حریق

اطفا حریق پارکینگ

اطفا حریق پارکینگ

اطفا حریق پارکینگ

اطفا حریق پارکینگ چگونه است؟ شاید بسیاری از شما فکر کنید که پارکینگ ها به راحتی می توانند مهار شوند و آتش سوزی در آنها می تواند بی خسارت ترین نوع آتش سوزی باشد. اما باید بدانید که چنین نیست. اگر یک پارکینگ که در آن ماشین های زیادی قرار دارد، دچار آتش سوزی شود، امکان دارد با آتش گرفتن هر خودرو و سوختن هر خودرو و قسمت باک بنزین ما شاهد انفجارهای زیادی در پارکینگ ها باشیم. به همین دلیل امکان دارد یک آتش سوزی ساده که در شرایط معمول خطرات جانی زیادی ندارد و موجب تخریب یک ساختمان نمی شود با انفجارهای متوالی خودروهای درون پارکینگ تبدیل به یک فاجعه بسیار بزرگ شود. به همین دلیل باید بدانید که خاموش و مهار سازی آتش های به وجود آمده در پارکینگ ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی و درمانی نیاز دارد که به صورت خاص و استاندارد صورت بگیرد.

 

انواع پارکینگ ها

اطفا حریق پارکینگ

برای اطفا حریق پارکینگ باید بدانید که پارکینگ ها دارای انواع مختلفی هستند که شرایط خاموش سازی و مهار آتش در هر یک از آنها می تواند با دیگری متفاوت باشد. به همین دلیل خرید یک سیستم هوشمند برای خاموش سازی و مهار آتش به این صورت نیست که شما به یک فروشگاه بروید و بخواهید یک سیستم اطفا حریق پارکینگ را خریداری کنید. بلکه باید مشخص کنید که این سیستم را برای چه نوع پارکینگی می خواهید. این پارکینگ دارای چه ویژگی ها و مشخصاتی می باشد. از همین رو باید پیش از هر چیزی با انواع پارکینگ هایی که وجود دارد و شرایطی که در هر یک از این پارکینگ ها وجود دارد آشنا باشید تا بتوانید به راحتی سیستم مورد نظر خود را برای اطفا حریق خریداری کرده و نصب نمایید. در غیر این صورت احتمال دارد سیستم خریداری شده کارایی لازم را نداشته باشد و نیازهای شما را برطرف نسازد.

اگر شما برای اطفا حریق پارکینگ از یک روش سنتی و دستی استفاده کنید هیچ فرقی با این ندارد که از یک سیستم غیر کارآمد و غیر کارشناسی شده استفاده کنید. در صورت استفاده از یک سیستم غیر کارشناسی احتمال دارد که شما دچار آسیب های جبران ناپذیری شوید و نتوانید آتش را به خوبی مهار کنید. به همین دلیل ما برخی از انواع پارکینگ هایی که وجود دارد را برای شما در این بخش معرفی می کنیم تا شما دید بسیار بهتری نسبت به انواع پارکینگ ها داشته باشید. انواع پارکینگ هایی که باید در آنها از سیستم های اطفا حریق استفاده کنید عبارت اند از:

  • پارکینگ های معمولی ساختمانی: هر نوع سازه و یا ساختمان اداری، تجاری، درمانی و یا مسکونی دارای پارکینگ می باشد و برای اطفا حریق پارکینگ باید برخی از راهبردهای موثر را به کار بست. یکی از انواع پارکینگ ها همین پارکینگ های معمولی هستند که در هر ساختمانی می بینید. ماشین خود را درون آن پارک می کنید و به خانه خود و یا محل کار خود می روید. متداول ترین انواع پارکینگ ها همین پارکینگ های معمولی هستند که می تواند به صورت شیبدار و یا به صورت معمولی باشد.
  • پارکینگ های محصور: برای اطفا حریق پارکینگ یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید محصور بودن و یا باز بودن پارکینگ می باشد. یکی از انواع پارکینگ ها که عموما اکثر پارکینگ ها به این صورت می باشد، پارکینگ های محصور می باشد. این پارکینگ ها معمولا بسته است و شرایط کار در آنها سخت می باشد. به همین دلیل باید از این پارکینگ ها مراقبت بسیار بیشتری صورت بگیرد چرا که حرارت و دود و شعله در آن تجمع کرده و خود می تواند عامل افزایش و تشدید آتش سوزی شود.
  • پارکینگ های باز: از دیگر انواع پارکینگ ها که باید برای اطفا حریق پارکینگ مورد توجه قرار داشته باشند پارکینگ های باز هستند. این پارکینگ ها اگر چه با خطر تجمع گاز و دود روبرو نیستند اما احتمال سرایت آتش به سایر بخش های ساختمان در آنها بالا می باشد. از همین رو شما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید و باید به آن توجه ویژه ای کنید چرا که در صورتی که این پارکینگ ها دچار آتش سوزی شوند خطراتی که می تواند برای شما به همراه داشته باشد بسیار خطرناک تر از پارکینگ های محصور می باشد.
  • پارکینگ های زیرزمینی: یکی دیگر از انواع پارکینگ ها که باید در زمان اطفا حریق پارکینگ مورد توجه قرار داشته باشند پارکینگ های زیرزمینی هستند. این پارکینگ ها در محیط های پایینی قرار دارند، فضایی بسته و محصور دارند و بر روی آن ساختمانی بنا شده است که وزن زیادی دارد. باید به این نکات بسیار توجه کنید و باید سیستمی را برای آنها در نظر بگیرد که در زمان اطفا مشکلات زیادی را به وجود نیاورد. مثلا استفاده از آب زیاد برای خاموش سازی آتش این پارکینگ ها می تواند خود عامل خطرناک دیگری برای شما باشد.
  • پارکینگ های طبقاتی: اطفا حریق پارکینگ های طبقاتی هم دارای اهمیت زیادی می باشد. این پارکینگ ها به صورت طبقاتی بوده و هر طبقه از آنها می تواند تواند برای شما بسیار خطرناک باشد، اگر آتش سوزی در یکی از طبقات صورت بگیرد به راحتی می تواند به طبقات دیگر هم منتقل شود و مشکلات بسیار زیادی را می تواند برای شما به همراه داشته باشد و می تواند منجر به این شود که پارکینگ به راحتی شاهد یک فاجعه بزرگ باشد و اتفاقاتی رخ دهد که به همین سادگی ها قابل جبران نباشد، از همین رو باید در این پارکینگ ها هم از یک سیستم بسیار مناسب و کاربردی استفاده کنید.

اطفا حریق پارکینگ

خطراتی که در پارکینگ ها وجود دارد

برای اینکه اهمیت اطفا حریق پارکینگ را درک کنیم نیاز داریم بدانیم که در یک پارکینگ چه خطراتی وجود دارد. اگر این خطرات را به خوبی بدانید دیگر متوجه می شوید که تا چه اندازه استفاده از یک سیستم اطفا حریق می تواند برای شما مفید و کاربردی باشد. از همین رو ما برخی از خطراتی که در یک پارکینگ وجود دارد را به شما معرفی می کنیم تا با اطلاع از این موارد بتوانید به خوبی در مورد استفاده از یک سیستم اطفا حریق در آنها تصمیم گیری نمایید:

  • انواع لوله کشی های گاز: یکی از مخاطراتی که در پارکینگ ها وجود دارد و همین مسئله موجب اهمیت اطفا حریق پارکینگ شده است وجود لوله کشی های گاز در این بخش از ساختمان می باشد. در این بخش از ساختمان ها لوله کشی هایی وجود دارد که در صورت آتش سوزی می تواند انفجار های سهمگین زیادی را به همراه داشته باشد. این انفجارها می تواند یک آتش سوزی را به یک فاجعه دردناک تبدیل کند. به همین دلیل باید مراقب این بخش از ساختمان به دلیل اینکه لوله کشی های گاز از آنجا عبور کرده اند باشید.
  • انواع سیم کشی های برق: برق خود یکی از مواردی است که می تواند منجر به آتش سوزی شود. اگر شما برای اطفا حریق پارکینگ اقدام نکنید و نتوانید این سیستم ها را پیاده سازی کنید احتمال دارد که شاهد بروز یک فاجعه باشید. سیم کشی های برق مستعد این هستند که شما کار سختی در مهار و خنثی سازی آتش داشته باشید چرا که می تواند آتش سوزی را افزایش داده و موجب شود که آتش سوزی با سرعت بسیار بیشتری پیشرفت کند و جرقه های حاصل از برق هم می تواند مشکلات جدی تری را به وجود آورد.
  • وجود خودروهایی که حامل بنزین هستند: از دیگر مواردی که موجب می شود داشتن سیستم اطفا حریق پارکینگ اهمیت زیادی پیدا کند این است که در پارکینگ خودروهایی قرار دارند که این خودروها هر یک به تنهایی می توانند عامل یک انفجار بزرگ باشند. چرا که در هر صورت امکان دارد خودروها درگیر آتش سوزی شوند و بنزین موجود در باک آنها موجب انفجار شود. این انفجار می تواند پایه های ساختمان را سست کرده و آتش را به سایر بخش های دیگر یک ساختمان گسترش دهد به همین دلیل باید بسیار مراقب باشید تا مبادا در پارکینگ آتش گسترش پیدا کند.

 

در سیستم اطفا حریق پارکینگ چه چیزی اهمیت دارد؟

اطفا حریق پارکینگ دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد به همین دلیل شما برای این کار نیاز دارید که از یک سیستم هوشمند و کارآمد استفاده کنید. یک سیستم هوشمند باید ویژگی های مناسبی داشته باشد. یکی از این ویژگی ها این است که این سیستم باید بر اساس نوع پارکینگ دارای مواد خاموش کننده متفاوتی باشد. همانطور که اشاره کردیم استفاده از آب برای خاموش سازی نمی تواند برای همه پارکینگ ها مناسب باشد و استفاده از گاز هم نمی تواند برای تمامی پارکینگ ها کاربرد داشته باشد.

از طرفی باید بدانید که سیستم اطفا حریق پارکینگ برای اینکه بتواند به خوبی نیازهای ما را برطرف کند و در زمان مناسب کارایی لازم را داشته باشد باید بتواند به خوبی نصب و پیاده سازی شود. در این امر مهمترین مسئله نصب دتکتورها و سنسورهایی می باشد که باید برای شناسایی آتش و یا شناسایی وقوع آتش سوزی به خوبی عمل کند. اگر این سنسورها به خوبی کار نشده باشند و در تشخیص خوب و به موقع عمل نکنند احتمال دارد که سیستم به صورت کامل از کار افتاده به نظر برسد و یا بسیار دیر از زمان طلایی وارد عمل شود.

از طرفی باید بدانید که اطفا حریق پارکینگ اگر به صورت دستی می خواهد صورت بگیرد باید در اسرع وقت انجام شود به همین دلیل باید همه تجهیزات دستی برای این کار فراهم و نزدیک به محل باشد. نکته مهم دیگر این است که در پارکینگ های محصور و یا در پارکینگ ها واقع در طبقات زیرین امکان اطفا حریق به صورت دستی برای افرادی که در این زمینه تخصص ندارند و از تجهیزات ایمنی برخوردار نیستن ممکن نیست چرا که تجمع گازها و دودها می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

 

آموزش اطفا حریق پارکینگ

برای اطفا حریق پارکینگ شما به صورت کلی دو راه را در پیش دارید. باید به یکی از روش های موجود برای اطفا حریق اقدام کنید و این کار را باید در اسرع وقت انجام دهید. فراموش نکنید که در زمان بروز آتش سوزی آنچه که دارای بیشتری میزان اهمیت می باشد زمان است و اگر شما زمان را از دست بدهید همه چیز را از دست می دهید. از همین رو باید به خوبی در مورد تکنیک های خاموش سازی و مهار آتش در پارکینگ ها اطلاعات خود را افزایش دهید تا در این زمینه موفقیت های لازم را به دست آورید.

اولین راهی که برای اطفا حریق پارکینگ پیش روی خود دارید خاموش سازی و مهار آتش به صورت دستی و سنتی می باشد. در مهار آتش به صورت دستی و سنتی شما باید با استفاده از تجهیزاتی مانند کپسول های آتش نشانی و یا با استفاده از شیلنگ های فشار قوی آب پاش استفاده کنید. اما به دلیل برخی از نکات مانند تجمع گاز در پارکینگ ها بهتر است که شما حتما خاموش سازی به صورت دستی را در زمانی که آتش تازه شکل گرفته است انجام دهید اگر آتش گسترده شده است باید منتظر آتش نشانی بمانید تا به صورت سنتی و مدرن آتش را خاموش نمایند.

اما دومین راهی که در پیش روی شما برای اطفا حریق پارکینگ وجود دارد این است که شما بتوانید از سیستم ها اعلام و اطفا حریق استفاده کنید. استفاده از این سیستم ها می تواند برای شما بسیار کاربردی تر و ایمن تر باشد. هر چند که شما در این رابطه نیازی به آموزش ندارید و همه کارها توسط خود سیستم صورت می گیرد اما باید به خوبی با عملکرد سیستم آشنا باشید. چرا که اگر دستورالعمل های سیستم را ندانید و نتوانید سیستم خود را همیشه در حالت فعال نگه دارید امکان دارد که آسیب ببینید. به همین دلیل نیاز دارید که حتما با تمامی اجزای سیستم آشنا بوده و از صحت و سلامت عملکرد این اجزا به خوبی با خبر باشید تا در زمان حادثه بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق پارکینگ با سیستم اطفا حریق هوشمند می تواند بسیار بهتر پیش برود اما برای اطمینان بیشتر باید بدانید که به صورت کلی شما برای خاموش کردن آتش نیاز دارید که اکسیژن، حرارت و یا مواد قابل اشتعال را از بین ببرید تا بتوانید به این ترتیب آتش را خاموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *