حریق

اطفا حریق بیمارستان

اطفا حریق بیمارستان

اطفا حریق بیمارستان

اطفا حریق بیمارستان چگونه است؟ حتما می دانید که آتش سوزی یکی از مهمترین خطراتی است که می تواند از نظر جانی و مالی خسارت های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. بسیاری از انسان ها در طول تاریخ به دلیل وقوع آتش سوزی خسارت های جبران ناپذیر بسیار زیادی را تجربه کرده اند. به همین دلیل همیشه بشر در این اندیشه بوده است که بتواند به نحوی خود را از این شرایط نجات دهد و خسارت های ناشی از آتش سوزی را با استفاده از تکنیک های مختلفی مانند پیشگیری و یا اطفا سریع کاهش دهد. یکی از روش های بسیار نوین و کاربردی برای مهار آتش این است که از سیستم های هوشمند اطفا حریق استفاده کنید. این سیستم ها دارای کاربردهای گوناگونی هستند که یکی از این کاربردها استفاده در بیمارستان ها می باشد. در محیطی که بسیاری از افراد داخل آن توانایی فرار کردن ندارند.

 

اهمیت استفاده از سیستم اطفا حریق در بیمارستان ها

اطفا حریق بیمارستان

اطفا حریق بیمارستان دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. همانطور که گفتیم در محیط بیمارستان بسیاری از بیماران به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند و باید همه چیز برای آنها ایده آل باشد تا بتوانند سلامتی خود را دوباره به دست آورند. تنفس دود آتش سوزی برای آنها می تواند مضر تر از هر زمان دیگری باشد، از طرفی در صورت وقوع آتش سوزی امکان جابجایی و یا فرار کردن از محیط را ندارند و اگر اطفا حریق بیمارستان به درستی صورت نگیرد احتمال دارد که صدمات به وجود آمده در این مکان ها بسیار بیشتر از آنچه که تصورش را می کنید باشد. از همین رو معمولا باید پیش از اینکه یک بیمارستان را راه اندازی کنید برای طراحی یک سیستم اطفا حریق برنامه ریزی کنید تا به این ترتیب بتوانید بیماران را به راحتی از شر مشکلاتی که برای بیماران در صورت بروز آتش سوزی وجود دارد نجات دهید.

علاوه بر حفظ جان و سلامت بیماران که در اولویت بالا و اول قرار دارد باید بدانید که سیستم اطفا حریق بیمارستان به شما کمک می کند که بتوانید بسیاری از تجهیزات بیمارستانی که برای حفظ جان بیماران اهمیت زیادی دارند و از طرفی قیمت بسیار بالایی دارند و تهیه آنها ساده نیست را هم حفظ کنند. از همین رو می توانیم بگوییم برای یک بیمارستان داشتن یک سیستم اطفا حریق دارای اهمیتی بسیار زیاد است که هم می تواند جان انسان های زیادی را نجات دهد و هم می تواند صدمات مالی بسیار زیاد را کاهش دهد.

 

برای یک بیمارستان چه سیستم اطفا حریقی مناسب است؟

برای اطفا حریق بیمارستان شما گزینه های بسیار زیادی را پیش روی خود می بینید. بسیاری از شما کسانی هستید که احتمالا در فضای مجازی و حقیقی با انواع سیستم های اطفا حریق آشنا شده اید به همین دلیل هم است که به دنبال این هستید که سیستم مناسب برای بیمارستان ها را پیدا کنید، چرا که احتمالا به این نتیجه رسیده اید که هر نوع سیستم اعلان و اطفا حریقی برای مراکز درمانی و برای بیمارستان ها نمی تواند کارآمد و موثر باشد و احتمال دارد مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

اطفا حریق بیمارستان اگر به خوبی صورت نگیرد و این ضعف به دلیل استفاده از یک سیستم معمولی باشد که کارآمد نیست احتمال دارد که موجب شود که صدمات زیادی را یک بیمارستان و بیماران و پرسنل آن تحمل کنند. به همین دلیل ما به شما توصیه می کنیم که حتما از سیستم هایی استفاده کنید که استفاده از آنها ارزش این را داشته باشد که برای خرید و نصب و راه اندازی و مراقبت از آنها هزینه کنید. ما به شما خواهیم گفت یک سیستم مناسب برای اطفا حریق مراکز درمانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

 

سیستم اطفا حریق در مراکز درمانی چه سیستم هایی هستند؟

اطفا حریق بیمارستان اگر به صورت اتوماتیک و به کمک سیستم های اطفا حریق بخواهد اتفاق افتد، عملکردی ساده و در عین حال بسیار مهم دارد. یک سیستم با استفاده از سنسورها و دتکتورهایی که دارد می تواند بروز دود، گاز و یا حرارت غیر طبیعی را تشخیص دهد و سپس به کمک انواع نشانه های صوتی و یا هشدارهای تصویری می تواند در ابتدا توصیه های لازم را به همه افرادی که در محیط هستند ارائه دهد تا همه متوجه وقوع یک آتش سوزی شوند.

اما می دانید که تنها اعلام حریق به وجود آمده برای بیمارستان ها کافی نیست، چرا که با اطلاع رسانی به بیماران و پرسنل، آن دسته از بیمارانی که در بستر بیماری هستند و امکان حرکت ندارند چه کاری میتوانند بکنند؟ باید این سیستم علاوه بر توانایی اعلام حریق بتواند در اطفا حریق بیمارستان هم کاربردی باشد و بتواند ما را در این امر یاری کند، چرا که ما در بیمارستان ها نباید شاهد آتش سوزی باشیم و اینکه آتش سوزی شکل بگیرد و ما از این موضوع مطلع شویم نمی تواند برای ما کاربردی و با اهمیت باشد.

 

اطفا حریق بیمارستان چگونه است؟

ما متوجه شدیم که اطفا حریق بیمارستان دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و اگر نتوانید به موقع و درست این عملیات را انجام دهید با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. به همین دلیل باید از روش های مختلفی استفاده کنید که به واسطه آنها بتوانید به سرعت متوجه بروز آتش سوزی در بیمارستان شده و از طرفی بتوانید به خوبی آتش سوزی را در همان ابتدای امر کنترل و مهار کنید. یکی از روش های نوین برای انجام این کار همانطور که به شما گفتیم استفاده از سیستم های اطفا حریق می باشد که به صورت هوشمند عمل کرده و محل آتش سوزی را شناسایی می کنند.

این سیستم ها برای اطفا حریق بیمارستان در ابتدا هشدارهای لازم را از طریق آژیر و تماس های صوتی به ساکنین بیمارستان ارائه می دهند. سپس به کمک تجهیزات اتوماتیکی که در آنها قرار دارد برای اینکه بتوانند آتش به وجود آمده را شناسایی کنند، محل را با استفاده از از تجهیزات از تمامی عواملی که می تواند موجب تحریک آتش و گسترش آتش شوند پاکسازی کنند و آتش را خاموش کنند. برای این کار باید یکی یا دو یا هر سه ضلع مثلث آتش، یعنی اکسیژن، حرارت و یا مواد قابل اشتعال را از بین ببرند تا شرایط برای خاموش شدن آتش فراهم شود.

 

اطفا حریق بیمارستان

یک سیستم اطفا حریق باید چه اجزایی داشته باشد؟

اطفا حریق بیمارستان اگر به صورت بهره برداری از یک سیستم هوشمند صورت بگیرد باید این سیستم برای کارکرد بهتر اجزایی داشته باشد که هر یک وظایف مخصوص به خود را داشته باشند. به همین دلیل ما قصد داریم مهمترین اجزایی که باید در یک سیستم هوشمند خاموش کننده و مهار کننده آتش وجود داشته باشد را به شما معرفی کنیم. مهمترین اجزایی که باید یک سیستم هوشمند داشته باشد عبارت اند از:

  • صفحه کنترل: یکی از مهمترین اجزای برای یک سیستم اطفا حریق بیمارستان صفحه کنترل می باشد. این صفحه دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد و در واقع مرکز اصلی کنترل و اداره یک سیستم می باشد که اطلاعات ورودی و خروجی را می تواند دریافت کرده و داده هایی که در خود دارد را کنترل کرده و به خوبی سیستم را برای کاربرد صحیح خود اداره کند. اگر در عملکرد این بخش از سیستم اختلالی به وجود آید دیگر این سیستم کارایی خود را از دست می دهد و مشکلات زیادی را می تواند در حین آتش سوزی به وجود آورد.
  • سنسورها، دتکتورها و ردیاب ها: از دیگر بخش های مهم و کاربردی یک سیستم اطفا حریق بیمارستان، دتکتورها، ردیاب ها و سنسورها هستند. یک سیستم چگونه می تواند آتش را خاموش کند؟ برای این کار نیاز دارد که در ابتدا وقوع آتش را تشخیص دهد. اگر از سنسورها و دتکتورها و ردیاب های تشخیص گاز، حرارت و یا شعله و دود برخوردار نباشد نمی تواند تشخیص دهد که آتش سوزی اتفاق افتاده است. به همین دلیل می تواند به راحتی در برابر آتش سوزی منفعل باشد. از همین رو این بخش نقشی بسیار مهم و کلیدی را ایفاد می کند و برای این که سیستم منفعل نباشد و در زمان آتش سوزی بتواند برای ما کاربردی داشته باشد نیاز داریم که حتما سنسورهای سیستم ها در سلامت و صحت کامل داشته باشیم.
  • ژنراتور و یا منبع تغذیه: سیستم اطفا حریق بیمارستان باید از جایی انرژی لازم را برای کارکرد خود به دست آورد. این سیستم ها باید با برق کار کنند اما اگر به هر دلیلی یا به خاطر وقوع آتش سوزی برق قطع شود سیستم هم از کار خواهد افتاد. به همین دلیل این سیستم باید به یک ژنراتور هم متصل باشد تا برق اضطراری را تولید کند اما اگر آن سیستم هم از کار بیفتد و سیستم باتری داشته باشد دیگر همه چیز فراهم بوده و سیستم می تواند به کار خود ادامه دهد.
  • سیستم هشدار دهنده: سیستم های هشدار دهنده یک سیستم هوشمند اطفا حریق سیستمی است که می تواند به ما در زمان وقوع آتش سوزی هشدارهای لازم را بدهد. معمولا این بخش به کمک فلاشر، آژیر و همچنین سیستم پیامکی و تماس صوتی کار می کند. به این ترتیب در زمانی که یک آتش سوزی رخ دهد در همان زمانی که خود سیستم به صورت هوشمند اقدام به اطفا و مهار آتش می کند، به ما هشدارهای لازم را هم می دهد تا هم بتوانیم برخی از افراد نزدیک به محل را از محل آتش سوزی خارج کنیم و هم می توانیم به راحتی آتش نشانی را خبر کنیم.
  • داشتن یک شستی برای کارهای دستی: معمولا اطفا حریق بیمارستان به صورت اتوماتیک صورت می گیرد اما گاهی اوقات لازم است که به صورت دستی سیستم را به کار انداخت یا کارکرد آن را متوقف کرد. همچنین این امکان باید وجود داشته باشد که شخصی بتواند به صورت دستی به کمک یک شستی زودتر از خود سیستم وقوع آتش سوزی را اعلام کند. یعنی سیستم هشدار را به صورت دستی فعال کند تا به این ترتیب سریع تر برای مهار آتش به وجود آمده اقدامات لازم صورت بگیرد.
  • داشتن تجهیزات و وسایل ایمنی: یکی دیگر از نیازهایی که یک سیستم اطفا حریق بیمارستان دارد بخش لوازم و تجهیزات ایمنی می باشد. این تجهیزات هم شامل مواد خاموش کننده و مهارکننده می باشد هم شامل فلاشر هایی برای نشان دادن مسیر در زمانی که برق رفته و همه جا تاریک شده است. به کمک این تجهیزات ایمنی شما می توانید ایمنی خود را ضمانت کرده و شرایط را برای فرار افرادی که می توانند آماده کرده و همچنین مسیر را برای آتش نشانانی که به محل آمده اند هموار نمایید.

 

آموزش اطفا حریق بیمارستان

اگر برای اطفا حریق بیمارستان بخواهید به صورت دستی عمل کنید که بهتر است این کار را به آتش نشان ها واگذار کنید چرا که آنها تمامی آموزش های لازم را در خصوص بخورد با انواع عوامل قابل اشتعال دیده اند. اگر هم بخواهید برای مهار آتش در بیمارستان ها از سیستم اطفا حریق هوشمند استفاده کنید نیازی به انجام کار خاصی ندارید. تنها باید با بروشورهایی که در یک سیستم وجود دارد آشنا باشید. باید بدانید که یک سیستم چه زمانی فعال است و نشانه های خرابی و یا غیر فعال بودن یک سیستم را شناسایی کنید. به این ترتیب می توانید به راحتی یک سیستم را همیشه در حالت آماده نگه دارید.

اما به صورت کلی می شود برای آموزش اطفا حریق بیمارستان به شما یک دستورالعمل کلی را ارائه داد. آتش برای بقا و حیات خود نیاز به اکسیژن، مواد قابل اشتعال و حرارت دارد. اگر شما بتوانید به صورت دستی و یا به کمک یک سیستم هوشمند این سه ضلع را از کار بیاندازید و یا فقط یکی از این موارد را از کار بیاندازید می توانید آتش را مهار کنید. برای این کار کافی است که بدانید چه مواردی موجب اشتعال شده و چه مواردی می توانند حرارت و اکسیژن را از بین ببرند تا شما بتوانید آتش را به خوبی مهار و کنترل نمایید و اطفا حریق را به صورت کاملا ایمن و استانداردی انجام دهید.

 

سخن پایانی

اطفا حریق بیمارستان از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل به شما توصیه می کنیم برای این کار از یک سیستم هوشمند استفاده کنید و همواره تجهیزات دستی و ایمنی را در بیمارستان ها داشته باشید تا در زمان وقوع آتش سوزی بتوانید به سرعت وارد عمل شوید و آتش به وجود آمده را مهار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *