دسته‌بندی نشده

دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق یک نوع از دیوار‌های کاذبی است که در شکل‌های مختلفی تولید و عرضه شده‌اند؛ این عایق‌های ضد حریق در مکان‌های متفاوت و خاص خودش به کار گرفته می‌شود که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها استقامت‌شان در مقابل گرما و حرارت بسیار و احتراق است.  

دیوار ضد حریق مثل یک سد در مقابل انتقال و جریان آتش بوده و در مکان‌هایی مثل اتاق‌های سرورکه وسایل با ارزش در آن نگهداری می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اینکه این عایق‌های ضد حریق از نوع دیوارهای کاذب هستند، به عنوان عایق رطوبت نیز استفاده می‌شوند با وجود اینکه این دیوارها آتش را عبور نمی‌دهند اما ممکن است دمای آن‌ها دچار تغییراتی شود و به همین دلیل ماهیت این پوشش‌های ضد حریق باعث می‌شود که هیچ‌گونه آسیبی به قسمت دیگر بدون آتش وارد نشده و استقامت این دیوارهای کاذب با توجه به نوع و مدل آن دارای زمان معینی خواهد بود.

دیوار ضد حریق چیست؟  

دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق یک پوشش ضد احتراق بسیار مناسب جهت عایق‌کاری پروژه‌های عمرانی و حتی اتاق‌های کوچک است. امکان استفاده این عایق‌ها حتی در ساختمان‌های مسکونی هم وجود دارد. این دیوارهای کاذب علاوه بر عایق آتش، عایق رطوبت و عایق صدا هم می‌باشند؛ پس این دیوارها با خاصیت‌های ضد احتراقی که دارند برای جلوگیری از ایجاد آتش سوزی در مکان‌های مختلف بسیار مفید هستند.

 

 

کارایی دیوار ضد حریق

دیوار ضد حریق در سازه مکان‌هایی با حساسیت بالا مثل تیرها یا ستون‌های فولادی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود که اگر این سازه‌ها بدون استفاده از عایق‌های ضد حریق باشند، دچار آسیب شده و مشکلی ایجاد خواهند کرد. از این دیوارها در داکت‌ها و کانال‌های تاسیساتی نیز استفاده می‌کنند.

این عایق‌های ضد حریق با نام شناخته شده ورق FM هم در بازار قابل شناسایی هستند و علاوه برکاربرد در مکان‌هایی دارای دمای بالا، به شکل عایق رطوبتی هم عمل می‌کنند؛ مثل اتاق‌های سروری که از پوشش‌های FR نیز در آن به کارگرفته می‌شوند؛ ضمن استقامت این پوشش‌های ضد حریق در مقابل احتراق، در مقابل رطوبت نیز دارای استقامت بالا هستند.

 

دیوار ضد حریق

چگونگی ساخت دیوار ضد حریق

  • این دیوارها دارای قطری به اندازه 6 تا 8 سانتی‌متر هستند که بر روی دیوارهای اصلی مکان مورد نظر استفاده می‌شوند و جهت انجام این سازه‌ها بر روی دیوار، اول از همه حتما باید زیر ساخت این عایق‌ها با کمک قاب‌های فلزی از روکش گالوانیزه دار باشد.
  • زیر ساخت انجام شده باید با فاصله 60 سانتی‌متر از دیوار اصلی باشد؛ سپس بعد از اینکه مکان مورد نظر به شکل شبکه‌ای اجرایی شد، محوطه خالی را با کمک موادی مثل پشم سگ کامل می‌کنند.
  • این عایق‌های ضد حریق دارای کارایی‌های مختلف هستند و ضمن اینکه برای شرایط دچار احتراق پوشش خوبی هستند؛ جهت رطوبت و آلودگی صوتی نیز دارای کاربردهای مفیدی هستند و فقط جهت احتراق استفاده نمی‌شوند، البته استفاده از سایر دیوارهای کاذب ممکن است برای هر موردی مناسب باشند ولی برای جلوگیری از انتقال آتش سوزی مناسب نیستند.

عملیاتی کردن دیوار ضد حریق

طبق بیانات قبلی ما این دیوارها با کمک قاب‌های فلزی قابل اجرایی شدن هستند. مابین دیوار اصلی و پنل‌ها فضای خالی در نظر گرفته می‌شود و پس از پر کردن این فضای خالی با مواد خاص خودش، این سازه‌ها را روی آن تعبیه می‌کنند. با توجه به اینکه نصب و اجرایی کردن این عایق‌های ضد حریق کاری با تخصص بالا است پس باید توسط تکنسین‌های فعال در این زمینه انجام گیرد.

با دانستن این مطلب که ایجاد حتراق دارای عواقب خطرناکی خواهد بود و اگر شما قبل از اینکه احتراقی رخ دهد برای کنترل و مدیریت آن اقدامی صورت ندهید، خسارات بیشتری گریبان شما را خواهد گرفت. پس نصب این دیوارها باید توسط افراد فعال و متخصص در این زمینه صورت گیرد که تمامی نکات لازم در زمینه نصب آن‌ها را رعایت کنند و در صورت عدم نصب درست، آتش خواهد توانست از درزهای آن عبور کند پس بعد از نصب این دیوارها باید به چند نکته توجه داشته باشید.

  • از افراد متخصص برای نصب و عملیاتی کردن این دیوارها کمک بگیرید
  • از متریال و ماده اولیه دارای استاندارد که دارای تاییده هستند، کمک بگیرید
  • پیش از تهیه این دیوارها از افراد مطلع در این موارد کمک بگیرید
  • محیط مناسب برای اجرایی شدن این تاسسیات در نظر بگیرید

دیوار ضد حریق در چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

همانطور که گفتیم دیوار ضد حریق در مکان‌های مختلف دارای استفاده هستند و در اندازه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند.

  • امکان تجاری
  • منازل مسکونی
  • صنایع
  • جهت ساخت کشتی‌ها
  • آئرودینامیک‌ها
  • سقف و دیوار بتنی تونل‌ها
  • معدن کاری‌های سطحی و زیرزمینی

چند کاربرد مهم دیوار ضد حریق

با توجه به استفاده این دیوارها تاثیر بسیاری بر عملکرد آن‌ها خواهد داشت:

  • سازه‌های فولادی جهت مراقبت از آن‌ها در مقابل درجه حرارت‌های دارای خطرات بالای 540 درجه سانتی‌گراد
  • جریان‌های الکتریسیته جهت ایمنی در مقابل حرارت‌های بالا و خطرناک با 140 درجه سانتی‌گراد
  • ذخایر مایعات نفتی جهت جلوگیری از انفجارهای و جوشش‌های دارای سیلان
  • خط‌های لوله در پالایشگاه‌های نفت و صنایع شیمیایی
  • آسترکشی و عایق بتن‌ها در تونل‌ها
  • پیشگیری از گسترش احتراق در سازه‌های ساخته شده از مواد قابل اشتعال مثل چوب از راه بستن راه‌های قابل نفوذ و مانع عبور احتراق به دیگر بخش‌ها و باعث جداسازی قسمت‌های گوناگون سازه‌ها از همدیگر خواهد شد که این درزها و جای فاصله‌ها در محیط‌های داخلی انجام می‌شوند
  • ایجاد دیوار آتش یا فایروال که جهت مبدل کردن یک مکان به قسمت‌های دارای ابعاد کوچک استفاده شده تا از گسترش آتش از قسمتی به قسمت دیگر جلوگیری کند

 

دیوار ضد حریق

انواع دیوار ضد حریق

در حالت کلی طبق ترکیب مواده سازنده ای دیوارها، چگونگی اجرا و کارایی آن‌ها در بازار به عایق ضد حریق سیمانی، عایق ضد حریق متورم شونده، عایق متراکم و سنگین صفحات ضد حریق و سیستم‌های ضد حریق دارای انعطاف دسته بندی می‌شوند.

ما در ادامه به دو مورد از این عایق‌ها خواهیم پرداخت، از جمله:

عایق سیمانی

اسم این عایق به شیوه اجرای آن بستگی دارد نه اینکه جنس آن از سیمان باشد؛ این عایق از پایه ژیپس و همان گچ برخوردار بوده و شکل ظاهری این عایق‌ها بعد از اجرا شدن مشابه گچ سفید رنگ هستند. ضد احتراق‌های سیمانی به شکل اسپری روی سطوع سازه‌ها اجرا می‌شود.

فولاد در درجه حرارت بالا مقاومت خود را از دست می‌دهد و این دیوار ضد حریق برای سازه‌های فولادی بسیار مناسب است و جهت ایجاد استحکام فولادها مورد استفاد قرار می‌گیرند.

عایق مورم شونده

این عایق که به هم رنگ‌های ضد احتراق هم شناخته شده است و در صورت برخورد داشتن با دمای بالا دچار انبساط شده و به شکل نیم سوخته در می‌آید که برخوردار از لایه‌ای دارای استقامت در مقابل احتراق هستند. این عایق‌ها تشکیل شده از سیلیکات سدیم بوده و ضخامت و حباب‌زدایی و حالت نیم سوز زغال مانند این عایق‌ها ضد احتراق است و سبب ایجاد یک عایق خوب در برابر حرارت بالا می‌شوند.

این عایق‌ها با اسپری و به شکل قلم مو بر روی سطح‌های اصلی پاشیده می‌شوند و بیشتر در عایق سازه‌های فلزی مثل لوله‌کشی‌ها و تانکرها کاربرد دارند.

 

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید ایجاد یک آتش سوزی عواقب بد، با ضررهای جبران ناپذیری بار خواهد آورد؛ طوری که شاید هزینه بسیاری برای جبران این خسارت‌ها لازم باشد از این رو لازم است که اقدامات پیشگیرانه و اصولی برای جلوگیری از کم کردن آسیب‌های احتراق صورت گیرد، یکی از این اقدامات نصب و عملیاتی کردن دیوار ضد حریق، خصوصا در مکان‌های دارای اهمیت بالا است که کمک خواهد کرد از پیشروی آتش جلوگیری شود.

نصب دیوار ضد حریق باید توسط افراد حرفه‌ای در این زمینه صورت گیرد و کوچک‌ترین اقدام نادرستی در اثر کار نابلد بودن جهت نصب این پوشش‌های ضد حریق، خصوصا در پروژه‌های عظیم، ممکن است خسارت جبران ناپذیری به جا گذارد؛ پس حتما مراقب باشید که برای اجرایی کردن این عایق‌های ضد حریق از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه درستی هم دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *