حریق

اطفا حریق بنزین

اطفا حریق بنزین

اطفا حریق بنزین

پمپ بنزین مکانی است که مواد سوخت خیلی خطرناکی در آن وجود دارد و اگر دقت کرده باشید در پمپ بنزین‌ها تابلوهای راهنما به عنوان اینکه سیگار کشیدن ممنوع و با تلفن همراه صحبت نکنید، وجود دارند ولی خیلی از افرادی که به آن جا می‌روند این نکات را نادیده می‌گیرند و باعث آتش سوزی آن جایگاه می‌شوند. بنزین جزء مایعات قابل اشتعالی است که اگر آتش بگیرد خسارات جبران ‌ناپذیری را به محیط زیست و منابع طبیعی می‌رساند.

بهتر است این را نکات را یاد بگیرید که هرگز در پمپ بنزین سیگارتان را روشن نکنید؛ مخصوصا اگر ماشین‌تان هم بنزینی و هم گازی باشد خطرش چند برابر است و به هیچ عنوان نباید در داخل ماشین یا بیرون آن در پمپ بنزین از سیگار استفاده کنید؛ چرا که باعث منفجر شدن ماشین و جایگاه سوخت می‌شود و به خودتان و دیگران آسیب مالی و جانی می‌زنید. خیلی مهم است که این نکته‌هایی که گفته شد جدی بگیرید و به کسانی که اطلاع ندارند به آن‌ها هم بگویید تا بدانند در شرایطی که بنزین است چه کاری انجام دهند.

خیلی از افراد از بنزین برای تمیز کردن بعضی از وسایل استفاده می‌کنند یا از آن در خانه نگهداری می‌کنند که فرزندان آن‌ها ممکن است نداند که این مایع، بنزین است و می‌تواند باعث آتش سوزی در منزل شود. قدرت آتش سوزی بنزین آن قدر زیاد است که مقدار کمی از آن اگر روی زمین هم بریزد، با یک جرقه سریع شعله ور می‌شود و همه جا را در برمی‌گیرد. بعضی‌ها برای خاموش کردن بنزین به طور اشتباه از آب استفاده می‌کنند تا آن را خاموش کنند؛ در صورتی که با ریختن آب روی آتش بنزین باعث بیشتر شدن آتش و شعله‌ور شدن آن می‌شود.

ما در این مقاله شما را با اطفا حریق بنزین چگونه است آشنا خواهیم کرد.

چرا نمی‌توان آتش سوزی‌ بنزین را با آب خاموش کرد؟

اطفا حریق بنزین

اول از همه با ماهیت یا همان هویت بنزین باید آشنا شوید. بنزین مایعی است که چگالی کمتری نسبت به آب دارد و به دلیل سبکی بسیار زیادش آب بر روی بنزین شناور می‌ماند؛ در صورتی که بر روی آتش بنزین آب ریختید این را بدانید که باعث گسترش آتش بنزین می‌شود.

مورد دیگری که به آن اشاره خواهیم کرد با شناور شدن آب بر روی بنزین، این مایع روان به هر جایی می‌تواند گسترش پیدا کند؛ پس به هیچ عنوان از آب برای خاموش کردن بنزین استفاده نکنید. زمانی که می‌خواهید ماشینی که ناشی از بنزین است را استفاده کنید می‌بایست به نکاتی که گفتیم برای انفجار ناشی از باک خودرو کاملا توجه کنید.

گاهی هم برای خاموش کردن بنزین می‌توانید از کف‌های کپسول آتش نشانی استفاده کنید تا آتش را متوقف کنید.

زمانی که مکانی بر اثر بنزین آتش می‌گیرد آب نمی‌تواند به شما هیچ کمکی کند؛ چرا که ریختن آب بر روی آتش حاصل از بنزین فقط باعث می‌شود که شما صدمه ببینید. بنزین یک مایعی است که با آب اختلاط دارد؛ با اینکه وزن آن کوچک‌تر است اما زمانی که آب بر روی آن بریزید کوتاه نمی‌آید و تا راه‌ حل صحیح در سوزاندن ادامه پیدا می‌کند، حتی این امکان را برای محل آتش‌زده با بنزین به وجود می‌آورد که در اثر ریختن آتش در آن منطقه بسیار شدت بگیرد و گسترش پیدا کند.

راه ‌حلی برای غلبه بر آتش بنزین

راه ‌حلی برای غلبه بر آتش بنزین

اینکه اطفا حریق بنزین چگونه است نیاز است که درباره آموزش اطفا حریق بنزین را به شما بگوییم.

اولین کار این است که دسترسی بنزین را به آتش حاصل از بنزین قطع کنید؛ یکی از گزینه‌های کاربردی این است روی شعله‌های آتش خاک یا ماسه بریزید و کاملا آن را بپوشانید. اگر آتش به سرعت گسترش پیدا نمی‌کند اول از همه سعی کنید همه چیز را در اطراف آن بپوشانید تا به سرعت گسترش پیدا نکند؛ یا اگر زمانی ظرفی با بنزین آتش گرفت این روش‌ها گزینه مناسبی نیستند؛ چرا که در این مورد شما می‌بایست جور دیگر عمل کنید و ظرفی که با بنزین آتش گرفته است با پارچه بسیار ضخیم بپوشانید.

تا اینجای مطالب متوجه شدید که چرا آتش بنزین را نمی‌توان با آب خاموش کرد؛ اول اینکه بهتر است نگاهی سریع به روش‌هایی بیاندازیم که به طور صحیح به این مشکل کمک می‌کند.

همانطور که قبلاً متوجه شدید برای خاموش کردن آتش بنزین باید دسترسی اکسیژن را با جسمی که با بنزین آتش گرفته مسدود کنید؛ زیرا این عمل باعث می‌شود که بدون آن نسوزد برای چنین کاری می‌توانید از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه نوع کپسول آتش‌ نشانی برای خاموش کردن آتش بنزین چه کپسولی مناسب است و جواب این است که برای مایعاتی که قابل اشتعال هستند پودر مناسب است.

حرکت بعدی این بود که با احتیاط کامل آتش حاصل بنزین با خاک یا شن کاملا بپوشانید تا بنزین بر روی اجسام دیگر نریزد یا آتش آن به دیگر اجسامی که در آن مکان هستند انتقال پیدا نکند. البته قبل از انجام هر چیزی تمامی اجسام و یا وسایلی که امکان دارند آتش بگیرند و یا امکان دارد آتش بگیرند فاصله بدهید وسایلی مانند پرده، مبلمان و اجسام چوبی.

این را بدانید که پس از خاموش شدن آتش بنزین شن یا ماسه‌ای که بر روی آن ریخته‌اید به شدت سمی شده است و اصلا نباید در مکان‌های عمومی یا مکان‌هایی که حیوانات هستند، نباید بریزید؛ چرا که باید آن را در نقطه‌ای حیاط در آن وجود نداشته باشد دفن کنید.

این را بدانید که اگر در گذشته توانسته‌اید آتش را خاموش کنید حتما دوباره می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر وسایل‌های در حال سوختن در نزدیکی یا اشیای که در حال دود می‌باشند، وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که بر اثر افزایش دود آن آتش بقیه اجسام آتش بگیرد. این را بهتر است بدانید بخارهای ناشی از چنین آتش‌سوزی می‌تواند موجب آتش شود و دیگر اجسام آتش بگیرد؛ پس نکته ظریفی به آن اشاره می‌شود این است که با دقت و خوبی تمامی مکان را بررسی کنید تا مشکلی پیش نیاید.

اگر یک قوطی در اثر بنزین آتش بگیرد چگونه می‌شود آن را خاموش کرد؟

شن یا ماسه فقط در صورتی می‌توانند آتش حاصل از بنزین را خاموش کنند که بنزین روی زمین ریخته شده باشد اما اگر ظرفی که حاصل بنزین است آتش بگیرد با ریختن شن یا ماسه برای شما موجب آسیب می‌شود. این را بدانید که هرگز روی قوطی یا گالنی که حاصل بنزین است شن یا ماسه نریزید یا پرت نکنید؛ چرا که ممکن است به طور اتفاقی بنزین درون آن واژگون شود و بر روی شما یا اجسام دیگر ریخته شود.

پارچه‌ای بسیار ضخیم گزینه بسیار مناسبی برای چنین مواقعی است به طور مثال کت، رو‌تختی و فرش که بتواند ظرف را بپوشاند. این کار باعث می‌شود دسترسی هوا به قوطی حاصل بنزین شروع شود؛ توجه کنید که روی آن را تا وقتی که آتش آن به کلی متوقف نشده نباید باز کنید.

آموزش اطفا حریق بنزین

همه این را می‌دانند که آتش بنزین بدون تحمل آن اکسیژن امری غیرممکن می‌باشد نتیجه این است که زمان خاموش کردن بنزین می‌بایست از روش‌هایی استفاده شود که به شکل قابل توجهی جریان هوا را به منبع آتش به شدت کاهش دهد یا به کلی آن را جدا کند.

این را به خاطر داشته باشید که تمامی مایعات قابل اشتعال با استفاده از ماسه یا شن و همچنین پارچه ضخیم باعث می‌شود آتش به بن بست برسد و خاموش شود. در بین کپسول‌های آتش نشانی فقط پودر مناسب می‌باشد.

انواع مواد خاموش کننده پودری بنزین

پایه‌های اصلی پودری در این خاموش کننده‌ها بی‌کربنات سدیم و بی‌کربنات پتاسیم هستند. موادی که در این خاموش کننده جریان دارد، حاوی پودرهای بسیار ریز است که بر روی آتش ریخته می‌شود و آتش را خاموش می‌کند؛ این نوع خاموش کننده در سایزهای مختلف یک، دو، سه، چهار، شش و دوازده کیلوگرمی می‌باشد که به شکل دستی قابل حمل است و سایزهای بزرگ‌تر آن بر روی چرخ وجود دارد. این نوع خاموش کننده یکی از بهترین پودرها برای خاموش کردن مایعاتی از قبیل بنزین و گازوییل می‌باشد و حتی کارشناسان به مردم این توصیه را می‌کنند که حتما یکی از این خاموش کننده را در ماشین داشته باشید. نکته‌ای که بیشتر به آن اشاره می‌شود این است که پودر را نباید تنفس کرد.

کدام یک از گازهای کپسول آتش نشانی آتش بنزین را خاموش می‌کند؟

گازهای کربن دی اکسید CO2 که کپسول‌های خاموش کننده می‌باشند یا گازهای موجود در کپسول آتش نشانی این امکان را به وجود می‌آورند که در کپسول آتش نشانی بسیار موثر باشند.

استفاده از این گازهای این کپسول بسیار متفاوت هستند. این کپسول حاوی چند نوع خاموش کننده می‌باشد؛ به عنوان نمونه اگر ماده استفاده شده در کپسول آتش نشانی بر پایه آب باشد، هرگز نمی‌توان از گاز کربن دی اکسید یا CO2 استفاده کرد؛ چون این گاز آب موجود در کپسول را در زمان اطفا آتش منجمد می‌کند و درعملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. پس بهتر است بدانید در چنین مواردی مانند آتش گرفتن منطقه یا چیزی بر اثر بنزین از هوای فشرده می‌باشد؛ چرا که هوای فشرده گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در کپسول‌های گاز و فوم آتش‌نشانی است.

گاز دی‌اکسید کربن که در کپسول‌های آتش نشانی پودری که خاموش کننده آن بر پایه آب نیست به کار می‌رود. دی اکسید کربن گازی است که غیرقابل احتراق، بی بو و سنگین‌تر از هوا است که شامل چگالی بیشتر می‌باشد و مناسب خاموش کردن آتش‌هایی که حاصل بنزین می‌باشند است. مکانیسم آن هنگام آتش گرفتن حریق به سه حالت می‌باشد:

  1. تشکیل لایه‌ای سنگین و مقاوم در عبور هوا
  2. خفه کردن آتش
  3. تخلیه اکسیژن اطراف آتش و سد کردن آتش

کاهش اکسیژن برای خفه کردن آتش

کاهش اکسیژن برای خفه کردن آتش

هوا ترکیبی از بیست و یک درصد اکسیژن و هفتاد و هشت درصد نیتروژن و یک درصد مانند گازهایی مثل دی اکسید کربن، مینی اکسید کربن، آرگون، بخار آب و ذرات معلق در هوا است. به طور مثال اگر شیشه‌ای پر از اکسیژن باشد و کبریتی که شعله آتش به تازگی خاموش شده باشد در داخل آن کنید سریع آتش می‌گیرد؛ چرا که اکسیژن یکی از مواردی است که عامل اصلی ادامه آتش است. دور کردن آتش از صحنه عملیات یعنی دور نمودن اکسیژن از آن مکان که نتیجه‌اش خاموش کردن آتش است و این به روش‌های مختلف انجام می‌شود.

درست کردن یک لایه عایق بین هوا و آتش

در این روش از کف مخصوصی که بتواند در مقابل آتش سوزی بنزین مقاومت کند استفاده می‌شود. در این طریقه کف مصرفی باعث ایجاد لایه عایق بین هوا و آتش می‌شود و از رسیدن اکسیژن موجود در هوا به بخارات قابل اشتعال جلوگیری خواهد کرد.

مهار کردن آتش بنزین

آتش سوزی‌های کلاس B شامل مایعات قابل اشتعال یا گازهایی مانند چربی بنزین، نفت و الکل است اما باید بدانید که این طبقه بندی شامل آتش‌سوزی‌های مربوط به روغن‌های پخت و پز و چربی نمی‌باشد؛ چنین نوع از آتش سوزی امکان دارد در هر جایی که مایعاتی مانند بنزین و یا گازهای قابل اشتعال استفاده می‌شوند، رخ دهد.

برای مهار کردن آتش بنزین خاموش کننده مناسب طبقه بندی می‌شود و این را باید دانست که از آب در آتش سوزی‌های کلاس A استفاده می‌شود. استفاده از آب در کلاس B مانند آتش گرفتن بنزین بسیار خطرناک است؛ چرا که امکان دارد وجود آب مواد شعله ور را به جای خاموش کردن افزایش دهد و دلیل این امر این می‌باشد که چربی سوخته از بنزین که از دمای آب گرم‌تر است، دویست و دوازده درجه می‌باشد و زمانی که آب روی چربی قرار بگیرد بخار ایجاد می‌شود که به سرعت باز و پاشیده شده و موجب سوختگی و گسترش آتش می‌شود.

آتش سوزی‌هایی که در دسته کلاس B هستند، باید با استفاده از دستگاه‌های خاموش کننده کف و یا پودر دی اکسید کربن مواد شیمیایی خشک کننده چندمنظوره، مانند فسفات آمونیوم خاموش شوند. چنین خاموش کننده‌هایی با قطع اکسیژن آتش را مهار می‌کنند و این را باید بدانید که آتش‌های حاوی بنزین بسیار دیرتر از آتش‌های دیگر خاموش و مهار می‌شود و اگر سریعاً برای مهار کردن آتش اقدام نشود این امکان به وجود می‌آورد که در کوتاه‌ترین مدت آتش گسترش یابد.

سخن پایانی

ما در این مقاله درباره اتفاق حریق بنزین چگونه است توضیحات نسبتا کاملی دادیم و راه و روش‌های خاموش کردن آتش بنزین و مقابله با آن را به شما گفتیم، امیدواریم که از این مطالب بهره لازم را ببرید و مطالب برای شما موثر واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *