حریق

اطفا حریق مواد نفتی

اطفا حریق مواد نفتی

اطفا حریق مواد نفتی

اطفا حریق مواد نفتی چگونه است و این کار چه خطراتی را به همراه دارد؟ به وجود آمدن حریق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مواردی که می تواند در نهایت موجب بروز حریق شود اشتعال مواد نفتی می باشد. احتمال دارد که به دلیل وجود مخازن نفتی و یا موادی که پایه نفتی هستند آتش سوزی رخ دهد. در این شرایط شما باید برای خاموش سازی و مهار آتش سعی کنید بهترین راهکارهای ممکن را انتخاب کنید که متناسب با نوع آتش به وجود آمده و موارد مورد اشتعال باشد تا آتش به بهترین شکل ممکن خنثی شده و مهار شود.

 

اطفا حریق چیست؟

اطفا حریق مواد نفتی

به عملیاتی که شما به صورت دستی و یا با استفاده از سیستم های اتوماتیک برای خاموش سازی و مهار آتش انجام می دهید اطفا حریق گفته می شود. اطفا حریق مواد نفتی یکی از انواع اطفا حریق می باشد که بر اساس نوع مواد قابل اشتعال صورت می گیرد. به صورت کلی اطفا حریق می تواند با روش های مختلفی انجام شود اما آنچه که موجب می شود یک اطفا موفق باشد این است که روش اتخاذ شده متناسب با مواد قابل اشتعال باشد. برای مثال اگر از آب برای خاموش کردن آتش حاصل از جرقه های برقی استفاده کنید همه چیز بدتر شده و آتش سوزی هرگز مهار نمی شود.

 

اطفا حریق مواد نفتی چیست؟

اطفا حریق مواد نفتی یعنی انجام فرایندها و عملیات های اجرایی برای خاموش کردن و مهار آتش هایی که دلیل بروز آنها وجود مواد نفتی می باشد. امکان دارد یک تانکر حامل مواد نفتی دچار حریق شده باشد در این شرایط هر عملیات متناسب با مواد نفتی که شما انجام می دهید تا آتش به وجود آمده را بتوانید به خوبی مهار کنید می شود اطفا حریق و خاموش سازی آتش های حاصل از سوختن و آتش گرفتن مواد نفتی که دارای اهمیت بسیار زیادی هم می باشد و در بسیاری از پالایشگاه ها باید حتما مورد توجه باشد.

 

اطفا حریق مواد نفتی

اطفا حریق مواد نفتی چگونه است؟

به صورت کلی باید برای اطفا حریق مواد نفتی شما همه کارهایی را انجام دهید که می تواند آتش سوزی را مهار کند و از طرفی مانع از اشتعال و احتراق مجدد آتش سوزی شود. شما در این امر با یک مثلث روبرو هستید که به مثلث آتش مشهور می باشد. این مثلث سه ضلع دارد که یکی از اضلاع آن مواد قابل اشتعال می باشند. در این شرایط شما با مواد نفتی روبرو هستید که باید برای مهار آتش سعی کنید به صورت کامل آنها را خنثی کرده و از بین ببرید. اما اضلاع دیگری هم وجود دارد.

یکی دیگر از مواردی که شما باید در اطفا حریق مواد نفتی بدانید این است که اکسیژن موجب احتراق می شود. دومین ضلع از مثلث آتش هم اکسیژن است. اگر شما در راستای مهار و خاموش سازی آتش شرایطی را فراهم کنید که در اطراف آتش اکسیژن به پایین ترین میزان خود برسد شما می توانید موفق شوید که آتش را به راحتی خاموش کنید و از گسترش آن و بروز خسارت های دیگر و بیشتر جلوگیری نمایید.

ضلع بعدی مثلث آتش هم گرمای محیط می باشد. اگر شما برای اطفا حریق مواد نفتی بتوانید شرایطی را فراهم کنید که محیط خنک شود می توانید در امر خاموش کردن آتش به خوبی عمل کنید و آتش به وجود آمده را کنترل کنید. البته اقداماتی که شما برای کاهش اکسیژن و یا برای کاهش دمای محیط انجام می دهید باید اقداماتی باشد که همسو با مواد قابل اشتعال باشد. یعنی باید بتوانید به خوبی این کار را انجام دهید و اقدامات شما موجب نشود که آتش دوباره شعله گرفته و شما را با آتشی بزرگتر روبرو کند.

 

اکسیژن باید چه مقدار باشد؟

برای اطفا حریق مواد نفتی یکی از اقداماتی که شما باید انجام دهید این است که باید اکسیژن محیط را تا اندازه ای که امکان دارد کاهش دهید. به صورت طبیعی اکسیژنی که در محیط وجود دارد حدود بیست و یک درصد می باشد و شما باید سعی کنید که این اکسیژن را به زیر پانزده درصد کاهش دهید. در این صورت می توانید شرایطی را فراهم کنید که آتش اکسیژن کافی را در اختیار نداشته باشد و به همین دلیل به خاموشی رفته و مهار شود. این کار در خاموش کردن آتش تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

آموزش اطفا حریق مواد نفتی

به صورت کلی می شود از چهار روش عمده برای اطفا حریق مواد نفتی استفاده کرد. این چهار روش در کنترل و مهار آتش سوزی های حاصل از احتراق مواد نفتی تاثیر بسیار زیادی دارد. از همین رو به شما توصیه می کنیم که حتما از این راهنمایی که در این بخش به شما می کنیم نهایت استفاده را ببرید تا بتوانید در مواجهه با چنین آتش سوزی هایی اقداماتی را انجام دهید که برای شما فواید زیادی به همراه داشته باشد و بتواند موجب شود که شما به خوبی آتش را کنترل کنید. این چهار اقدام اصلی عبارت اند از:

  1. سعی کنید سطح محل نگهداری از مواد مخزن را خنک کنید

ما در مورد اطفا حریق مواد نفتی به شما گفتیم که یکی از اضلاع اصلی آتش سوزی دمای محیط می باشد. اگر شما بتوانید دما را کاهش دهید شرایط برای آتش و بقای آتش سوزی سخت می شود. به همین دلیل باید به سراغ محل آتش سوزی رفته و سعی کنید که دمای آن محل را تا جایی که می توانید و امکان دارد خنک کنید. معمولا مواد نفتی در مخازنی نگهداری می شوند که به آنها مخزن های نفتی گفته می شود و آتش سوزی هم در همان جا آغاز می شود.

به همین دلیل برای اطفا حریق مواد نفتی باید در اولین قدم سطح مخزن را تا جایی که برای شما مقدور است از نظر دما کاهش دهید. این کار برای شما فواید زیادی به همراه دارد. اما باید بدانید که شاید به دلیل نبود وقت کافی و همچنین امکانات کافی نتوانید دما را به اندازه قابل توجهی کاهش دهید. در این شرایط باید دما را به اندازه ای که کاهش داده اید نگهداری کنید و اجازه افزایش دمای بیشتر و بازگشت به نقطه اولیه را ندهید و به سراغ راهکارهای دیگر هم بروید و به صورت همزمان کارهای دیگر هم کنید.

همانطور که میدانید در اطفا حریق مواد نفتی کاهش دما نقش بسیار مهمی دارد. اگر شما بتوانید این امر را به خوبی مدیریت کنید شاید اصلا به اقدامات دیگر نیازی نداشته باشید یا انجام اقدامات دیگر برای شما ساده تر شود. از همین رو شما باید به خوبی این مسئله را مد نظر قرار دهید. اگر شما به خوبی این امر را مدیریت کنید مرحله بعدی اقدامات مهار آتش سوزی برای شما امری بسیار ساده خواهد بود و می تواند برای شما فواید زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم کاهش دمای محیط و یا مخزن نگهدارنده را به خوبی در دستور کار خود قرار دهید.

  1. سعی کنید محتویات درون مخزن را تخلیه کنید

از دیگر اقداماتی که برای شما می تواند در اطفا حریق مواد نفتی  موثر باشد این است که یکی دیگر از اضلاع مثلث آتش را کنترل کنید. یعنی باید مواد قابل اشتعال را از محل آتش سوزی دور کنید. از اگر تانکر و یا مخزنی که در آن مواد نفتی قرار دارند دچار حریق نشده باشند و آنچه که موجب حریق شده است در محیط قرار دارد باید تانکرهای سالم را از محل آتش سوزی خارج کنید. یعنی باید محل آتش سوزی را از مواد نفتی تخلیه کنید تا آتش سوزی را بتوانید به خوبی مهار کرده و کنترل نمایید.

اما برای اطفا حریق مواد نفتی امکان دارد شما با آتش سوزی خود تانکرها روبرو باشید. یعنی احتمال دارد که تانکر شما دچار آتش سوزی شده باشد. در این شرایط شما باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که خالی کردن تانکر از مواد نفتی می تواند به شما کمک بسیار زیادی داشته باشد. این مسئله موجب می شود که شما بتوانید به خوبی آتش به وجود آمده را کنترل کنید. البته باید بدانید که خارج کردن مواد نفتی از تانکر اصلا کار ساده ای محسوب نمی شود و شما باید در این راستا دقت زیادی را داشته باشید.

اگر در فرایند اطفا حریق مواد نفتی نتوانید به خوبی تانکر و یا مخزن را از مواد نفتی خارج کنید امکان دارد خود شما در این راستا صدمات جدی ببیند. اما این احتمال هم وجود دارد که شما نتوانید اصلا این مواد را تخلیه کنید. یعنی شرایط محیط و آتش سوزی به گونه ای می باشد که عملا این تخلیه برای شما ممکن نباشد. در این شرایط شما باید حتما به فکر راه دیگری باشید و سعی کنید اقدامات بعدی را که به شما معرفی می کنیم در دستور کار خود قرار دهید.

  1. اگر حریق به محوطه اطراف مواد نفتی سرایت کرده است برای اطفا سریع آنها اقدام کنید

محیطی که شما در آن مواد نفتی را نگهداری می کنید احتمال دارد که در اثر آتش سوزی دچار حریق شوند. یعنی آتشی که در مخازن نفتی وجود دارد به این بخش های دیگر هم سرایت کند. در عملیات اطفا حریق مواد نفتی بهتر است شما به گونه ای رفتار کنید که مانع از این اتفاق شوید. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ داد باید سعی کنید که این آتش سوزی به وجود آمده را هم در اسرع وقت مهار کنید. در غیر این صورت شما با مشکل جدی تری روبرو می شوید که اطفا حریق را برای شما سخت می کند.

توجه داشته باشید که اطفا حریق مواد نفتی بسیار پیچیده و مهم می باشد و هر زمان احتمال دارد که شما شاهد انفجار در مخازن باشید. به همین دلیل نباید اجازه دهید که در زمانی کوتاه محیط اطراف نگهداری این مواد هم دچار آتش سوزی شود. سعی کنید برای جلوگیری از این اتفاق دمای محیط اطراف را به اندازه کافی پایین نگه دارید. یا هر آنچه که موجب اشتعال و احتراق می شود را خاموش کنید. این کار می تواند به شما کمک زیادی کند تا مانع از این شوید که آتش به محل سرایت کند و کار مهار را برای شما سخت کند.

باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که شما برای اطفا حریق مواد نفتی نیاز دارید در محیط اطراف آتش سوزی حضور داشته باشید. اگر نتوانید در این محیط حاضر باشید و آتش محیط اطراف را هم در خود گرفته باشد شما از هسته مرکزی آتش دور می شوید و این یعنی موادی که هنوز نسوخته اند هم دچار آتش سوزی می شوند و آتش مدام گسترش پیدا می کند. حالا شما باید محیط را مهار کنید در حالی که هسته مرکزی آتش سوزی همچنان در جریان است و با شدت به کار خود می تواند ادامه دهد و همه چیز برای شما سخت می شود.

  1. از فوم به میزان کافی برای اطفا حریق اقدام کنید

یکی از مهمترین موادی که می تواند به شما در اطفا حریق مواد نفتی کمک کند استفاده از فوم می باشد. شاید آب اولین راه حلی باشد که به ذهن شما می رسد اما باید به شما بگوییم این بهترین انتخاب شما نمی باشد. شما باید از فوم برای مهار آتش سوزی های حاصل از احتراق مواد نفتی اقدام کنید. در غیر این صورت کار برای شما بسیار دشوار می شود و شما نمی توانید آتش را آن طور که باید کنترل کنید. برای استفاده از فوم هم می توانید از کپسول های آتش نشانی حاوی فوم استفاده کنید. اگر هم سیستم شما به صورت اتوماتیک و هوشمند باشد این امکان برای دستگاه شما فراهم است که این کپسول ها را در خود داشته باشد و در نهایت آتش را خاموش کند. اگر هم آتش نشانی به محل آمده باشد برای خاموش سازی چنین آتشی از فوم به صورت پاشش به کمک شلنگ استفاده می کند و آتش را به خوبی می تواند مهار کند و مانع از این شود که آتش به بخش های دیگر هم سرایت پیدا کند.

 

سخن پایانی

اطفا حریق مواد نفتی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین فرایندها و عملیات های اطفا حریق می باشد که در آن خارج کردن مواد نفتی از محل حادثه می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. بنابراین اگر شرایط این کار برای شم فراهم می باشد حتما برای انجام این کار اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *