دسته‌بندی نشده

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

ما در این مقاله به این مبحث خواهیم پرداخت که حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟ و آتش در نتیجه چه فعل و انفعالات شیمیایی زنجیره ‌واری ممکن است رخ دهد. سوختن یا حریق منتج شده از یک فرایند شمیایی گرمازا بین مواد قابل اشتعال و عوامل اکسید کننده بوده که همراه با ایجاد حرارت و تغییر دادن شیمیایی مواد اولیه است.

در بحث اینکه حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟ تولید حرارت با تشکیل نور به شکل شعله با درخشندگی است. مواد قابل احتراق به طور معمول از ترکیبات آلی به شکل گاز، مایع و جامد تشکیل شده‌اند که هیدروکربن‌ها از مهم‌ترین این مواد محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه احتراق نوعی از واکنش اکسایش است، به دلیل شتاب زیاد واکنش، باعث ایجاد حرارت بسیار در مدت زمان کوتاهی خواهد شد که افزایش دمای محوطه باعث ایجاد واکنش، تشکیل نور و شعله خواهد بود. درواقع برای توضیح پاسخ سوال که حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟ این مطلب قابل بیان است که احتراق واکنشی است که در آن یک ماده با شتاب زیاد با اکسیژن مخلوط شده و ضمن زادن ترکیبات اکسیژنه حرارتی، نور نیز ایجاد می‌کند.

 

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

واکنش‌های زنجیره‌ای حریق چیست؟  

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

پیرو مساله حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟، پرداختن به واکنش‌های زنجیره‌ای حریق نیز دارای اهمیت است؛ زیرا واکنش زنجیره‌ای، ادامه‌ای از واکنش‌های متوالی است و این موضوع که حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟ یکی از عوامل واکنشی منفعل، یا از تولیدات متفرقه آن است که موجب رخ دادن واکنش‌های مضاعف خواهد شد.

با توجه واکنش‌های زنجیره‌ای نتیجه مثبت هر واکنش توانایی قدرتمندتر کردن واکنش‌های قبلی است. واکنش‌های زنجیره‌ای یکی از شیوه‌ها جهت دست یافتن به حالت آنتروپی بیشتر با رهاسازی انرژی است برای سیستم‌های که در حالت اعتدال از ترمودینامیکی برخوردار نیستند، است.

 بنابراین اگر واکنشی موجب تخلیه انرژی کم‌تری شود، در نتیجه سبب رها کردن انرژی بیشتر در یک زنجیره‌ به شکل انبساط خواهد شد که در این صورت سیستم به صورت انفجاری از هم پاشیده می‌شود تا هنگامی که میزان بیشتری از انرژی نگه داری شده، تخلیه گردد.

یک مثال نام آشنا و به خوبی معرفی کننده واکنش‌های زنجیره‌ای در حرکت یک گلوله برفی است که این گلوله بزرگ‌تر شده و در نهایت موجب ایجاد بهمن خواهد شد؛ از منظر واکنش شیمیایی سوختن بهمن به مانند برف که ایجاد کننده بهمن است، مانند یک عامل احتراق بوده که ایجاد کننده آتش سوزی در یک جنگل است.

به این منظور در علم فیزیک هسته‌ای یک نوترون بلاتکلیف باعث یک اتفاق بحرانی پر شتاب خواهد شد که به احتمال زیاد در آخر برای گداختگی راکتور، باعث انفجار هسته‌ای شده و این در صورت وجود انرژی لازم است.

مدل سازی واکنش‌های زنجیره‌ای را می‌توان با یک مدل ریاضی طبق زنجیره‌های مارکوف نشان داد.

واکنش سوختن چیست؟

واکنش‌های سوختن در انواع متنوعی دسته بندی می‌شوند که از معمول‌ترین روش این دسته بندی، یک طبقه‌بندی پنجگانه است که این واکنش‌های شیمیایی سوختن شامل سوختن، سنتز یا ترکیب، جابه جایی یگانه، جابجایی دوگانه و تجزیه هستند. لازم به ذکر است که امکان دارد یکی از واکنش‌ها بیشتر از یک نوع را دارا باشند، بنابراین نمی‌شود برخی از واکنش‌ها را مربوط به یک طبقه دانست.

واکنش سوختن یک نوع واکنشی است که در آن یک نوع مواد مثل یک ترکیب آلی با فلز قلیایی یا قلیایی خاکی به میزان بسیار با هوای محیط ترکیب شده و میزان زیادی نیرو به شکل نور و گرما تخلیه می‌کند، علاوه بر انرژی گاهی نیز ترکیبات دارای اکسیژن در واکنش به احتراق ایجاد خواهد شد.

انواع احتراق کدام است؟

  • سوختن کامل

در این شیوه از نوع احتراق منبع سوخت با یک علت اکسید کننده مثل اکسیژن یا فلوئور وارد عمل واکنش می‌شود که آسان‌ترین الگوی حریق واکنش میان هیدروژن و اکسیژن است‌.

  • سوختن ناقص

احتراق همیشه به شکل کامل رخ نخواهد داد؛ به این منظور که در احتراق هیدروکربن‌ها، مثل کربن مونوکسیدکربن خالص از خود به جا می‌گذارد و در این صورت ممکن است بین عوامل آغازین احتراق و اتمسفر محوطه یک نوع واکنش صورت گیرد؛ زیرا 78 درصد از هوای محیط را نیتروژن شکل می‌دهد که باعث ایجاد ترکیبات نیتروژن اکسیده خواهد شد.

کدام واکنش شمیایی منجر به حریق نخواهد شد؟

موادی که در اثر هیچ‌گونه واکنش شیمیایی نمی‌سوزند و قابلیت ترکیب با اکسیژن هوا را ندارند، همچنین در اثر حرارت رسیده به آن‌ها مشتعل نمی‌شوند؛ از جمله خاک رس، ماسه، سنگ و بسیاری از سنگ‌های آهک یا مواد معدنی طبیعی هستند، در هیچ واکنش شیمیایی زنجیره‌واری سبب ایجاد هیچ حریقی نخواهند شد. ضمن اینکه در اغلب اوقات یک عامل اصلی برای خاموش کردن آتش محسوب می‌شوند.

 

حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟

روش‌های انتقال حررات چیست؟

برای انتقال حرارت به منبع سوخت یا مواد قابل احتراق که باعث خواهد شد آتش گسترده و دامنه‌دار شود و این انتقال به چند روش زیر صورت خواهد گرفت.

از جمله روش‌های انتقال حرارت:

  • شیوه مستقیم یا هدایت

در این شیوه یک شی به دلیل همجواری با یک منبع شعله گرم شده، به این منظور که حرارت از جسمی با حرارت بیشتر به شی با حرارت کم‌تر منتقل می‌شود.

  • شیوه غیرمستقیم یا جابجایی

در این روش به دلیل جابجایی و حرکت دمای گرم هوا، حرارت منتقل خواهد شد.

  • تشعشع

در نوع روش تشعشعی حرارت به شکل موج‌های حرارتی قابلیت انتقال پیدا می‌کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به بررسی این سوال که حریق چه نوع واکنش شیمیایی است؟ پرداختیم، تا شما با ماهیت، فعل و انفعالات و واکنش شیمیایی حریق آشنا شوید. واکنش‌های زنجیره ‌وار حریق به بررسی علمی ایجاد احتراق می‌پردازد و برای ایجاد احتراق و اطفاء آن هرچقدر که به بررسی این عوامل پرداخته شود کم است.

اهمیت این واکنش‌های شیمیایی از این جهت است که با توجه به اینکه آتش به طور ناگهانی و در اثر کوچک‌ترین علت احتراقی رخ می‌دهد، در نتیجه این فعل و انفعالات گسترده و بسیار خطرناک شده، با تبعات جبران ناپذیری که علیرغم ایجاد خسارات مالی، آسیب‌های جانی هم به بار می‌آورد.

تمام خطرات ناشناخته‌ای که وسعت آتش را زیاد کرده و کنترل و مهار آن را مشکل می‌کند، در نتیجه همین عدم درست شناخت و بررسی واکنش‌های زنجیره ‌وار آتش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *