دسته‌بندی نشده

لباس ضد حریق

لباس ضد حریق

لباس ضد حریق

لباس ضد حریق

لباس ضد حریق از نوع لباس‌هایی می‌باشد که از الیاف مخصوص به خود ساخته شده است. لباس ضد حریق با نوع ساخت خاص و پیشرفته خود در مقابل انواع حریق از دوام بالا برخوردار بوده و این نوع لباس‌ها مناسب استفاده برای نیروهای آتش‌نشان‌ها هستند؛ باید ذکر کرد که این لباس‌ها از جزو وسایل ضروری جهت ایجاد ایمنی برای آتش‌نشان است. لباس‌های ضد حریق دارای انواع مختلف و با مشخصات خاص خودشان هستند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لباس‌های ضد حریق، آتش‌نشانان را در حرارت و دمای زیاد با شعله‌های فروان کشیده آتش مراقب می‌کند و جزو مهم‌ترین لوازم ایمنی و محافظت برای آن‌ها محسوب می‌شود. هیچ آتش‌نشانی نباید بدون لباس‌های ایمنی خود در ماموریت اطفاء حریق حاضر شود؛ چون در این صورت جان خود را به خطر انداخته و همچنین باعث تعلل در جریان عملکرد سایرین خواهد شد. یک آتش‌نشان نمونه باید از تمامی دستورالعمل‌های اصولی کار خود پیروی کند.

معرفی دو نوع لباس ضد حریق

لباس ضد حریق

لباس ضد حریق نسبت به دوام خود، الیاف به کار رفته در آن و کاربردش متفاوت است؛ برای هر کدام از این البسه از مواد خاص خودشان برای ساختشان استفاده می‌شود که ما آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

ماندگاری در مقابل حرارت

این نوع از لباس ضد حریق دارای چند لایه از نوع آزبست با روکش آلومینیومی هستند و کارایی آن‌ها برای کارگران فعال در بخش کوره‌های مراکز صنعتی مناسب بوده یا در مکان‌هایی با دمای بالای گرما استفاده می‌شود.

ماندگاری در مقابل شعله

این نوع لباس ضد حریق حدودا تا 12 کیلو بوده و به شکل استاندارد دارای سه لایه است، این لباس مناسب آتش‌نشانان بوده برای ورود مستقیم به داخل آتش است.

 

لباس ضد حریق

چگونگی ساخته شدن لباس ضد حریق

مهم‌ترین و ضروری‌ترین لباس‌های ضد حریق، لباس‌های مخصوص آتش‌نشان است که برای ایمنی آن‌ها ضرورت دارد. لباس ضد حریق یک نوع پوشش برای ایمنی بدن آتش‌نشانان در جهت حفاظت از آتش است و باید باید دارای مشخصه‌های زیر باشد:

دستکش

دستکش از اجزای مهم لباس‌های ضد حریق هستند که در هنگام ورود به آتش و یک محیط دارای حرارت بالا باید دست‌های خود را از گرما، خصوصا هنگام جابجایی وسایل مورد نیاز محافظت‌کند.

شلوار جین بلند

این شلوار دارای جنس نخی و از نوع جین بوده و دارای مقاومت بسیار بالا در برابر آتش است. این شلوارها از محافظ پاهای شما در مقابل شعله‌های آتش هستند.

کلاه نقاب‌دار

کلاه نقاب‌دار صورت و چشم‌های آتش‌نشان را از حرارت و پاشیدن گدازه‌های آتش محافظت می‌کند و استفاده از این کلاه نقاب‌دار در هنگام ورود به آتش ضرورت دارد.

ماسک با الیاف طبیعی

محیطی که دچار احتراق شده در حالت معمول دارای بخار و دودهای خفه کننده است و در موارد استثنا ممکن است که سم‌های خاصی تولید ‌کند که استفاده از این ماسک‌ها آتش‌نشانان را از این شرایط خطر محافظت کرده و جهت پوشش دادن بینی و دهان فرد استفاده می‌شود.

پیراهن آستین بلند پشمی یا نخی

کسانی که لباس‌های ضد حریق تولید می‌کنند این موضوع را می‌دانند که الیاف طبیعی از الیاف مصنوعی دارای کیفیت بهتری هستند. پس استفاده از لباس‌های پشمی یا نخی دارای دوام بالایی در برابر آتش دارند؛ ضمن اینکه باید از نوع بلند این لباس‌ها استفاده کنید که تمامی بدن فرد را پوشش دهد.

جوراب بلند پشمی یا نخی و بوت چرم

این جوارب و بوت‌ها برای ایمنی کامل پاهای شما دارای دوام بسیار هستند و بهتر است که از نوع بلند آن‌ها استفاده شود تا راه هر گونه آسیب درز کننده و مخربی را بسته شود.

اجزای لباس ضد حریق

این نوع لباس‌ها از مواد مخصوص به خود ساخته شده‌اند، جهت اینکه یک لباس دارای قابلیت ضد حریق و دارای عملکرد مناسب آتش‌نشانان در حین عملیات باشد و برای اجرای بهتر عملیات نجات، اطفاء حریق و دارا بودن قابلیت ایمنی بسیار، بهتر است که از سه لایه تشکیل شده باشند؛ از جمله:

  • لایه بیرونی و همان رویه آن
  • لایه میانی (دارای دوام بالا در مقابل رطوبت)
  • لایه داخلی ( دارای دوام بالا در مقابل گرما)

مشخصات لباس ضد حریق

به دلیل موقعیت‌های خطرناک و دارای برخورد مستقیم یک آتشنشان با آتش، برای ایجاد ایمنی برای نیروهای آتش‌نشانی لباس‌های آن‌ها باید دارای مشخصه‌های ویژه‌ای باشد.

  • این لباس‌ها بنابر سایز هر فرد باید در اندازه‌های مختلف تولید شده باشند، با آستین بلند و کاملا مطابق با مچ دست فرد، همچنین در حین عملیات نیاز است که لباس‌های ضد حریق به صورت زاپاس موجود باشند تا شرایط تعویض لباس‌های پاره یا آسیب دیده نیروها وجود داشته باشد.
  • گزینه بعدی وزن مناسب این نوع از لباس‌ها است که در هنگام عملیات و خیس شدن‌شان سنگین نشده و انجام عملیات را مشکل نکند، وزن دارای استاندارد لازم برای این لباس‌ها 2.400 کیلوگرم است.
  • در مقابل آب و رطوبت با دوام باشند.
  • عبور هوا باید به این لباس‌ها ممکن باشد که از تعریق آتش‌نشانان جلوگیری کند.
  • استفاده از تکه‌ پارچه‌های دارای شب رنگ برای قابل دید بودن آتش‌نشانان در شرایط خطر.

موارد ضروری در صورت استفاده از لباس ضد حریق

جهت استفاده مناسب و درست از لباس‌های ضد حریق توجه به مواردی ضروری است:

  • در صورت پاره شدن لباس در حین عملیات، به سرعت از محل اجرای عملیات خارج شوید و لباس خود را عوض کنید.
  • شخصی که از این لباس‌ها استفاده می‌کند باید از نیروی آتش‌نشان مجرب باشد.
  • فردی که از لباس‌ها ضد حریق استفاد می‌کند باید در فضای باز آن ‌را استفاده کند.
  • چند گروه دارای پوشش لباس‌های ضد حریق باید در محیط اجرای عملیات حاضر بوده و چند گروه دیگر آماده پوش در بیرون از آن.
  • فرد باید از لباس نخی مناسب زیر این لباس استفاده کند.
  • آتش‌نشان در صورتی که هنگام استفاده از این لباس دچار مشکل شد، باید محل را ترک کند.

معرفی لباس‌های مخصوص آتش نشانان

  • لباس دارای قابلیت محافظت در محیط‌های دارای رطوبت و جریان برق

این نوع از لباس در فضای مرطوب و موادی اسیدی دارای دوام بالا است و جریان الکتریستیه بدن را به زمین منتقل کرده و مانع برق گرفتگی آتش نشان خواهد شد. به طور معمول این البسه‌ها یکسره هستند با چکمه و دستکش مناسب خود.

  • لباس مقاوم در برابر آتش

این نوع از لباس در مقابل شعله آتش و حرارات بالا دارای دوام بسیار بالا است. این لباس برخوردار از جلیقه، پیراهن، شلوار و کت است که شلوار و کت آن از سه لایه ساخته شده‌اند؛ این لباس معمول آتش‌نشانان است که هم به صورت جداگانه و هم یکسره قابل استفاده است.

  • لباس دارای قابلیت داخل شدن به آتش و عبورکردن از آن

این لباس که دارای قابلیت یکسره است با کلاه و دستکش محافظ مخصوص خود که این لباس از جنس الیاف نسوز آلومینویم و فایبرگلاس است؛ این لباس فقط جهت عبور از آتش بوده و برای اجرای عملیات در آتش مناسب نیست.

لباس دارای قابلیت مواجهه با آتش

این لباس که برخوردار از کلاه، شلوار، دستکش، کت و کفش است و باعث خواهد شد که این نوع لباس در عملیات‌های مواجهه با آتش و انجام عملیات‌های سخت دارای قابلیت لازم و مناسب باشد.

 

لباس ضد حریق

براق بودن لباس‌های ضد حریق به چه دلیل است؟  

براق بودن لباس‌های ضد حریق علاوه بر اینکه دارای جذب کمی از تابش هستند و ضمن اینکه بازتابش با درصد بالایی دارند و باعث خنک نگه داشتن محیط داخل لباس برای فرد آتش‌نشان می‌شود، همچنین برای ایجاد جلب توجه به حضور آتش‌نشان است.

 

کدام کانی در تهیه لباس‌های ضد حریق استفاده می‌شود؟

آزبست یا پنبه‌نسوز یک کانی معروف با ترکیبات معدنی منیزیم و سیلیسیم است که در الیاف معدنی و سنگ‌ها قرار دارند و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر حرارت و دمای بالا آتش دارند در ساخت لباس‌های آتش‌نشانان به کار گرفته می‌شوند.

 

 

سخن پایانی

آتش‌نشانان وظایف سختی در شرایط خطر دارند؛ به این صورت که ممکن است برای چندین ساعت بخواهند در یک فضا یا محیط گرم با دمای بالا در آتش باشند و همین موضوع ایجاب می‌کند که حتما آن‌ها از لباس ضد حریق به صورت کامل استفاده کنند. این نوع از لباس باید یک دارای عایق رطوبتی و حرارتی بوده و نیروهای آتش‌نشانی را از هر گونه اتفاقات ناگوار معمول در کارشان امن نگه دارد.

لباس ضد حریق از لباس‌های مهم، خصوصا برای نیروهای آتش‌نشانی است که باید در تولید و ساخت آن‌ها از بهترین و مهم‌ترین الیاف استفاده شود. با در نظرگرفتن وزن مناسب این البسه که حالت انعطاف برای عملکرد مناسب آتش‌نشانان را در حین عملیات فراهم می‌کند، پس این لباس‌ها ضمن محیا کردن شرایط ایمنی، باید امکان عملکرد راحت را برای آتش‌نشان ایجاد کنند و همچنین دارای ظاهری خاص و متفاوت باشند که آتش‌نشان در معرض توجه قرار گیرند و انجام ماموریت برای آنها آسان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *