حریق

اطفا حریق اتاق سرور 

اطفا حریق اتاق سرور 

اطفا حریق اتاق سرور 

یکی از حوادثی که همیشه انسان ها را از نظر جانی و مالی تهدید می کند بروز آتش سوزی است که گاهی بنا به دلیل خطاهای انسانی و گاهی به صورت غیرمنتظره و اتفاقی و بر اساس حوادث طبیعی مانند رعد و برق به وجود می آید. از همین رو همیشه باید در شرایطی باشیم که بتوانیم از بروز این حادثه که خسارت های جانی و مالی زیادی می تواند در پی داشته باشد پیشگیری کنیم و در شرایط اضطراری و بروز حادثه بتوانیم عملیات مهار و خاموش سازی آتش را که به آ اطفا حریق می گویند را با سرعت بسیار زیاد و دقت کافی انجام دهیم تا از خسارت های وارد شده بکاهیم و شرایط را نرمال کنیم. یکی از بخش هایی که این روزها رو به گسترش می باشد و با خطر آتش سوزی روبرو می باشد اتاق سرور هستند.

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

اطفا حریق اتاق سرور

اطفا حریق اتاق سرور بر اساس شرایط خاص و مواد قابل اشتعالی که در آنجا وجود دارد صورت بگیرد تا عملیات کاملا موفقی باشد. برای این منظور باید به خوبی بدانیم که مثلث آتش در این اتاق ها چطور عمل می کند و برای مهار آتش و یا پیشگیری از بروز آتش سوزی باید از چه ابزاری استفاده کرد. بهترین روش برای اطفا حریق اتاق سرور استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق هوشمند می باشد. باید بدانید که استفاده از سیستم های هوشمند اعلام و اطفا حریق در تمامی دیتاسنترهای بزرگ و کوچک باید بر اساس اصولی کاملا استاندارد طراحی شود. رعایت اصول استاندارد در طراحی این سیستم ها دارای اهمیت بسیار ویژه ای می باشد. علاوه بر اینکه در این اتاق ها باید از خسارت های مالی و جانی جلوگیری کرد باید از داده ها و اطلاعاتی که بر روی سرورها قرار دارند هم به خوبی محافظت کرد.

دقیقا به همین دلایل است که اطفا حریق اتاق سرور دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. هزینه های بسیار زیادی به صورت سالانه برای تشکیل این اتاق ها و نگهداری از اسناد و داده ها صورت می گیرد و نباید به همین راحتی و تنها با ی سهل انگاری ساده از بین برود. در اتاق های سرور تابلو برق، مجموعه ای از انواع کابل ها و لوازم الکترونیکی وجود دارد که هر یک به تنهایی قابل اشتعال هستند و باید از دچار حریق شدن آنها جلوگیری کرد و یا اگر به هر دلیلی دیگری اتاق سرور دچار حریق شد باید از این ابزار و وسایل قابل اشتعال در برابر آتش سوزی جلوگیری کرد تا خسارت های جانبی به حداقل برسد. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم شما را با استانداردهای مهار آتش در چنین محیط هایی آشنا کنیم و شما را در این امر یاری نماییم.

اطفا حریق اتاق سرور چگونه است؟

اطفا حریق اتاق سرور چگونه است؟

باید در نظر داشته باشید که اطفا حریق اتاق سرور دارای اهمیت بسیار ویژه ای می باشد به همین دلیل برای نصب و راه اندازی یک سیستم اعلام و اطفا حریق در این بخش باید استانداردها و اصولی را رعایت کرد که در زمان بروز آتش سوزی در این اتاق ها عملیات بر اساس شرایط حاکم بر این اتاق ها صورت بگیرد. هدف از راه اندازی یک سیستم اطفا حریق اتاق سرور این است که یا مانع از وقوع آتش سوزی شویم و یا در صورت بروز آتش سوزی بتوانیم به خوبی آتش را در همان محل اولیه کنترل و مهار کنیم. بنابراین باید استانداردهایی را برای این سیستم در نظر بگیریم که بتواند به ما در راستای احقاق این اهداف کمک کند. در ادامه این مطلب برخی از استانداردهای اصلی و اساسی در این زمینه را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

در طراحی یک سیستم اطفا حریق برای اتاق سرور چه مواردی باید مورد نظر باشد؟

برای اینکه بتوانیم بر اساس استانداردها و شرایط حاکم بر اتاق های سرور یک سیستم مناسب اطفا حریق اتاق سرور را طراحی و راه اندازی کنیم باید حتما معیارهایی را در نظر داشته باشیم. در واقع معیارهایی که در این بخش به شما معرفی می کنیم نقشه راهی هستند که شما در زمان طراحی باید آنها را مد نظر قرار دهید. در دسته بندی این معیارها ما اولویت ها را برای شما مشخص کرده ایم، این اولویت ها عبارت اند از:

  • در ابتدا باید میزان ریسک سنجیده شود و اهمیت استفاده از سیستم اطفا حریق اتاق سرور مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.
  • در گام بعدی باید تمامی سیستم هایی که می تواند برای ما در این امر مفید باشد و نیازهای ما را برطرف سازد را شناسایی کنیم.
  • می دانیم که یک سیستم اعلام و اطفا حریق دارای تجهیزات جانبی و البته بسیار مهمی می باشد که این تجهیزات باید استانداردهای لازم را داشته باشد.
  • سپس باید استانداردهایی که به صورت کلی یک سیستم اطفا حریق مخصوص این اتاق های سرور باید داشته باشد را شناسایی کنیم و سعی کنیم تمامی استانداردها را مورد نظر قرار دهیم.
  • باید یک سیستم اطفا حریق اتاق سرور را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم در جامعه جهانی این سیستم چه جایگاهی دارد و این جایگاه در آینده چه تغییراتی خواهد داشت.
  • سپس مرحله مهم بررسی نرم افزارهای محاسبات هیدرولیکی فرا می رسد.
  • برخی از اشتباهات در طراحی این سیستم ها رایج می باشد به همین دلیل باید این اشتباهات مورد بررسی و ارزیابی قرار داشته باشد.
  • باید دلایلی که موجب تخلیه می شود را بررسی کنیم و راهکارهای مربوط به پیشگیری از آن را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
  • الزامات و توصیه های ایمنی مربوط به سیستم اطفا حریق اتاق سرور را به خوبی نگهداری کنیم.
  • باید تمامی باگ ها و اشکالاتی که در این سیستم ها می تواند وجود داشته باشد را مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهیم.
  • باید شرایط حاکم بر اتاق را مورد بررسی قرار دهیم و مطمئن شویم که همه سقف و کف های کاذب، ارتفاع اتاق و تمامی تجهیزات و دمای استاندارد آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.
  • نحوه طراحی و چیدمان اتاق سرور و رک های درون آن را باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهیم و به خوبی به شرایط اتاق سرور مسلط باشیم تا از عملکرد سیستم اطفا حریق اتاق سرور بتوانیم اطمینان حاصل نماییم.
  • باید بدانیم که اتاق سرور در چه شرایطی و با چه مصالحی ساخته شده است.
  • همچنین باید بدانیم که وقتی که پروسه تخلیه مواد خاموش کننده آغاز می شود این پروسه چقدر طول می کشد و چگونه تخلیه صورت می گیرد.
  • در نهایت باید سیستم اطفا حریق اتاق سرور تست شود تا از عملکرد این سیستم در شرایط بحرانی اطمینان حاصل شود و بدانیم که اگر حادثه ای رخ داد آیا این سیستم که از نظر تئوری کار می کند می تواند به صورت عملی هم موفقیت آمیز کار کند یا خیر؟

 

نکات مهمی که در طراحی سیستم اطفا حریق اتاق سرور باید بدانیم

علاوه بر معیارهایی که در بخش بالا به آنها اشاره داشتیم لازم است که در خصوص برخی نکات بسیار مهم که باید در زمان طراحی یک اتاق سرور از آن آگاه باشیم اطلاعات بیشتری را به شما ارائه دهیم. نکته اول این است که معمولا در بسیاری از اتاق های سرور شروع آتش از محل سقف های کاذب و یا کف کاذب می باشد به همین دلیل باید در این بخش ها سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور به خوبی عمل کند. سعی کنید از سنسورهای حساس به دود و حرارت در کف کاذب اتاق سرور خود استفاده نمایید.

برخی از سنسورها در اطفا حریق اتاق سرور می تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد، سنسورهایی که می تواند بر اساس میزان حرارت محل اولیه و مرکز وقوع آتش سوزی را بلافاصله تشخیص داده و آن را برای ما مشخص نماید. همچنین باید تمامی سازه ها و همچنین المان های مقاوم در برابر آتش و حرارت را در اتاق های سرور مورد بررسی قرار دهیم که نقشی بسیار مهم دارد چرا که اگر حریق از خارج از اتاق شروع شود باید مراقب باشیم که داخل اتاق وارد نشود پس باید سازه ها در برابر حریق بسیار مقاوم باشند و مانند یک عایق عمل کنند.

 از طرفی باید بدانید که اطفا حریق اتاق سرور به این دلیل در بخش بررسی سازه اهمیت بیشتری پیدا می کند که اگر آتش سوزی داخل اتاق سرور باشد نباید به بیرون از اتاق راه پیدا کند. در این صورت مشکلی که برای ما به وجود می آید بسیار بزرگ تر از آتش سوزی اتاق سرور می باشد و می تواند خسارت های جانی و مالی بیشتری داشته باشد و مهار آتش را هم برای ما و برای سیستم های هوشمند سخت تر کند.

 

ویژگی های یک سیستم اطفا حریق مناسب

ویژگی های یک سیستم اطفا حریق مناسب

بر اساس آنچه تا به این بخش به آن اشاره داشتیم باید معیارها و استانداردهایی را در نظر داشته باشیم تا عملیات اطفا حریق اتاق سرور به خوبی و با موفقیت صورت پذیرد. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که یک سیستم اعلام و اطفا حریق خوب باید ویژگی های مشخصی داشته باشد تا بتوانید بر اساس این ویژگی ها در شرایط اضطراری به کمک آید و موجب شود امنیت اتاق سرور تامین شود، این خصوصیات بسیار مفید عبارت اند از:

  • حریق در اتاق سرور در دسته و کلاس c قرار دارد و می تواند در شرایط خاصی در دسته a هم قرار داشته باشد. از همین رو باید این را بدانید که سیستم اطفا حریق اتاق سرور باید به خوبی بتواند از پس اطفا حریق در این دو کلاس برآید.
  • از طرفی یک سیستم اعلام و اطفا حریق که مناسب باشد باید دارای قدرت نفوذ پذیری بسیار بالایی باشد تا بتوانید عملکرد مفیدی را به ما ارائه دهد.
  • از طرفی این سیستم باید با محیط زیست سازگاری داشته باشد و خود موجب بروز عفونت ها و بیماری های مختلفی نشود، برای این کار باید در نظر داشته باشید که این سیستم هیچ پسماندی به جای نمی گذارد.
  • سیستم اطفا حریق اتاق سرور باید به عنوان یک عایق برای الکتریسیته عمل کند و نگذارد جریان برق به راحتی در آن جا آزادانه حرکت کند و موجب گسترش آتش به بخش های دیگر و یا صدمات و خسارت بیشتر شود.
  • خود این سیستم باید کاملا ایمن باشد و موجب بروز صدمات و خطرات مختلف جانی و مالی به افراد در زمانی که در حال فعالیت است نشود.
  • سیستم اطفا حریق باید در عملکرد کنترل کننده خود بسیار سریع باشد و همچنین باید بلافاصله بعد از اطفا و مهار آتش به شرایط نرمال قبلی خود باز گردد، این نکته یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید یک سیستم اطفا حریق داشته باشد.
  • سیستم اطفا حریق اتاق سرور باید در زمان فعالیت و یا در زمان بازگشت به حالت نرمال برای تمامی سیستم ها و تجهیزات اتاق برق ایمن باشد و هیچ گونه آسیبی را به این سیستم ها وارد نسازد.
  • از طرفی باید به نکته مهم دیگری هم توجه داشته باشید. سیستم های اعلام و اطفا حریق دارای انواع مختلفی هستند که هر یک قیمتهای متفاوتی هم دارند. بین هزینه ای که برای یک سیستم اطفا حریق می کنید با ارزشی که دارایی های یک اتاق سرور دارد باید تناسب مشخصی وجود داشته باشد، نباید از یک اتاق چند ده میلیاردی با یک سیستم ارزان مراقبت کنید و یا برای یک اتاق ارزان یک سیستم اطفا حریق اتاق سرور بسیار گران قیمت به کار ببرید.
  • پس از اینکه سیستم عملکرد خود را به پایان رساند نکته مهمی که باید مورد توجه قرار داشته باشد این است که باید سیستم به سرعت قابلیت جایگزینی داشته باشد.
  • در نهایت باید بدانید که شرایط و چیدمان حاکم بر هر اتاق سرور با دیگری متفاوت است. به همین دلیل یک سیستم خوب سیستمی است که بتوانید بر اساس شرایط خاص حاکم بر اتاق سرور طراحی شود و بر اساس این طراحی عملیات اطفا حریق را به خوبی انجام دهد.

 

سخن پایانی

با توجه به اینکه در اتاق سرور بسیاری از تجهیزاتی نگهداری می شوند که مستعد آتش سوزی هستند مراقبت ها باید از این اتاق با دقت بیشتری صورت بگیرد. از طرفی باید بدانید که اطفا حریق اتاق سرور به دلیل اینکه این حریق یک آتش الکتریکی هم می تواند باشد دارای اهمیت بسیار زیادی است که در صورت عدم موفقیت آمیز بودن اطفا می تواند موجب بروز خسارت های مالی و جانی بسیار گسترده ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *