حریق

اطفا حریق پمپ بنزین

اطفا حریق پمپ بنزین

اطفا حریق پمپ بنزین

اطفا حریق پمپ بنزین چگونه صورت می گیرد؟ حتما می دانید که آتش سوزی در هر مکان و محلی می تواند رخ دهد و می تواند فجایع بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید همیشه مراقب باشیم و راه های پیشگیری از وقوع آتش سوزی را به خوبی بدانیم. از طرفی باید همیشه هوشیار باشیم تا در زمان بروز آتش سوزی بتوانیم به درستی آتش سوزی را کنترل کرده و از بین ببریم و شرایطی را فراهم کنیم که در همان ابتدا این کار را انجام دهیم. چرا که اگر آتش سوزی گسترده شود می تواند صدمات بیشتری به همراه داشته باشد و مهار آن امکان دارد که برای ما سخت تر و زمان بر تر شود. اطفا آتش امری بسیار مهم می باشد که باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد و این کار می تواند به صورت دستی و یا مدرن صورت بگیرد.

 

اهمیت اطفا حریق جایگاه سوخت

اطفا حریق پمپ بنزین

اطفا حریق پمپ بنزین اهمیت زیادی دارد چرا که در این محیط مایعی وجود دارد که قابلیت اشتعال زیادی دارد. در بسیاری از موارد ما برای اینکه بتوانیم آتشی را برپا کنیم از بنزین و نفت استفاده نمی کنیم حال در پمپ بنزین ما به اندازه بسیار زیادی بنزین داریم به همین دلیل لطفا حریق پمپ بنزین دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. ما اما راهکارهایی را در پیش روی خود داریم که می توانیم با استفاده از آنها میزان احتمال وقوع آتش سوزی در چنین مراکزی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهیم و مانع از این شویم که در این مراکز آتش سوزی رخ دهد. یکی از این موارد مقررات و دستورالعمل هایی می باشد که در هر جایگاه سوختی قرار دارد و رعایت آنها می تواند تا اندازه بسیار زیادی به ما کمک کند تا مانع از بروز یک آتش سوزی فاجعه بار در یک جایگاه سوخت شویم.

یکی از مواردی که قبل از اطفا حریق پمپ بنزین برای ما اهمیت دارد این است که سعی کنیم دستورالعمل هایی نظیر عدم استعمال دخانیات، عدم روشن کردن آتش و یا عدم سوختگیری با خودروی روشن را رعایت کنیم تا از آتش سوزی جلوگیری کنیم. این آیین نامه ها برای این تعیین شده اند که ما با رعایت آنها بتوانیم از خسارات ناشی از یک آتش سوزی در امان باشیم. اما باید بدانید که در صورت رعایت این موارد باز هم امکان آتش سوزی در این مراکز وجود دارد و ما باید همچنان هوشیار و آگاه باشیم.

 

اطفا حریق پمپ بنزین

نحوه بررسی خطرات منجر به آتش سوزی در جایگاه سوخت

پیش از اطفا حریق پمپ بنزین شما باید به فکر این باشید که از بروز حریق در این مکان جلوگیری کنید. یعنی آنچه که دارای اهمیت بسیار بیشتری می باشد پیشگیری می باشد و نه اطفا، برای پیشگیری شما باید تمامی خطراتی که می تواند منجر به بروز آتش سوزی شود را شناسایی کنید و بعد سعی کنید از این موارد به خوبی مراقبت کنید تا مانع از این شوید که آتش سوزی رخ دهد و فاجعه ای بزرگ برای شما رقم بخورد. برای این کار نیاز داریم که پنج راهکار را در نظر داشته باشیم که عبارت اند از:

  1. شناسایی: در مرحله اول چیزی که بیش از اطفا حریق پمپ بنزین برای ما حائز اهمیت می باشد شناسایی می باشد. ما باید سعی کنیم تمامی آنچه را که در این محیط می تواند منجر به آتش سوزی شود را شناسایی کنیم. تمامی مواد و یا مایعاتی که در این مرکز وجود دارد را باید به خوبی بشناسیم و باید بدانیم که در صورت بروز آتش سوزی و اشتعال هر یک از این مواد چه خطراتی می تواند برای شما وجود داشته باشد. به این ترتیب قدم اول را به خوبی و محکم برداشته ایم.
  2. توجه به افراد: در مرحله دوم که از اطفا حریق پمپ بنزین اهمیت بسیار بیشتری دارد ما باید به خوبی تمامی افرادی که در معرض خطر هستند و یا می توانند عاملین خطر باشند را زیر نظر داشته باشیم. تمام مشتریان و تمامی پرسنل هم در معرض خطر هستند و هم می توانند عامل بروز خطر باشند. شاید برخی از افراد به هر دلیلی اقدام به رعایت دستورالعمل های جایگاه سوخت نکنند و یک فاجعه را رقم بزنند این وظیفه صاحب جایگاه می باشد که این موارد را به خوبی زیر نظر داشته باشد و سعی کند از انجام این اقدامات جلوگیری کند.
  3. حذف خطرات آتش سوزی: همیشه برخی از عوامل هستند که موجب آتش سوزی شده و ما را برای اطفا حریق پمپ بنزین وادار می کنند. ما باید به خوبی این خطرات را شناسایی کنیم. باید بدانیم بنزین، گاز و یا گازوئیل موجود در پمپ بنزین با چه مواد و یا با چه اقداماتی تحریک شده و احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد، سپس باید تا جایی که امکان دارد این مواردی که می تواند موجب آسیب رسیدن شود را از بین برده و حذف کنیم به این ترتیب می توانیم خطرات احتمالی را تا اندازه قابل توجهی کاهش دهیم.
  4. آماده سازی برای شرایط اورژانسی و اضطراری: باید بدانیم اطفا حریق پمپ بنزین اهمیت بسیار زیادی دارد و ما باید در صورت وقوع آتش سوزی در سریع ترین زمان ممکن برای مهار آتش اقدام کنیم، در غیر این صورت نتایج حاصل شده فاجعه بار می شود. از همین رو به شما توصیه می کنیم که هرطور شده سعی کنید خود و پرسنل خود را به لحاظ روانی و به لحاظ فیزیکی به کمک تجهیزاتی که نیاز دارند برای شرایط اضطراری و اورژانسی آماده کنید و آموزش های لازم را به آنها ارائه دهید تا در شرایط ضروری بتوانند به خاموش کردن و اطفا حریق بپردازند.
  5. خود را به روز نگه دارید: برای اطفا حریق پمپ بنزین آماده باشید و از کنار هیچ مسئله ای به سادگی نگذرید. سعی کنید هم از نظر دانش و هم از نظر تجهیزات خود را به روز نگه دارید و سعی کنید تمامی موارد را همیشه زیر نظر داشته باشید. از طرفی باید داده هایی که در ارزیابی ها به دست می آورید را مرور کنید و مدام این داده ها را مورد بررسی قرار دهید و همیشه به روز نگه دارید تا هر گونه خطری را بتوانید از بین ببرید.

 

نکته: تمامی مواردی که در خصوص اطفا حریق پمپ بنزین به عنوان ارزیابی هایی اولیه در نظر می گیرد دارای اهمیت می باشد. شما باید این موارد را مکتوب کنید و باید این موارد را در اختیار پرسنل جایگاه قرار دهید. باید همیشه همه در این زمینه هشیار باشند تا مبادا خطری آنها را تهدید کند. در بسیاری از موارد جایگاه های سوخت به خیابان و یا به محیط های مسکونی بسیار نزدیک هستند در چنین شرایطی شما باید بیش از پیش هشیار باشید چرا که با غفلت تنها جان خودتان به خطر نمی افتد و شما با غفلت خود امکان دارد جان افرادی که حتی مشتری شما نیستند و یا پرسنل شما نیستند را هم به خطر بیاندازید.

 

اطفا حریق جایگاه سوخت

برای اطفا حریق پمپ بنزین شما نیاز به ابزار مختلفی دارید و باید موارد بسیار زیادی را در نظر داشته باشید. برای این کار معمولا از انواع کپسول های آتش نشانی استفاده می شود اما باید بدانید که همه انواع کپسول های آتشنشانی نمی تواند برای ما مناسب باشد. وقتی در پمپ بنزین ها مایعات و گازهای قابل اشتعال زیادی وجود دارد شما باید بدانید که پیشگیری و یا اطفا حریق در این موارد بسیار اهمیت دارد و نباید به سادگی از کنار این موضوع بگذرید و عبور کنید.

اطفا حریق پمپ بنزین باید بر اساس کلاس های آتش سوزی که قابل رخ دادن است صورت بگیرد و برای این منظور باید تجهیزات مورد نیاز همان محل را داشته باشید. زمانی که ما از جایگاه سوخت و احتمال آتش سوزی در چنین جایگاهی صحبت می کنیم باید بدانیم که آتش سوزی در این جایگاه ها می تواند شامل چه کلاسی باشد. به صورت کلی از آنجایی که در جایگاه سوخت ما می توانیم شاهد چندین کلاس آتش سوزی باشیم، باید تجهیزاتی را به همراه داشته باشیم که برای تمامی این کلاس ها مناسب باشد یا باید تجهیزات هر کدام از کلاس ها را در اختیار داشته باشیم.

در بین تمامی انواع کپسول های آتش نشانی که می شود در جایگاه سوخت برای اطفا حریق پمپ بنزین به کار برد یکی از مهمترین آنها می تواند کپسول های آتشنشانی پودری ABC باشد. این کپسول ها برای کلاس های آتش سوزی مختلفی از جمله آتش سوزی حاصل از اشتعال موادی مانند بنزین و گاز مناسب باشد. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم برای جایگاه سوخت خود حتما این موارد را در نظر داشته باشید و سعی کنید از این کپسول ها استفاده نمایید.

 

کپسول آتشنشانی پودری ABC

گفتیم برای اطفا حریق پمپ بنزین بهتر است که از کپسول های آتشنشانی پودری ABC استفاده کنید. اما این کپسول ها به چه دردی می خورند و چه کلاس هایی از آتش سوزی را می توانند به خوبی پوشش دهند. همانطور که از نام این کپسول مشخص است این کپسول های آتش سوزی هایی در کلاس های A و B و C را به خوبی پوشش می دهند و شما می توانید برای مقابله با چنین آتش سوزی هایی از این کپسول ها به راحتی استفاده کنید و هیچ نگرانی در این بابت نداشته باشید.

از طرفی باید بدانید که برای اطفا حریق پمپ بنزین شما به دلایل مختلفی نیاز به کپسول هایی دارید که در برابر آتش سوزی های الکترونیکی هم کاربرد داشته باشد. نکته ای که بسیار مهم می باشد این است که کپسول های ABC برای این نوع از آتش سوزی ها هم می تواند کاربرد داشته باشد. به صورت کلی کاربردهای اصلی این کپسول ها به گونه ای می باشد که می تواند به ما در پمپ بنزین ها و جایگاه های تک منظوره و یا دو منظوره سوخت بسیار کمک کند. برخی از مهمترین آتش هایی که به کمک این کپسول ها برای ما قابل مهار می باشد عبارت اند از:

  • آتش سوزی هایی که به دلیل اشتعال مواد الکترونیکی به وجود آمده اند را می توانیم به این کپسول ها مهار کنیم. در عملیات اطفا حریق پمپ بنزین ها باید بدانید که برخی مواقع امکان دارد عامل اصلی آتش سوزی همین موارد باشند. شما می توانید با آگاهی نسبت به آنها این موارد را به راحتی خنثی سازی نمایید.
  • آتش سوزی هایی که به دلیل مواد جامد قابل اشتعال به وجود آمده اند از دیگر موارد کاربرد کپسول های ABC محسوب می شوند. در اطفا حریق پمپ بنزین ها شما گاهی با آتش هایی روبرو هستید که این آتش ها حاصل اشتعال مواد جامدی هستند که قابل اشتعال می باشند. به این ترتیب باید با تجهیزاتی برای اطفا این سیستم ها اقدام کنید که بتواند به خوبی این آتش را کنترل و مهار نماید.
  • آتش سوزی به علت مایعات قابل اشتعال یکی از رایج ترین انواع آتش سوزی های موجود در انواع جایگاه سوخت می باشد که شما باید به خوبی به آن توجه کنید و این کپسول ها برای این منظور بسیار مفید هستند.
  • آتش سوزی به علت وجود گازهای قابل اشتعال از دیگر مواردی هستند که شما برای اطفا حریق پمپ بنزین به دانستن راهکارهای لازم برای مقابله با آن نیاز دارید. استفاده از کپسول های پودری ABC برای این منظور می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

آموزش اطفا حریق پمپ بنزین

برای اطفا حریق پمپ بنزین شما نیاز به استفاده از کپسول هایی دارید که این کپسول ها برای کاربرد صحیح نیاز به آموزش دارند. برای این منظور باید به خوبی بروشور این کپسول ها که در واقع راهنمای شما هستند را مطالعه نمایید. از آنجایی که این کپسول ها باید به صورت کلی مورد استفاده همه افراد قرار بگیرد به گونه ای طراحی شده اند که مورد استفاده همه افراد قرار بگیرد و پیچیدگی های خاصی ندارند. به همین دلیل می توانید به راحتی از یک کپسول پودری آتش نشانی ABC استفاده کنید و آتش به وجود آمده را مهار کنید و از بین ببرید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق پمپ بنزین معمولا به صورت دستی و با استفاده از انواع تجهیزات دستی صورت می گیرد. نکته مهم رعایت زمان در اطفا می باشد که باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد. اما آنچه که می تواند به شما کمک بیشتری در این رابطه کند این است که شما بتوانید از بروز آتش سوزی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *