دسته آتش سوزی‌هایی است که بیشتر ممکن است در صنایع رخ دهد. مواد قابل اشتعال این نوع حریق از فلزاتی مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و… است. برای خاموشی این نوع از احتراق نیز باید از مواد خاموش کننده مرتبط و موثر استفاده کرد.

حریق نوع K

این نوع از احتراق در اثر روغن‌ها و کره‌های خوراکی اتفاق می‌افتد و توجه به استفاده از خاموش کننده‌های مرتبط در انواع اطفا حریق بسیار ضروری است.

یک نکته که باید به آن توجه کرد این است که معمولا در خاموش کردن چند نوع آتش سوزی یک خاموش کننده موثر است؛ در صورتی که تعمیم دادن به استفاده از یک خاموش کننده آتش برای همه انواع احتراق‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. پس همانطور که گفتیم شناخت انواع احتراق‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها بسیار ضروری در خاموشی درست و نتیجه بخش آتش سوزی‌ها خواهد بود.

 

سخن پایانی

هدف از نوشتن این مقاله ارائه بهترین پاسخ به این سوال است که اطفا حریق با کف چگونه است، ضمن اینکه تمامی مواردی که می‌توانستند در فهم آموزش اطفا با حریق برای شما موثر واقع شوند را هم بیان کردیم؛ به این امید که توانسته باشیم در توضیح عمل مفید و مجزای کف در خاموشی آتش‌های با نوع مناسب موفق عمل کرده باشیم.

همانطور که گفتیم شناخت انواع آتش و چگونگی برخورد با آن به شیوه درست بسیار مهم است به طور مثال فرض کنید در احتراقی که از طریق گازوئیل یا بنزین باشد و شما بخواهید آنها را با آب خاموش کنید، بدتر باعث فورانی شدن آتش ایجاد شده خواهید شد. این موضوع به این علت است که آب وزن سبک‌تری از این مایعات دارد و زیر رفته و مایعات قابل اشتعال رو می‌آیند و احتراق وخیم‌تری را به بار می‌آورند.

تمامی مطالبی که عرضه شد در رابطه با فهم بهتر این مساله بود که اطفا حریق با کف چگونه است و لازم دیدیم که برای استفاده مناسب کف برای خاموش کردن احتراقی که درست و اصولی است انجام گیرد.

همانطور گفتیم از بهترین راه‌های اطفا حریق خفه کردن آتش و مانع رسیدن اکسیژن به آن است. مورد دیگر سرد کردن حرارت ایجاد شده از طریق شعله‌های آتش است تا از دامنه ‌دار شدن آتش جلوگیری شود و مورد دیگر جداسازی مواد قابل اشتعال از شعله‌های آتش است که اطفا حریق با کف تمامی این موارد را امکان پذیر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *