سیستم اعلام حریق
سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ طراحی و همچنین نصب سیستم های تشخیص و اعلام حریق چگونه و بر اساس چه مکانیزمی انجام می شود؟ قیمت نصب و راه اندازی یک سیستم تشخیص و هشدار دهنده حریق چقدر است؟ آیا این سیستم ها مورد تائید آتش نشانی ها هستند و سیستم های مورد تائید آتش نشانی ها دارای چه ویژگی هایی می باشند؟ بر اساس چه معیار هایی می توانیم یک سیستم هشدار دهنده و اعلام کننده حریق را شناسایی و تهیه و نصب کنیم؟ در این مقاله قصد داریم تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهیم و یک به یک بررسی کنیم. حتما می دانید که این سیستم ها وظیفه اصلی شان شناسایی آتش سوزی می باشد. سپس می توانند با توجه به سنسور های هشدار دهنده وقوع آتش سوزی را اعلام کنند تا به این ترتیب عملیات مهار آتش با سرعت بیشتر انجام شود.

نتیجه سرعت بیشتر در شناسایی وقوع آتش سوزی و کنترل آن برای همه مزیت های بزرگی دارد. به ویژه برای حفظ سلامت جسمانی این یک سیستم هشدار دهنده فوق العاده است. سیستم اعلام حریق می تواند ضامن سلامت شما در مواقع اضطراری باشد. به همین دلیل نصب سیستم حریق یکی از رایج ترین و ضروری ترین اموری می باشد که این روز ها برای تمامی ساختمان های مدرن یک جبر بسیار منطقی می باشد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا قدم به قدم به سوالاتی که در بخش مقدکمه ذکر کردیم پاسخ دهیم و هر یک را مورد بررسی جداگانه و کامل قرار دهیم.

 

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق

در ابتدا لازم است بدانیم این سیستم ها چه هستند و دارای چه مزیت ها و کاربرد هایی می باشند. این سیستم ها دارای مکانیزم دقیقی هستند که بر اساس تعریف های انجام شده آتش سوزی را شناسایی می کنند و از طریق آژیر و فلاشر های که در آنها تعبیه شده است وقوع حریق را اعلام می کنند. به طور کلی این سیستم ها مجموعه ای از تجهیزات هستند. مهم ترین تجهیزاتی که این سیستم ها دارند و به واسطه ها وقوع آتش سوزی شناسایی می شود عبارت اند از :

 

  • سیستم دتکتور دود
  • سیستم دتکتور حرارت
  • بخش دتکتور شعله
  • سیستم دتکتور گاز

به واسطه این سنسور های حرارتی سیستم اعلام حریق، وقوع آتش سوزی را بر اساس معیار هایی مانند وجود دود، وجود حرارت بیش از اندازه استاندارد تعریف شده، وجود سنسور های تشخیص شعله و حتی گاز شناسایی می کند و در نهایت به ما هشدار می دهند.

مشخص است که طراحی و اجرای سیستم های اعلام حریق اگر به درستی و بر اساس استاندارد های تعیین شده صورت بپذیرد می تواند منجر به حفظ مال و جان بسیاری از ما در برابر یک حادثه بزرگ مانند آتش سوزی شود. از همین رو هم هست که کارشناسان و مشاوران مختلفی با انجام مطالعات و تحقیقات بسیار زیادی در نهایت به این نتیجه رسیده اند که نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان ها اجباری شود و تمامی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری موظف به نصب و راه اندازی این سیستم ها شوند.

یکی از نکاتی که ما بر روی آنها تاکید می کنیم این است که نصب و راه اندازی این سیستم ها به شکلی صحیح و درست و اصولی انجام شود. چرا که بسیاری از این سیستم ها به دلیل نصب غیر اصولی و درست معمولا پس از گذشت مدتی از کار افتاده و خاموش می شوند. این موضوع شاید برایتان عجیب باشد اما چیزی بیش از 80 درصد سیستم های نصب شده در انواع ساختمان های تجاری و اداری و مسکونی معمولا از کار می افتند و بیشتر یک دکور محسوب می شوند.

با این وجود اگر این سیستم ها به درستی نصب شوند می توانند علاوه بر اینکه شرایط را برای حضور سریع تر نیرو های آتش نشانی فراهم می کند، موجب می شود ساکنین زود تر از این موضوع مطلع شوند و در نهایت این مسئله کمک می کند آنها بتوانند زود تر از محل حادثه بگریزند و این موضوع موجب افزایش میزان سلامت های جانی در زمان بروز این حوادث می شود.  

سیستم اعلام حریق

معنای لغوی اعلام حریق

بسیاری از ما گاهی به این سوال مواجه می شویم که این سیستم ها وظیفه اعلان حریق ها را بر عهده دارند یا وظیفه اعلام حریق را. به همین دلیل خیلی از شما در زمان جست و جوی این سیستم ها از واژه سیستم اعلان حریق استفاده می کنید. حالا باید بدانیم معنای لغوی کدام یکی از این سیستم ها درست است. در حقیقت باید به شما بگوییم برای یک سیستم کلی هشداره دهنده حریق هر دو واژه اعلام و اعلان درست می باشد. چرا که بخش هایی از این سیستم که حریق را شناسایی می کند و دود یا شعله را شناسایی می کند در حقیقت بخش سیستم اعلان حریق می باشد. اما زمانی که فلشر ها و چراغ ها و آژیر ها شروع به کار می کنند و هشدار آتش سوزی را به ما می دهند سیستم اعلام حریق است، چرا که به ما در زمینه بروز حریق هشدار می دهد.

 

از چه زمانی سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار گرفت؟

زمان یک مسئله بسیار مهم است که در مطالعه حریق ها مورد توجه قرار گرفت، در این تحقیقات متوجه شدند اگر آتش در زمان سریع تری شناسایی شود و نسبت به کنترل آن سریع تر اقدام کرد، صدمات ناشی از این خسارات وارده کمتر می شود. در این تحقیقات توانستند اهمیت این موضوع را شناسایی کنند و سپس به فکر راه حلی برای اعلام سریع تر حریق افتادند. به صورت کاملا ابتدایی اولین نسخه سیستم های اعلام حریق در سال 1847 در آمریکا شکل گرفتند. این سیستم ها در ابتدا بسیار ساده بودند. مدت زمان اعلان و اعلام حریق در این سیستم ها معمولا نسبت به سیستم های امروزه بسیار کند تر بود. اما به نسبت روش های شناسایی و خبر کردن آتش نشانان تند تر و سریع تر بود. به همین دلیل که این سیستم ها کاربردی بودند مورد استفاده بیشتری قرار گرفتند.

سپس با گذر زمان و با پیشرفت تکنولوژی امروزه از نظر سیستم های تشخیص و اعلام دارای امکانات و قابلیت های بسیار زیادی هستند که توانسته اند با سرعت بیشتری ما را از وقوع یک حادثه بزرگ مطلع کنند و در نهایت موجب حفظ امنیت جانی و مالی ما شوند. از طرفی این سیستم ها امروزه مورد تائید کارشناسان و مشاوران آتش نشانی قرار گرفته است چرا که وجود این سیستم ها کمک می کند که عملیات های موفقیت آمیز آتش نشانان نیز افزایش پیدا کند. پیش از آنکه شعله ها سر به فلک بکشند و غیر قابل کنترل شوند و جان خود آتش نشانان را ه به خطر بیاندازد، آتش نشانان متوجه می شوند و در نهایت موفق تر می شوند.

سیستم اعلام حریق

اجزای سیستم اعلام حریق

در ابتدا به صورت مختصر به اجزا اصلی سیستم های اعلام کننده آتش سوزی اشاره داشتیم. در این بخش قصد داریم این مسئله را به صورت کامل شرح دهیم و تمامی اجزای تشکیل دهنده این سیستم ها را نام ببریم. این اجزا عبارت اند از :

  • منبع تغذیه : سیستم های اعلام حریق یک سیستم کاملا الکترونیکی هستند که برای کارکرد صحیح خود نیاز دارند به منبعی که انرژی لازم را برای آنها فراهم نماید. منبع تغذیه به این دلیل در این سیستم ها دارای اهمیت است که وجود اش می تواند موجب شود این سیستم ها به درستی فعالیت کنند. از طرفی باید در نظر گرفته شود که شاید بنا به دلایلی در زمان آتش سوزی برق ها رفته باشد. این منبع تغذیه ضامن کار کردن صحیح سیستم اعلام حریق در زمان خاموشی برق می باشد.
  • تجهیزات ورودی سیستم های هشدار دهنده آتش سوزی: همان طور که گفتیم دتکتور های مختلفی در این سیستم ها وجود دارند، مانند دتکتور های دود ، حرارت و شعله گاز و شستی اعلان حریق که تشخیص دهنده هستند و متوجه وقوع آتش سوزی می شوند. در حقیقت اعلان حریق در این بخش اتفاق می افتد. این سنسور ها این موضوع را شناسایی می کنند.
  • تجهیزات هشدار دهنده سیستم های شناسایی آتش : در زمان نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان این تجهیزات نصب می شوند تا در زمان بروز آتش سوزی به واسطه این تجهیزات حریق که شناسایی شده است اعلام شود. این تجهیزات عبارت اند از انواع آژیر ها و فلشر ها
  • مرکز اصلی کنترل کننده اعلام حریق : این مرکز در حقیقت مغز متفکر سیستم های هشدار دهنده می باشد. چرا که کلیه کنترل ها بر روی ورودی ها و خروجی ها در همین واحد انجام می شود.

نکته : این سیستم ها دارای تجهیزاتی هستند که هر یک از این تجهیزات دارای وظیفه مشخصی هستند. این وسایل کنترل کننده ماژول های ورودی و خرجی و همچنین رابط های بخش های مختلف این سیستم ها با یکدیگر هستند.

این سیستم ها بر اساس سنسور ها و دتکتور های موجود حریق را شناسایی می کند و در نهایت به کمک آژیر ها ما را از این موضوع مطلع می کنند و ما می توانیم به کمک این موضوع خطرات و صدمات جانبی کمتری را تجربه کنیم. به همین دلیل نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان های اداری و تجاری مختلف به صورت اجبار در آمده است.

برای دریافت مشاوره دوستانه و تخصصی فرم زیر را تکمیل نمایید

همکاران ما طی 48 ساعت با شما تماس خواهند گرفت

[gravityform id=4 title=false description=false ajax=true]

سبد خرید