حریق

اطفا حریق اسید کلریدریک

اطفا حریق اسید کلریدریک

اطفا حریق اسید کلریدریک 

همه از خطرات آتش سوزی آگاه هستیم و میدانیم که آتش سوزی می تواند به ما خسارت های جانی و مالی بسیار زیادی را بزند. به همین دلیل باید به دنبال یافتن راهکارهایی باشیم که بتوانیم به واسطه آنها تمامی راه های بروز آتش سوزی را پیش بینی کنیم و برای اطفا حریق بتوانیم به خوبی خود را مجهز کنیم. یکی از مواد قابل اشتعالی که امکان دارد دچار آتش سوزی شود و خسارت های زیادی را برای ما در پی داشته باشد اسید کلریدریک می باشد. این ماده شیمیایی بنا به دلایل زیادی می تواند در بسیاری از کارگاه های صنعتی و کارخانه ها تولیدی وجود داشته باشد و هر لحظه با یک خطای انسانی می تواند دچار حریق شود. به همین دلیل باید به خوبی در مورد این ماده و راه های اطفا حریق آن اطلاعات کافی را داشته باشیم.

اسید کلریدریک چیست؟

اطفا حریق اسید کلریدریک

برای بررسی روش های اطفا حریق اسید کلریدریک باید در ابتدا با این ماده شیمیایی به خوبی آشنا باشیم و بدانیم این ماده دارای چه خواصی می باشد تا بتوانیم در مواقع اضطراری راه های خنثی سازی این ماده را شناسایی کنیم و بتوانیم حریق به وجود آمده از سوختن این ماده را از بین ببریم. در واقع می شود گفت که اطفا حریق اسید کلریدریک ممکن نمی باشد مگر با شناسایی ماده و ماهیتی که دارد. اگر در مورد حریق مطالعاتی داشته باشید می دانید که مثلث آتش می تواند موجب پایداری آتش شود. اگر یکی از اضلاع این مثلث را از کار بیاندازیم آتش خاموش می شود. یکی از اضلاع مثلث آتش ماده قابل احتراق می باشد که در این مبحث این ماده اسید کلریدریک می باشد که می خواهیم در مورد روش های اطفا حریق اسید کلریدریک بعد از شناخت این ماده توضیحاتی را ارائه دهیم.

اطفا حریق اسید کلریدریک با شناخت این ماده شیمایی می تواند راحت تر باشد. باید بدانید که این است مایع می باشد و عموما بی رنگ است اما در برخی از انواع این مایع قهوه ای تیره می باشد. نقطه جوشاین مایع 340 درجه سانتی گراد بوده و نقطه ذوب بسیار پایینی دارد، یعنی حدود ده درجه سانتی گراد با وزنی نسبتا کمتر از وزن هوا که در صورت اشتعال می تواند راحت هوا و اکسیژن را به درون خود بکشد. این اسید که توسط زکریای راضی برای اولین بار کشف شده است دارای قابلیت احتراق بسیار بالایی می باشد.

موارد استفاده از اسید کلریدریک

موارد استفاده از اسید کلریدریک

اطفا حریق اسید کلریدریک از آنجایی برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد که بدانیم این مایع شیمیایی دارای موارد استفاده بسیار زیادی می باشد. به دلیل بالا بودن کاربرد این ماده معمولا باید راه های جلوگیری از وقوع آتش سوزی را بدانیم و همچنین با راه کارهای خاموش کردن این آتش آشنا باشیم، مهمترین موارد استفاده از این اسید عبارت اند از:

  •     استفاده گسترده در باتری های سربی
  •     استفاده گسترده در صنعت به خصوص صنایع نفتی
  •     جهت تهیه انواع فسفات ها، هیدروژن ها، اسید نیتریک ها
  •     استفاده در صنایع و کارخانه های تولید رنگ

نحوه اشتعال اسید کلریدریک

نکته مهم این است که برخی از منابع اطفا حریق اسید کلریدریک بسیار ساده می دانند به این دلیل که ذاتا خود این است قابل اشتعال نیست اما باید بدانید که از این مایع که به صورت ذاتی قابل اشتعال نیست به عنوان یکی از قابل اشتعال ترین مواد شیمیایی نام برده می شود چرا که می تواند بسیاری از مواد قابل اشتعال دیگر را تحریک کند و موجب بروز یک آتش سوزی گسترده شود. یعنی خود به خودی خود می سوزد اما می تواند عامل مهم یک آتش سوزی بزرگ باشد به همین دلیل برخی این مایع را بسیار قابل اشتعال می نامند.

اطفا حریق اسید کلریدریک دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد چرا که این اسید می تواند با آب و همچنین با مواد آلی واکنش های گسترده ای نشان دهد و حرارت بسیار زیادی را تولید کند. حرارتی که اگر کنترل نشود می تواند موجب از وقوع یک آتش سوزی بزرگ شود. این مایع هادی جریان الکتریسیته می باشد و در تماس با هر مواد قابل اشتعال دیگری بلافاصله واکنش داده و می تواند منجر به بروز آتش سوزی در سطحی وسیع شود که برای مهار آن باید دقت کافی و سرعت کافی را به خرج داد.

در مورد اطفا حریق اسید کلریدریک باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که با توجه به اینکه این مایع در برابر آب واکنش نشان می دهد و حرارت تولید می کند، در زمان وقوع آتش سوزی نباید سعی کنیم آتش را به کمک آب خاموش کنیم. چرا که حرارت تولید شده را افزایش می دهیم و موجب گسترش آتش سوزی می شویم. از همین رو سیستم های اطفا حریقی که با آب کار می کند نمی تواند برای اطفا حریق حاصل از اشتعال این مایع برای ما به عنوان یک سیستم کارآمد تلقی شود.

نکات مهم بهداشتی

پیش از بررسی اطفا حریق اسید کلریدریک باید به این نکته مهم و ایمنی هم اشاره داشته باشیم که این اسید اثر خورندگی بسیار بالایی دارد. به گونه ای که می تواند بافت های گوشتی بدن انسان را به راحتی از بین ببرد. به همین دلیل باید در حمل و نگهداری این اسیدها دقت کافی را به خرج دهید. علاوه بر اینکه می تواند با برخورد با بسیاری از مواد قابل اشتعال موجب یک آتش سوزی شود می تواند با برخورد به بدن شما موجب یک سوختگی بسیار عمیق و خطرناک هم بشود پس در مورد این ماده احتیاط کنید.

نحوه نگهداری و حمل و نقل

در بخش قبلی به شما گفتیم که علاوه بر اینکه می تواند موجب بروز یک آتش سوزی شود می تواند موجب شود که سلامت شما به عنوان کسی که از آن نگهداری می کنید و یا آن را حمل می کنید هم به خطر بیاندازد. به همین دلیل باید بسیار مراقب باشید که در حمل و نگهداری آن خطری برای شما به وجود نیاید. پیش از بررسی روش های اساسی و اصولی برای اطفا حریق اسید کلریدریک لازم می دانیم که شما در جریان شرایط و نحوه نگهداری و حمل و نقل این اسید خطرناک قرار دهیم.

اگر می خواهید این اسید را به وسیله ماشین ها و خودروها جابجا کنید باید حتما از خودروهایی استفاده کنید که دارای مخازن هستند. یکی از روش های اطفا حریق اسید کلریدریک می تواند همین مخازن باشد که اگر سر بسته باشد می تواند مانع از نفوذ اکسیژن به درون آن شود. از طرفی باید بدانید که برای جابجایی و نگهداری می توانیم این مایع را در درون بطری های شیشه ای و یا بطری های فلزی درب دار یا بدون درب قرار دهیم هرچند توصیه می شود این بطری ها دارای درب باشند تا در معرض تماس با آب یا سایر مواد قابل اشتعال قرار نگیرند.

آموزش اطفا حریق اسید کلریدریک

باید بدانید که اطفا حریق اسید کلریدریک بسیار حساس و دقیق می باشد. اگر نتوانید به خوبی با آتش حاصل از احتراقی که عاملش این اسید بوده به درستی رفتار کنید قطعا دچار مشکل خواهید شد. نکته مهم در آموزش خاموش سازی و مهار آتش این است که باید از استفاده از آب خودداری کنید. آب می توانند منجر به افزایش حرارت آتش شود و در نهایت می تواند وسعت آتش سوزی را افزایش داده و موجب گسترش آتش شود. به همین دلیل اولین نکته آموزشی که باید رعایت کنید این است که به هیچ عنوان نباید از آب استفاده کنید.

آموزش اطفا حریق اسید کلریدریک

اطفا حریق اسید کلریدریک چگونه است؟

اطفا حریق اسید کلریدریک دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و اگر نتوانید در این امر به خوبی عمل کنید آتش حاصل از احتراق این مایع می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به شما وارد کند. در بخش آموزش به شما گفتیم که نباید برای خاموش کردن و یا مهار این آتش از آب استفاده کنید اما هنوز در مورد اینکه چه روشی برای خاموش کردن این آتش می تواند موثر باشد با شما حرفی نزده ایم.

برای اطفا حریق اسید کلریدریک در صورتی که حریق ها کوچک باشد می توانیم از پودرها استفاده کنیم تا به این ترتیب شعله ها را خاموش نماییم. می توانید از آب برای پاشیدن بر روی سایر مواد قابل اشتعالی که در اطراف اسید قرار دارند استفاده کنید اما نباید آب بر روی اسید پاشیده شود. در زمانی که می خواهید آتش حاصل از این ماده را خاموش کنید باید از لباس های ایمنی استفاده کنید. همچنین می توانید با پاشیدن گاز کربنیک بر روی مرکز آتش از گسترش آتش جلوگیری کنید و به خوبی این آتش را خنثی سازید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق اسید کلریدریک بسیار عملیات حساس و پیچیده ای می باشد. به همین دلیل توصیه می شود که این اسید را در مکان هایی که با سیستم های اتوماتیک اطفا حریق به روش آبی محافظت می شوند قرا ندهید. به صورت دستی هم سعی کنید به گونه ای این آتش را کنترل کنید که با آب و سایر مواد قابل اشتعال در ارتباط نباشد. بهترین راه برای کنترل حریق حاصل از سوختن این اسید این است که سعی کنید مواد قابل اشتعال اطراف را از آن محل دور کنید و از پودرهای خاموش کننده برای مهار آتش استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *