حریق

اطفا حریق با نوشابه

اطفا حریق با نوشابه

اطفا حریق با نوشابه

وقتی آتش سوزی رخ می‌دهد افراد چنان دست‌پاچه و هول می‌شوند که به دنبال دم‌دستی‌ترین ابزار و وسایل برای خاموش کردن حریق می‌گردند؛ یکی از این موارد اطفا حریق با نوشابه است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت اطفا حریق با نوشابه چگونه است و به بیان آموزش اطفا حریق خواهیم پرداخت.

هنگامی‌که احتراق رخ می‌دهد تا رسیدن نیروهای امدادی، ممکن است انتشار آتش سرعت بالایی داشته باشد و افراد حاضر در محیط برای نجات جان و مال خود با پیش زمینه دست و پا شکسته اطلاعاتی که دارند اقدام به خاموش کردن آتش کنند ؛ یکی از این مایعات نوشابه است که همه دوست دارند بدانند اطفا حریق با نوشابه چگونه است تا به طریق بهتری بتوانند از آن برای خاموش کردن آتش رخ داده کمک بگیرند.

شاید در اولین مورد استفاده از نوشابه چون ‌که از دسته مایعات مانند آب است شروع شد و همین ‌طور استفاده بدون علم باعث شد که تحقیقات درباره استفاده از این مایع در دسترس و با قیمت مناسب بالا بگیرد. تحقیقات انجام شده ثابت کرد که دی اکسید کربن موجود در نوشابه باعث خاموشی آتش و مانع گسترش آن خواهد شد؛ پس به عنوان افراد حاضر در صحنه آتش سوزی برای اینکه بتوانید آتش را مهار کنید از مایعی مثل نوشابه می‌توانید کمک بگیرید.

همانطور که گفتیم ما در مقاله به آموزش اطفا حریق با نوشابه خواهیم پرداخت ؛ ضمن اینکه بیان خواهیم کرد که اطفا حریق با نوشابه چگونه است تا بتوانید از این مایع در دسترس به بهترین شکل ممکن در سرکوب آتش کمک بگیرید.

اطفا حریق با نوشابه چگونه است؟

اطفا حریق با نوشابه

تحقیقات انجام شده در رابطه با اینکه اطفا حریق با فوم نوشابه چگونه است ، ثابت کرده که چون‌ نوشابه حاوی دی اکسید کربن است و دی ‌اکسید کربن در خاموش کردن آتش بهترین ماده محسوب می‌شود، پس نوشابه یکی از ابزارهای اطفا حریق محسوب می‌شود.

گاز دی ‌اکسید کربن یکی از گازهای بی‌ضرر برای محیط زیست اطراف ما است و عواقب و ضرری را ندارد. کپسول‌های آتش نشانی که حاوی گاز دی اکسید کربن هستند به راحتی می‌توانند باعث خاموش کردن احتراق شوند. یکی دیگر از مزیت‌های گاز دی ‌اکسید کربن این است ‌که جو هوا که حجم سنگین‌تری دارد را به راحتی از آتش حذف کرده و حریق را سرکوب و خفه می‌کند.

دی اکسید کربن به دلیل گازی که دارد، در نوشابه موثر خواهد بود و کمک خواهد کرد که احتراق انجام شده به سرعت خاموش شود. نوشابه یک مایع بدون هزینه بالا، بدون ضرر و همیشه موجود برای اطفا حریق است. ما در ادامه توضيحات بیشتری در رابطه با اینکه اطفا حریق با نوشابه چگونه است برای شما عرضه خواهیم کرد.

اطلاعات علمی در رابطه با اطفا حریق با نوشابه

اطلاعات علمی در رابطه با اطفا حریق با نوشابه

اطلاعات علمی در رابطه با اطفا حریق با نوشابه

آتش سوزی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و به همین صورت به علت‌های مختلف هم گسترش پیدا کند ؛ پس شناخت انواع خاموش کننده‌های آتش دارای اهمیت اساسی است. برای جواب سوال مورد نظر ما که اطفا حریق با نوشابه چگونه است ، لازم است بیان شود که همیشه در همه شرایط نوشابه به عنوان بهترین مایع در خاموش کردن احتراق نیست ؛ هر چند که نوشابه دارای مزیت‌های بسیار در اطفا حریق است اما این موضوع به این معنی نیست که نوشابه مناسب‌ترین ابزار در خاموش کردن آتش باشد.

نوشابه در تعلیمات آتش‌ نشانی به عنوان خاموش کننده آتش در سطح گسترده هیچ ارجحیتی ندارد و فقط در صورت نبود لوازم ایمنی دیگر در سرکوب کردن حریق می‌توان از نوشابه استفاده کرد.

گاز CO2 موجود در نوشابه‌ها از گازهای مناسب برای خفه کردن آتش است و شما با کم‌ترین میزان نوشابه می‌توانید یک آتش محدود را خاموش و مهار کنید. اما همیشه نمی‌توان توصیه کرد که از این مایع باید برای سرکوب کردن آتش استفاده کرد ؛ آب در هر صورتی بهترین مایع ممکن برای این کار محسوب می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که نه آبی در دسترس است و نه ابزار دیگری پس در این صورت اگر نوشابه در نزدیکی خود دارید می‌توانید برای خاموشی حریق استفاده کنید.

آب چون از هوا سبک‌تر است وقتی روی آتش ریخته می‌شود، در همه آتش سوزی‌ها مناسب نیست اما نوشابه به دلیل خاصیت گازدار بودن و گاز CO2 موجود از هوای موجود حجیم‌تر بوده و می‌تواند به آسانی آتش را خاموش کند. ارائه مطلب این قسمت در توضیح این مطلب بود که اطفا حریق با نوشابه چگونه است.

آموزش اطفا حریق با نوشابه

در ادامه مطلب درباره اینکه اطفا حریق با نوشابه چگونه است نیاز است که به آموزش اطفا حریق با نوشابه بپردازیم تا با یک مایع دم‌دستی ساده بتوانید مانع یک آتش سوزی گسترده شوید. برای این که بتوانید با یک شیشه نوشابه آتش را خاموش کنید اول از همه لازم است در محدوده خارج از آتش قرار گیرید و تسلط کامل به آن را داشته باشید، سپس در فاصله مناسب از آتش قرار گیرید و شیشه نوشابه را تکان دهید و وقتی گازش فوران کرد آن را به سمت آتش بگیرید تا خاموش شود.

شاید این مطلبی که بیان کرده‌ایم در رابطه با خاموش کردن آتش با نوشابه ساده به نظر برسد اما همه چیز به این سادگی‌ها که فرض می‌کنید نخواهد بود. اولین موضوعی که باید در این رابطه مد نظر داشته باشید این است که شما با نوشابه فقط می‌توانید آتش سوزی کوچک و کم حجم را مهار و خاموش کنید و نمی‌توان به راحتی با آتش بازی کرد و بی‌گدار به آب زد. نکته دیگری که باید در این رابطه مد نظر داشته باشید این است که نوشابه‌های مانده‌ای که گاز خود را از دست داده باشند اصلا مناسب نیستند.

چند نکته در رابطه با اطفا حریق با نوشابه

تا این قسمت از مقاله در توضیح اینکه اطفا حریق با نوشابه چگونه است ، مطالب مفیدی عرضه کردیم اما در رابطه با این موضوع لازم است که چند نکته ضروری بیان کنیم تا با این عمل جان خود را به خطر نیندازید و بدتر باعث انتشار آتش نشوید.

همانطور که می‌دانید بهترین کار در حین احتراق ، تماس حاصل کردن با ماموران آتش نشانی است اما گاهی پیش می‌آید که به دلایل مختلفی رسیدن نیروهای امداد به موقع انجام نمی‌شود و یک آتش کوچک می‌تواند گسترده شده و باعث احتراقی مهیب و خطرناک شود ؛ پس نکاتی در این رابطه که اطفا حریق با نوشابه چگونه است ، لازم است توسط شما رعایت شود.

اولین نکته این است که فاصله خود را از آتش به خوبی حفظ کنید تا حریق دامن خود شما را نگیرد و زمانی ‌که بخواهید از نوشابه برای خاموش کردن احتراق استفاده کنید لازم است که پشت به جریان هوا قرار گیرید ؛ اگر غیر این باشد جریان هوا باعث درگیر شدن شما با حریق خواهد شد.

دومین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که میزان احتراق را بسنجید اگر اندازه آتش وسیع و گسترده باشد باعث خواهد شد که شما هم در حریق گرفتار شوید و کمکی که نخواهید کرد موجب خطر افتادن جان شما خواهد شد. ضمن اینکه اگر احتراق در یک مکان سربسته باشد داخل شدن شما به آن محیط اصلا کار عاقلانه‌ای نیست و تا جایی که می‌توانید باید از آن محوطه دور باشید.

اگر نوشابه تنها مایعی باشد که برای خاموش کردن آتش در دسترس شما است فقط باید نوشابه‌ای باشد که گاز آن خارج نشده باشد و باید در نظر داشته باشید که این گاز نوشابه است که باعث خفه کردن حریق خواهد شد.

گاز CO2 موجود در نوشابه مناسب برای اطفا حریق

همانطور که گفتیم گاز دی ‌اکسید کربن در نوشابه است که سبب مهار و خاموش کردن آتش می‌شود، در واقع نه خود نوشابه بلکه گاز آن است که آتش را خفه کرده و آن را خاموش می‌کند. برای این کار لازم است که گاز موجود در نوشابه را فعال کنید تا به مرحله فوران برسد و آن وقت حریق را خاموش کند.

گاز CO2 یک گاز کم ضرر بوده و مناسب‌ترین ابزار برای سرکوب کردن انواع احتراق است و نه تنها در نوشابه‌ها بلکه در انواع آب و دوغ از گاز کربنیک در بسیاری از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این موضوع به دلیل لذت بخش شدن طعم و مزه این نوشیدنی‌ها است. هر چند این گاز می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد اما در یک مورد از قضیه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، که آن هم در اطفا حریق است و دقیقا این سوال که اطفا حریق با نوشابه چگونه است از طریق مطلب این بخش کامل و روشن می‌شود.

گاز دی اکسید کربن یا CO2 موجود در نوشابه از گازهای رایج و جهانی در اطفا حریق ، غیرمایع ، غیرقابل سوختن ، ارزان و بسیار بی‌ضرر در خاموش کردن حریق محسوب می‌شود. همچنین گازی است که در خوش طعم کردن بسیاری از نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این گاز به این صورت است که پاشیدن مقدار کمی از این گاز بر روی حریق ایجاد شده می‌تواند آتش را خفه و مهار کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که این گاز بر روی آتش ‌سوزی‌های کلاس C و B اثر گذار است و ممکن است در سایر احتراق‌ها تاثیر کمتری داشته باشد. این گاز با پاشیده شدن بر محل آتش باعث سردی آن شده و یک حالت انجماد به وجود می‌آورد و حریق را به سرعت خاموش می‌کند.

داستان و تاریخچه بکارگیری نوشابه در اطفا حریق

داستان و تاریخچه بکارگیری نوشابه در اطفا حریق

داستان و تاریخچه بکارگیری نوشابه در اطفا حریق

توضیح تاریخچه اینکه اطفا حریق با نوشابه چگونه است ، به کشور انگلستان بر می‌گردد ؛ پسری با ناله‌های پدرش به خودش می‌آید و وقتی پدرش را می‌بیند که او درگیر گدازه‌های آتش است و شعله آتش تمام بدن پدر را گرفته و پسر نوجوان با یک بطری نوشابه گازدار جان پدرش را نجات می‌دهد. خبر این اتفاق در سراسر انگلستان و جهان درز کرد و توجه محققان را متوجه خود کرد اما این موضوع به صورت اتفاقی رخ نداده بود آن پسر نوجوان بیان کرده بود که در مطالعه‌ای خوانده است که گاز دی اکسید کربن موجب خاموش کردن آتش می‌شود و به همین دلیل حین این اتفاق یک بطری نوشابه کوکاکولا او را موفق به نجات جان پدرش می‌کند.

درسی که می‌شود از این داستان گرفت این است که مطالعه تاثیر گذار و درست به همراه دستپاچه نشدن در موقعیت خطرناک با کمی دقت و توجه موجب شده که جان یک انسان گرفتار در آتش نجات پیدا کند بدون اینکه آسیب ناشی از احتراق به سایر نقاط انتشار یابد.

هر چند که نمی‌توان مبارزه با آتش را یک کار سرسرکی و ساده تصور کرد اما در مواقع ضروری می‌شود با دم دستی‌ترین ابزار موفق شد که جان خود و اطرافیان خود را نجات داد که این موضوع نتیجه دقت و توجه یک فرد به پشتوانه یک مطالعه علمی درست است. قطعا تا این بخش و قسمت موفق شده‌ایم که به خوبی به تشریح این موضوع بپردازیم که اطفا حریق با نوشابه چگونه است.

 

سخن پایانی

همانطور که در سرتاسر این مقاله متوجه شدید هدف ما از نوشتن این مقاله تشریح کامل و درست این مبحث بود که اطفا حریق با نوشابه چگونه است و برای هر چه بهتر جا انداختن این مساله تمام تلاش خود را انجام دادیم. ضمن اینکه تاکید می‌کنیم سعی کنید در مواقع آتش ‌سوزی نیروهای آتش ‌نشانی را در جریان ماجرا بگذارید و تا زمانی که جان شخص یا اشخاصی تا در خطر جدی نباشد چشم بسته و از روی هیجان وارد عمل نشوید.

رعایت قوانين برخورد با حریق نیاز به دقت و بررسی اصولی آن موقعیت دارد ؛ با توجه به اینکه بسیار خوب است که ما از کودکی به فرزندانمان نحوه برخورد با شرایط بحرانی را آموزش دهیم و سواد آن‌ها را در این موارد افزایش دهیم تا فرزند ما در موارد این‌ چنینی بهترین تصمیم را اتخاذ کند و با توجه و اطلاعات کامل عملکرد مناسبی داشته باشد. بدین ترتیب یک فرد آگاه در شرایط بروز خطر و احتراق بهترین نوع برخورد را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *