حریق

اطفا حریق در انبار

اطفا حریق در انبار

اطفا حریق در انبار

اطفا حریق در انبار چگونه است؟ یک آتش سوزی در هر محلی که رخ دهد می تواند برای ما خسارت های جبران ناپذیر زیادی را به همراه داشته باشد. حالا اگر این آتش سوزی در محلی رخ دهد که سر بسته است می تواند منجر به آسیب های بیشتری شود. به خصوص اگر در محلی رخ دهد که مخصوص نگهداری از محصولات، وسایل و اجسام مختلفی می باشد. این موارد می تواند هم برای ما خسارت های مالی زیادی به همراه داشته باشد و هم این که احتمال دارد در آن محل، بسیاری از مواد قابل اشتعال نگهداری شود که این خود موجب افزایش وسعت میزان آتش سوزی می شود.

 

دلایل آتش سوزی در انبارها

اطفا حریق در انبار

انبارها محل نگهداری مواد گوناگون هستند و امکان دارد به دلایل زیادی دچار آتش سوزی شده و ما نیاز به یک سیستم یا یک فرایند برای اطفا حریق انبار پیدا کنیم. در برخی از موارد خطاها انسانی می تواند منجر به بروز یک آتش سوزی در انبار شود اما در برخی دیگر از موارد امکان دارد دلایل آتش سوزی ریشه در چیز دیگری داشته باشد، برای مثال امکان دارد یک صاعقه به انبار برخورد کند و موجب شود که انبار با تمامی موادی که در آن قرار دارد دچار آتش سوزی شود.

همچنین گاهی شما به اطفا حریق انبار احتیاج پیدا می کنید به این دلیل که انبار شما حاوی موادی می باشد که این مواد قابل اشتعال است. در این شرایط کار برای شما هم در پیشگیری از آتش سوزی سخت تر می شود و هم اینکه کار برای شما از نظر خاموش سازی و مهار آتش سخت می شود. چرا که مواد قابل اشتعال می تواند موجب شود آتش وسعت بیشتری پیدا کند. آتش برای ادامه حیات خود به سوخت نیاز دارد و شاید موادی که در انبار قرار دارند این سوخت را برای آتش به راحتی فراهم کنند.

از طرفی باید بدانید که امکان دارد آتش سوزی در یک انبار و نیاز به اطفا حریق انبار به این دلیل باشد که انفجاری در انبار صورت گرفته است. اگر شما در انبار موادی را نگهداری می کنید که قابل انفجار می باشد، احتمال دارد به دلیل اختلاف دما و یا هر مسئله ای دیگر، انفجار آن مواد رخ دهد و موجب شود آتش سوزی به وقوع بپیوندد. البته باید بدانید که انفجار انبار می تواند خطرات و آسیب هایی بسیار بیشتر از آتش سوزی برای شما به همراه داشته باشد که این امر بسیار خطرناک بوده و می تواند موجب نگرانی های زیادی شود.

 

اهمیت اطفا حریق در انبارها

اگر انبار نگهداری از مواد و محصولات دچار حریق شود، اطفا حریق انبار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می شود. در مرحله اول باید بدانید که فرقی نمی کند شما در انبار خود مواد قابل اشتعال دارید و یا مواد و محصولاتی دیگر، سوختن انبار می تواند به معنی سوختن سرمایه شما باید به همین دلیل خاموش سازی و مهار آتش در انبار می تواند برای شما در کاهش خسارت های مالی نقش بسیار مهمی را داشته باشد و موجب شود که شما به صورت کامل از این مسئله آسیب نبینید.

اما باید بدانید که اطفا حریق انبار به غیر از مسائل مالی به دلایل دیگری هم دارای اهمیت می باشد. امکان دارد شما در انبار خود مواد قابل اشتعال داشته باشید. موادی که سوخت رسانی به آتش را برای بقای آتش سوزی بر عهده دارد. به همین دلیل شما نیاز دارید که حتما آتش به وجود آمده را خاموش کنید تا مواد قابل اشتعال کمتر درگیر آتش شوند و به این ترتیب کار شما برای مهار آتش از این سخت تر نشود. همچنین باید بدانید که امکان دارد مواد در انبار قابل انفجار باشند و این می تواند آغاز یک فاجعه باشد.

 

اطفا حریق در انبار

اطفا حریق انبار

برای اطفا حریق انبار شما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. هر نوع عملیاتی که شما انجام می دهید و به واسطه آن تلاش می کنید که آتش به وجود آمده در انبار را مهار کنید و مانع از گسترش آن شوید، اطفا حریق نام دارد. شما برای این کار می توانید از مجموعه ای از ابزارها و تجهیزات استفاده کنید که یکی از این موارد می تواند استفاده از سیستم ها هوشمند باشد. از آنجایی که انبارها معمولا از سیستم های اتوماتیک استفاده می کنند در ادامه به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

 

سیستم هوشمند اطفا حریق انبار

یکی از مهمترین تجهیزات و امکاناتی که معمولا در انبارها برای خاموش سازی و مهار آتش و جلوگیری از گسترش و توزیع و توسعه آتش نصب و راه اندازی می شود سیستم هوشمند و اتوماتیک اطفا حریق انبار می باشد. با توجه به احتمال بالای وقوع آتش سوزی در یک انبار، یک انبار باید به صورت کامل به جدیدترین و مدرن ترین تکنولوژی ها و تجهیزات روز دنیا مجهز باشد تا بتواند در مواقع لازم در برابر آتش سوزی به وجود آمده مقاومت کرده و خسارت های کمتری را در یک آتش سوزی تجربه نماید.

 

مهمترین تجهیزاتی که باید یک انبار داشته باشد

یک انبار برای اینکه بتواند به خوبی از مواد درون خود نگهداری کند باید مجهز به سیستم های پیشرفته ای باشد که هر یک بتوانند امنیت انبار را تامین کنند. استفاده از سیستم اطفا حریق انبار یکی از نیازهای یک انبار می باشد اما این انبار برای اینکه بتواند خدمات خوبی را ارائه دهد باید به بسیاری از انواع سیستم های مدرن و به روز مجهز باشد که ما در این بخش برخی از این موارد را به شما معرفی خواهیم کرد. برخی از مهمترین تجهیزاتی که یک انبار باید به آن مجهز باشد عبارت اند از:

  • سیستم اطفا حریق انبار که باید به صورت اتوماتیک و خودکار فعالیت کرده و آتش را در مواقع اضطراری شناسایی و مهار نماید.
  • استفاده از نیروهای انسانی محافظ که هم در شناسایی محل و وقوع آتش سوزی نقش دارند و هم انبار را در برابر سرقت محافظت می کنند.
  • بیمه یکی از مهمترین مواردی است که یک انبار باید داشته باشد تا در صورت وارد آمدن خسارت بتواند خسارت های مالی را جبران نماید.
  • تجهیزاتی مانند دوربین مدار بسته که هم نظارتی بوده و هم کاربردی حفاظتی در زمان سرقت و در زمان وقوع آتش سوزی دارد.

 

تجهیزاتی که در یک سیستم اطفا حریق برای انبار وجود دارد

یک سیستم اطفا حریق انبار دارای تجهیزاتی می باشد که هر یک از این تجهیزات در خاموش کردن آتش نقش مهمی دارند. یک سیستم هوشمند و اتوماتیک باید دارای بخش هایی باشد نظیر:

  • پنل مرکزی برای ارسال پیام از سنسورها به بخش های دیگر سیستم که در واقع یک مرکز فرماندهی محسوب می شود. این پنل به صورت کامل کار کنترل سیستم را در دست دارد و در صورتی که آسیبی به آن وارد شود تمامی سیستم از کار خواهد افتاد.
  • سیستم های هشدار: یکی از مهمترین تجهیزاتی که باید در یک سیستم هوشمند و خودکار اطفا حریق وجود داشته باشد، سیستم های هشدار دهنده می باشد. این سیستم ها به صورت فلاشر، صوتی و تصویری و به صورت اطلاع رسانی تلفنی از جمله ارسال پیام و یا تماس صوتی با شماره های مشخص شده کار می کند و می تواند تمامی افراد مهم و افرادی که در محل قرار دارند را از وقوع یک آتش سوزی آگاه کند و موجب شود که آتش سوزی خسارت های مالی و جانی کمتری را در بر داشته باشد و انبار از یک فاجعه در امان بماند.
  • سیستم های تشخیص آتش سوزی: اطفا حریق انبار زمانی می تواند موفق عمل کند که وقوع آتش سوزی را تشخیص داده و محل وقوع آتش سوزی را شناسایی کند. اگر سیستم در این امر موفق عمل نکند عملا هیچ کاربردی برای انبار نخواهد داشت. از طریق دتکتورها و سنسورهایی که در یک سیستم هوشمند وجود دارد این سیستم می تواند دود، گاز و یا حرارت غیر طبیعی که در انبار به وجود آمده را شناسایی کند و در نهایت با تشخیص محل آتش سوزی هشدارهای لازم را به مرکز فرماندهی سیستم ارسال کند تا سیستم بتواند هم آژیرهای هشدار دهنده را فعال نماید و هم بتواند عملیات اطفا را آغاز کند.
  • سیستم اطفا حریق انبار: در نهایت یک سیستم که برای خاموش سازی و مهار آتش در انبار مورد استفاده قرار می گیرد باید پس از تشخیص آتش سوزی و محل آن و ارائه هشدارهای لازم به صورت همزمان برای اطفا حریق اقدام کند. به این ترتیب نیاز دارد که کپسول هایی داشته باشد که به واسطه آنها مواد خاموش کننده مناسب را در اسرع وقت بر روی محل آتش بپاشد تا به این ترتیب بتواند آتش را بدون نیاز به انسان و دخالت انسانی از بین برده و مهار نماید.

 

سیستم اطفا حریق باید چه دکتر هایی داشته باشد؟

یکی سیستم اطفا حریق انبار برای اینکه بتواند وقوع آتش سوزی را در انبار شناسایی کند نیاز دارد که سنسورهایی داشته باشد که این سنسورها به سیستم در تشخیص آتش سوزی کمک کند. یکی از تجهیزات مهمی می باشد که ما در بخش قبلی به آن اشاره داشتیم اما از آنجایی که این بخش دارای اهمیت زیادی می باشد در این قسمت از مطلب قصد داریم برخی از مهمترین سنسورهایی که باید یک سیستم اطفا حریق خود و کاربردی و مناسب برای انبار داشته باشد را به شما معرفی کنیم که این سنسورهای مورد نیاز عبارت اند از:

  • یکی از مهمترین سنسورهای یک سیستم اطفا حریق انبار سنسورهای دودی هستند که برای تشخیص دود به کار می روند.
  • سنسورهای حرارتی از دیگر نیازهای یک سیستم محسوب می شوند که بر اساس آن دستگاه حرارت غیر طبیعی مربوط به آتش سوزی را شناسایی می کند.
  • سنسورهای ترکیبی که هم می توانند دود و هم حرارت را شناسایی کرده و محل دقیق آتش را هم مشخص می کنند.
  • بیم های سنسور که موجب می شوند سنسورها را درستی کار خود را انجام دهند.
  • سنسورهای مکنده که نقش مهمی در تشخیص آتش سوزی و اعلام آن به پنل مرکزی دستگاه دارند.

اطفا حریق در انبار چگونه است؟

همانطور که گفتیم شما می توانید عملیات اطفا حریق انبار را به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام دهید که هر یک می تواند برای شما کاربردی باشد. اما استفاده از روش دستی به تنهایی چندان موثر نیست. به همین دلیل شما باید از یک سیستم خودکار و هوشمند در محل انبار خود بهره برداری کنید تا هم آتش را تشخیص دهد و هم بتواند هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه دهد و هم در نهایت بتواند برای اطفا حریق به وجود آمده اقدامات را بدون نیاز به انسان صورت دهد.

سیستم برای اطفا حریق انبار به این صورت عمل می کند که ابتدا توسط سنسورهایی که به شما توضیح دادیم متوجه وقوع آتش سوزی می شود. این داده را در اختیار پنل مرکزی قرار می دهد. پنل مرکزی هم همزمان با فعال کردن آژیرهای هشدار دهنده سیستم اطفا حریق را وارد مدار می کند. سیستم بر اساس داده هایی که دارد محل دقیق آتش سوزی را شناسایی کرده و مواد خاموش کننده را با فشار زیادی بر روی محل آتش سوزی می پاشد. به این ترتیب بدون اینکه نیازی داشته باشیم کاری انجام دهیم آتش مهار می شود. البته بسته به اینکه در انبار چه موادی نگهداری می شود و حجم و وسعت آتش سوزی چقدر است و همین طور برای اطمینان از عدم تکرار و یا شناسایی علت آتش سوزی باید با ماموران آتش نشانی در تماس باشیم تا در صحنه حاضر شوند.

 

آموزش اطفا حریق انبار

از آنجایی که انبار محیطی سربسته می باشد اطفا حریق انبار به صورت دستی و به کمک کپسول های آتشنشانی توسط افرادی که در این زمینه مهارت ندارد توصیه نمی شود. ما توصیه می کنیم مهار آتش را به دست سیستم هوشمند بسپارید و سعی کنید خود وارد عمل نشوید و منتظر بمانید نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شوند. اما برای کار با دستگاه های هوشمند و آموزش استفاده از دستگاه شما نیاز دارید که برخی از موارد را مرور کنید. این کار با توجه به اینکه مدل های دستگاه ها متفاوت است در زمان نصب و راه اندازی دستگاه صورت می گیرد.

 

سخن پایانی

اطفا حریق انبار یکی از انواع عملیات های بسیار مهم و پیچیده می باشد که باید با دقت کافی صورت پذیرد. معمولا بهترین روش برای خاموش سازی آتش به وجود آمده در انبارها این است که شما از سیستم های هوشمند برای این کار استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *