حریق

اطفا حریق در ساختمان

اطفا حریق در ساختمان

اطفا حریق در ساختمان

اطفا حریق در ساختمان چگونه است؟ حریق می تواند خسارت های مالی و جانی بسیار زیادی را داشته باشد این اتفاق اگر در محیط هایی مانند ساختمان ها رخ دهد می تواند خسارت های بسیار بیشتری را به جای بگذارد. چرا که در چنین مکان هایی هم انسان های زیادی ساکن هستند و هم اینکه تنها مسیر خروج از این ساختمان ها آمدن به طبقات زیرین و همکف می باشد. در این شرایط اگر آتش سوزی در همان طبقات رخ داده باشد عملا تمام ساکنان در حریق محصور می شوند. به همین دلیل یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید مسئله خاموش سازی و مهار آتش در ساختمان ها می باشد.

 

اهمیت اطفا حریق در ساختمان ها

اطفا حریق در ساختمان

اطفا حریق در ساختمان دارای اهمیت زیادی می باشد چرا که شما باید بسیاری از عملیات های نجات را در این شرایط بر عهده بگیرید و بر اساس یک نظم مشخص پیگیری کنید. شما هم باید از ورود افراد متفرقه در ساختمانی که امکان دارد مدارک شناسایی و یا اسنادشان آنجا قرار دارد جلوگیری کنید، هم افرادی که در طبقات دیگر محصور شده اند را نجات دهید، هم باید مراقب ریزش ساختمان و یا انفجار ساختمان باشید و در نهایت به صورت موازی باید به خاموش سازی و مهار آتش هم بپردازید.

 

اطفا حریق در ساختمان چگونه است؟

به روش های مختلفی می شود برای اطفا حریق در ساختمان اقدام کرد، یکی از روش هایی که شما می توانید برای اطفا حریق اقدام کنید استفاده از انواع کپسول های دستی می باشد که معمولا در شروع حریق و برای آتش سوزی هایی که چندان بزرگ نیستند این عملیات می تواند بسیار کارساز و کاربردی باشد. اما برای مقابله با آتش های بزرگ تر استفاده از این کپسول ها باید توسط افرادی صورت پذیرد که نسبت به عملیات اطفا اطلاعات و تجربه کافی دارند.

روش دومی که میشود به واسطه آن برای اطفا حریق در ساختمان اقدام کرد استفاده از یک سیستم اتوماتیک و هوشمند می باشد. در صورت نصب و پیاده سازی یک سیستم هوشمند در یک ساختمان، این سیستم به واسطه سنسورهایی که برای تشخیص آتش دارد، وقوع و شکل گیری آتش را شناسایی می کند. در نهایت برای خاموش سازی آتش با استفاده از پاشش مواد خاموش کننده بر روی آتش اقدام می کند. این روش بسیار موثر بوده و برای آتش های بزرگ و کوچک می تواند کاربردی باشد. اما شما در کنار این به عوامل آتش نشانی هم نیاز دارید تا وارد صحنه شوند.

ورود عوامل آتش نشانی برای اطفا حریق در ساختمان یکی از مهمترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد. اگر شما به تنهایی و یا تنها به واسطه سیستمی که در اختیار دارید برای اطفا اقدام کنید احتمال بازگشت آتش وجود دارد. اما آتش نشان ها به خوبی می توانند بعد از بررسی محیط تمامی شرایط برای اینکه دیگر آتش بازنگردد را فراهم کنند. از همین رو ما قصد داریم در مورد اطفا حریق ساختمان به کمک آتش نشان ها و تیم های پیشرونده به شما اطلاعات لازم را ارائه دهیم تا از این نظر بتوانید به خوبی با شرایط اطفا در چنین مکان هایی آشنا شوید.

 

اطفا حریق در ساختمان

آموزش اطفا حریق در ساختمان

برای اطفا حریق در ساختمان همانطور که گفتیم سه راه وجود دارد. اولین راه استفاده از کپسول های آتش نشانی می باشد. شما برای استفاده از کپسول های آتشنشانی کار بسیار ساده ای دارید. مهمترین نکته برای شما انتخاب کپسولی می باشد که با حریق تناسب داشته باشد. عموما با توجه به نوع ساختمان و موادی که در ساختمان وجود دارد، مراکز آتشنشانی کپسول هایی را در اختیار شما قرار می دهند که برای شما کارساز باشد. در نهایت یک آموزش ساده روی کپسول ها قرار دارد که شما باید طی آن، کپسول را به محل آتش برده، پشت به باد بایستید و با گرفتن نازل در برابر آتش و فشار دادن اهرم عملیات اطفا را آغاز نمایید.

اما برای اطفا حریق در ساختمان از طریق استفاده از سیستم های هوشمند شما چندان کار سختی پیش رو ندارید. در حقیقت در شرایط استفاده از این سیستم ها شما نیازی به آموزش اطفا ندارید چرا که همه چیز از مرحله تشخیص، دادن هشدار و در نهایت اطفا و قطع عملیات اطفا پس از خاموش سازی آتش، توسط سیستم به صورت خودکار رخ می دهد. تنها موردی که شما باید در آن مسلط باشید این است که از فعال بودن سیستم با خبر باشید که یک راهنما برای هر سیستم در اختیار شما قرار می گیرد. از طرفی باید با شستی های کمک کننده هم آشنا باشید که آموزش های هر نوع سیستم اطفا حریق به صورت جداگانه در زمان نصب در اختیار شما قرار می گیرد.

در نهایت آموزش اطفا حریق در ساختمان ها به وسیله نیروی های آتش نشانی می باشد که باید به صورت کامل و تخصصی صورت بگیرد. از همین رو ما قصد داریم در این مطلب و ادامه این بخش به شما در خصوص عملیات اطفا حریق توسط آتش نشان ها اطلاعاتی را ارائه دهیم تا به خوبی با این عملیات آشنا شود. این مسئله هم می تواند به شما دید بهتری از عملکرد آتش نشان ها بدهد  و هم می تواند به شما کمک کند که در صورت بروز بحران چه مواردی را افراد متخصص و با تجربه در این زمینه با ابزارها و تجهیزاتی که دارند انجام می دهند.

 

در خاموش سازی آتش ساختمان ها تیم پیشرو چه وظایفی دارد؟

برای اطفا حریق در ساختمان ها معمولا همیشه یکی از خودروهای آتش نشانی زودتر از سایر خودروها به محل می رسد. برای اینکه یک خودرو تازه به محل رسیده و به عنوان اولین نیروی آتش نشانی چه وظایفی دارد، به صورت کلی نمی شود چیز خاصی گفت چرا که در هر مرکز آتش نشانی و بر اساس نوع آتش وظایف متفاوتی وجود دارد اما یک نکته که به صورت مشترک در تمامی این موارد وجود دارد و اولین واحد اعزامی به محل آتش سوزی در هر شرایطی وظیفه انجام آن را بر عهده دارد، ارزیابی شرایط و محیط و ارزیابی میزان قدرت و نوع آتش سوزی می باشد. این کار به واسطه پاسخ به برخی از مجموعه سوالاتی می باشد که در ادامه این سوالات را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

  • آیا در ساختمان در حال حریق به اندازه کافی تجهیزات کاربردی و مورد نیاز برای اطفا حریق در ساختمان وجود دارد یا این وسایل باید فراهم شود و یا از خارج به درون ساختمان متقل شود؟
  • آیا آتش به وجود آمده در این لحظه تنها مربوط به وسایلی است که در ساختمان قرار دارد و در حال سوختن می باشد، یا اینکه به صورت کلی به دلایل مختلف کل ساختمان دچار آتش سوزی شده است و اگر این چنین است آیا آتش از سیستم های درونی نشات می گیرد و یا اینکه تنها وسایل کلی در حال سوختن می باشد؟
  • برای اطفا حریق در ساختمان باید یک فاکتور مهم مورد بررسی قرار بگیرد و آن با رسیدن به پاسخ این سوال می تواند ارزیابی شود که آیا این حریق می تواند برای ساختمان های مجاور و یا خودروهای پارک شده در محدوده ساختمان خطرساز باشد یا خیر؟
  • همچنین باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که آیا فرد و یا افرادی هستند که در ساختمان در حریق محصور شده باشند و باید عملیات نجات برای آنها فراهم شود یا خیر؟ در صورت وجود این افراد چه تعداد نفر در چه بخش هایی از ساختمان محصور شده اند.

 

اولین اقدام بعد از ارزیابی محل

برای اطفا حریق در ساختمان اولین اقدام ارزیابی محل آتش سوزی بود. پس از آن تیم اولی که در مجموعه حاضر شده است باید محل دقیق آتش سوزی را شناسایی کند. احتمال دارد که آتش سوزی در ساختمانی باشد که در به نظر می رسد منشا در طبق سوم است اما با بررسی ها متوجه شده اند که طبق دوم منشا اصلی می باشد. باید به سراغ منشا اصلی بروند، جایی که آتش سوزی از آنجا سرچشمه میگیرد و باید حتما مهار شود. پس از این که محل دقیق آتش سوزی شناسایی شد باید برای خاموش سازی ابزار و تجهیزات مهار آتش با اهداف ذیل به محل دقیق آتش سوزی منتقل شوند:

  • در اطفا حریق در ساختمان در ابتدا باید بین آتش و شعله های سرکش آن با افراد یا فردی که در آتش گیر افتاده است حایلی را به وجود آورد تا نجات جان فرد یا افراد گیر افتاده در حریق تضمین شود.
  • باید راهکارهایی را در نظر گرفت که تیم نجات برای رسیدن به آن افراد ایمنی کامل را داشته باشند تا بتوانند در سلامت کامل برای کمک رسانی به فرد یا افراد گیر افتاده برسند و بتوانند آنها را خارج کنند.
  • برای اطفا حریق در ساختمان در مرحله بعدی باید سعی کنند که مسیرهای خروج از ساختمان را مورد بررسی قرار داده، شناسایی کنند و این مسیر ها را پاکسازی کنند تا افرادی که گیر کرده اند به راحتی بتوانند از ساختمان به کمک تیم نجات خارج شوند. همچنین این مسیرها باید امن باقی بماند.
  • در مرحله بعدی باید از سایر اتاق ها و بخش های دیگر ساختمان که درگیر حریق نشده اند حفاظت کرد. این کار برای این است که آتش به واسطه وسایلی که در این اتاق ها وجود دارد به این اتاق ها منتقل نشود و بیش از پیش بزرگ و شعله ور نشود تا مهار آن ساده تر باشد.
  • در اطفا حریق در ساختمان یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار داشته باشد این است که باید از ساختمان ها، خودروها و افرادی که در مجاورت محل آتش سوزی قرار دارند مراقبت های لازم صورت بگیرد که مبادا آتش به این بخش ها نفوذ نماید.
  • در ادامه باید عملیات اطفا را از سمتی که حریق در آن پیشرفت نکرده است اجرا کرد.
  • در نهایت باید تجهیزات جریان اصلی به خوبی در محل مورد نظر کارشناسی شده استقرار یافته و  عملیات خاموش سازی آتش به راحتی تکمیل شود.

اطفا حریق در ساختمان

تیم دومی که به محل آتش سوزی می رسد چه وظایفی دارد؟

در برخی از مواقع برای اطفا حریق در ساختمان ها مراکز آتش نشانی تیم دومی را به محل حادثه اعزام می کنند. بسته به شرایطی که وجود دارد تیم های دوم و سومی امکان دارد به محل حادثه ارسال شوند. در این شرایط تیم های دوم باید وظایف مشخصی را انجام دهند که این وظایف نقش بسیار مهمی را بر روی نحوه مهار آتش بر عهده دارند. از همین رو ما قصد داریم وظایف اصلی تیم دوم اعزامی به محل آتش سوزی را به شما شرح دهیم که عبارت اند از:

  • این تیم وظیفه حمله به آتش برای اطفا حریق در ساختمان را به عهده ندارد و حمله به آتش توسط تیم اول صورت می گیرد. اما تیم دوم باید به خوبی از تیم حمله کننده پشتیبانی کند.
  • باید تیم دوم راه های ثانویه برای خروج را شناسایی کرده و این راه ها را ایمن نگه دارد تا افراد در شرایط اضطراری بتوانند از این راه ها برای خروج از ساختمان و فرار از آتش سوزی به وجود آمده استفاده کنند و به این ترتیب جان خود را نجات دهند.
  • تیم دوم در اطفا حریق در ساختمان ها وظیفه مهم دیگری هم بر عهده دارد. این تیم باید همه شرایط را ارزیابی کند و تمامی عواملی که می تواند موجب گسترش آتش سوزی شود را شناسایی کند. سپس باید با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار دارد شرایطی را فراهم کند که آتش سوزی از آنچه که هست بزرگتر نشده، در واقع این تیم باید مانع از گسترش آتش سوزی در ساختمان شود.
  • در انجام دادن عملیات اطفا حریق و همچنین تقسیم وظایف تیم دوم باید به خوبی با تیم اول در همه زمینه همکاری کند. دستورات سرتیم را به خوبی اجرا کند و هر امکانی که تیم اول نیاز دارد را در اختیار تیم اول قرار دهد تا تیم حمله کننده در نهایت موفق شود.
  •     انجام تمامی مشارکت های لازم برای خروج افراد محصور شده، انجام تمامی اقدامات لازم در زمان درخواست تیم حمله کننده برای حمله به آتش و هر گونه مشارکت دیگری که در صحنه برای مهار آتش نیاز داریم.

سخن پایانی

در نهایت باید بدانید که اطفا حریق در ساختمان یکی از چالشی ترین انواع اطفا حریق می باشد چرا که در آن باید همه چیز با دقت کافی صورت پذیرد و همه موارد باید به خوبی مورد توجه قرار بگیرد که هیچ خطری جان کسی را تهدید نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *