دوربین مداربسته

انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته

سعی ما این است که در این مقاله شما را با انواع دوربین مدار بسته آشنا کنیم تا شما بتوانید بهترین دوربین‌های مداربسته را با توجه به محیط خود و پولی که قرار است هزینه کنید، انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید ما چند دوربین مدار بسته داریم که هر کدام بر اساس مدل و برند خود دارای کارایی خاص خود هستند.

با توجه به تقاضاهای بسیاری که برای خرید این دوربین‌ها برای ایجاد امنیت و حفاظت در یک محیط وجود دارد، انواع بسیاری از این دوربین‌ها در بازار وجود دارد. تعداد بسیاری از این دوربین‌ها از برندهای مختلف و مدل‌های گوناگون تولید و عرضه شده‌اند. این برندها برای اینکه بتوانند نیاز اقشار جامعه را در زمینه مسائل امنیتی با شرایط مختلف و قیمت‌های متناسب پاسخ بدهند تولید شده‌اند.

البته انتخاب این انواع شامل اینکه دوربین مدار بسته‌ای که خریداری می‌کنید آنالوگ باشد یا تحت شبکه، استقامت و ساختار بدنه آن‌ها، وضوح و کفیت تصویر دوربین‌های مدار بسته و لنز و عدسی انواع دوربین مدار بسته متغییر هستند؛ برای آشنایی بیشتر با اینکه چند مدل دوربین مدار بسته داریم؟ با ما همراه باشد.

انواع دوربین مدار بسته

چند مدل دوربین مدار بسته داریم؟

انواع دوربین مدار بسته

یک نوع معرفی برای انواع دوربین مدار بسته مدار بسته همانطور که بیان کردیم این است که دوربین‌های مدار بسته دارای دو نوع آنالوگ و تحت شبکه یا آی پی هستند که این نوع تکنولوژی در دوربین‌های مدار بسته با توجه به نوع انتقال اطلاعات هستند.

دوربین‌های مدار بسته آنالوگ

در دوربین‌های آنالوگ انتقال و هدایت اطلاعت به شکل ارسال آنالوگ صورت می‌گیرد. در واقع در دوربین‌های آنالوگ با توجه به نوع خاص ارسال اطلاعاتشان بستر این کار را فراهم می‌کنند که هدایت داده‌ها در آن‌ها متفاوت باشد. همچنین نوع دستگاه ضبط کننده برای دوربین مدار بسته آنالوگ از نوع دی وی آر بوده و کابلی که جهت اتصال دستگاه با دوربین به کارگرفته می‌شود، کابل کواکسیال است.

دلیل اینکه اغلب افراد و مکان‌هایی که به وفور از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کنند این است که هم استفاده از آن‌ها آسان بوده و هم اینکه ارزان‌تر تمام می‌شوند. هر چند که با این وجود کمبودهایی از نظر نوع استفاده و کیفیت در دوربین‌های آنالوگ وجود خواهد داشت که در نوع اچ دی این دوربین‌ها سعی شده است تمام این محدودیت‌ها تا حد امکان رفع شود.

دوربین‌های آنالوگ طول مسافت زیادی را نمی‌توانند تصویر خود را پوشش دهند و همچنین در مکان‌ها و فضاهایی که از نور کافی و مورد نیاز برخوردار نیستند، ممکن است کارایی مناسبی را که لازم است ارائه ندهند؛ همچنین امکان ایجاد خدشه و دیر عملکرد در انتقال داده‌ها وجود دارد. در این نوع دوربین‌ها، هدف ما این است که با ارائه نکات مهم درباره این دوربین‌ها کمک کنیم شما بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه

در دوربین‌های آی پی یا تحت شبکه، انتقال اطلاعات به صورت دیجیتال و با توجه به داده‌های صورت داده شده و از پیش تعیین شده ارسال می‌شوند. این نوع دوربین‌ها از انواع دوربین مدار بسته هم با نام تحت شبکه و هم آی پی شناخته شده هستند و دستگاه‌هایی که جهت ذخیره کردن اطلاعات این دوربین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد دستگاه اِن وی آر است.

دوربین‌های آی پی از همه نظر از دوربین‌های مدار بسته آنالوگ سرتر هستند، هم از نظر وضوح وکیفیت تصویر و هم از نوع عملکرد هوشمندانه ساخته شدند. در این صورت قیمت این دوربین‌ها کمی گران‌تر تمام می‌شود که ممکن است برای اماکنی که ضرورت استفاده ندارند به صرفه نباشند؛ پس با توجه به مکان و هزینه خود اقدام به خرید انواع دوربین مدار بسته کنید.

در دوربین‌های تحت شبکه این امکان وجود درد که شما بتوانید اگر مایل باشید، داده‌های تصویری و هم صوتی داشته باشید. همچنین به راحتی بتوانید جزئیات ناواضح را توسط این دوربین‌ها دریافت کنید که از مهم‌ترین این موارد مشخص شدن چهره افراد است.

دوربین مدار بسته HD

دوربین‌های مداربسته HD از نوع دوربین‌هایی هستند که وضوح تصویر در آن‌ها بسیار بالا است و بخاطر همین موضوع در اماکنی که نیاز به ایجاد ایمنی بالا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت تصویر HD هم در دوربین‌های مدار بسته آنالوگ و هم آی پی وجود دارد.

با توجه به ساختار بدنه و شکل ظاهری چند دوربین مدار بسته داریم؟

همانطور که گفتیم یکی از دیگر تقسیم بندی‌های انواع دوربین مدار بسته با توجه به نوع بدنه و ظاهری که دارند هست که ما در این قسمت به طور کامل به این انواع از این نظر اشاره خواهیم کرد.

دوربین‌های مدار بسته دام

علت این که این دوربین‌های مدار بسته به دام معروف شده‌اند به دلیل ظاهر گنبدی شکل آن‌ها است که نوع استفاده این دوربین‌ها با توجه به نوع تصویری که ارائه می‌دهند خیلی بهتر است که در مکان‌های داخلی استفاده شوند. معمول‌ترین مکان نصب این دوربین‌ها در زیر سقف‌ها و در فروشگاه‌ها، منازل مسکونی، اداره‌ها و… است. نوع بدنه این دوربین‌ها ممکن است از پلاستیک یا فلز باشد. این دوربین‌ها دو دسته هستند از نوع کابل کشی شبکه یا با کابل کشی آنالوگ.

دوربین‌های مدار بسته بولت

این نوع دوربین‌های استوانه‌ای شکل جهت استفاده بهتر لازم است که در فضای خارجی و محیط‌های بیرون به کار گرفته شوند. این مدل دوربین هم امکان نصب بر روی دیوار دارند و هم اینکه در زیر سقف و در ارتفاع نصب می‌شوند. اغلب دوربین‌های بولت به دلیل نوع استفاده و کارایی‌شان از جنس بدنه فلز هستند که بتوانند در شرایط تغییرات جوی و آب و هوایی مقاومت بالایی داشته باشند.

دوربین‌های مدار بسته باکس

دوربین‌های باکس بیشتر در موارد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظاهر این دوربین‌ها به صورت مکعب و مستطیل است. یکی از تفاوت این دوربین‌ها این است که لنز آن‌ها به صورت مجزا بر رویشان وصل خواهد شد.

دوربین‌های مدار بسته چشم ماهی

نام‌گذاری این دوربین‌ها به دلیل عریض بودن زوایه دید آن‌ها یا لنزشان می‌باشد. زوایه در این نوع دوربین امکان مشاهده 360 درجه‌ای را فراهم کرده و شرایط تصویر برداری کامل را فراهم می‌کنند. لازم به ذکر است که تا حد امکان باید این دوربین‌ها را در ارتفاع نصب کنید.

دوربین‌های مدار بسته اسپید دام

دوربین‌های مدار بسته اسپید دام نوعی از انواع دوربین مدار بسته‌ هستند که دارای قابلیت گردش در عرض خود هستند و به دلیل این قابلیت‌شان بهتر است که در سالن‌های اجتماعات بزرگ نصب شوند. یکی از مزیت‌های این دوربین‌ها این است که از کنترل راه دور قابل هدایت و چرخش هستند.

لازم است در جریان باشید که شما می‌توانید نوع چرخش و فوکوس کردن بر روی تصاویر را برای این مدل دوربین‌ها تعریف و برنامه‌ریزی کنید که در این صورت دیگر نیازی به کنترل و نظارت لحظه‌ای شما نیست و این موضوع با توجه به شناخت شما از محیط می‌تواند باشد.

دوربین‌های مدار بسته مینیاتوری یا پین هول

این دوربین‌ها به دلیل اندازه کوچک‌شان بسیار مورد استفاده در محل‌هایی هستند که برای عملیات‌های مخفی‌کارانه استفاده می‌شوند؛ چون به راحتی پنهان هستند و تصویرهای با کیفیتی نیز ارائه می‌دهند.

انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین مدار بسته با توجه به وضوح تصویر

وضوح و کیفیت تصویر با عنوان رزولوشن تصویر شناخته شده هستند؛ یعنی اینکه هر اندازه که رزولوشن یک دوربین بالا باشد کیفیت تصویر بهتری ارائه خواهد داد. کیفیت و رزولوشن براساس مگاپیکسل سنجیده می‌شود؛ به این معنی که هر چه مگاپیکسل این دوربین‌ها بیشتر باشد وضوح و کیفیت بالاتری به شما ارائه خواهند داد که دوربین‌های K مگاپیکسل از رزولوشن بالاتری برخوردار هستند.

دوربین‌های مدار بسته حرارتی

این نوع دوربین مدار بسته از انواع دوربین مدار بسته‌ دارند قادر به تعیین حرارت اشخاص، اشیاء و محیط هستند و کارایی خاص‌شان این است که هر دما را با رنگ خاص خود نمایش می‌دهند.

انواع دوربین مدار بسته بر اساس نوع لنز

یکی دیگر از تقسیم بندی انواع دوربین مدار بسته‌، انواع دوربین‎های مدار بسته با توجه به نوع لنز و عدسی آن‌ها است که این موضوع در تعیین نوع دوربین‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

دوربین‌های مدار بسته لنز ثابت

فاصله کانونی عدسی این دوربین‌ها ثابت است است و هنگامی که این دوربین‌ها نصب و راه اندازی شدند، به هیچ وجه فاصله کانونی لنز در آن‌ها تغییر نخواهد کرد. هر چند که دوربین‌های لنز ثابت دارای حساسیت پایینی هستند ولی با قیمت ارزان‌تری هم تمام می‌شوند.

دوربین‌های مدار بسته با لنز متغیر

دوربین‌های مدار بسته با لنز متغیر دارای قابلیت تغییر لنز و تغییر و تنظیم قدرت زوم هستند. همچنین می‌توان در فاصله کانونی این دوربین‌ها نیز تغییر ایجاد کرد. موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که باید لنزها را به صورت دستی در این دوربین‌ها تغییر دهید.

دوربین‌های مدار بسته با لنز متغیر موتورایز

این دوربین‌های دارای لنزهای متحرک هستند اما به شکل اتوماتیک قابل کنترل هستند و بیشتر این تغییر فاصله کانونی‌ها و با امکان زوم کردن نیز به طور اتوماتیک است. هر چند که دوربین‌های مدار بسته دارای لنز متغییر به شیوه اتوماتیک با هزینه بیشتری تمام خواهند شد. همچنین لازم به ذکر است که انواع دوربین مدار بسته‌ با توجه به محل نصب‌شان متفاوت هستند و ما دارای دوربین‌هایی مدار بسته فضای داخلی و خارجی با ویژگی‌های مختص به خودشان هستیم.

 

سخن پایانی

همانطور که بیان کردیم انواع دوربین مدار بسته، بسته به امکانات و قابلیت‌های آن‌ها از جمله مدل، کیفیت و ساختار بدنه‌شان دارند متفاوت هستند. ما در این مقاله سعی کردیم به شرح کامل انواع دوربین مدار بسته‌ بپردازیم و اینکه این انواع در بازارهای ایران با برندهای معتبر به راحتی یافت می‌شوند.

قبل از اینکه بخواهید انواع دوربین مدار بسته را خریداری کنید، به خوبی در این زمینه به مطالعه بپردازید تا دوربین‌هایی را خریداری کنید که متناسب با نیاز شما باشند و توقعی را که شما از این دوربین‌ها دارید، برای شما برآورده کنند. علاوه بر اینها باید توجه داشته باشید که چقدر قرار است برای این دوربین‌ها هزینه کنید تا با توجه به پولی که برای این دوربین‌ها در نظر می‌گیرید بتوانید بهترین انواع آن‌ها را خریدارای کنید.

بنابراین ضرورت مکان مورد کاربرد این دوربین‌ها و پولی که قرار است شما برای خرید این دوربین‌ها بپردازید، تعیین کننده خرید نوع این دوربین‌ها هستند. پس لازم است بدانید که تنوع دوربین‌های مدار بسته آن قدر زیاد هستند که بتوانند پاسخگوی نیازهای متفاوت شما با توجه به عملکرد مهم این دوربین‌ها باشند؛ فقط کافیست هنگام خرید مطالعه و تحقیقات لازم و کافی را در این زمینه انجام داده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *